Audirvana verdt prisen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Som topic sier, er Audirvana verdt kronene?
    760,- + 109,- for remote er jo noen kroner om det ikke fungerer 110%
    Skal kjøres på en late 2012 mac mini (4gb, core i7)

    -j
     
    X

    X186841

    Gjest
    Audirvana er kjappest å bruke og gjenkjenner flest album, bruker det rett som det er. Jriver brukes endel de gangene jeg må sitte litt utenfor midtpunkt da den er best på korrigering, legger på 1.1 db på ene kanalen og det føles som å sitte midt på igjen.
    Roon brukes en sjelden gang da den har best Tidal integrasjon.
    Har Jriver Master license, Audirvana+ 3 license og Roon livstids.
     
    Sist redigert av en moderator:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon er MYE bedre. Jeg har begge, og ville brukt penger på andre ting. Faktisk er JRiver bedre lydmessig også etter mitt syn vs Audrivana. Roon er etter mitt syn det eneste som duger (både lydmessig og brukermessig) - og med Tidal integrasjon er det en vinner.
     
    Sist redigert:

    Nikko1966

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    15
    Lastet ned roon, Bruker j river fra før, har ikke integrert tidal, kjører de separat.
    Sier bare en ting. VOW................. gratis i 14 dager så dere kan prøve selv.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon er langt mer omfattende enn det ser ut; med multirom/sone-støtte osv osv. Har du spørsmål om roon, sjekk roon community - får alltid rask hjelp der uansett hva det skulle være. Der finnes både betalende kunder, representanter fra produsenter av Roon ready enheter samt folk fra Roon sin utviklingsavdeling.

    Jeg hadde hørt rykter om Roon før jeg prøvde det; hadde egentlig ikke noe stor tro på konseptet - men nå kan jeg ikke skjønne hvordan man lever uten Roon. Venter bare på støtte for avspilling mot enheter utenfor lokalt nettverk (det jobbes med).
     

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Roon er MYE bedre. Jeg har begge, og ville brukt penger på andre ting. Faktisk er JRiver bedre lydmessig også etter mitt syn vs Audrivana. Roon er etter mitt syn det eneste som duger (både lydmessig og brukermessig) - og med Tidal integrasjon er det en vinner.
    Må man ha abonnement/lisens for å bruke roon?

    -j
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Roon har 14 dager gratis prøveperiode og dem har god informasjon om hvordan det fungerer på hjemmesiden deres: https://roonlabs.com/howroonworks.html Selv har jeg ikke behov for alle albumbilder og annen info som krever kapasitet fra min Core. Det jeg trenger er en bit-perfect mediaplayer med et intuitivt brukergrensesnitt og remote funksjon og det gir Audirvana meg. Om lyden fra Roon er bedre en Audirvana kan man diskutere opp og ned og aldri bli enig.

    -BB-
     

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Begynner å vurdere om jeg ikke bare skal kjøpe en iEast M30 stream pro.

    -j
     
    X

    X186841

    Gjest
    Audirvana fant flest albumbilder hos meg, men de har jo ikke med all den infoen jeg ikke trenger om artisten osv. Som finnes i Roon. Både Roon og Foobar bestod bitperfect testen til Naim med V1 Dac og spesiell testfil. Det var ikke mulig å få til i Audirvana på det tidspunktet jeg testet, i fjor vinter. Allikevel føltes lyden i Audirvana best i mine ører , kunne bli litt lyttetrett av Roon, akkurat som de hadde på litt ekstra loudness. Men du kan jo teste alle før kjøp og la dine preferanser bestemme når du ser og hører i virkeligheten.
     

    Paolo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2016
    Innlegg
    66
    Antall liker
    90
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Etter 1 uke med testing av nye Audirvana beta 3.5, kan sier jeg liker veldig godt, mye bedre en gamle version 3.2.
    Nye grafikk, modern og mye endring i program. Har lastet Amarra Lux trial, Audirvana 3.5 mye bedre etter mine ører.
    Veldig bra integrert med Tidal.
    Bruker Audirvana til mine files 24/96-192, MQA master og vanlig Tidal hifi.
    PCM fungere mye bedre en DSD på min anlegg. PCM 24/96 eller 192 gir mye bedre lyd over DSD64.

