Aversjon mot Quantum ditt og Quantum datt

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Det kommer jo helt an på hva som er målet, og hvor langt man ønsker å dra det. De værste custom-løsningene fordrer også gjerne annet fokus enn hyllevare-løsningene. Altså dsp, akustikk, egne bassløsninger kontra f.eks vinyl, rør, konvensjonelle høyttalere og mer eksotiske tweaks.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.134
Sted
Oslo
jeg kan fortsatt kalle en spade for en spade og ikke en diggius gravius eller noe annet lurt..?
Hva med 'et agrikulturelt ekskavatorredskap'?
Eller "En masseforflytningsanordning omfattende et i den ene enden plant legeme innrettet til å trenge ned i en løs masse og i den andre enden et langstrakt legeme innrettet til manuell inngripen av en brukers hender"
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Man kan godt dra frem kvantefysikk for å forklare hvordan en spade virker også. Jord og sand ramler ikke gjennom stålet i bladet på spaden. Det skyldes den elektrostatiske frastøtingen mellom elektroner og protoner i metallet og i jorden, og at metallet er bundet i et krystallinsk gitter. Ditto for håndtaket. I sin tur skyldes dette Paulis eksklusjonsprinsipp som sier at to fermioner ikke kan innta samme kvantemekaniske tilstand. Vips, en kvantefysisk spade.

Så kan man fabulere om obskure måter å få fermionene til å marsjere i takt på, eksitere dem til høyere energitilstander (dvs varme opp spaden), eller utstyre den med et håndtak av et Bose-Einstein-kondensat (do not try this at home) for å kunne selge spaden til høyere pris. Men det vil være like fjollete som å påberope seg kvantemekaniske forbedringer i et stereoanlegg.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Man kan godt dra frem kvantefysikk for å forklare hvordan en spade virker også. Jord og sand ramler ikke gjennom stålet i bladet på spaden. Det skyldes den elektrostatiske frastøtingen mellom elektroner og protoner i metallet og i jorden, og at metallet er bundet i et krystallinsk gitter. Ditto for håndtaket. I sin tur skyldes dette Paulis eksklusjonsprinsipp som sier at to fermioner ikke kan innta samme kvantemekaniske tilstand. Vips, en kvantefysisk spade.

Så kan man fabulere om obskure måter å få fermionene til å marsjere i takt på, eksitere dem til høyere energitilstander (dvs varme opp spaden), eller utstyre den med et håndtak av et Bose-Einstein-kondensat (do not try this at home) for å kunne selge spaden til høyere pris.
Nå kjente jeg at jeg bare ha en slik spade.
Du og den selgeren i deg, Asbjørn :eek:
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Litt om "nærmere" quantum computing. Spesielt hva som skal til for å kjøle. Men det er jo ingen match mot audio/tweaks bransjen som er lysår foran..

 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Så iflg denne tråden og svar, så utgår alle produkter fra Isotek som bruker Quantum ordet i sine beskrivelser
Sikkert flere her inne som er blitt lurt, lurer på om de returnerte produktet pga null verdi/effekt i anlegget?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Produktene kan selvfølgelig ha en effekt/virkning selv om produsenten babler om quantum. Men det indikerer at de prøver å lure deg. Selv styrer jeg unna slike produsenter og holder meg til produsenter som er ærlige om virkemåte i sine produkter.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Til og med MI6 og James Bond kjemper mot Quantum!
James Bond Quantum of Solace.jpg
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Husker første gang jeg hørte Isotek Q4, var da en kamerat hadde kjøpt en.
Uten jeg visste hva det var dengang, satte han den nær anlegget inntil veggen mens musikken spilte, jeg så bare en grå boks på avstand og joda, det hadde en effekt; Mer ro, finere klang i instrumentene, litt sortere bakgrunn.
Etterpå gikk jeg bort å så på den og fikk vite det var en Q4, som jeg i den tid ikke visste noe om

Så ser ut som ting kan funke, uten at en først har blitt 'programmert' av en reklame eller misledet av reklame ord, i dette tilfellet quantum ;)
 
Topp Bunn