Bil, båt og motorsykkel Avgifter på ny bil

T

Tittentei

Gjest
Om boligpriser og den finansielle siden: En av de viktigste grunnene til veksten i boligprisene kan tilskrives gjeldsveksten, og den er igjen betinget av troen på veksten i fremtidige inntekter. Hvis man betviler at fremtidige inntekter vil vokse, så vil gjeldsveksten avta og det vil slå direkte over i boligprisene ganske raskt. Det er dette som skjer gang på gang, i land etter land.

I Norge har gjeldsbelastningen aldri vært tyngre enn i dag, selv ikke under jappetiden da man hadde fullt skattefradrag for hele rentekostnaden. At fremtidige inntekter skal vokse enormt med eldrende demografi er også veldig naivt, slik at min personlige mening er at gjeldsveksten vil måtte avta, og dermed er nedsiden i boligmarkedet kollosalt mye større enn oppsiden.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Min første bil var en Ford Taunus 1976 2l modell stasjonsvogn kjøpt i 1989 for kr 10.000,-

Min andre bil var en Ford Granada 2.8I GHIA automatic 1981 modell kjøpt ca 1990 - pris vil jeg ikke nevne.

Min tredje bil var en Ford Sierra CL 2l stasjonsvogn 1986 modell kjøpt ca 1995 for 30/40.000,- kr

Min fjerde bil er en Opel Omega B stasjonsvogn 1994/95 modell kjøpt ca 2007/2008 for 30.000,- kr

Bortsett fra bruddet med Ford, har det utelukkende bare vært forholdsvis gamle biler.

Ikke uten grunn at Norge har en av Europas eldste bilpark - ingen som kjøper gamle biler, hvis de ikke er ute etter noe spesielt da.
Blir da gjerne en veteran som nummer to.

Men de færreste vil ta turen over Saltfjellet, eller andre fjelloverganger vinterstid uten videre med en 20 +/- år gammel bil - hvis de kunne eid en ny...

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Ut fra hva jeg minnes angående en annen tråd om inntekt her på forumet så kan de aller fleste ha en nøktern familiebil uten at det går hardt ut over økonomien.
Med dagens boligpriser og en gjennomsnittsinntekt er nok bruktbilen til under 50 000kr det eneste alternativet.
De fleste tjener jo bra på bolig, på leiligheten jeg har i dag har jeg hatt >10% årlig verdistigning siden 2008 og huset som jeg snart skal opp med vil etter alle solemerker være verdt mer enn byggekostnaden. Så for svært mange er verdiøkningen i bolig langt høyere enn bilkostnadene.
Men du sitter ikke igjen med noen gevinst vist du selger og skal kjøpe ny bolig.

Fordei tilsvarende andre leiligheter har steget det samme i pris, så vinning går opp i spinning, hvis du sa ikke flytter inn til noen andre med bolig fra før eller satser på telt.

Men for de som eier flere boliger - de kan ta ut gevinst, både på utleie under denne prisstigning, men også på salg.

Her i kommunen er det forferdelse blandt enslige både med og uten barn.

Forlanger opp til 14.000,- kr for ei ordinær leilighet, får utleier ikke dèt står heller leiligheten tom.

Er helt håpløst - og er de som har opp mot 1 million som inntekt som søker om startlån fra kommune/husbank, og veldig mange med inntekt på omkring 400.000,- kr

Hva da med de som har 200.000,- brutto og mindre enn dèt?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ut fra hva jeg minnes angående en annen tråd om inntekt her på forumet så kan de aller fleste ha en nøktern familiebil uten at det går hardt ut over økonomien.
Med dagens boligpriser og en gjennomsnittsinntekt er nok bruktbilen til under 50 000kr det eneste alternativet.
De fleste tjener jo bra på bolig, på leiligheten jeg har i dag har jeg hatt >10% årlig verdistigning siden 2008 og huset som jeg snart skal opp med vil etter alle solemerker være verdt mer enn byggekostnaden. Så for svært mange er verdiøkningen i bolig langt høyere enn bilkostnadene.
Ja, men det er en kunstig verdiøkning de færreste realiserer. Er du først i markedet så er det bare en runddans - du får mer igjen men må og gi tilsvarende mer, med mindre du flytter på landet eller til Spania.

N

nb

Gjest
Det er svært få boligeiere i Norge som skjønner at de med visse unntak tjener på at boligprisene faller så lenge de ikke er på toppen av sitt boligkonsum. Eneste som tjener på stigende boligpriser (ser da bort fra boliginvestorer) er de som sitter på den dyreste boligen de noensinne skal eie. De kan realisere en del av verdistigningen typisk når ungene flytter ut og foreldrene kan selge huset og flytte i leilighet og sitte igjen med noe imellom. Men her jeg bor (Nordstrand i Oslo) koster de fancy leilighetene beregnet på 50-åringer ikke mye mindre enn en kurant enebolig i området gjør.

Alterntivt kan man få ut en del penger ved å flytte på fra byen og ut på landet.

Topp Bunn