Auraliti PK100 File Player

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Auraliti PK100 en ny avspiller som har fått en del omtale i det siste, bl.a. i forbindelse med CES. Den er etter det jeg klart å finne ut basert på et standard PC-hovedkort (Atom?) med embeded Linux, og kun OpenSource software. Kan kobles på lokalnettet og aksesseres via web-interface, og iPhone el. som fjernkontroll. Ettersom det er et vanlig hovedkort i boksen har den selvfølgelig også mulighet for USB, tastatur, og skjerm. Jeg har ikke klart å finne ut hvilket lydkort som brukes.

Digitale og analoge utganger er på plass, så den kan brukes direkte i forforsterker eller digitalt ut til DAC. Prisen er $799 for øyeblikket. Kanskje vi skulle starte et DIY-prosjekt basert på det samme?

Litt tekniske data:

Plays FLAC, WAV, AIFF, and MP3 music files
44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, and 192 KHz
Automatically selects for correct sample rate
Remote control from any web browser
Bit perfect, low jitter, and no resampling
SPDIF 75 ohm BNC digital and analog output
Reversible d/a cord allows selection of rca or balanced output over TRS connections

Hjemmeside: http://auraliti.com/Home_Page.html

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Sammenlikner ein dollar for dollar så koster Mac Mini $699…

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Designeren av Auraliti har brukernavnet "demianm" (Demian Martin) på AA (Audio Asylum) ...

Hvorfor ikke bare spørre han.

Uansett... fiffig er den:'
"Here's basically how it works. You download files or transfer them from your CD collection to an external USB hard disk or USB key. Note that 1TB of USB hard drive costs about $149 or less. Then you plug the hard drive into the PK100 or access the hard drive via hardwired ethernet. The PK100 builds a catalog of your files. A fee app gets installed on your iPod Touch or iPhone.Via Wi-Fi, the iPod gives you remote control over the catalog, so you can play songs. The PK100 is plugged into your preamp/amp and the PK100 does D/A conversion of the files."

Å bygge en auraliti skal la seg gjøre med f.eks slitaz linux. 30MB distro med innebygd filserver...
Litt libsnfile litt Jackplay...
Men, jeg tror det blir litt av ett styr...
bare å finne ett linux kompatibelt kort er jo blitt vanskelig, fordi nå kan man jo
velge og vrake... helt plutselig

mvh

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
626
Torget vurderinger
1
Det trenges ikke noe DIY-prosjekt.
Som så mange andre er dette basert på MPD.
Med Voyage MPD (realtime Linux m/ MPD) og hvilken som helst pc vil man få samme funksjonalitet. (Alt fra hodeløse Alix til en "high-end" Mac mini) Det kreves litt ekstra jobb med custom lydkort da, men USB-lydkort opptil 24/192 (USB Audio Class 2) fungerer rett ut fra eska.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Man skrev:
Det trenges ikke noe DIY-prosjekt.
Som så mange andre er dette basert på MPD.
Det er jo nettop derfor det kunne være interessant med et DIY-prosjekt. Jeg regner med at produsenten av Auraliti PK100 kun har plukket sammen standarddeler og installert linux + en del open-source software. Om det faktisk er lønnsomt å prøve å kopiere dette vet jeg ikke.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
626
Torget vurderinger
1
Man kan installere Voyage MPD på en hvilken som helst PC fra 500kr oppover og få eksakt (om ikke bedre) samme funksjonalitet.
M.a.o er det bombesikkert at det ikke er grunnlag for et DIY-prosjekt.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Nice! :D
Ja Auraliti er en box solution, som tydeligvis funker... Jeg tror fremdeles at om man skal gjøre dette selv...
Så må man igjennom STYR for å få det til å funke, selv med voyage mpd....
Selvsagt. Om noen bestemmer seg for å lage dette DIY, bevares, do tell us how om det funker :-*
---
Forresten, er tiden moden for en "voyage mpd guide" sånn, vi har en rippe/brenne guide... og andre ting...?
---

mvh

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.973
Sted
Phobos
Imperial skrev:
Selvsagt. Om noen bestemmer seg for å lage dette DIY, bevares, do tell us how om det funker :-*
Dette er faktisk ikke spesielt vanskelig.

1. Bruk f.eks Asus Xonar STX lydkort - gir bitperfect avspilling opp til 24/192kHz, til og med i spotify! Her konfigurert for å sende ut digitalt via kortets SPDIF
2. Installér Ubuntu Desktop på standard vis (Ubuntu har native Spotify klient..)
3. Gjør følgende for å sette opp mpd:

Kode:
-> apt-get install mpd

-> nano /etc/mpd.conf
Følgende innstillinger fraviker fra default:

bind_to_address    "any"

audio_output {
    type      "alsa"
    name      "SPDIF"
    device     "cards.pcm.iec958"
}

/etc/init.d/mpd restart
Ferdig!

Musikken legges i "/var/lib/mpd/music/". Selv valgte jeg i stedet for lokalt tilknyttet lagring å mounte et NFS filsystem i denne mappen (fra filserveren min med all musikken)

Klientprogramvare installeres etter behov på den maskina/mobile enheten du måtte ønske. Den beste avspillerprogramvaren jeg fant for både Linux og Windows er gmpc (Gnome Music Player Client). Personlig synes jeg klientene ble for dårlige når man er vant til Squeezebox-konseptet, men serverdelen i form av mpd er skikkelig bra greier.

Topp Bunn