Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplevde veldig løft ved å skifte til Soundcare spikes hvis du da ikke har dedikerte Audiophysic spikes. Man hører lett forskjell på elektronikk og kabelvalg lenger foran i kjeden. Demping av førsterefleksjon er nødvendig.
    Der det disse du sikter til som de som dedikerte AP-spikres?
     

    Vedlegg

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Spikes på harde gulv er aldri noen fordel. Jeg har hatt Tempo 25+ en stund og jeg har erfaring med at VCF-føtter er bedre enn spikes og at IsoAcoustics Gaia er best. De gir en mye bedre avkobling mot gulvet enn de andre alternativene og en fastere bass.
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    96
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    ...melder meg inn som AP venn, igjen 😎
    2 stk Rhea II slepte seg over dørstokken :) sist torsdag !
    Jeg har tidligere spilt med en R2 sammen med et par AP Padua, ble aldri helt fornøyd med den kombo’n.
    Nå derimot, et sett med Rhea II wow, leverer en komplettering til mine Bryston Middle T, som ikke bare går nedover i frekvens, lydbildet har forandret seg, det er liksom MER av alt, detaljer, perspektiv og nyanser. Jeg har de aktive elementene vendt mot lytteposisjon.
    Dette ble virkelig en STOR oppgradering, for en liten slant...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Da er jeg vel herved på vei inn i galskapens rekker, har hanket Rhea II subwoofer nummer 4, men den står "på vent" på et meget godt sted i Oslo området ..... så nå blir det snart "stackings"
    Dette skal ikke i eget lytterom men rett inn i stuen i sentralposisjon :ROFLMAO:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Geir Tømmervik fortalte meg at det ikke finnes noen subwoofer på markedet som er bedre enn Audio Physic Minos (i Geir sine ører)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Nå har jeg 3 høyttalerpar, inklusive stativhøyttalere til 140.000 som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med :eek:
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Førsteinntrykk, med høyttalere satt opp etter J. Gerhard metode, men uten spikes, ikke fått justert Rhea II eller noe....
    Men det spiller som svarte f#@&#$ Guarneri Evolution er degradert til annenviolin

    88BC56F0-DB90-4E7F-9F5A-F2E3CC096A2C.jpeg
     
    Sist redigert:

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Førsteinntrykk, med høyttalere satt opp etter J. Gerhard metode, men uten spikes, ikke fått justert Rhea II eller noe....
    Men det spiller som svarte f#@&#$ Guarneri Evolution er degradert til annenviolin
    Gratulerer med nydelige høyttalere. Kjøpte du de brukt? Er det en Krell Kav 400 du driver dem med? Eller tar jeg feil?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Det er med Krell KAV 400-xi, tror den må byttes for å få optimalt ut av det ... Krell-en er ikke superoptimal med lav impedante høyttalere .... men det spiller med finfin oppløsning, basstrykk og ikke noe overhang her asså

    Burmester venn neste 🤣

    EDIT, Trinnov venn neste, har en Trinnov Amethyst på vei inn, da skal sub integrasjonen sitte som bare svarte F#@#
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg har diskutert en del med Joachim Gerhard i det siste, han driver og tilbyr en del oppgraderingalternativer på tidligere Audio Physic modeller, slik som en full rehab av Virgo II for €1000. Jeg spurte ham on han har noe tilsvarende for Avanti III, tilsvaret hans var da at det ikke finnes og han kan ikke gjøre dem bedre enn de er.. han kalte dem: A piece of art
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Teknisk sett er det pussig å ha så skarpe kanter. Mine gamle Virgo er avrundet , og med god grunn
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    96
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Spørsmål til Rhea2 eiere her på HFS. Hvordan kobler dere sub’ene mot / fra gulv? Gulvet er opplektet furugulv.
    Jeg bruker en ClasOhlson tweak, som på bildet. Ønsker å hente ut mer..., siden jeg opplever at bassen kunne vært flere hakk strammere.
    B8815FBF-6616-4C16-98D0-0999C19D8F8A.jpeg
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Rhea II står på 25 mm steinplater med spikes, jeg bruker 3 stk spikes, hvor det er 2 stk på den siden med det aktive elementet, og en stk på den siden med det passive elementet. Da er det null bevegelse her og de står klippefast.

    Mellom steinplate og gulv bruker jeg pads fra Valhalla Tech, det er da både knallhard kobling og myk dempning samtidig. Jeg opplever klar forbedring i bassen med dette oppsettet, dette fungerer på alle typer gulv mener jeg.

    med riktig type føtter kan du justere resonansfrekvens på oppsettet mellom steinplater og gulv til 5Hz, det er det jeg forsøker på ...


    CF7C0E1F-D277-48FC-9EC7-814C58239B2D.jpeg
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Spørsmål til Rhea2 eiere her på HFS. Hvordan kobler dere sub’ene mot / fra gulv? Gulvet er opplektet furugulv.
    Jeg bruker en ClasOhlson tweak, som på bildet. Ønsker å hente ut mer..., siden jeg opplever at bassen kunne vært flere hakk strammere.
    Vis vedlegget 707654
    Anbefaler å bruke 5 stk Nordost Sort Kones under hver , jeg prøvde litt forskjellig når jeg hadde mine og det ga absolutt best resultat
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Er det noen som vet hvor stort internt volum det er i Rhea II? 🤔
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Om jeg husker rett så er volumet den delen som er "firkanten"
    Det går jo vekk noe der, bl.a for boks til forsterker og slikt, tykkelse på vegger og andre ting spiller inn, kan finne ut av det med å åpne opp, men gjør ikke det hvis noen "vet"?

