Avid Acutus eller Transrotor Apollon

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Hei, jeg har et tilbud på Avid Acutus og et annet tilbud på en Transrotor Apollon.
Jeg har egentlig mest lyst på Apollon, men denne må jeg betale en hel del mere penger for.
Er disse spillerene helt på høyde lydmessig, eller er det store forsjeller mellom disse?

Avid passer bedre inn i mitt hifi system pga. at den er bedre og plasere. Jeg syners at Apollon er en av de fineste spillerene som er laget, men Avid er også i mine øyne meget flott og se på! Hva bør jeg velge hvis det er pengene som teller. Eller hvis det kunn er lyden som teller hva bør jeg velge da?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Acutus... And no further comments :p

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Nope, det var en ytterst subjektiv ytring uten at jeg i det hele tatt har sammenligningsgrunnlag. Jeg hadde hatt mest lyst på Acutus rett og slett :)

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Kansje det er noen som har andre annbefaliger i samme prisklassen? Jeg har Einstein Riaa, pu og sme v arm som spilleren skal pares med.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , begge er fremragende spillere.

Filosofien til de respektive firmaene er forskjellige ,

Transrotor har mange modeller , og stadig kommer nye , Avid kjører ei noe mere traust linje , færre spillere , men de fleste kan oppgraderes , og delene er ofte kompatible mht oppgraderinger , i allefall på de dyrere( som du sikter til)

jeg har lyttet til begge( mest til acutus) og begge er fremragende spillere i toppsjiktet.

SME armen din passer jo begge to , så her vil du ikke gå feil
Hvordan skal spillern stå? det sier du ikke noe om....Acutus vil nok være den som gjør minst av seg under gyngende tregulv feks.

Begge spiller svært overbevisende , Aviden har skru-clamp ----en fordel på bulkete plater(moderat selvsagt)

hvis jeg skulle valgt hadde jeg hatt noen vanskelige timer med grubling....men til syvende og sist hadde nok Acutus vært svært velkommen hos meg , jeg liker fjæringssystemet godt , utseende er flott på begge , armbordet på aviden er også veldig fint laget , powersupplyet er nok ett hakk vassere enn det som transrotoren leveres med .

De som sier at fjærende spillere ikke har dynamikk nok har ikke hørt Acutus-rett og slett...Det smekker så du kan sette det meste i halsen ( Fosse har jo denne , det er hos han jeg har hørt......og spillern ligger jo på børsen , kan det bli bedre for en kjøper i kjøps-modus......?

Igjen , begge spillerne er utrolig bra.....Begge gjør det bra med SME , skjønt jeg bare har hørt transrotoren med sme arm.....foss kan nok uttype mere ang sme/ avid.....som forøvrig er en kjent kombo( Gago har jo en avid med sme.)

Mvh Espen

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Hei , begge er fremragende spillere.

Filosofien til de respektive firmaene er forskjellige ,

Transrotor har mange modeller , og stadig kommer nye , Avid kjører ei noe mere traust linje , færre spillere , men de fleste kan oppgraderes , og delene er ofte kompatible mht oppgraderinger , i allefall på de dyrere( som du sikter til)

jeg har lyttet til begge( mest til acutus) og begge er fremragende spillere i toppsjiktet.

SME armen din passer jo begge to , så her vil du ikke gå feil
Hvordan skal spillern stå? det sier du ikke noe om....Acutus vil nok være den som gjør minst av seg under gyngende tregulv feks.

Begge spiller svært overbevisende , Aviden har skru-clamp ----en fordel på bulkete plater(moderat selvsagt)

hvis jeg skulle valgt hadde jeg hatt noen vanskelige timer med grubling....men til syvende og sist hadde nok Acutus vært svært velkommen hos meg , jeg liker fjæringssystemet godt , utseende er flott på begge , armbordet på aviden er også veldig fint laget , powersupplyet er nok ett hakk vassere enn det som transrotoren leveres med .

De som sier at fjærende spillere ikke har dynamikk nok har ikke hørt Acutus-rett og slett...Det smekker så du kan sette det meste i halsen ( Fosse har jo denne , det er hos han jeg har hørt......og spillern ligger jo på børsen , kan det bli bedre for en kjøper i kjøps-modus......?

