Diverse Avistips?

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Er det noen som har såpass erfaring med engelske aviser/tidsskrifter at de kan si hvilken av disse som ligner mest på danske Weekendavisen (ev. norske Morgenbladet, bortsett fra at sistnevnte ikke har noe naturvitenskap)? Kunne gjerne ha samme tilbakemelding på amerikanske aviser/tidsskrifter?
 
V

vredensgnag

Gjest
Er det noen som har såpass erfaring med engelske aviser/tidsskrifter at de kan si hvilken av disse som ligner mest på danske Weekendavisen (ev. norske Morgenbladet, bortsett fra at sistnevnte ikke har noe naturvitenskap)? Kunne gjerne ha samme tilbakemelding på amerikanske aviser/tidsskrifter?
Få deg et abonnement på The New Yorker (billig til postkassen, rådyrt hos Narvesen. Også mulig å få som e-abo, men bør holdes i hånden på papir).

Jeg har alltid vært fan av New Statesman: New Statesman - Britain's Current Affairs & Politics Magazine
Som også finnes i papirversjon. Fin å få i postkassen.

Du har også The Observer, med magasinet, et godt ukentlig valg. Det er helgversjonen av The Guardian.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Er det noen som har såpass erfaring med engelske aviser/tidsskrifter at de kan si hvilken av disse som ligner mest på danske Weekendavisen (ev. norske Morgenbladet, bortsett fra at sistnevnte ikke har noe naturvitenskap)? Kunne gjerne ha samme tilbakemelding på amerikanske aviser/tidsskrifter?
Få deg et abonnement på The New Yorker (billig til postkassen, rådyrt hos Narvesen. Også mulig å få som e-abo, men bør holdes i hånden på papir).

Jeg har alltid vært fan av New Statesman: New Statesman - Britain's Current Affairs & Politics Magazine
Som også finnes i papirversjon. Fin å få i postkassen.

Du har også The Observer, med magasinet, et godt ukentlig valg. Det er helgversjonen av The Guardian.
Fine tips her. Jeg har testet ut The New Yorker en periode. Den er veldig god, men ordrik og dekker kanskje litt mindre spekter enn jeg er ute etter. Blir nesten som en liten bok, og jeg slet litt med å få lest alt sammen som kom i postkassen. Får man kjøpt New Statesman på Narvesen? Så litt på nettet og det virket som noe jeg var ute etter. Guardian/Observer er hva jeg pleier å ende opp med på utenlandstur. Veldig fin avis, det.
 
N

nb

Gjest
Utenlandske tidsskrifter lønner seg omtrent alltid mye å abonnere på. Du får gjerne et års abonnement for prisen av et par-tre numre på de smalere sakene.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg skal nyansere min kommentar om The Economist litt. De er meget grundige, og har gode bakgrunnsartikler. Men de har også en agenda, og den syns i valg av stoff og lederkommentarer.

Men har man dette i bakhodet, så er bladet en god kilde. Personlig har jeg et meget godt forhold til The Economist, grunnet en eksamensopplevelse. Jeg abonnerte på bladet mens jeg studerte statsvitenskap, og på vei til eksamen plukket jeg seneste utgave ut av postkassen ved hybelen der jeg bodde. På bussen på vei til eksamen bladde jeg gjennom, og måtte nærlese en lang artikkel med komparativ analyse av ulike valgsystemer i verden -- artikkelen var motivert av at man ønsket å reformere valgsystemet i UK, og dermed kikket man på hva som var kurant rundt omkring i verden.
Jeg har god hukommelse, satte meg til rette i eksamenslokalet, åpnet oppgaven, og så: Sammenlign og kommenter ulike valgsystemer i verden.

Jens A. Christophersen kikket på meg som om jeg var en skapning fra verdensrommet da jeg kom til muntlig eksamen. Han hadde gitt stratosfærisk høy vurdering til min eksamensbesvarelse, og undret på hvordan jeg kunne gi en så systematisk, grundig og detaljert redegjørelse - "så supplerende til pensum, men likevel relevant." Jeg hadde også gjengitt de komparative diagrammene i artikkelen ... ;)

Takker The Economist.

Har man dette med under lesingen, så er man godt rustet:
The Economist editorial stance - Wikipedia, the free encyclopedia

Men The New Statesman er bedre om man vil ha varierte innfallsvinkler.
Weekendavisen er en unik avis, fordi den dekker så bredt, den varer en hel uke hos meg.
 
Sist redigert:
Topp Bunn