    Snart Beta 3.5 blir ferdig og alle kan laste ned fra Audirvana.
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    Etter 1 uke med testing av nye Audirvana beta 3.5, kan sier jeg liker veldig godt, mye bedre en gamle version 3.2.
    Nye grafikk, modern og mye endring i program. Har lastet Amarra Lux trial, Audirvana 3.5 mye bedre etter mine ører.
    Veldig bra integrert med Tidal.
    Bruker Audirvana til mine files 24/96-192, MQA master og vanlig Tidal hifi.
    PCM fungere mye bedre en DSD på min anlegg. PCM 24/96 eller 192 gir mye bedre lyd over DSD64.

    Snart Beta 3.5 blir ferdig og alle kan laste ned fra Audirvana.
    Bra info, takk! Gleder meg til å prøve den! Er det vanskelig å få tak i beta?
     

    Paolo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2016
    Innlegg
    66
    Antall liker
    90
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Etter 1 uke med testing av nye Audirvana beta 3.5, kan sier jeg liker veldig godt, mye bedre en gamle version 3.2.
    Nye grafikk, modern og mye endring i program. Har lastet Amarra Lux trial, Audirvana 3.5 mye bedre etter mine ører.
    Veldig bra integrert med Tidal.
    Bruker Audirvana til mine files 24/96-192, MQA master og vanlig Tidal hifi.
    PCM fungere mye bedre en DSD på min anlegg. PCM 24/96 eller 192 gir mye bedre lyd over DSD64.

    Snart Beta 3.5 blir ferdig og alle kan laste ned fra Audirvana.
    Bra info, takk! Gleder meg til å prøve den! Er det vanskelig å få tak i beta?
    Nei, du må ha lisense for Audirvana 3, så du registrere deg på Audirvana sitt forum, sende en melding ti Damien (på forum) og han legge deg på tred 3.5 beta hvor du kan laste ned. Ikke så lenge igjen før du kan oppdatere "vanlig" fra Audirvana nettside :)

    IMG_5882.jpg
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Er det i 3.5 mulig å justere størrelse på cover-art, så det vises flere/færre albums pr. rekke? Bruker i øyeblikket 2.6.8 (hvor justering er mulig), men vurderer å oppgradere til 3.
     

    Paolo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2016
    Innlegg
    66
    Antall liker
    90
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    3.5 er ikke mulig, plass til 12 cover-art. Jeg vet ikke hvis Damien skal fikse/endre før å blir ferdig bata 3.5
    3.2.15 er siste version ferdig som du kan laste ned fra Audirvana nettside, og er mulig å justere størrelse på cover-art.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Når dere diskuterer forskjeller i lydkvalitet mellom Roon og Audirvana - mener dere da at de er forskjellige ved bruk av ulik eq-korrigering e.l., eller er det rett og slett forskjeller i lydkvalitet på helt standard avspilling fra Tidal og harddisk?
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    Etter 1 uke med testing av nye Audirvana beta 3.5, kan sier jeg liker veldig godt, mye bedre en gamle version 3.2.
    Nye grafikk, modern og mye endring i program. Har lastet Amarra Lux trial, Audirvana 3.5 mye bedre etter mine ører.
    Veldig bra integrert med Tidal.
    Bruker Audirvana til mine files 24/96-192, MQA master og vanlig Tidal hifi.
    PCM fungere mye bedre en DSD på min anlegg. PCM 24/96 eller 192 gir mye bedre lyd over DSD64.

    Snart Beta 3.5 blir ferdig og alle kan laste ned fra Audirvana.
    Bra info, takk! Gleder meg til å prøve den! Er det vanskelig å få tak i beta?
    Nei, du må ha lisense for Audirvana 3, så du registrere deg på Audirvana sitt forum, sende en melding ti Damien (på forum) og han legge deg på tred 3.5 beta hvor du kan laste ned. Ikke så lenge igjen før du kan oppdatere "vanlig" fra Audirvana nettside :)

    Vis vedlegget 533586
    Takk, skal gjøre ummidelbart!! Kult anlegg du har!!
     

