Avisartikkel från 1982: Vinyl vs CD

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.750
Antall liker
21.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det som skjedde var at "alt" ble utgitt på nytt, og mye av det som ikke hadde blitt utgitt før ble utgitt.
Fjaseartikkel.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
CD's er det beste som noensinne har skjedd musikkens verden!
Det ironiske er at du nesten har rett i det. Kommer tilbake til det.

Saken er at jeg husker hvor jeg var i huset til foreldrene mine da jeg som teenager leste en tilsvarende avis artikkel om CD’en. Syns det var helt fantastisk. Det stod ikke bare at lyden var perfekt, men at både plater og spiller varte i 100år.
Så da tenkte jeg…»her er det ingen grunn til å vente», jeg brukte 4000,- av mine surt oppsparte midler og kjøpte en Technics SL-P300 spiller. Den var ekstremt hurtig og presis på tracking. Før du nærmet deg tast 3 på fjernkontrollen, så spilte den spor nr 3 på discen :)

Lyden fra spilleren var «mekanisk og digital».
Derfra begynte et evigvarende race med å bytte spillere i håp om å få en «analog» opplevelse fra CD-mediet. Og det ble litt bedre og bedre etter som årene gikk.

Ironien skal ha det til at nå har jeg kjøpt meg en ny Technics disc spiller som spiller CD, SACD, Mqa, 8xDSD osv. Ringen er sluttet. Og lydmessig leverer den det som ble lovd for 40 år siden, en fabelaktig analog gjengivelse fra CD-mediet😀
Ikke nok med det, i januar kommer det en M2 versjon av spilleren som skal dra Pcm avspilling enda et hakk nærmere det perfekte via en fiffig digital-krets.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.513
Antall liker
102.813
Torget vurderinger
23
NESTEN??? :mad: :mad: :mad:

Jeg har vært igjennom alt fra mekaniske maskiner som spiller musikk via hullete metallplater, til voksruller, 78, tape, vinyl og selvsagt CD. Ingen tvil. CD it is.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
NESTEN??? :mad: :mad: :mad:

Jeg har vært igjennom alt fra mekaniske maskiner som spiller musikk via hullete metallplater, til voksruller, 78, tape, vinyl og selvsagt CD. Ingen tvil. CD it is.
Wow! Bedre enn tape-kopier til 4500,-? Trur noen kommer etter for å ta deg nå😅
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.513
Antall liker
102.813
Torget vurderinger
23
Wow! Bedre enn tape-kopier til 4500,-? Trur noen kommer etter for å ta deg nå😅
Som alltid her på sentralen så tolkes utsagn i alle mulige retninger. Jeg skrev altså; " CD's er det beste som noensinne har skjedd musikkens verden! "
Kan ikke helt se at nisjeprodukter til 4.500,- / album har gavnet den generelle musikkverden i vesentlig grad..... Legg merke til at jeg heller ikke har nevnt et ord om opplevd LYDkvalitet - hverken på generell basis ellersubjektivt opplevd. Det er en helt annen diskusjon. Men for oss som konsumerer musikk var CD et kjærkomment og flott medium, og for artister og utøvere generelt så var/er det mye enklere å produsere og gi ut en CD i forhold til f.eks. en LP versjon.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Som alltid her på sentralen så tolkes utsagn i alle mulige retninger. Jeg skrev altså; " CD's er det beste som noensinne har skjedd musikkens verden! "
Kan ikke helt se at nisjeprodukter til 4.500,- / album har gavnet den generelle musikkverden i vesentlig grad..... Legg merke til at jeg heller ikke har nevnt et ord om opplevd LYDkvalitet - hverken på generell basis ellersubjektivt opplevd. Det er en helt annen diskusjon. Men for oss som konsumerer musikk var CD et kjærkomment og flott medium, og for artister og utøvere generelt så var/er det mye enklere å produsere og gi ut en CD i forhold til f.eks. en LP versjon.
Yes! Så den rett etter at jeg postet :)
CD’en revitaliserte hele musikkindustrien. Masse mastertaper er blitt berget fra evig fortapelse pga CD’en.