    Ellers snakket jo Geir Tømmervik om at det fantes an Aktiv / Aktiv versjon av Rhea II, spesiallaget for OHC, hvor mange av disse finnes det?
     
    Sist redigert:

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det går jo vekk noe der, bl.a for boks til forsterker og slikt, tykkelse på vegger og andre ting spiller inn, kan finne ut av det med å åpne opp, men gjør ikke det hvis noen "vet"?

    Ellers snakket jo Geir Tømmervik om at det fantes an Aktiv / Aktiv versjon av Rhea II, spesiallaget for OHC, hvor mange av disse finnes det?
    Det må du nesten ta med GT da jeg ikke har hørt om dette :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har diskutert en del med Joachim Gerhard i det siste, han driver og tilbyr en del oppgraderingalternativer på tidligere Audio Physic modeller, slik som en full rehab av Virgo II for €1000. Jeg spurte ham on han har noe tilsvarende for Avanti III, tilsvaret hans var da at det ikke finnes og han kan ikke gjøre dem bedre enn de er.. han kalte dem: A piece of art
    Jeg gjorde en tilsvarende oppgradering på mine Avanti III som det Vidar Mørch gjorde på sine Virgo II. Men dette er jo 15 år siden.
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Jeg har diskutert en del med Joachim Gerhard i det siste, han driver og tilbyr en del oppgraderingalternativer på tidligere Audio Physic modeller, slik som en full rehab av Virgo II for €1000. Jeg spurte ham on han har noe tilsvarende for Avanti III, tilsvaret hans var da at det ikke finnes og han kan ikke gjøre dem bedre enn de er.. han kalte dem: A piece of art
    Vet du hva denne rehab-en av Virgo II gitt ut på? Var det "kun" delefilter?
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Artig. Virker som du (eller den som gjorde dette) har peiling. Ble det bedre lyd? Og sokkene i sandalene kom med på bildet☺
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Artig. Virker som du (eller den som gjorde dette) har peiling. Ble det bedre lyd? Og sokkene i sandalene kom med på bildet☺
    Ja, hele jobben ble satt bort til Frode Steen på Eltek.

    Største forbedringen var vel bassen som fikk mye mer attack. Også ble det vel renere og mer oppløst hele veien opp!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ja, hele jobben ble satt bort til Frode Steen på Eltek.

    Største forbedringen var vel bassen som fikk mye mer attack. Også ble det vel renere og mer oppløst hele veien opp!
    Eltek er jo borte nå, men det er vel kanskje andre som kan gjøre noe
    Jeg har også hørt fro Joachim Gerhard at alle hans høyttalere kan bygges om til aktiv drift av Joachim selv ... bør jo kunne gjøres på eldre modeller også :unsure:

    jeg bruker nåTrinnov Amethyst mot Avanti III og 2 stk Rhea II, forbedringen i bass er ganske påtagelig, for å si det forsiktig :cool:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, det er sikkert mange som kan gjøre en slik jobb, men det det kostet meg vel ca 30 000 for 15 år siden - så helt billig blir det nok ikke.

    Jeg liker aktiv deling, men Avanti III har ulik delefrekvens på de to mellomtonene - og det er ikke helt enkelt å få til aktivt/digitalt - på den annen siden kan det kanskje fungere å bare kjøre de likt i parallell - evt ha med en passiv komponent for å rulle av den ene oppover.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Joda, det er sikkert mange som kan gjøre en slik jobb, men det det kostet meg vel ca 30 000 for 15 år siden - så helt billig blir det nok ikke.

    Jeg liker aktiv deling, men Avanti III har ulik delefrekvens på de to mellomtonene - og det er ikke helt enkelt å få til aktivt/digitalt - på den annen siden kan det kanskje fungere å bare kjøre de likt i parallell - evt ha med en passiv komponent for å rulle av den ene oppover.
    Jeg har spurt Mr. Gerhard om nøyaktig dette og hvis du ser til nyere modeller derfra som Suesskind Beo og Suesskind ARA, så benyttes samme topologi for mid og diskant, her jobbes det med både passive og aktive varianter i et oppsett som på noen måter er ganske likt Avanti III. Svaret tilbake er helt klart at en 3 veis aktiv deling med noen passive komponenter på ene bass/midrange er det beste, og at forskjellen til aktiv er påtagelig 😀

    Så en aktiv Avanti III vil vel være 3 veis med noen passive komponenter til nederste bass/mid
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Joda, det er sikkert mange som kan gjøre en slik jobb, men det det kostet meg vel ca 30 000 for 15 år siden - så helt billig blir det nok ikke.

    Jeg liker aktiv deling, men Avanti III har ulik delefrekvens på de to mellomtonene - og det er ikke helt enkelt å få til aktivt/digitalt - på den annen siden kan det kanskje fungere å bare kjøre de likt i parallell - evt ha med en passiv komponent for å rulle av den ene oppover.
    har du fremdeles Avanti III, eller har du solgt dem?
    ser ut som du har mye andre saker nå ... 🤔
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn