Mobiltelefon og lesebrett avdigitalisering?google,ios,fb,gps.

S

svk

Gjest
Hei!
kjenner jeg er litt lei av alt maset.
så vurderer å slette fb, google og apple kontoen min. tenkte det fikk være nok med microsoft kontoen min. men her er det lite apper og win mobil er jo utgått.
men i dagens samfunn så må en jo bruke apper.

noen andre som er lei den digitale verden?
hva bruker dere?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.033
Sted
Ytterst i havgapet...
Som med andre godsaker, handler det vel om å nyte med måte... :cool: Jeg registrerte meg på FB hovedsaklig for å få tilgang til endel lokalhistoriske sider som tidligere hadde egne nettsider, men som ble slukt av FB, - som så mye annet. Etterhvert har det nå balla på seg med diverse annet, men jeg er svært påholden med "FB-venner".... hvorfor skal jeg være "venn" med en masse mennesker jeg ikke kjenner og heller ikke har annen kontakt med? Snap og tvitre bryr jeg meg ikke om....
Telefonen og iPad'en gnager fort vekk om passord til diverse eplekontoer jeg ikke har bruk for, - og passordene husker jeg ikke.
PC'en og Microsoft maser til stadighet om "ulisensierte" produkter, -til tross for at jeg faktisk både har kjøpt og registrert Office-pakka....
Begynte med Linux for en god del år siden, men datt av lasset ettersom jobben innførte MS-produkter over en lav sko....
Enig - det begynner å bli litt slitsomt......

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
Jeg prøver å holde meg unna det meste. Noen få diskusjonsfora. Facebook innimellom, men egentlig bare fordi det er et par diskusjonslister jeg følger med der. Ellers minst mulig. Jeg bruker iCloud. Da trenger jeg ikke huske passord - legger dem på iCloud nøkkelringen så hvis jeg logger meg inn et nytt sted med Macen (eller iPaden eller iPhonen) min trenger jeg ikke skrive inn passordet på andre enheter - de bare leser iCloudnøkkelringen. Holder meg unna Google (fordi jeg ikke liker forretningsmodellen deres. Bruker ikke gmail eller Google søk) og Microsoft (etter en del svært tvilsomme operasjoner av Microsoft - det er rett og slett et firma jeg hverken liker eller stoler på) og alle de "hippe" appene på telefonen. Noen apper må man bare ha, som ruter-, vy-, AtB-, Norwegian- og SAS-appen. Ellers minst mulig.
Da går det i grunnen greit. Har filene mine i iCloud også så er de tilgjengelige både på Mac, iPad og iPhone hvor som helst jeg skulle befinne meg. Og iCloudnøkkelringen funker også på AppleTV, så da behøver jeg ikke huske passord der heller (men skulle jeg trenge dem kan jeg lese nøkkelringen på Macen min - det krever jo selvfølgelig at jeg har et OK passord på maskinen. For å lese nøkkelringen må man ha fysisk tilgang på maskinen og kjenne passordet til nøkkelringen - det er de eneste 2 passordene jeg trenger).

En meget problemfri IT-hverdag. Har vel ikke hatt nedetid hverken på maskin eller nettverk på over 10 år. Aldri problemer med iPad eller iPhone heller. Man har da andre ting å gjøre og å tenke på enn å styre med å drifte personlige IT-systemer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Må jo si at det er en pussig sak å ta opp til diskusjon i et nettforum. Enten er det et tegn på at nettet dekker et behov, eller så er det et tegn på en problematisk avhengighet. Eller begge deler...

Okke som. Aurora er nok inne på det. Alt med måte. Selv moderasjon er best i passe doser. :D

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg føler at dette blir litt av den samme greia som da jeg for mange år siden bestemte meg for å slutte å se på tv.
Hver eneste kveld satt jeg og snurra forbi de samme kanalene. Og tenkte "dritt, dritt, uinteressant, fotball, dritt, og enda mere dritt" før jeg hadde gått tom for kanaler og begynte forfra igjen. Og slik gikk det, kveld etter kveld.

En dag hørte jeg om fortalte at de ikke så på tv. Og da gikk det opp for meg at jeg faktisk ikke var nødt jeg heller.
Så ja, jeg går sikkert glipp av mye festlig, men garantert ikke mye viktig. Og mengden dritt jeg går glipp av er enorm.