En ting som et så deilig med CD’en er at det bortimot er det eneste i denne fysiske verden som ikke slites på noen måte, den er like perfekt nå selv etter 40 år i bruk. Hva annet kan du si det om? :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
En grunn til at jeg spiller mye CDer at den versjonen/masteringen ikke finnes på vanlige strømmetjenester. Og så liker jeg opplevelsen å se i hylla, finne frem plata og bla i coverheftet som har gulnet litt med åra. Den fysiske opplevelsen av å holde i en litt dyrebar skatt.

Samtidig er jeg bevisst på at hadde jeg vært 19år i dag hadde jeg ikke hatt noe forhold til dette. Du kan ikke savne noe du aldri har hatt en relasjon til :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.513
Antall liker
102.813
Torget vurderinger
23
Sånn er det jo... men det rare er at jeg vokste jo opp med LP, har rundt 10k av de her men de savnes ikke 🤣
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.282
Antall liker
9.130
...og for artister og utøvere generelt så var/er det mye enklere å produsere og gi ut en CD i forhold til f.eks. en LP versjon.
Dette er jeg enig i men nedsiden var også at en del utgivelser plutselig ble 60-70 min og ikke de vanlige 40 min som ved en LP, dette har gjort flere utgivelser en aning langdryge/kjedelige og ikke så bra som de kanskje hadde vært med de vanlig 40. Synes jeg.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.513
Antall liker
102.813
Torget vurderinger
23
Et element av sannhet i det ja - men upsiden er bonuslåter og hittil ikke publisert materiale pluss selvsagt det faktum at en kan få en hel konsert ned på en skive uten å rase opp fra stolen når en er som best i sonen.....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.513
Antall liker
102.813
Torget vurderinger
23
Alt av Wagner på NAS her, trenger ikke gå opp av stolen. Kaldt drikke i kjøleboks ved siden av godstolen. Snacks på andre siden.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
jeg var veldig sen med å gå over til «siden for den beste lyd», men overgangen tok noe annet vekk; kosen med cover! akkurat den kosen med å snu og vende og lese og beføle forsvant med cd – en skal ikke behøve å utstyre seg med forstørrerglass eller mikroskop for å lese bokstaver. det er selvfølgelig vaner en har lagt seg til, men det er rart med ritualer en har lagt seg til; de tar av og til og krydrer lyttegleden.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.282
Antall liker
9.130
jeg var veldig sen med å gå over til «siden for den beste lyd», men overgangen tok noe annet vekk; kosen med cover! akkurat den kosen med å snu og vende og lese og beføle forsvant med cd – en skal ikke behøve å utstyre seg med forstørrerglass eller mikroskop for å lese bokstaver. det er selvfølgelig vaner en har lagt seg til, men det er rart med ritualer en har lagt seg til; de tar av og til og krydrer lyttegleden.
Enig, men her i huset er alderen blitt slik at det nå også er forstørrerglass når det leses LP cover..
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Opera er jo klart best på LP. Gamle Decca/London innspillinger på LP er jo råbra! :)
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Interessant lesning. Jeg lytter helst til analoge grammofoninnspilinger ettersom jeg mener de på best mulig måte ivaretar musikkinstrumentenes klang. Jeg er enig med artikkelforfatteren i at man ikke behøver cd-platen ettersom det meste av musikk er innspilt på langspillplate, og dessuten er der mange fine tolkninger av mange verk innspilt på dette kildemedium. Dog har det i den senere tid etter min mening tilkommet adskillige musikere som har spilt inn interessante interpretasjoner av mange kjente verk på cd. Det har medvirket til at jeg har utfyllt min langspillplate-samling med noen kompaktplater for å lytte til diverse nålevende interpreter. Ellers har jeg også kjøpt inn endel verk overført fra langspillplate til kompaktplate for å kunne bruke min fine grammofon mindre. Slik kan kompaktplaten være nyttig.
Jeg lytter idag til Brahms med legendariske Artur Rubinstein, "The Brahms I love", RCA LSC-3186, innspilt i Roma Juni 1970



QUOTE="Kjell_Kranzberg, post: 3677941, member: 2952"]
Vis vedlegget 864662 Vis vedlegget 864662
Vis vedlegget 864663
[/QUOTE]
 
Topp Bunn