Igjen , begge spillerne er utrolig bra.....Begge gjør det bra med SME , skjønt jeg bare har hørt transrotoren med sme arm.....foss kan nok uttype mere ang sme/ avid.....som forøvrig er en kjent kombo( Gago har jo en avid med sme.)

Mvh Espen
Hei, takk for svar.
Jeg har jo som sagt ikke hørt noen av spillerene, og det er langt og kjøre for og få opplede de også!
Jeg har tregulv, men det er et nok så stødig gulv. Spilleren skal stå oppå en seismisk sink jeg har hvis det blir Avid. Blir det Transrotor, må jeg finne en annen løsning da den blir for stor. Spilleren skal stå på en ikea benk under mitt lerret, og der støter jeg kansje på et nytt problem hvis jeg velger Transrotor. Kansje noe av spilleren kommer i synsfeltet på lerretet mitt pga. høyden på spilleren. Jeg bruker rommet som kombinert hifi og hjemmekino rom. Jeg føler vel egentlig nå som at Acutus ble tilgjengelig at den taler mest for meg, selv om det i utgangspungtet var Apollon jeg var ute etter. Jeg synes at Apollon er knall og se på men...

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
unison skrev:
Jeg har jo som sagt ikke hørt noen av spillerene, og det er langt og kjøre for og få opplede de også!
Jeg har tregulv, men det er et nok så stødig gulv. Spilleren skal stå oppå en seismisk sink jeg har hvis det blir Avid. Blir det Transrotor, må jeg finne en annen løsning da den blir for stor. .
Har ikke hørt noen av de, nevner bare at da jeg spurte om "spiller som tåler å stå på svaiende tregulv når den spiller" her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31311.0 var Fosse den første som svarte, han sa; "Avid Acutus!".

Btw: Har du lest tidligere innlegg her ved å skrive Acutus i søkefeltet oppe til høyre og se hva du får opp? (Prøv også Actus, noen feilstaver jo i farten)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei somsagt begge spillerne du her omtaler og har lyst på , er jo ett step inn i en fantastisk verden( enten du velger det ene eller andre av disse to)

Som du selv er inne på , apollon er (nok) størst , uten at jeg har målt..

Det er jo du som skal kjøpe , og ikke minst du som skal bli fornøyd , når det gjleder dette med underlag , finnes det jo utmerkede løsninger rundt dette med demping jeg har jo en spiller med fast oppheng selv , og har også dempeplattform( som jeg ikke benytter) men har prøvd , det finnes mye fint her , så dette med feedbackproblemer og avkobling går det an å løse uansett om en har en spiller med fast oppheng...dempeplattformer kan kjøpes ut i fra vekt på spillern bla a fra feks GINKO;Tahoc osv...

Det er viktig å legge til at her får du deg en flott spiller uansett hva du måtte falle på i din avgjørelse...De vil begge gi deg fortryllende musikkopplevelser , dersom du benytter elementer og riaatrinn som står i stil med drivverkenes fantastiske kvaliteter.

Hva slags spiller har du nå ?

Mvh Espen

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Hei somsagt begge spillerne du her omtaler og har lyst på , er jo ett step inn i en fantastisk verden( enten du velger det ene eller andre av disse to)

Som du selv er inne på , apollon er (nok) størst , uten at jeg har målt..

Det er jo du som skal kjøpe , og ikke minst du som skal bli fornøyd , når det gjleder dette med underlag , finnes det jo utmerkede løsninger rundt dette med demping jeg har jo en spiller med fast oppheng selv , og har også dempeplattform( som jeg ikke benytter) men har prøvd , det finnes mye fint her , så dette med feedbackproblemer og avkobling går det an å løse uansett om en har en spiller med fast oppheng...dempeplattformer kan kjøpes ut i fra vekt på spillern bla a fra feks GINKO;Tahoc osv...

Det er viktig å legge til at her får du deg en flott spiller uansett hva du måtte falle på i din avgjørelse...De vil begge gi deg fortryllende musikkopplevelser , dersom du benytter elementer og riaatrinn som står i stil med drivverkenes fantastiske kvaliteter.

Hva slags spiller har du nå ?