Jeg tror det er litt det samme med facebook og alt annet tilsvarende. I starten føles det nok litt rart å ha kasta det ut, men på sikt tror jeg man vil ha det mye bedre dersom man faktisk ikke har et reelt behov for å benytte de nevnte tjenestene.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.100
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Apple eller Google, det er spørsmålet. Giftet med med Google på nittitallet og skjønner nå at en skilsmisse er så godt som umulig. Har aldri vært på Facebook, Instagram og alt det andre som for meg bare representerer mas og gnag. Har gmailadresse, bruker smarttelefon med apper og har skjønt at dette kommer jeg ikke utenom. Skriver dette innlegget på et nettbrett fra Samsung. Min ene lille protest er å bruke en gammel klapptelefon fra Samsung av og til, den er hendig, passer i jeansen og tåler mye. Men 2G og 3G forsvinner vel i 2024 eller der omkring slik at da blir det takk og god natt for alle gammeldagse telefoner. Da blir det ugreit å ha en svær smarttelefon med seg når man jobber med kroppen utendørs. George Orwells 1984 er kommet og vi kommer ikke unna.

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Du må skaffe deg klesplagg med flere og større lommer, Terje-A :)

Jeg er veldig enig med Aurora men føler ikke på det med slitsomt. FB brukes kun når helt nødvendig (historielaget, turlag, barna/barnebarna). Har ikke Instagram, bruker Snap ytterst sjeldent.
Men ut over nødvendige app'er (bank,reisebyrå,parkering,buss,digipost,posten osv) er disse app'ene er flittig brukt:
Neutron
Spotify
NaVida
Ut.no
Gcam
Snapseed
Lightroom
Relive
Altimeter
Netflix (nettbrett)

Bruker svært sjeldent laptop privat.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
Nei, man kommer ikke utenom den digitale verden, men jeg prøver å begrense det. Bruker for mye tid ved Macen min når jeg er hjemme, men telefonen bruker jeg til å ringe med og skrive SMS. Og hvis jeg er lenge ute hender det at jeg sjekker e-post. Billetter til buss, fly og tog har jeg dog på telefonen. Har en iPad som jeg stort sett brukte til underholdning på lengre reiser, men nå reiser jeg ikke så mye, så iPaden får ligge i fred. TV sees dog via en AppleTV og apper fra NRK/Netflix/RiksTV/TV2Sumo, så kan jeg se det jeg vil når jeg vil.
En smarthøyttaler jeg kan snakke til hjemme (og som kan lytte til alt som skjer og sende info om dette tilbake til utviklerne) finnes ikke i mine innkjøpsplaner.

S

Slubbert

Gjest
Jeg er registert på så og si alle sosiale media, og synes jeg har mye igjen for det. Facebook bruker jeg mye til å holde meg orientert om hva som skjer i byen. Har "laiket" alle store og små konsertsteder, puber og utesteder jeg liker, foreninger og liknende og hadde nok hatt vanskelig for å holde meg orientert uten. I tillegg er jeg på en del lukkede grupper. Har p.t. 21 events i kalenderen for august måned. Siden jeg bruker byen veldig aktivt og sjelden er hjemme om kveldene er Facebook et viktig verktøy for meg. Jeg var også på Underskog før, men iom at alt nå postes på Facebook og jeg fant Underskog ganske uoversiktig har jeg nesten sluttet å bruke det.

Twitter kikker jeg innom en gang i blant, Instagram bruker jeg som konsertlogg, LinkedIn-profilen sjekker/oppdaterer jeg nå og da, mens Snapchat har tatt over for Facebook som verktøy for å holde kontakt med folk jeg ikke jevnlig omgås. Registrerte meg også på TikTok og musical.ly for å sjekke hva det gikk ut på, men det er nok mest for kidsa. Jodel er litt morsomt og kikke innom nå og da for lett underholdning. Ellers bruker jeg Spotify og Youtube til musikk, og har en Netflix-konto selv om jeg ikke ser spesielt mye på TV (har ikke kablet TV, så Netflix og NRK Nett-TV er det eneste jeg ser på).

