AV Reciver for 2 kanals musikk.

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Har i lengre tid kjørt en kombinasjon av kino og musikk fra ulike sammenraskete komponenter. En salig blanding av surroundprosessor – aktiv senter høyttaler – rørforsterker og et par Klipsch Heresy. Dette gir en kombinasjon av L+R for musikk og L+C+R for film. Stereo for film er helt uaktuelt, må ha senter høyttaler. Sourround høyttalere derimot klarer jeg meg uten.

Kunne tenke meg kollapse det ovenfor i en AV-Reciver. Her får jeg en plattform som håndterer det meste av grensesnitt (f.eks. musikk fra BluRay over HDMI), streaming applikasjoner samt mulighet for romkorreksjon. Ny AV-Reciver krever ny senter, kanskje en tredje Heresy. Men kommer ikke til å fravike L+C+R kombinasjonen – orker ikke flere høyttalere. En frontrekke med Heresy får holde.

Forslag til AV Reciver som er god på musikk med Klipsch og med brukbar romkorreksjon for musikk og film, selv om filmoppsettet halter med bare senter. Kost, sånn midt på treet, trenger ingen muskel maskin med lettdreven høyttalere.

Noen tanker om tema?
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Om ikke du trenger de siste formater så se om du kan finne en Yamaha Z9. Beste av-receiver ever made mtp lydkvalitet. Made in Japan, pcm1704 chipper, 30kg. Lurer på hva det beistet ville kostet om de skulle laget den i dag.
Nr 2 på lista mi ville vært Yamaha Z11 eller Denon AVC A1,. Nyere receivere når dessverre ikke disse gamle made in Japan mastodontene til knærne på musikk.
(Men gruser de på dsp, finesser, formater og brukervennlighet da)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Har i lengre tid kjørt en kombinasjon av kino og musikk fra ulike sammenraskete komponenter. En salig blanding av surroundprosessor – aktiv senter høyttaler – rørforsterker og et par Klipsch Heresy. Dette gir en kombinasjon av L+R for musikk og L+C+R for film. Stereo for film er helt uaktuelt, må ha senter høyttaler. Sourround høyttalere derimot klarer jeg meg uten.

Kunne tenke meg kollapse det ovenfor i en AV-Reciver. Her får jeg en plattform som håndterer det meste av grensesnitt (f.eks. musikk fra BluRay over HDMI), streaming applikasjoner samt mulighet for romkorreksjon. Ny AV-Reciver krever ny senter, kanskje en tredje Heresy. Men kommer ikke til å fravike L+C+R kombinasjonen – orker ikke flere høyttalere. En frontrekke med Heresy får holde.

Forslag til AV Reciver som er god på musikk med Klipsch og med brukbar romkorreksjon for musikk og film, selv om filmoppsettet halter med bare senter. Kost, sånn midt på treet, trenger ingen muskel maskin med lettdreven høyttalere.

Noen tanker om tema?
Anthem sine receivere skal jo være meget gode på musikk sies det - fåes hos Lsound.

Når det er sagt så trenger du ikke siste skrik mtp. Atmos osv. , så bruktmarkedet kan nok være smart som det nevnes over her.
De store modellene fra Yamaha Marantz og Denon er alle meget oppegående og kurante saker.

Mtp at du MÅ ha senter , og prioriterer denne foran surr-ht , så er jeg helt uenig. Senterkanalen mixes meget bra inn i frontene , og sitter man i SS , så er det veldig ofte bedre uten senter spør du meg. Da løftes automatisk dialogen opp i riktig høyde også.

Surround-kanalene derimot kunne jeg ikke klart meg uten....
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Takk karer for tips om å se på noen vel dimensjonerte flaggskip fra tidligere årganger for musikk - så får det kanskje heller være med siste utvalg av øvrige features.
Det valget jeg har gjort med kun kjøre film i L+C+R er et kompromiss mellom: plass, estetikk og økonomi. Jeg trives nok bedre med å få dialogen i senter istedet for panorering mellom L+R. Vel vel :)
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Ok, her kommer litt erfaring og fri tenking sent på kveld.
Jeg har som deg en salig blanding av diverse bokser for både god 2-kanales lyd og surround lyd.
Basis for 2-kanals lyden så har jeg en rør-pre med direkte gjennomføring når den ikke står på (Carry SLP-05) sammen med Anaview / eller AMP Camp 1.6 klasse A forsterkere til mine Barque M12 mkii høyttalere. Men når det blir film så har jeg en Yamaha 5000 prosessor som mater lyd gjennom preampen eller direkte til et antall Anaview klasse D effekt trinn. Jeg har fortiden 5+1 mulighet.

Men, og det er et men. Det er ikke like bra lyd med Yamaha prosessoren som med Cary SLP-05en som pre-amp derfor kan jeg ikke gå over til kun en vanlig prosessor for 2-kanal lyd.

Et alternativ som består av en del utgåtte produkter, er å kjøpe en brukt Oppo 205 (ikke lenger i produksjon) som kilde, Roon Endpoint og med en meget bra DAC. (ASR test av Oppo 205) Denne kobles opp mot Parasound P7 som er en 7.1 volumkontroll dvs man må bruke singel end utgangene (rca) av OPPOen inn og ut av Parasound P7.