Mvh Espen
Jeg har en Micro Seiki DDX-1000 som jeg kjøpte for ca 12 år siden, og også den har 3 fjærbelastede bein slik som på Avid spilleren. På Spilleren har jeg montert en SME V arm og en Lyra Tusrugi Ceraloy pu. Og dette låter meget bra i mine ører. Micro seiki spilleren er direktedrevet!
Men nå føler jeg tiden er inne for og oppgradere spiller, selv om at jeg på ingen måter er missfornøyd med den jeg har.
Jeg fikk dilla etter at jeg oppgraderte riaa, til Einsten sin balanserte sak! Da fikk jeg slikt et løft, at jeg vil gå for noe av siste også.
Jeg har også liggende en Einstein pu tu3 som jeg kansje skal bruke sammen med ny spiller, selv om jeg er litt usikker på dens kvaliteter, kontra andre puer?
Spennende dette.
Jeg tror valget mitt blir Avid spilleren!

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Hmm,MS ;D Er du heilt sikker på at bytte av spiller blir til det bedre,de Microene står sæ vel godt mot nyere ting :) Ville prøvd en annen før æ tok avgjørelsen,men det lar sæ kanskje ikkje gjøre ::) Skrevet i beste meining ;)

mvh Filip

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
Hmm,MS ;D Er du heilt sikker på at bytte av spiller blir til det bedre,de Microene står sæ vel godt mot nyere ting :) Ville prøvd en annen før æ tok avgjørelsen,men det lar sæ kanskje ikkje gjøre ::) Skrevet i beste meining ;)

mvh Filip
Hvilken spiller sikter du til da?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
unison skrev:
F.E. skrev:

mvh Filip
Tenkte på å teste MS`n mot de nevnte,dvs Avid og Transrotor. Tenkte med samme arm,PU og RIIA på de forskjellige drivverkene.Ikkje så lett å få testet det,mye pes :p Men tenkte bare på det faktum at mange av de store(Luxman,MS++) fra vinylens gullalder kanskje ikkje er forbigått i ettertid..

mvh Filip

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
unison skrev:
F.E. skrev:

mvh Filip
Tenkte på å teste MS`n mot de nevnte,dvs Avid og Transrotor. Tenkte med samme arm,PU og RIIA på de forskjellige drivverkene.Ikkje så lett å få testet det,mye pes :p Men tenkte bare på det faktum at mange av de store(Luxman,MS++) fra vinylens gullalder kanskje ikkje er forbigått i ettertid..

mvh Filip
Hem, det lar seg nok ikke og gjøre pga. avstander.
Jeg har hørt gammle LUXMAN spillere, og de er ikke til og kjimse av!
Den kansje beste spilleren jeg har hørt er Basic!
Min gammle MS er god den, men selv om det blir ny spiller vurderte jeg og beholde den enn så lenge, den har blitt et medlem i familien.
Når jeg kjøper meg en annen spiller så teller ikke lyden 100% det hele har en sammenheng mellom lyd og designet jeg liker, samt det man føler har råd til!

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ellers er jo TW Acoustic spillere som er ekstremt stabile selv på gyngende tregulv.
http://www.tw-acustic.de/engl/index2.html
Undertegnede har aldri hatt en spiller som er i nærheten av å være så ufølsom for vibrasjoner i gulv som denne.
Jeg kan nesten stå og hoppe rett ved siden av spilleren uten at den tar seg det minste nær av dette.
Michael Fremer bemerket jo også akkurat dette i testen i Stereophile.
Må innrømme at jeg ikke kan fatte at det er slik siden det overhodet ikke finnes noen fjærer eller lignende i Raven ???
De få spillerne som jeg har hatt i hus med fjærende oppheng (som f.ks. LP12) har på sin side vært ekstremt motsatt og man har formelig måttet liste seg frem til spilleren for å skifte plater ::)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Avid Acutus er den i særklasse beste platespilleren jeg har lyttet til. Den gir et usinket, dynamisk, ektremt innsiktsfullt bilde av den musikalske fremførelsen. Breddfullt av informasjon, klanger og tilstedeværelse. Jeg har ikke hørt alt der ute, men Avid Acutus er på toppen av min liste over platespillere jeg drømmer om. Jeg ser klassiske Luxman nevnes i tråden (de er bygget av netopp Micro Seiki), men den dagen min Luxman PD 350 får reisepass, er det nok fordi det er en Avid på vei......