Det meste bruker jeg via mobiltelefon (Apple). Eneste datamaskinen jeg har hjemme er en iMac fra 2007 som jeg skrur på en gang i skuddåret. Så de fleste postene mine her er fra jobb PCen.

At Apple m.fl. stort sett vet hvor jeg er eller hva jeg gjør har jeg ikke noen store problemer med. Hvis jeg skal gjøre noe som ikke tåler offentlighetens lys bruker jeg Tor eller Signal, eller legger igjen mobiltelefonen hjemme. Så min internett-sti er nok ganske ren.

S

svk

Gjest
Må jo si at det er en pussig sak å ta opp til diskusjon i et nettforum. Enten er det et tegn på at nettet dekker et behov, eller så er det et tegn på en problematisk avhengighet. Eller begge deler...

Okke som. Aurora er nok inne på det. Alt med måte. Selv moderasjon er best i passe doser. :D
jeg har fb. er innpå ofte. men legger aldri ut noe. er jo påtvunget mer eller mindre. arbeidsgiver har en fb gruppe der det legges ut info. jeg har ordnet det slik at vi går over til mail i disse dager. har ei som går på trening. her kommer all info via fb. de forsøkte med noe som heter spond. slik at alle uten fb også kunne være med. men bytte fort over igjen. så blir nok til at jeg beholder fb.
tenker kanskje å avslutte google, å heller begynne med ios igjen. litt mindre overvåkning.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
^ Det må være et helvete å være med deg på byen når du skal holde deg oppdatert på alle de sosiale media. Har du tid til å møte mennesker live?

S

svk

Gjest
Apple eller Google, det er spørsmålet. Giftet med med Google på nittitallet og skjønner nå at en skilsmisse er så godt som umulig. Har aldri vært på Facebook, Instagram og alt det andre som for meg bare representerer mas og gnag. Har gmailadresse, bruker smarttelefon med apper og har skjønt at dette kommer jeg ikke utenom. Skriver dette innlegget på et nettbrett fra Samsung. Min ene lille protest er å bruke en gammel klapptelefon fra Samsung av og til, den er hendig, passer i jeansen og tåler mye. Men 2G og 3G forsvinner vel i 2024 eller der omkring slik at da blir det takk og god natt for alle gammeldagse telefoner. Da blir det ugreit å ha en svær smarttelefon med seg når man jobber med kroppen utendørs. George Orwells 1984 er kommet og vi kommer ikke unna.
er redd en ikke kommer utenom. nokias gule banan virker jo ok.
kunne kjøpt meg en slik og lagt smarttelefon oftere hjemme.

S

svk

Gjest
Du må skaffe deg klesplagg med flere og større lommer, Terje-A :)

Jeg er veldig enig med Aurora men føler ikke på det med slitsomt. FB brukes kun når helt nødvendig (historielaget, turlag, barna/barnebarna). Har ikke Instagram, bruker Snap ytterst sjeldent.
Men ut over nødvendige app'er (bank,reisebyrå,parkering,buss,digipost,posten osv) er disse app'ene er flittig brukt:
Neutron
Spotify
NaVida
Ut.no
Gcam
Snapseed
Lightroom
Relive
Altimeter
Netflix (nettbrett)

Bruker svært sjeldent laptop privat.
blir fort mer knot uten apper når en er ute å reiser. veldig greit å sjekke togruter, bestille e-bilett.
uber google maps osv

R

rr30629

Gjest
Har ikke smart tlf, PC eller brett o.l. Er ikke på noenting. Vet ikke hvordan en app ser ut. Skal jeg i banken, her, e-post, nyheter eller annet som det ikke er mulig å gjøre lenger i den virkelige verden så bruker jeg Mac`en til samboeren min. Altså også nå. Og det går helt fint.

Har verken ønsker eller behov som gjør at jeg må vite alt om alle eller at alle skal vite alt om meg.

Lurer på hvor mange timer en gjennomsnitts nordmann bruker på slikt i løpet av f.eks. èn mnd? Er man "på" 3 timer til dagen så blir det ca.1100 timer i året, over et halvt årsverk. Det blir litt det. Hva brukte man egentlig disse timene på i "gamle" dager?

