Automatisk setting av sampling rate (i OSX)

P

Parelius

Gjest
Jeg vet at det er noen programmer som foretar en slik automatisk endring basert på lydfilen som spilles. De programmene jeg kjenner til er alle sammen noe en må punge ut mynter for, pluss at de mer eller mindre erstatter iTunes som avspiller og kommer med mange andre funksjoner.

Siden jeg ikke har bruk for alle disse andre funksjonene, ei heller ser noen grunn til å erstatte iTunes som spiller, så spør jeg litt ut i luften her (siden jeg ikke fant noe på nettet om dette); er det noen programmer som bare muliggjør automatisk skifte av «sample rate», og som ikke koster mynt over mynt?

P

Parelius

Gjest
Takker, Man.

Det ante meg vel, men jeg måtte bare spørre for sikkerhets skyld. Nesten rart at noen ikke har kommet opp med et lite og enkelt program for dette (og hog mode kanskje); men det er kanskje ikke så enkelt…

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
630
Torget vurderinger
1
Audirvana finnes jo. Men da bruker du ikke lengre iTunes

P

Parelius

Gjest
Se der; den gjør enkle ting riktig.

Om den nå bare hadde lastet inn i spillelisten hele iTunesbiblioteket også, så hadde det vært toppers. Ligger det ikke en slik XLM fil bare og venter på å bli brukt da? Slik det er nå blir det liksom litt omstendelig, og sorteringen i spillelisten funket overhodet ikke av en eller annen grunn (siste versjon).

Bør kanskje følge litt med i den videre utviklingen av denne!

Takker for link.

C

Cappuccino

Gjest
Pure Music i v.1.8 er virkelig verdt hver krone, låter fantastisk bra, endrer sample rate automatisk og integrerer sømløst med iTunes!

P

Parelius

Gjest
Ganske snål den logikken hos Apple vedr. iTunes og «sampling rates». Hvorfor i all verden kunne de ikke bygd inn en automatikk i slike skifter.

Går ut fra at det er noe riktig i det som sies i denne tråden:

http://www.computeraudiophile.com/content/iTunes-and-Audio-Midi-Settings

Når det kan synes som en smal sak for utviklere å få til denne automatikken i skiftene, hvordan er det da Apple tenker?

Noen Appleutviklere på forumet som har innsikt å dele?

Tillegg:

Jeg tok like så godt og skrev til utvikleren av Audirvana om det ikke var mulig å lage et virkelig enkelt program (uten dilldall) men samtidig bruke iTunes.

1) Automatic sample rate switching
2) Audio Device exclusive access mode

Håper han svarer.

P

Parelius

Gjest
Cappuccino skrev:
Pure Music i v.1.8 er virkelig verdt hver krone, låter fantastisk bra, endrer sample rate automatisk og integrerer sømløst med iTunes!
Kjenner til det programmet. Det eneste jeg trenger er det automatiske skiftet…

Kanskje jeg bare må bite i det sure eplet.

Takk for info uansett.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Har du prøvd Audirvana? Det er gratis og setter automatisk sampling rate i OSX.

• Native playing of FLAC, libSndFile (WAV, AIFF, ...), ALAC and other quicktime formats (AAC, MP3, ...)
  • Direct sound path, directly to the CoreAudio HAL for pure bit perfect sound
  • Audio Device exclusive access mode
  • HAL I/O using DAC native physical formats "Integer Mode" (instead of CoreAudio 32bit float)
  • Automatic sample rate switching
  • Up/Oversampling capability
  • Plays completely from memory
  • Tracks are loaded, decoded and sample rate converted in a memory buffer before being played
  • Minimizing CPU and hard drive activity to lessen sources of interference
  • Gapless playback by using a double buffering mechanism (playing track and next track)
  • Transparent split load for loading tracks of any size
  • Background tracks loading/decoding (including sample rate conversion)
  • Playlist (m3u & m3u8 formats) load/save
  • Handles Apple IR Remote
  • Automated updates downloading (using Sparkle)

P

Parelius

Gjest
quad_lars skrev:
Har du prøvd Audirvana? Det er gratis og setter automatisk sampling rate i OSX.
Ja, sjekket det ut. Det store problemet er at det ikke bare gjør det jeg gjerne vil at det skal gjøre (automatisk skifte), men også noe jeg misliker sterkt – det lar meg ikke bruke iTunes grensesnitt til musikken. Spillelisteopplegget/databasepresentasjonen av låtene er til å gråte over.

Pure Music ha fått til dette sånn nogenlunde (iTunes som grensesnitt til platearkivet), men jeg trenger ikke alt det andre som de til syvende og sist tar ganske godt betalt for (7-800 kroner?)

En får bare håpe at Apple tar til vettet til slutt. Enn så lenge får jeg bare «nedsample» vinylrippene mine. (Skjønt jeg er i sterk tvil om jeg hører noe forskjell på 44 og 96, så jeg lager kanskje problemer for meg selv på rent imaginær basis.)

Takker for infoen, uansett.

Topp Bunn