Avdi Diva 2 - hvor mye beveger den seg?

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
Jeg har problem med at min Diva II ikke klarer holde konstant fart. Den "hakker" på et visst punkt når den spinner.
Jeg har mailet litt med Corad og fått en del tips og råd.
Jeg ser denne og tenker at min vipper for mye?? og at det er kontaktflaten mellom spindel og lager som skaper "bremsen"
avid hifi ltd :: bearing

Hvor mye vipper din spiller?? Bare til sammenligning.

Noen som har peil eller vært borti dette før?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.650
Antall liker
1.401
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Er kula som lageret hviler på rund?
 

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
Den kula ser rund ut og jeg tror den fungerer som den skal. Det er skratsjelyd på et punkt når det snurrer. Strobedisken viser jo også at det er litt "brems" på et punkt. Jeg koker dette ned til rusk i lageret/spindel. jeg har etter instruks fra Conrad rengjort spindel, men har selvsagt ikke rørt lageret.
Jeg bare lurer på hvordan dere andre med Diva 2 opplever bevegeligheten når dere vipper på den. Er den tight eller litt løs? Jeg tror det er noe med lageret. Det kan tross alt oppgraderes eller byttes. Det kan ikke spindelen, men den er jo av tungsten carbide så den er det sikkert ikke en skrape i.
ja ja men men... noen som har noe å dele?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.953
Torget vurderinger
24
Kan du være mer presis?

1) «Den hakker på et visst punkt når den spinner». Jeg skjønner ikke hva «den» er.
2) «Den» vipper, hva er «den»?
3) «hvor mye vipper din spiller?» en spiller skal ikke vippe, den skal stå stille
4) « strobedisken viser at det er litt brems på et punkt» hva mener du? Går tallerkenen for sent? Ujevnt?
5) du refererer til lager/spindel som ett og samme, i neste øyeblikk sier du at du har renset spindel men ikke rørt lager
6) hvilken «bevegelighet» er det vi skal oppleve når vi vipper på «den»?
7) «er den tight eller løs» hva er den?

Det sagt så opplever jeg at presisjonen på Diva II er for dårlig. Jeg har gjentatte ganger sett at hullet i tallerkenen (som ikke er Avid verdig) er for stort i forhold til lager/spindel det tres ned over. En bedre og mer presis tallerken ville hevet denne spilleren flere hakk. Slik den nå fremstilles så må det være forskjell fra spiller til spiller mht hvordan de lyder.

Om spilleren din driver å vipper så er det
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.571
Antall liker
17.483
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Uten å kjenne konstruksjonen i detalj, men...
Det har liten misjon å rengjøre/tørke av spindelen om det fortsatt er rusk/møkk/urenheter i selve lageret - eller at bronsjeforingen evt er skadet.
Er, som Fosse, også usikker på hva du mener med "vipper". Er det slark (for stor klaring) mellom lager og spindel du mener, eller tallerkenanlegget mot utvendig kon på lageret ("lagerhuset" i mangel av bedre ord)?
Sistnevnte vil dog ikke ha noen sammenheng med ujevn gange.
 

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
Det er tallerken med hub som vipper akkurat som om det er for mye rom mellom lager og spindel. Jeg bare lurer på hvor tight dette er hos andre. Conrad sier det skal være slik til en hvis grad, men jeg har ingen å sammenligne med. Tror jeg tar turen til ohc hvis de har en i drift som jeg kan sammenligne med.
Jeg må avkrefte at det er noe galt med min hub/lager/kule etc.
Jeg har rengjort spindel, sjekket og rengjort kula, demontert toppen av hub og sett/renset på insiden. Renset også bronsjelageret etter instruks fra Conrad.
Det er sinnsykt irriterende men det er fortsatt noe som skraper når hub snurrer. Jeg hører skrapingen, ser resultatet på strobedisken og ikke minst hører det når jeg spiller plater!!! Selv etter timer med snurring gir det seg ikke.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
Selvsmørende bronsjelager[emoji106]
Men den skal smøre seg selv tilstrekkelig på noen timer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
Nei det er ikke tørt. Lageret fungere som det skal


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.953
Torget vurderinger
24
Hva er hub?

Jeg har eid noen Avider og skjønner ikke, beklager, hva du mener mener med slark mellom lager og spindel. På Acutus er toppen av safirlageret bunnen av spindelen. Dette er boltet til resten av lageret. Lageret for meg er den omvendte «safirtallerkenen» og kulen som denne hviler på. Den nedre delen av lageret har normalt noe slark mot pinnen som holder kula oppe.