S

svk

Gjest
Har ikke smart tlf, PC eller brett o.l. Er ikke på noenting. Vet ikke hvordan en app ser ut. Skal jeg i banken, her, e-post, nyheter eller annet som det ikke er mulig å gjøre lenger i den virkelige verden så bruker jeg Mac`en til samboeren min. Altså også nå. Og det går helt fint.

Har verken ønsker eller behov som gjør at jeg må vite alt om alle eller at alle skal vite alt om meg.

Lurer på hvor mange timer en gjennomsnitts nordmann bruker på slikt i løpet av f.eks. èn mnd? Er man "på" 3 timer til dagen så blir det ca.1100 timer i året, over et halvt årsverk. Det blir litt det. Hva brukte man egentlig disse timene på i "gamle" dager?
tenker ca 3 timer ikke er så langt unna. men er nok noen som bruker mindre og andre mer. for noen få år siden hadde vi mobiler med knapper som ble brukt til tale og sms. mer avanserte ting brukte vi pc/mac til.
lurer på om en nokia 8110 4g og et lite nettbrett med 4g hadde gjort susen. da tar jeg bare brettet med meg de gangene jeg skal på reise og trenger apper for å finne frem. ipad mini 4g hadde sikkert vært ok. evt en samsung tab a

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Jeg bruker et par forum aktivt, nesten ikke FB (er semi-påkrevet pga en del info ifm skolerelaterte aktiviteter (bursdager, ymse sosiale greier osv)), pluss en del apper for å holde styr på ting, tilgang til info osv men hvor jeg ikke legger ut noesomhelst selv.

Google Maps og Google sin søkemotor er så bra at det nesten er skremmende. Det er lett å glemme siden utviklingen er inkrementell over ganske lang tid og man venner seg ganske fort til det er nye og Google har gjort massive oppdateringer uten å gjøre særlige forandringer i hvordan ting ser ut rent visuelt. Instagram, snapchat osv bruker jeg ikke i det hele. I kompisgjengen tilhørte vi den eksklusive gruppen som brukte Google+, men da den ble stengt ned gikk vi over til MeWee, men vi har kun en lukket gruppe som brukes til å avtale sammenkomster osv.

Brukt "rett" er internett en fantastisk kilde til innsikt, informasjon og underholdning i den grad man har behov for det.

S

Slubbert

Gjest
^ Det må være et helvete å være med deg på byen når du skal holde deg oppdatert på alle de sosiale media. Har du tid til å møte mennesker live?
Meg det? Ja, om jeg får et varsel på FB tar det jo sånn cirka fem sekunder å sjekke hva det er. Og det er bare FB og Snapchat jeg sjekker typ flere ganger om dagen (sistnevnte for å svare på meldinger, som er sånn omtrent like raskt som sms). Du brukte mye lenger tid på å flåse ut de to setningene enn jeg bruker på sosiale media når jeg er ute blant folk.

R

rr30629

Gjest
Meg det? Ja, om jeg får et varsel på FB tar det jo sånn cirka fem sekunder å sjekke hva det er. Og det er bare FB og Snapchat jeg sjekker typ flere ganger om dagen (sistnevnte for å svare på meldinger, som er sånn omtrent like raskt som sms). Du brukte mye lenger tid på å flåse ut de to setningene enn jeg bruker på sosiale media når jeg er ute blant folk.
Men avbryter du noe, f.eks. en samtale med et levende menneske, mens du sjekker/svarer? Får dette automatisk første prioritet/oppmerksomhet, gjerne uten at du tenker på at det får akkurat det?

S

Slubbert

Gjest
Men avbryter du noe, f.eks. en samtale med et levende menneske, mens du sjekker/svarer? Får dette automatisk første prioritet/oppmerksomhet, gjerne uten at du tenker på at det får akkurat det?
Nope, og hvis jeg er midt i en samtale tar jeg normalt ikke telefonen om noen ringer heller. Det er uhøflig, det går an å ringe tilbake på samme måte som det går an å sjekke meldinger etterpå.

R

rr30629

Gjest
Nope, og hvis jeg er midt i en samtale tar jeg normalt ikke telefonen om noen ringer heller. Det er uhøflig, det går an å ringe tilbake på samme måte som det går an å sjekke meldinger etterpå.
Sa bra da! Jeg opplever at de fleste mister hodet og begynner å trykke på greia hvis det kommer en lyd derfra selv om vi er midt i en samtale. Hvis jeg snakker med noen og de plutselig begynner å trykke og svare på ting så går jeg. Da tenker jeg at det kan ikke ha vært særlig viktig det vi snakket om likevel.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
At Apple m.fl. stort sett vet hvor jeg er eller hva jeg gjør har jeg ikke noen store problemer med. Hvis jeg skal gjøre noe som ikke tåler offentlighetens lys bruker jeg Tor eller Signal, eller legger igjen mobiltelefonen hjemme. Så min internett-sti er nok ganske ren.
Apple vet faktisk ikke hvor du er. Når du bruker stedtjenester på din maskin behandles det lokalt på din maskin/iPad/iPhone. Hvis en kommunikasjon med Apples servere er nødvendig skjer dette anonymt, og Apple har ingen mulighet til å finne ut hvor du er. Siri-søk og andre søk du gjør i Safari skjer anonymt. Hvis du bruker Googles tjenester får selvfølgelig Google vite mye om deg, men det gjør ikke Apple. Det eneste Apple lagrer om deg er kjøp du gjør i AppStore. Jeg føler meg mye tryggere i Apples infrastruktur enn i Googles eller Microsofts.

https://www.digitaltrends.com/mobile/apple-data-collection/
https://9to5mac.com/2019/06/11/what-apple-does-and-doesnt-know/

Personlig bruker jeg Apple Maps både på telefon og Mac. Funker like greit som Google Maps uten at noen følger med på hva jeg søker på eller hvor jeg er.

C

cruiser

Gjest
Apple er blitt altfor altfor dyrt og er ikke lenger noe alternativ, er kun jentungen som ikke er migrert bort, fashion statement ellernoeslikt :) Google og Linux er et helt greit alternativ, det er også mulig på Google å være litt restriktiv med informasjonen, men er ikke paranoid nok til å betale apples premium på det.

S

svk

Gjest
får jo en ny 6S til 2500.garantert en ok mobil i 2år. litt svakt kamera eneste dammenlignet med dagens modeller

S

svk

Gjest
treg eller rask nok til vanlig bruk.
om en ikke spiller så glir d vel greit

S

svk

Gjest
frister å prøve. liten og nett og dårlig batteritid med saktelading.
brukte iphone6 frem til sep 17

Sist redigert av en moderator:
C

cruiser

Gjest
Jeg ville heller kjøpt 8 om jeg skulle hatt en "rimelig" iPhone. Da har du nok hvertfall 2 ios oppdateringer igjen. 6s har fått sin siste nå med ios 13. I tillegg bruker den mindre strøm, har bedre batteri og kamera, mer ram og en mye raskere chip.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror jeg har en 5S. Den er i hvert fall blitt stadig raskere til å bruke opp batteriet.

S

svk

Gjest
jeg var på apotek1 idag. nå plopper det opp reklame fra apotek1 inne på fb.
tenker at fb og google er det første som må ut. noen som har prøvd kaios?

C

cruiser

Gjest
Hvorfor slår du det ikke bare av? Hvis du tenker på kaios og 8110 så sier vel testene av denne at den er relativt ubrukelig til noe mer enn ringing og sms

S

svk

Gjest
trodde jeg hadde skrudd av d meste. men fortsatt blir jeg sporet

edit: slått av stedhistorikk i fb. får se om d hjelper

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Har aldri hatt og kommer aldri til å koble opp FuckFace eller noe annet sozZializtmedia.

Har hatt et par gmail adr - kun mail - som skal brenne i helvete om litt daß IT. Får ikke noe spam der men har aldri registrert dizze adr noe sted derute heller.
Når jeg har behov for å registrere meg noe sted bruker jeg online, alltid med en eller flere store bokstaver i delen før @. Av og til dukker det da opp span, med Samme skrivefeil i adr så da vet men hvem som er hacket deruDe...
Av og til fÅr en spam med meg +@frisurf.no og da vet man at noe/derude også ble hacket eller solgte adresselZter i sin tid.

Bruker mest online mail, lett å Zette oPP for å squeze dritt. Drittfilteret koster 25 NOK mnd. Kjekt & ha.

Topp Bunn