OPPOen måler nesten like bra som balanserte utgangene iht testresultatene her Dvs du får benyttet det best av OPPO 205 lydmessig.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Takk karer for tips om å se på noen vel dimensjonerte flaggskip fra tidligere årganger for musikk - så får det kanskje heller være med siste utvalg av øvrige features.
Det valget jeg har gjort med kun kjøre film i L+C+R er et kompromiss mellom: plass, estetikk og økonomi. Jeg trives nok bedre med å få dialogen i senter istedet for panorering mellom L+R. Vel vel :)
Ja kompromisser i forbindelse med god lyd sliter vi jo med de fleste av oss.

Men man får jo absolutt dialogen i senter selv om man ikke har senter-ht. - hvertfall dersom man sitter i midten .
Og som jeg var inne på , man får også løftet den opp i riktig høyde. Har man en senter-ht under TV/lerret , så sliter man ofte med at dialogen kan bli litt lav i høyden.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Front 3 fungerer veldig bra, jeg skrur ikke ofte på forsterker for bakhøyttalerne hvis jeg ikke skal se en bluray film.
Phantom senter kan fungere men bare for en person, en ekte senter er vanligvis å foretrekke og gir mange fler muligheter til tweaking hvis behov til eksempelvis dårlig miksede filmer. Hvis man vinkler senter litt oppover/nedover så den peker mot ørehøyde hjelper det mot imaging problemer hvis man har det. Det er ofte mye lettere å høre dialog fra en senter enn phantom senter, spesielt hvis man øker volumet en dB eller to.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Ser at når man googler ”phantom center vs center speaker” så får man 182 mill treff. Godt at det er en del meninger ute og går :)

Bare som en kuriositet så registrerer jeg at det er en del av oss som har litt odde oppsett når man prøver få til optimale løsninger for å kombinere musikk og film. Måtte smile litt når jeg kom over at Hans Beekhuysen også strever med litt sub optimale løsninger med en kombinasjon av:
Audio Note – Arcam reciver og AP/Mirage høyttalere

https://www.youtube.com/watch?v=QjFr9ubgel0
ca 1,30 min ut i filmen
Capture.JPG
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Front 3 fungerer veldig bra, jeg skrur ikke ofte på forsterker for bakhøyttalerne hvis jeg ikke skal se en bluray film.
Phantom senter kan fungere men bare for en person, en ekte senter er vanligvis å foretrekke og gir mange fler muligheter til tweaking hvis behov til eksempelvis dårlig miksede filmer. Hvis man vinkler senter litt oppover/nedover så den peker mot ørehøyde hjelper det mot imaging problemer hvis man har det. Det er ofte mye lettere å høre dialog fra en senter enn phantom senter, spesielt hvis man øker volumet en dB eller to.
Ja det er nok mange meninger rundt dette :)
Selv opplever jeg ingen problemer med å kjøre phantom-senter , men så sitter jeg i SS også. Jeg brukte senter før , men kjørte uten en stund uten å savne den(heller tvert imot). Og når samboeren heller ikke savnet den , så har jeg ikke brydd meg med å bruke senter mer.
Og en ting er hvertfall helt sikkert - skal man bruke senter , så må den være like god og med samme egenskaper som frontene , ellers så er det garantert bedre uten :)
 

Connoisseur

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.04.2016
Innlegg
79
Antall liker
77
Sted
Trøndelag
Om ikke du trenger de siste formater så se om du kan finne en Yamaha Z9. Beste av-receiver ever made mtp lydkvalitet. Made in Japan, pcm1704 chipper, 30kg. Lurer på hva det beistet ville kostet om de skulle laget den i dag.
Nr 2 på lista mi ville vært Yamaha Z11 eller Denon AVC A1,. Nyere receivere når dessverre ikke disse gamle made in Japan mastodontene til knærne på musikk.
(Men gruser de på dsp, finesser, formater og brukervennlighet da)
Ikke helt nytt tema/innlegg lenger, men det stemmer ikke at Yamaha DSP-Z9 har Burr Brown 1704 DAC's. Dette var (gode!) konvertere som satt i alle 3 utgavene av bl.a. den sagnomsuste Pioneer AX10, som jeg tidligere har eid.
Yamaha DSP-Z9 brukte Burr Brown 1792 DSD på SAMTLIGE KANALER, inklusive de 2 subwoofer-kanalene (!), dessuten i differensial-konfigurasjon! Ved anvendelse av i-link grensesnitt fikk man en lydkvalitet, som er noe av det råeste jeg noen gang har hørt. Med i-link fra en kompatibel avspiller så kunne man bl.a. nyte DSD uten nedkonvertering til PCM, noe selv ikke AX10 hadde.
Interessant er det, for øvrig, at den samme DAC'en som satt i DSP-Z9, også var å finne i Marantz sin high end DAC/nettverksspiller NA11S1, som kom 10 år senere....
 
Topp Bunn