Jeg tror, men vet ikke, at problemet kan skyldes:

1) Tallerkenen «slipper» underlaget den ligger på da dette vel er en undertallerken på Diva II?
2) Dersom det er slark mellom hullet i tallerkenen og det komplette lageret/spindelen så vil den kunne glippe. Er dette slik det er løst på SP? At undertallerkenen er fjernet og at selve tallerkenen hviler på lageret på samme måte som på de dyrere modellene?
3) tallerkenen er usentrert og ubalansen i vekt får selve «kappen» eller den nedre delen av lageret til å subbe eller ta inni stolpen som holder lagerkulen.

Kan remmen slippe?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.571
Antall liker
17.483
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Fosse: se linken i det første innlegget som viser lager og spindel (i min betydning av det ihvertfall).
På meg (som ikke kjenner konstruksjonen i detalj) virker det som om tallerken med innvendig kon træs ned over (det jeg følgelig kaller) lagerhuset
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.953
Torget vurderinger
24
Er dette lageret på Diva? Da er det i tilfelle identisk med Acutus og Reference-serien.
 

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
22724-max_avid_divaii_.jpg

Den nede til høyre er hub'en til Diva 2. Samme konsept, men med hjulet for belte.

Jeg har rengjor denne atter en gang, og nå lurer jeg på om det kan være kula?? slik som Skink_123 nevner.
Det er veldig rart. Hvis jeg tar av hub, tørker/vrir litt på kula så kan jeg være heldig når jeg setter på hub igjen at den roterer nærmest friksjonsfritt.
Så går det en stund og den er tilbake på samme mønster. Noen som har måtte bytte kule noen gang??
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.650
Antall liker
1.401
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Den kula ser rund ut og jeg tror den fungerer som den skal. Det er skratsjelyd på et punkt når det snurrer. Strobedisken viser jo også at det er litt "brems" på et punkt. Jeg koker dette ned til rusk i lageret/spindel. jeg har etter instruks fra Conrad rengjort spindel, men har selvsagt ikke rørt lageret.
Jeg bare lurer på hvordan dere andre med Diva 2 opplever bevegeligheten når dere vipper på den. Er den tight eller litt løs? Jeg tror det er noe med lageret. Det kan tross alt oppgraderes eller byttes. Det kan ikke spindelen, men den er jo av tungsten carbide så den er det sikkert ikke en skrape i.
ja ja men men... noen som har noe å dele?
Mest sannsynlig er kula skadet i frakt en gang, om den noen gang er transportert med tallerken og lager og kule montert er dette en høy sannsynlighet.

Den kula tåler masse vekt, men ikke et kakk.

den kan se rund ut, men ved nærmere øyensyn så ser en at den har fått et kakk.

Dette vil da kunne forklare en del av det du sliter med.
 

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
Conrad mener det ikke er kulen siden den er av tungsten carbide og nærmest uknuselig. Jeg kan ta med hub og kule til OHC og sjekke kanskje? Står det en Diva2 der?? Jeg vil gjerne teste dette mot en Diva2 som fungere flawless.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
Jeg tror også oppgradeing til SP er på trappene så skal ikke se bort fra at det blir bestilt, MEN det fordrer at jeg finner ut hva som er galt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.953
Torget vurderinger
24
Er safirlageret helt. Dersom selve lageret «ramler» ned på kula ved montasje/demontasje kan safirlageret knuses mot kula.
 

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
Safiren ser fin ut. Jeg har skrudd av toppen og sett nærmere. Det kan jo selvsagt være svært små skader på kanten der den ligger over kulen, men jeg trenger en lupe for å sjekke dette nærmere. Kulen ligger fint i safiren.
Hva er hardest av safiren og kulen tro?
Det er ikke synlig sprekk/skade el.
Skal kjøpe meg par briller med forstørrelse uansett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.953
Torget vurderinger
24
Er tallerkenen sentrert når den snurrer? Har du sjekket at den ikke glipper på undertallerkenen?
 

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
Tallerken ligger fint men det er litt «bob» i hub’en som gjør at tallerken svinger ørlite.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
Skal se om jeg klarer slenge ut noen filmer av fenomenet. Nå i dag virker det som om den er noe bedre, men det er en brems der ennå...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.953
Torget vurderinger
24
Mener du at huben, eller undertallerkenen, er skjev slik at tallerkenen vipper?
 
Topp Bunn