Auksjoner på qxl..........

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Det er et par ting som irriterer meg på disse auksjonene, og det er at de nesten aldri slutter når de skal slutte. Har man lagt inn et bud på noe, og slutten nermer seg, - 5 minutter, så blir klokka satt tilbake til - 5 min. selv om budet ikke nermer seg høystbydende. Slik kan en holde det gående lenge etter at den offisielle auksjonen burde være avsluttet. Dette er etter min mening en uting. De gangene jeg har handlet på e-bay for eks, så skjer noe sånt aldri, iallefall ikke som jeg har registrert. Skal man strekke ut tiden, så burde det være max 5 min, ikke noe mere ihvertfall. Har man ikke somlet seg til å gi et skikkelig bud innen den tid,kan man godt la være, evt. ha skjegget i postkassen! Dette minner etterhvert litt for meget på gambling i mine øyne, bare egnet til å presse opp prisen enda mere. Har ikke vært inne på andre auksjoner enn disse to, så jeg vet ikke hva som er praksisen andre steder, men jeg begynner å bli "fed up" av qxl på grunn av dette.

M

Mulelid

Gjest
Saken er jo at QXL tar penger fra selgerne.. Provisjon, for å si det sånn. :)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Saken er jo at QXL tar penger fra selgerne.. Provisjon, for å si det sånn. :)
Uansett så burde bud som ikke gir nytt høystbydende trikke ny utsettelse.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Uansett så burde bud som ikke gir nytt høystbydende trikke ny utsettelse.
Men hvordan får gitt bud som er lavere en høyeste bud?
Og hva er poenget, er det selgere med to nick som strekker tiden?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Men hvordan får gitt bud som er lavere en høyeste bud?
Og hva er poenget, er det selgere med to nick som strekker tiden?
Man har jo skjult maxbud som kan ligge adskillig over gjeldende bud. Konkurrerende budgiver kan gå opp i små steg på slutten av auksjonen med minimumsbeløp over gjeldende bud og trigge nye 5 minutter hele tiden uten å stå frem som høyeste budgiver. Jeg mener denne praksisen er noe tull, den kan tydeligvis utsette avgjørelsen lenge, altså irriterende i mine øyne, man oppfordrer her til feig budgiving som gjør at budgivere går i "krig" med hverandre på en unødvendig måte. Ebay tror jeg ikke har denne praksisen, hvorfor skulle egentilg andre ha det?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg synes som kjøper at dette er en kjekk praksis.  Man forteller systemet at man er villig til å by inntil en viss sum, men kun dersom det er konkurrenter.  Dette er vel helt vanlig i auksjoner off-line, for å si det slik (Man teller ned mellom budene slik at man gir tid til andre bud før hammeren avslutter auksjonen.  På nettet gjør lag og slikt at denne nedtellingen for QXL sin del er satt til 5 minutter).  Forskjellen er at QXL tilbyr en måte å automatisere dette på som gjør at man ikke trenger å henge over datamaskinen for å følge budgivningen opp til det man maksimalt er villig til å gi.  Det er også en veldig grei måte å begrense seg på så man ikke byr mer enn man bør.  Det er en ordning som til en viss grad favoriserer den som var først inne for å legge inn sitt maksbud, men det synes jeg er greit (at den som først la inn bud får en viss fordel).

Har brukt dette flere ganger. Har tapt noen ganger og vunnet andre ganger.  Skjønner for øvrig praksisen med å legge til tid. Det er jo ingen selger som synes det er noe stas å gå glipp av gode bud, bare fordi noen la inn en liten budøkning sekundet da aksjonsslutt var annonsert.  Leser man retningslinjene på QXL, så skjønner man dette prinsippet, og det er da bare å forholde seg til det.  Synes ikke det er så vanskelig, og det hindrer folk som sitter på gjerdet og venter på å "stjele" gjenstanden på tid, mens andre tar jobben med å by opp prisen i forkant.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Sikkert fornuftige synspunkter dette, roffe, men jeg synes nå allikevel at 5 nye minutter bare skal gies hvis det er ny budgiver i tet.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Men det er jo i prinsippet gitt TO bud. Den som er budledende og har autobud inne, og den andre som byr opp prisen. Jeg synes det er en svakhet med systemet, og det er at den som har lagt inn autobud med makspris faktisk vil "gå inn i" budet som den andre legger inn. QXL har valgt å betrakte dette som at to like bud har blitt lagt inn, og da vinner den som la inn budet først, altså den som har et autobud liggende inne. Jeg mener faktisk at dette er en tanke urettferdig, og at den som har autobud inne burde autoby OVER den andre inntil maksgrensen er nådd, ikke få inn et like høyt bud som den andre. Men dette er altså fordelen den som har autobud har. Ulempen med tillegg av tid for at de andre skal få summet seg etter dette synes jeg er et minstekrav. Det er grenser for hvor mange fordeler den som har inne autobudet skal ha.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Men det er jo i prinsippet gitt TO bud.  Den som er budledende og har autobud inne, og den andre som byr opp prisen.  Jeg synes det er en svakhet med systemet, og det er at den som har lagt inn autobud med makspris faktisk vil "gå inn i" budet som den andre legger inn.  QXL har valgt å betrakte dette som at to like bud har blitt lagt inn, og da vinner den som la inn budet først, altså den som har et autobud liggende inne.  Jeg mener faktisk at dette er en tanke urettferdig, og at den som har autobud inne burde autoby OVER den andre inntil maksgrensen er nådd, ikke få inn et like høyt bud som den andre.  Men dette er altså fordelen den som har autobud har.  Ulempen med tillegg av tid for at de andre skal få summet seg etter dette synes jeg er et minstekrav. Det er grenser for hvor mange fordeler den som har inne autobudet skal ha.
Budgivere har altså 5- 6 dager på å summe seg, det er for lite, syns du?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Budgivere har altså 5- 6 dager på å summe seg, det er for lite, syns du?
Svært mange venter med å legge inn bud før nær auksjonsslutt. Grunnen er vel at man ikke ønsker å binde opp et bud over mange dager, mens det kanskje i mellomtiden kommer mulighet for en bedre deal. Dette er jo noe som gjelder ved alle kjøp, og er spesielt risikabelt ved kjøp av dyre gjenstander. Ingen ønsker å ha liggende bud inne på flere dyre gjenstander samtidig og risikere å ende opp med flere kjøp av tilsvarende gjenstander. Et bud er faktisk bindende til det er overbudt. Derfor søker de fleste å legge inn et bud tett opptil salgstidspunktet for å ikke binde opp pengene for lenge.

Det er jo ikke tiden fra auksjonsstart som er den eneste tiden man trenger for å summe seg. Man skal også rekke å summe seg hver gang det kommer inn et nytt bud.

Jeg vil kanskje reversere hele problemstillingen din: Hvis du har ventet 5-6 dager på å få kjøpe en gjenstand, hva betyr da 5-15 minutter fra eller til?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Ebay har ikke slik praksis, det må vel være en grunn til det?

Topp Bunn