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.361
Torget vurderinger
18
unison skrev:
Lyric har fremdeles en brukt Basis Debut til salgs. Fikk den nylig tilbudt for 35K og hvis den er strøken så er jo det en god pris.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
HC skrev:
unison skrev:
Lyric har fremdeles en brukt Basis Debut til salgs. Fikk den nylig tilbudt for 35K og hvis den er strøken så er jo det en god pris.

Hei, jo jeg har sett den, den blir desverre for stor i mitt kombinerte hjemmekino/hifi rom.
Det blir desverre slik når begge deler skal taes hensyn til!
Den spilleren som passer best i mitt oppsett er nok Avid uten tvil, mange skryter av den også så jeg vil tro at man trår ikke så feil om man går for denne.
Uten og ha hørt Hverken Transrotor eller Avid så tror jeg selv at Transrotor kansje er hakket hvassere, men dette er bare synsing fra min side.
For det er uten tvil slike spillere jeg liker, metal 3 bein osv.
Disse Raven spillerene ser også meget fine ut og sikkert meget bra, de ligner på Zet-3 fra transrotor, som jeg også vurderte en stund.
Jeg tror det blir Avid på meg, denne er lett og integrere hos meg, sikkert veldig bra da den får så mye skryt, og jeg liker den veldig godt når jeg ser på den "eierglede får man da"

Jeg må ta med at hadde bruktprisen hvert den samme for både Avid og Apollon, så hadde jeg valgt den sistnevnte da jeg liker den design messig litt bere enn Avid sin spiller. Apollon ser flott ut med den tykke talerken.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå har jeg ingen personlig erfaring med hverken Transrotor eller Avid, men man leser og hører så mangt og meget...... :-\

Transrotor er for meg bare et "kopimerke" som produserer platespillere utifra hvordan vinden blåser uten å selv ha en klar lydfilosofi :-X

Avid derimot har IMHO sin klare lydfilosofi og så kan hver og en avgjøre om man liker denne eller ikke.
Har opp gjennom årene vært endel kvalitets- og finishproblemer, men utifra hva man leser om på dette forum kan ting tyde på at de har fått orden på dette etterhvert :)

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Da er valget tatt, og valget mitt ble Avid, mest på grunn av at den passer best i oppsettet mitt slik det er nå.
Uten at jeg taper på nevneverdig lydnedgradering skal jeg tro dere.
Da slipper jeg og flytte på anlegget, grunnet at høyden på Apollon har nok har kommet opp i synsfeltet på mitt rammelerret.
Med Avid spilleren kan jeg bruke det samme underlaget som jeg bruker i dag.
Jeg bruker det samme rom til både hjemmekino og hifi, og må derfor kombinere dette.
Når man får på ca 18cm oppå spilleren som står der den gjør i dag, så blir det for liten plass til en Apollon fant jeg ut!
PS! den streken på lerretet er noe som desverre skjedde når jeg forminsket bildet på pcen, det er ikke en revne i lerretet.
Takk for innspill.

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Grattis, du blir helt sikkert fornøyd med den nye vinylsnurren!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
gratulerer.
en überdeilig spiller, den acutusen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gratulerer! Ser du ennå har dine MG 3.6 ... :). Mye fint oppi dalen ja.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Gratulerer! Ser du ennå har dine MG 3.6 ... :). Mye fint oppi dalen ja.
Takk for det.

Ja jeg ble frelst på Magnepan, og ser ikke for meg ett liv uten Magnepan i anlegget.
Jeg bruker forøvrig Magnepan i hele hjemmekino systemet mitt.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.547
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå har jeg ingen personlig erfaring med hverken Transrotor eller Avid, men man leser og hører så mangt og meget...... :-\
Transrotor er for meg bare et "kopimerke" som produserer platespillere utifra hvordan vinden blåser uten å selv ha en klar lydfilosofi :-X
Først vil jeg gratulere Unison med kjøp av en utsøkt og en fantastisk flott kvalitetsspiller. Det er etterhvert ingen hemlighet at det var min JR Trans Rotor Apollon som var det andre kjøpsalternativet. Sålenge Aviden til Fosse var annonsert, var det en utopi å forvente at mange skulle anbefale JR Trans Rotor Apollon i denne tråden fremfor Aviden. Det er slik det fungerer og er helt fair og vanlig praksis om dere forstår meg rett.

som Unison har valgt sin drømmespiller, kan jeg ihvertfall forsøke å rydde opp i noen påstander som har dukket opp i tråden. Deriblant at enkelte har mottatt ryktemeldinger om at JR Trans Rotor både er et kopimerke og mangler en klar lydfilosofi. -Dog sagt i anførselstegn, men enkelte leser kanskje det som skrives som om at det er sannhet. Jeg tror de fleste har tilstrekkelig kunnskap nok til å vite at så ikke er tilfelle. Allikevel synes jeg ikke at Trans Rotor fortjener en slik fremstilling uten at noen sier i fra. Etterhvert som jeg besitter stadig mer kunnskap om JR Trans Rotor, velger jeg å avsanne utsagnet som jeg mener er langt fra den virkelige sannhet. De aller fleste av oss som tidvis bruker noe av vår fritiden her på HFS, har også et forhold til bil. En sammenligning vil være synonymt med ethvert bilmerke som har en rekke ulike modeller å velge i mellom i ulike priklasser. Grunnfilosofien vil som oftest være gjennomgående i hele produktspekteret. Ofte gjenfinner man en grunnkonstruksjonen både i motor og annet i de ulike modellene. Slik er også for JR Transrotor - samme lydfilosofi, ofte samme motor og grunnkonstruksjon, ja enkelte har opptil tre motorer etc. etc. Men at "chassiet" og størrelsen kan være noe forskjellig er nettopp for å tilfredstille brukeren/kjøperen sitt ønske, behov og for å gi kunden en valgfrihet. Den dagen det blir en ulempe for kjøper å ha et bredt produktspekter å velge i, enten det er bil, båt eller platespiller, ja da vet ikke hva jeg skal si. At vi er forskjellige og har ulike oppfatninger og preferanser - det må vi akseptere, men jeg håper ikke at slike utsagn er representativt for det store flertallet av oss ...for da er vi isåfall tilbake til Trabant hele gjengen om jeg skal sette det på spissen. Gjennom eier- og bekjentskap til flere av JR Trans Rotor sine spillere, kan jeg både gjenta, forsikre og betrygge leserne om at JR Trans Rotor HAR en lydfilosofi som er gjennomgående på samtlige modeller. Jeg har også eid en Avid, dog ikke den samme modellen vi her snakker om. Om noen oppfatter JR Trans Rotor som et kopimerke i ordets forstand, så var JR Trans Rotor tidlig ute med banebrytende design uten at det gikk på bekostning av hverken byggekvalitet og/eller evnen til å konstruere vellydende platespillere. Den tyske TransRotorfabrikken var også først ute med magnetdrift som senere ble "kopiert" av andre.
JR Trans Rotor hadde neppe overlevd et platespillermarked om disse ryktene hadde vært sanne. TransRotor-fabrikken har tross alt eksistert og klart seg godt i et hardt konkurrerende platespillermarked helt siden 1971. -Det begynner å bli noen år, selvom enkelte av oss er anda eldre.

På lik linje med Avid, kan de aller fleste modellene til JR Trans Rotor oppgraderes på ulike måter. Det fremkom nemlig ikke i et av innleggene tidligere i tråden. Som ett av få merker, kan kunden faktisk få bygd og levert sin Trans Rotor platespiller etter eget ønske.

JR Trans Rotor og Avid har vesentlige forskjeller i byggekonstruksjon og lydfilosofi. Noen liker Porsche, mens andre foretrekker BMW. Begge er sikkert greie biler. Jeg har full respekt overfor de som oppfatter den ene fabrikanten som bedre eller mer tiltalende enn den andre og motsatt. Det skulle bare mangle. Det ville ha vært kjedelig ellers om vi hadde mistet vår mulighet til både å synse og velge på egne preferanser, muligheter og andre religiøse overbevisninger.