    Paolo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2016
    Innlegg
    66
    Antall liker
    90
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Når dere diskuterer forskjeller i lydkvalitet mellom Roon og Audirvana - mener dere da at de er forskjellige ved bruk av ulik eq-korrigering e.l., eller er det rett og slett forskjeller i lydkvalitet på helt standard avspilling fra Tidal og harddisk?
    Har aldri prøvd Roon, kun Audirvana, Amarra, Wtfplay, Vox og selvfølgelig iTunes (bruker ikke fra lenger siden). Alle player har sine filter, du kan bestemme selv hvilken vil du bruke hvis du upsampling files (fra Tidal eller egen).
    Kan sier alle player "sounds" different, noe bra, noen mindre bra og noe meget bra ( Hvis du spille samme sang fra tidal eller din egen file fra din HD). Jeg synes siste version av Audirvana spille meget bra på mitt anlegg, bedre en alle andre player har brukt før. Som sagt har ikke prøvd Roon, og skal sikkert prøve når Audirvana beta ble ferdig og perfekt.

    Audirvana koster 74$, Amarra 99$ og Roon 499$ life lisense eller 119$ pr år.
     
    S

    svk

    Gjest
    Vurderer å prøve audirvana.
    Er prisen pr år?
    Audirvana støtter alle dacer som støtter windows?
    Er ikke sånn som med roon der bare enkelte dacer støttes?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kjøpte min Windows lisens den 9/5-2019 og har ikke fått noen ny regning siden dengang.
    Kjøpte Mac lisens 9/9-2016 og har ihvertfall betalt oppgradering engang siden.
    Virker dac,n i Windows så virker den på Audirvana.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kjøpte Roon livstid 7/11-2017, men har gått tilbake til audirvana da den låter best. Har begge på samme maskin til samme anlegg og det høres ut som det er en slags litt slitsom loudnes med roon i forhold til Audirvana med samme musikkilde.
     
    S

    svk

    Gjest
    Jo mer jeg leser så heller det mot audirvana.
    Skal bare bruke en avspiller. Tenker også at det er lurt å unngå wifi og Streaming over nett.
    Er vel lettere å få bra overføring/signal om alt går direkte?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har du bra nok ruter/WiFi kort i maskinen går trådløst helt suverent. Nett eller trådløst, dataene er like bra uansett bare de kommer frem.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Audirvana var vel verdt prisen før den store 3.5 oppdateringen. Etter 3.5 så mener jeg at Audirvana har et forsprang på de andre. Glimrende brukergrensesnitt, bra metadata (albuminfo, artistinfo, bilder osv) bra EQ og andre lydfunksjoner. Audirvana finner enkelt dine musikkbibliotek og sorterer dem etter dine ønsker og behov.

    Wifi eller kablet internet betyr lite i denne sammenhengen. Selv bruker jeg en 4G wifirouter på hytta og en Altibox router hjemme. Begge fungerer helt utmerket.

    Audirvana tilbyr som de andre en gratis prøveperiode. Bruk den før du bestemmer deg.

    Mvh
    -BB-
     
    S

    svk

    Gjest
    Dette skal jeg prøve når pakka fra usa kommer.
    Da blir det laptop,usb kabel og nye dac’n
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Audirvana var vel verdt prisen før den store 3.5 oppdateringen. Etter 3.5 så mener jeg at Audirvana har et forsprang på de andre. Glimrende brukergrensesnitt, bra metadata (albuminfo, artistinfo, bilder osv) bra EQ og andre lydfunksjoner. Audirvana finner enkelt dine musikkbibliotek og sorterer dem etter dine ønsker og behov.
    Støtter dine utsagn fullt og helt. Har og lagt inn 3 ulike VST3 Equalizer Plugins jeg leker litt med innimellom, alle tre gratis. Er kjempefornøyd med Audirvana, kjøpte livstidsutgave etter å ha testet det en periode. Den siste 3.5 utgaven er lisensiert til 2 Windows/iOS, har det på begge mine Thinkpads. Det er og en app man kan styre Audirvana med på telefonen. Veldig hendig når jeg ligger halvdød i stolen og nyter vidunderliige toner i hørelurene.
     
