Avid Acutus eller Transrotor Apollon

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
gut_man skrev:
Fantastisk hyggelig å se en tråd der man kan diskutere, og oppklare slik det har blitt gjort her. Kudos til Grumpy og Jens for eksemplarisk oppførsel. Måtte jo være her inne på vårt hyggelige vinylforum man opplevevde dette ;) Gleder meg forøvrig også til fortsettelsen med bilder og inntrykk fra trådstarter.
Denne henger jeg meg i respekt på gut_man.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
gut_man skrev:
Fantastisk hyggelig å se en tråd der man kan diskutere, og oppklare slik det har blitt gjort her. Kudos til Grumpy og Jens for eksemplarisk oppførsel. Måtte jo være her inne på vårt hyggelige vinylforum man opplevevde dette ;) Gleder meg forøvrig også til fortsettelsen med bilder og inntrykk fra trådstarter. Appropos trådstarter; har du tenkt å bruke SME armen og Lyra/Einstein pu'ene på den, eller er du på jakt etter alternativer her også? Hvilken riaa bruker du?
Hei, nå går det en stund til jeg får spilleren og prøvd den.
For jeg og selger har en avtale at den hentes en gang i februar slik at han har en spiller og spille på til hans nye kommer, og jeg har tid og hente den gammle hans!

Vel svar på ditt spørsmål.
Jeg skal bruke min Sme V arm, med en Einstein tu3 pu som jeg forøvrig ikke har prøvd enda.
Som riaa bruker jeg Einstein Turntable Choice, dette skal vissnok være en knall match.

http://www.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?preaphon&1267313616&/Einstein-Turntable-Choice-

Denne riaaén er jeg veldig fornød med, den er helt tyst sort/hvitt. Og bass på lp fikk en helt ny dimensjon!
Den erfaringen har jeg med min Lyra Tsurugi Ceraloy

Jeg kjøpte denne puen og riaaen i høst på bruktmarkedet.
Og det var når jeg fikk høre denne riaaen mitt liv med lp virkelig begynnte!!!
Når jeg setter meg ned for og høre på en plate nå, så vil jeg bare høre på mere for det låter så bra.
Så det var da fantasien om ny spiller virkelig dukket opp, når jeg fikk tak i denne riaaen!

Jeg er litt usikker på kvaliteten på Einstein puén, men jeg kommer til og bruke den på det nye oppsettet en stund før jeg skal ekspremitere med andre puer i alle fall. Jeg kommer nok til og prøve Lyran også!

Jeg kunne nok tengt meg og prøvd en slik Dynavector som du og "fosse" har etter hvert, eller noe fra ZYX, eller Lyra? Men dette blir nok langt frem i tid i så fall!

Det blir spennende og sette opp denne spilleren med det utstyret jeg har!!!

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
gut_man skrev:
Fantastisk hyggelig å se en tråd der man kan diskutere, og oppklare slik det har blitt gjort her. Kudos til Grumpy og Jens for eksemplarisk oppførsel. Måtte jo være her inne på vårt hyggelige vinylforum man opplevevde dette ;) Gleder meg forøvrig også til fortsettelsen med bilder og inntrykk fra trådstarter.
Denne henger jeg meg i respekt på gut_man.
Jeg også, befriende at noen på sentralen kan holde en høflig tone og diskutere og oppklare ting på en høflig måte.
For mye av det stikk motsatte her for tiden etter min mening.

Mvh

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Veldig bra tilbakemelding, Jens

Da er det fred i andedammen igjen ;D

Men jeg hadde lyst til å drodle litt på det du oppgav som utgangspunkt i din synsing ang JR Trans Rotor.

Hvis jeg skjønner deg rett så skal da en fabrikant med få modeller ha bedre produkter enn en med mange.

Imdlertid har jeg litt problem med å trekke den samme konklusjonen. Hvis vi trekker en pararell til bilverden, så skal da f.eks. Daihatsu med sine 5 modeller ha bedre forutsetninger enn Audi med 18 modeller til å lage bedre biler. Alle vet at skal man lykkes med en modell i markedet så må det investeres mye og man kan ikke gjøre ting halvveis.
Må innrømme at jeg tviler litt på om Daihasu i praksis lager bedre biler enn Audi selv om de har færre modeller å holde orden på.

Når JR Trans Rotor har så mange modeller (over 20 såvidt jeg kan se), så må vel det sees i sammenheng med de ressurser de har. Etter det jeg vet så er 22-23 personer sysselsatt i produksjon og utvikling av platespillere. De har også store innkjøp som gir bra rabatter, og det er mye gjennbruk av samme komponenter i de forskjellige modellene. Tilsammen gir det dem mulighet til å treffe et større markedet, og således kunne øke salget. Dette gir lavere kostnader for oss forbrukere. Om dette gir dårligere produkter er vel avhengig av hvilken fokus og dedikasjon de ansatt har på utvikling og hvilke ressurser de bruker på dette.

Jeg tror helt klart f.eks. at Simon Yorke som har kun to modeller som utvikles av han selv (og jeg tror hans sønn), at fokuset er stort og at de har en langsiktige horisont.
Man føler seg trygg på at dette er tilfellet, og det er vel basisen i din tankegang.
Men jeg følger deg ikke helt når du utelukker det samme for en produsent som har mange modeller. Hvis Simon Yorke alene hadde over 20 modeller han skal stå for utvikling av, så er det litt forskjell kontra JR Transrotor med stab på 22-23 mann. IMO vil de ha større ressurser til å uvikle den enkelte modell.

Om de klarer å utvikle spillere som er konkurransedyktig bør være opp til den enkelte å sjekke ut. Synes ikke man kan ekskludere en produsent bare for de har mange modeller å tilby sine kunder.

Så får vi håpe på fine kvelder med vinyl i disse kuldetider.

Mvh
Eivind

Jens skrev:
Altså har jeg trukket min høyest personlige konklusjon at Transrotor først og fremst ønsker å lage solide og skikkelige spillere med et designløsninger som tilfredsstiller de fleste uten at de nødvendigvis bruker massevis av tid til å finlytte seg frem til å finne den lydmessig mest optimale løsningen på alle modeller ( noe som er ufattelig tidkrevende ).
Min synsing tilsier også at det er deres forretningsidé og sannsynligvis er dette for Transrotor også en helt fornuftig måte å drive butikk.
Jeg synes også dette er helt fair og har overhodet INGEN problemer med en slik tilnærming.
Allikevel tillater jeg meg altså å synse om at pga dette så kan det finnes andre produsenter med tilsynelatende andre forretningsidéer som kan ha en enda mer optimal lydkvalitet IMHO !

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vpi har heller ikke så mange modller, men de som er, spiller veldig bra! Enig, EiK; vinyl varmer godt i kulda...

;D mvh. VilhelmW

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Nuvel, 8 drivverk og 3 platevaskere.

Synes det var litt på kanten... ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Linn har kun en modell, men den kan bygges på om du ønsker......... ;)

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Da har turen til "Fosse" for og hente den utvalgte spilleren Avid Acutus spilleren blitt gjort.

Bare det og få oppleve anlegget til fosse var nesten verd turen alene.
Han har et godt sammen satt anlegg med blandt annet noen juveler av monoblokker både for øye og ører "Graf GM 20" og en nydelig preamp fra Hovland.

Det er sjelden man kan få oppleve så bra lyd.
Det var også en fornøyelse og gjøre handel med herr fosse, og han kan det han driver med!
Det var en meget ryddig og fin handel.

Et nytt leketøy til heimen:

Nå skal det bli morro og få montert denne spilleren, det vil by på utfordringer men det er jo noe av gleden med denne hobbyen.

Jeg vil vente litt med motering da jeg synes at spilleren kler bedre en Dynavector arm enn den sme v armen som jeg har.
Jeg vil se om det er mulig og få tak i en dynavector 505 eller 507 arm til en fordelaktig pris på bruktmarkedet.
Før jeg tar fatt på montering og justering.

Mens jeg ventet på og få tid til og hente spilleren så kom jeg over denne puen på buktmarkedet:

Som nå er montert på min sme v på Micro Seiki spilleren, og denne låter meeeeget bra!!!!
Den har bare mere av alt og spiller rett og slett mere musikk!
Gleder meg til Avid acutus med denne pu og eventuellt en dynavector arm.
Får jeg ikke tak i en Dyna. arm så får jeg bruke min sme v, den låter fremdragende den også!

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.693
Torget vurderinger
28
Selv takk for en trivelig ettermiddag unison. Alltid artig å treffe entusiaster man kan dele erfaring med.
Jeg tror nok du vil bli svært godt fornøyd med spilleren uansett om det blir med SME V eller Dynavector.
Men, det at du sitter på en Micro Seiki i tillegg og har flere pickuper i referanseklassen gjør det selvsagt fornuftig å lete rundt etter en arm, ja, du er jo nesten avhengig av en arm til for å få brukt alt ustyret du sitter på. Det er jo den største luksus dette!

Ellers må jeg selv få lov til å takke for en særdeles ryddig handel. Godt å vite at spilleren har fått et godt hjem.

Topp Bunn