Avslutningsvis noen halvfilosofiske ettertanker til meg selv:
Jeg reflekterte litt over et annet utsagn hvor det ble skrevet "den i særklasse beste platespilleren jeg har lyttet til". Det kan godt være et utsagn som er helt korrekt. For egen del er jeg usikker på om jeg noen gang vil bli så god at jeg vil kunne stå inne for et slikt utsagn med hånden på hjertet til fedrelandssangen . Det finnes selvsagt ett unntak som er nevnt helt til sist.
FORDI: Dersom det er slik at det lyttes til ulike spillere i ulike oppsett, i ulike rom, med ulike armer og med ulike PUer, til ulike tidspunkter; hva er det da som kvalifiserer til å skille ut hvilken som er "den beste jeg har hørt"? Er det platespilleren som isolert sett utgjør forskjellen, eller er det armen, PUen eller alle delene tilsammen? Noen vil kanskje svare ironisk "mengden med Malt!"
For meg måtte løsningen være å lytte til to ulike spillere, knyttet opp mot samme elektronikkk, samme høytalere i samme rom, med "samme" arm/pu med kort tids mellomrom - ja kanskje da, ville jeg ha klart å danne meg et inntrykk av hva jeg mente var den beste jeg har hørt. -Da det beste jeg har hørt på akkurat den elektronikken og i akkurat det rommet. Jeg beundrer de som er i stand til å kåre "den beste platespilleren jeg har hørt" på en annen måte enn sist beskrevet hvis så er tilfelle. Dette er utelukkende en egenrefleksjon til ettertanke som jeg gjerne deler med andre og må ikke oppleves som noe annet enn det. Alt er jo mulig i vår verden og kanskje har jeg atpåtil feil, eller har et stort forbedringspotensial. -Trolig begge deler...

Lenge leve både Avid og JR Trans Rotor, spør du meg :D
- Nok engang vil jeg gratulere trådstarter med et utsøkt valg av platespiller.
Nå ser jeg frem til å høre Fosses Reference når den måtte komme. I påvente skal jeg kose meg med min kopimaskin ved navn Trans(istor) Rotor senior og et utsøkt klassisk musikkstykke på Living Stereo.

Med en vennlig og forhåpentligvis oppklarende og reflektert hilsen fra
Jan P.

PS! Jeg håper for min del at du tar det sporty at jeg lånte litt av bildet ditt Fosse.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Vel skrevet Grumpy.

Må også si at jeg også ble noe provosert når jeg leste "Jens" sine utsagn om JR Trans Rotor.

Dette virket på meg nesten som baksnakk fra en konkurrent.

Som man ser så er jeg også eier av JR Trans Rotor. Men det har ikke alltid vært slik. Hadde tidligere en såkalt klassiker fra en engelsk fabrikant. Synes ikke denne spilte spesielt bra selv med en god arm og pu. Etter å ha hørt på en rekke modeller fra JR Trans Rotor (og også andre fabrikanter), så var jeg ikke i tvil. Synes alle JR Trans Rotor modellene jeg hørte var "hel-ved". Tiltross for en sammenlingbar pris, så var ZET-3 i en annen klasse enn min gamle spiller. Et helt annet fundament/grunnfjell og dynamikk i toppklassen.

Jeg tror kanskje mange dømmer JR Trans Rotor ut fra sin fine fasade, og derved tror at innholdet er prioritert bort. Da anbefaler jeg dem å ta en lytt, og gjerne direkte sammenligne med konkurentene på hva man får for samme pris.

Jeg har i mange sammenhenger hørt både Acutus og Apollon. Min konklusjon er at det begge er fantastiske spillere, men det er umulig å gi noen konklusjon på hva som er "best". Da måtte man ha hørt begge spillere i samme oppsett og med samme arm og pu.

Får bare gratulere trådstarter med en flott spiller som han sikkert får mange musikalske gleder med.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.694
Torget vurderinger
28
Bare hyggelig at du låner bilder Grumpy.

Jeg har ikke villet kommentere denne tråden tidligere siden jeg har egeninteresse her. For ordens skyld har jeg påpekt ovenfor kjøper at jeg har hørt begge spillere, men at verken jeg (og da følgelig ingen andre jeg kjenner) med skråsikkerhet kan uttale seg presist om hvordan disse to spillerne står i forhold til hverandre. Jeg har faktisk ikke villet si annet enn at begge spillere er gode.

En sammenligning vil etter mitt skjønn være enda mer komplisert enn hva dere antyder, for hvordan vet man med sikkerhet at samme arm og pickup matcher begge drivverk like godt? Hvordan vil man ved en tilsynelatende direkte sammenligning ha visshet om at begge kombinasjoner er satt opp med samme presisjon og maksimal match? Skal sammenligning foretas med SME-arm og Koetsu pickup eller Dynavector og ZYX? Enhver elsker av vinyl vet at en platespiller må jobbes med for å dra potensialet ut av den, det være seg underlag, justering av arm, pickup, impedanser etc. Lyden av en platespiller er etter mitt skjønn ikke en konstant, eller ene og alene et produkt av delene den er sammensatt av, den er like mye et resultat av den kompetansen den er montert med.

Alt i beste mening.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Fosse skrev:
Lyden av en platespiller er etter mitt skjønn ikke en konstant (.......), den er like mye et resultat av den kompetansen den er montert med.

hmmmmrph... dette vet jeg alt om.... ::) :-X :-[ :'(

forøvrig enig med både grumpy, eik og fosse, som stort sett sier de samme tingene.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Nei dette var ikke enkelt.
Det var derfor jeg startet tråden.

Jeg har som sagt ikke hørt noen av disse spillerene og er derfor helt blank på hva disse spillerene klarer og produsere av god/riktg lyd.
Og skulle man vurdert det må likt utstyr brukes.

Disse 2 spillerene liker jeg veldig god estetisk, det var Apollon jeg i utgangspungtet var ute etter, men jeg har også hele tiden hatt et øye til Avid Acutus siden jeg så den for første gang for noen år siden.

Da Avidén til "fosse" dukket opp kom minnene frem igjen, og jeg fikk et problem.
For når jeg så på målene på Aviden så passer den direkte inn i mitt oppsett uten kabelbytter, bytte av underlag, og omplasering + mye jobb.
Og kansje da med dårlig plasering av det andre utstyret jeg ellers har.
Jeg kunne nok plasert Apollon der min Miro Seiki står i dag, men kunne nok ikke sett på film da uten også og se en Apollon også!

Tråden startet jeg for og høre om jeg tapte på lykalitet ved og kansje gå for Avid Acutus kontra Apollon.

Det jeg skjønner nå etter at folk har komentert i tråden, er det at begge disse spillerene er meget gode og at det er vanskelig og si hvem som er best lydmessig.

Derfor ble valget mitt Avid Acutus.
For da og gå for Avid Acutus så sitter jeg igjen med en del penger og ingen problem stilling med plasering av spiller eller utstyr.

Hadde prisen vert den samme for spillerene, så er det mulig at jeg hadde gått for Apollon.
Men jeg er litt usikker nå, for jeg ble veldig sikker på at riktig valg ble tatt.

Jeg gleder meg til og få spilleren og justere den inn for få god lyd i anlegget mitt!!!
Og jeg tror den vil ta seg fint ut i mitt miljø med komponenter.

Gleder meg!!!

PS! Det var på ingen måte din spiller som avgjorde mitt valg "Grumpy" for den er en av de fineste jeg ser når det gjelder platespillere!
Mvh. "unison"

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Et luksusproblem 8) Gratulerer med en utrolig flott platespiller

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ser at jeg får passet påskrevet her og jeg har full forståelse for at det reageres på provoserende utsagn (og egentlig er det sjelden så såpass provoserende utsagn frembringer slike lange og velformulerte svar).

Allikevel vi jeg altså ikke gi meg helt enda....... ::)
Jeg har som nevnt aldri hørt en Transrotor selv i et anlegg jeg kjenner og dermed går mine utsagn utelukkende på synsing og ingenting annet.
Det bør være åpenbart for alle og enhver at jeg ikke har det minste peiling på hva jeg snakker om sammenlignet med andre som kjenner disse spillerne ut og inn, men allikevel tillater jeg meg allikevel på et forum som dette å komme med slike udokumenterbare påstander som jeg gjorde (og tildels også gjentar her) :-\

For meg er det hele så enkelt at jeg nekter å tro at det overhodet er mulig å finlytte og fintune seg frem til 20 forskjellige platespillere hvor mange av spillerne har tildels svært så forskjellige oppbygging.
Dermed brukte jeg også et såpass provoserende ord som kopispillere ::)
Egentlig hadde vel et mer passende ord vært designspillere ( men egentlig så var dette like dumt ) ::)

Altså har jeg trukket min høyest personlige konklusjon at Transrotor først og fremst ønsker å lage solide og skikkelige spillere med et designløsninger som tilfredsstiller de fleste uten at de nødvendigvis bruker massevis av tid til å finlytte seg frem til å finne den lydmessig mest optimale løsningen på alle modeller ( noe som er ufattelig tidkrevende ).
Min synsing tilsier også at det er deres forretningsidé og sannsynligvis er dette for Transrotor også en helt fornuftig måte å drive butikk.
Jeg synes også dette er helt fair og har overhodet INGEN problemer med en slik tilnærming.
Allikevel tillater jeg meg altså å synse om at pga dette så kan det finnes andre produsenter med tilsynelatende andre forretningsidéer som kan ha en enda mer optimal lydkvalitet IMHO !