    S

    svk

    Gjest
    Hva kjører dere audirvana på?
    Har jo en ok laptop. Men er jo litt knot å dra den frem hver gang.
    Har ikke plass til den heller oppå tv-benken. Pynten til kona står i veien.
    NUC? MAC?
     

    Vedlegg

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Hva kjører dere audirvana på?
    Kjører den på begge mine lenovo Thinkpads, og bruker appen (på telefonen) til fjernkontroll om jeg ligger i godstolen. Den har noen hick-ups innimellom, men den kan tweakes på mange vis, så man finner alltid ut av det - vedig god support også, "Damien3" er kjapp med forslag til løsning om det er noe man driver på med.
     
    S

    svk

    Gjest
    Hikke? Solgte streameren min pga hikke.
    Er ikke audirvana hikke fri? Kjører jo direkte uten nettverk

    Eller tenker du software bugs/programmeringsfeil i nye releaser?
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Eller tenker du software bugs/programmeringsfeil i nye releaser?
    Ja, skulle presisert det. Ingen problemer med streamingen på noe vis. Opplevde at selve "programmet" hang/stoppet til tider, og da var det grunnet all rotingen og tweakingen min, som måtte re-rotes og re-tweakes kan man si... Damien3 er der han og gir støtte.
     
    S

    svk

    Gjest
    Høres bra ut. Ender nok opp med audirvana.
    Tenker det er lurt å unngå nettverk. Mange feilkilder der
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Høres bra ut. Ender nok opp med audirvana.
    Tenker det er lurt å unngå nettverk. Mange feilkilder der
    Siste gang jeg snakka med Damien3, var etter jeg fikk slike plutselige "heng" iprogrammet. Damien3 ramser opp ulike årsakssammenhenger, og jeg for min del "liker" at alt ikke går på skinner, da blir jeg bedre kjent med det jeg driver på med. Slike "heng" kan som kjent ha mange årsaker, både hw/sw-baserte sådanne. Jeg bruker iFi micro iDSD Black-Label på Audirvana (A), og i A er det et valg på om man vil at A skal auto-oppdage MQA-dac eller ikke. Jeg løste siste "hickup" ved å settte auto-detect avslått, og velge dacen som MQA-renderer i settingen under auto-oppdager valget, se bildet. Da ble det slutt på hikken. :cool:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Kjekke disse ifiene. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte en slik alt i ett box
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Kjekke disse ifiene. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte en slik alt i ett box
    Da har du sjansen til et røverkjøp nå! Så en solid kar fra Jæren selger to slike på forumet her, de er helt lytefrie i stand, jøss - kremt. 🥶 :unsure::cool:
     
    S

    svk

    Gjest
    Har jo ikke fått alt til hus som jeg allerede har bestillt🤪
    Burde jo ha slått til på en av de 😀
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    svk

    Gjest
    ligger Fidelizer i audirvana? eller må dette kjøpes utenom?

    utklipp fra audirvana.com
    Audirvana prevents jitter-induced glitches and possible signal interference by stabilizing the computer’s power supply and minimizing processor activity down to 0.5 percent CPU load. To do so, Audirvana takes priority over processor usage, and allows you to manage authorized or unauthorized tasks on your computer during playback (using SysOptimizer in MacOS and the Fidelizer tool under Windows). Audirvana also operates with an extended buffer memory and performs digital processing and decoding of audio formats before playback.
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    ligger Fidelizer i audirvana? eller må dette kjøpes utenom?
    Har ikke testet dette, har ikke følt noe behov for et slikt redskap. Har du en del negative erfaringer med pc/mac og lyd? Interferens med prosesser i selve pc/mac som forstyrrer?

    Har sett en som en gang snakka om dette, men mener å huske at dette programmet også strupet noe han ikke ville strupe, husker ikke. Har ikke sett at dette er noe folk flest med Audirvana bruker i alle fall.

    Det følger ikke Audirvana i alle fall, men skal sjekke det ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn