Nå har jeg ingen personlig erfaring med hverken Transrotor eller Avid, men man leser og hører så mangt og meget...... :-\
Transrotor er for meg bare et "kopimerke" som produserer platespillere utifra hvordan vinden blåser uten å selv ha en klar lydfilosofi :-X
Først vil jeg gratulere Unison med kjøp av en utsøkt og en fantastisk flott kvalitetsspiller. Det er etterhvert ingen hemlighet at det var min JR Trans Rotor Apollon som var det andre kjøpsalternativet. Sålenge Aviden til Fosse var annonsert, var det en utopi å forvente at mange skulle anbefale JR Trans Rotor Apollon i denne tråden fremfor Aviden. Det er slik det fungerer og er helt fair og vanlig praksis om dere forstår meg rett.
Nå som Unison har valgt sin drømmespiller, kan jeg ihvertfall forsøke å rydde opp i noen påstander som har dukket opp i tråden. Deriblant at enkelte har mottatt ryktemeldinger om at JR Trans Rotor både er et
kopimerke og mangler en klar lydfilosofi. -Dog sagt i anførselstegn, men enkelte leser kanskje det som skrives som om at det er sannhet. Jeg tror de fleste har tilstrekkelig kunnskap nok til å vite at så ikke er tilfelle. Allikevel synes jeg ikke at Trans Rotor fortjener en slik fremstilling uten at noen sier i fra. Etterhvert som jeg besitter stadig mer kunnskap om JR Trans Rotor, velger jeg å avsanne utsagnet som jeg mener er langt fra den virkelige sannhet. De aller fleste av oss som tidvis bruker noe av vår fritiden her på HFS, har også et forhold til bil. En sammenligning vil være synonymt med ethvert bilmerke som har en rekke ulike modeller å velge i mellom i ulike priklasser. Grunnfilosofien vil som oftest være gjennomgående i hele produktspekteret. Ofte gjenfinner man en grunnkonstruksjonen både i motor og annet i de ulike modellene. Slik er også for JR Transrotor - samme lydfilosofi, ofte samme motor og grunnkonstruksjon, ja enkelte har opptil tre motorer etc. etc. Men at "chassiet" og størrelsen kan være noe forskjellig er nettopp for å tilfredstille brukeren/kjøperen sitt ønske, behov og for å gi kunden en valgfrihet. Den dagen det blir en ulempe for kjøper å ha et bredt produktspekter å velge i, enten det er bil, båt eller platespiller, ja da vet ikke hva jeg skal si. At vi er forskjellige og har ulike oppfatninger og preferanser - det må vi akseptere, men jeg håper ikke at slike utsagn er representativt for det store flertallet av oss ...for da er vi isåfall tilbake til
Trabant hele gjengen om jeg skal sette det på spissen. Gjennom eier- og bekjentskap til flere av JR Trans Rotor sine spillere, kan jeg både gjenta, forsikre og betrygge leserne om at JR Trans Rotor HAR en lydfilosofi som er gjennomgående på samtlige modeller. Jeg har også eid en Avid, dog ikke den samme modellen vi her snakker om. Om noen oppfatter JR Trans Rotor som et kopimerke i ordets forstand, så var JR Trans Rotor tidlig ute med banebrytende design uten at det gikk på bekostning av hverken byggekvalitet og/eller evnen til å konstruere vellydende platespillere. Den tyske TransRotorfabrikken var også først ute med magnetdrift som senere ble "kopiert" av andre.
JR Trans Rotor hadde neppe overlevd et platespillermarked om disse ryktene hadde vært sanne. TransRotor-fabrikken har tross alt eksistert og klart seg godt i et hardt konkurrerende platespillermarked helt siden 1971. -Det begynner å bli noen år, selvom enkelte av oss er anda eldre.
På lik linje med Avid, kan de aller fleste modellene til JR Trans Rotor oppgraderes på ulike måter. Det fremkom nemlig ikke i et av innleggene tidligere i tråden. Som ett av få merker, kan kunden faktisk få bygd og levert sin Trans Rotor platespiller etter eget ønske.
JR Trans Rotor og Avid har vesentlige forskjeller i byggekonstruksjon og lydfilosofi. Noen liker Porsche, mens andre foretrekker BMW. Begge er sikkert greie biler. Jeg har full respekt overfor de som oppfatter den ene fabrikanten som
bedre eller mer tiltalende enn den andre og motsatt. Det skulle bare mangle. Det ville ha vært kjedelig ellers om vi hadde mistet vår mulighet til både å synse og velge på egne preferanser, muligheter og andre religiøse overbevisninger.
Avslutningsvis noen halvfilosofiske ettertanker til meg selv:
Jeg reflekterte litt over et annet utsagn hvor det ble skrevet "
den i særklasse beste platespilleren jeg har lyttet til". Det kan godt være et utsagn som er helt korrekt. For egen del er jeg usikker på om jeg noen gang vil bli så god at jeg vil kunne stå inne for et slikt utsagn med hånden på hjertet til fedrelandssangen . Det finnes selvsagt ett unntak som er nevnt helt til sist.
FORDI: Dersom det er slik at det lyttes til ulike spillere i ulike oppsett, i ulike rom, med ulike armer og med ulike PUer, til ulike tidspunkter; hva er det da som kvalifiserer til å skille ut hvilken som er "den beste jeg har hørt"? Er det platespilleren som isolert sett utgjør forskjellen, eller er det armen, PUen eller alle delene tilsammen? Noen vil kanskje svare ironisk
"mengden med Malt!"
For meg måtte løsningen være å lytte til to ulike spillere, knyttet opp mot samme elektronikkk, samme høytalere i samme rom, med "samme" arm/pu med kort tids mellomrom - ja kanskje da, ville jeg ha klart å danne meg et inntrykk av hva jeg mente var den beste jeg har hørt. -Da det beste jeg har hørt på akkurat den elektronikken og i akkurat det rommet. Jeg beundrer de som er i stand til å kåre "den beste platespilleren jeg har hørt" på en annen måte enn sist beskrevet hvis så er tilfelle. Dette er utelukkende en egenrefleksjon til ettertanke som jeg gjerne deler med andre og må ikke oppleves som noe annet enn det. Alt er jo mulig i vår verden og kanskje har jeg atpåtil feil, eller har et stort forbedringspotensial. -Trolig begge deler...
Lenge leve både Avid og JR Trans Rotor, spør du meg
- Nok engang vil jeg gratulere trådstarter med et utsøkt valg av platespiller.
Nå ser jeg frem til å høre Fosses Reference når den måtte komme. I påvente skal jeg kose meg med min
kopimaskin ved navn Trans(istor) Rotor senior og et utsøkt klassisk musikkstykke på Living Stereo.
Med en vennlig og forhåpentligvis oppklarende og reflektert hilsen fra
Jan P.
PS! Jeg håper for min del at du tar det sporty at jeg lånte litt av bildet ditt Fosse.