Til slutt må jeg på det sterkeste få beklage hvis min høyest private synsing har gjort at et forummedlem har gått glipp av et salg.
Det var slettes ikke meningen og hvis jeg hadde tatt meg tid til å lese tråden igjennom nøye burde jeg kanskje ha gjennomskuet at det egentlig var en "konkurranse" mellom to salgsobjekter fra høyest respekterte medlemmer av dette forum hvor "vinneren" fikk et salg.
MEN, vil dette bety at hvis jeg visste dette så skulle jeg ikke ha uttalt meg (eventuelt uttalt meg mer i runde baner og tatt hensyn til dette) :-\ :-\ :-\

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.547
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
"Etterpåklokskapen er verdens mest eksakte vitenskap!" Det er noe alle kan dra lærdom av til en annen gang om vi er villige.

Jeg tror at alle har fått sagt sitt, vi forstår og aksepterer hverandres synspunkter - SÅ LA OSS HELLER GLEDE OSS OVER at én har fått solgt sin spiller, én har fått kjøpt sin drøm og jeg lider overhodet ingen nød med JR Trans Rotor Apollon - tvert om.

Kan noen av oss ha det bedre - tvilsomt!

Hilsen en glad pragmatiker som vet at livets loddbok ikke bare består av vinnerlodd ;).

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Grumpy skrev:
Hilsen en glad pragmatiker som vet at livets loddbok ikke bare består av vinnerlodd ;).

du skal ikke se bort ifra at du trakk vinnerloddet da du beholdt apolloen, grumpy.
jeg har aldri hørt den, men har ingen grunn til å tro noe annet enn at den er jævlig bra.
dog liker jeg trynet til acutusen bedre, den er liksom passe borerigg i mine øyne.
det var dette med smak og behag, da...

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.547
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
du skal ikke se bort ifra at du trakk vinnerloddet da du beholdt apolloen, grumpy.
jeg har aldri hørt den, men har ingen grunn til å tro noe annet enn at den er jævlig bra.
dog liker jeg trynet til acutusen bedre, den er liksom passe borerigg i mine øyne.
det var dette med smak og behag, da...
Mangfold, valgfrihet og meninger er utelukkende sunt Gago, bare man ikke trekker inn for mye religion. ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
religion har jeg fint lite greie på! ;D
foruten at jeg respekterer folk som tror på en eller annen gud.
bare de ikke finner på for mye kødd, da.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.547
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
religion har jeg fint lite greie på! ;D
foruten at jeg respekterer folk som tror på en eller annen gud.
bare de ikke finner på for mye kødd, da.
Guder er greit når man trenger de, mens religioner derimot kan medføre både glede og rottenskap. Sånn sett er også hifi-religionen i en særstilling ;).

Til deg "Jens": Jeg har ikke tapt et salg pga deg, jeg har bare tapt en fair kamp. De vinnes og tapes annenhver gang.
Jeg er utelukkende opptatt av at ting fremstilles så korrekt og saklig som mulig. Neste gang kan det være meg som kommer med et utsagn som er litt uklart. Da vil jeg sette pris på om noen forteller meg det. Jeg vil sogar legge meg flat om noen fortalte meg at nå er du drittsekk ...om det skulle være berettiget.

Nå synes jeg vi kan fortsette resten av tråden med å glede oss over Unison og håpe på opphissende bilder og
begeistrende beretninger om Acutusen.

:)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Fantastisk hyggelig å se en tråd der man kan diskutere, og oppklare slik det har blitt gjort her. Kudos til Grumpy og Jens for eksemplarisk oppførsel. Måtte jo være her inne på vårt hyggelige vinylforum man opplevevde dette ;) Gleder meg forøvrig også til fortsettelsen med bilder og inntrykk fra trådstarter. Appropos trådstarter; har du tenkt å bruke SME armen og Lyra/Einstein pu'ene på den, eller er du på jakt etter alternativer her også? Hvilken riaa bruker du?

Topp Bunn