Audiophilia Gothenburgensis: tkr i Gøteborg.

M

musicus

Gjest
tkr skrev:
Har fått svar fra Gøteborg: Det er en SME V med demontert bøyle. Per mente at den hørtes bedre ut slik.

mvh
Det er ett ganske kjent tweak her nede, tror det kommer fra da Roy Gregory var innom hos Marten for en tid tilbake og inntroduserte det.
Testet det på min SME10/309 arm tidligere og det var en forskjell, ikke er det noen risk forbundet med det heller, man løsner skruene på hver side av broen og vips er det av, ingen risk der.
Resultatet er vel blandet om hva man liker best, men en liten forskjell finnes...

Hyggelig tråd tkr!

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
musicus skrev:
Det er ett ganske kjent tweak her nede, tror det kommer fra da Roy Gregory var innom hos Marten for en tid tilbake og inntroduserte det.

Hyggelig tråd tkr!

mvh
Takker for kompliment og info, Musicus! Hadde selv aldri hørt om det tweaket en gang.
Visste forresten at det fantes norske audiofile i svensk eksil i nærheten, men forsto veldig tidlig at tiden ikke strakk til for et besøk. ;)

mvh
 
M

musicus

Gjest
tkr skrev:
musicus skrev:
Det er ett ganske kjent tweak her nede, tror det kommer fra da Roy Gregory var innom hos Marten for en tid tilbake og inntroduserte det.

Hyggelig tråd tkr!

mvh
Takker for kompliment og info, Musicus! Hadde selv aldri hørt om det tweaket en gang.
Visste forresten at det fantes norske audiofile i svensk eksil i nærheten, men forsto veldig tidlig at tiden ikke strakk til for et besøk. ;)

mvh
Vi får ta det neste gang du er nedenfor, har hatt en ganske intens jobbe periode nu i julen og nyttårs dagene, samt at man er bleieskift arbeider på fritiden med ikke oppkoblet anlegg, så det hadde vel vært knapt med tid/mulighet til noe hifi for min del.
Per A & Co snakker jeg med titt som tett, han bor 10 min fra meg, så man er godt besørget med med audiofile kompiser ved behov... ;D.

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har vist en masse bilder, men har ikke vært innom det som er viktigst for mange:

LYDEN

Jeg synes at det var svært interessant å kunne lytte til to anlegg som var så like i oppbygningen men likevel forskjellige.

Hva angår kilder, synes jeg det var veldig jevnt. Holder en liten knapp på Emmlabs foran Bladelius, og Audiomega foran EMT. Men det var ytterst små forskjeller, IMO.
Som skrevet, den største overraskelsen var EMT- riggen. Den var god.
Det er selvsagt veldig vanskelig å avgjøre hva som gir det største bidraget i et system, men med to så like rigger skulle det logisk sett være slik at det som ikke kommer ut av kilden, ikke er med videre....
Hadde med meg Ruby Turners "I`d rather go blind", som er en 45 RPM LP med bare 2 sanger på hver side. Den ble spilt på begge anlegg etter at de var godt oppvarmet. Selvsagt ble det spilt mye annen musikk også, men denne platen er min og jeg kjenner den veldig godt.

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
............Høyttalerne var helt maken. Per S. hadde satt sine på stabilere stativer enn de originale. Ikke bare var disse tyngre og større, de hadde også avstivere i bakkant.
Ellers skilte pre- og effekt, og kabling.

1) Bassen hos Per A opplevde jeg som dypere enn hos Per S.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er ikke sannsynlig at et sett Mg 3.6 spiller dypere bass enn et annet, derfor- opplevet. Jeg vil tro at det skrev seg fra en noe mer kompromissløs akustisk rombehandling hoa Per A.
En annen mulighet er kabling :eek:.
Per S. brukte Transparent Music Link. Ikke just mine favorittkabler, jeg har hatt dem og var glad for å bli kvitt dem. Minte mest om dårlige VdH. kabler.

2) Lyden hos Per S. opplevdes som litt mer "frempå" i diskant/øvre mellomtone. Kabling? Akustisk rombehandling? SS effekt? Vet ikke.
Trøtt. Mer i morgen.
mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det jeg med sikkerhet kan skrive, er følgende:

Det var to forrykende gode anlegg! Begge spilte homogent, detaljert, dynamisk som dipoler gjør, med et enormt lydbilde! Lydbildet strakte seg ikke bare vidt og dypt, men gikk også i høyden.
Savnet med ett Soundlabene..... :'(

Ingen av anleggene hadde kjellerdyp bass.

Dette er jeg, surprise, surprise, ikke uvant med. Det var likevel nok bass til å drive en god rock- eller blueslåt fremover.

For ikke å snakke om klassisk:

Største musikalske hakeslepp: Vivaldi, De 4 Årstider. Drottningsholm Barockensemble. Solist: Nils Eric Sparf .Denne er et must! Får "Fanitullen" til å høres ut som "Fuer Elise"!!


mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En audiofil big- band plate:

Harry James: The King James Version. Kutt 1 side 1: Cornet Pocket- Anbefales varmt!

mvh
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
tkr skrev:
Største musikalske hakeslepp: Vivaldi, De 4 Årstider. Drottningsholm Barockensemble. Solist: Nils Eric Sparf .Denne er et must! Får "Fanitullen" til å høres ut som "Fuer Elise"!!


mvh
Denne BIS innspillingen er da en gjenganger på klubbkveldene våre. Har du ikke fått med deg det tkr? Trodde jeg hadde spillt denne for deg på dine salige Soundlab'er...men har tydeligvis ikke det. For da hadde du garantert husket det ;D
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
SOA skrev:
tkr skrev:
Største musikalske hakeslepp: Vivaldi, De 4 Årstider. Drottningsholm Barockensemble. Solist: Nils Eric Sparf .Denne er et must! Får "Fanitullen" til å høres ut som "Fuer Elise"!!


mvh
Denne BIS innspillingen er da en gjenganger på klubbkveldene våre. Har du ikke fått med deg det tkr? Trodde jeg hadde spillt denne for deg på dine salige Soundlab'er...men har tydeligvis ikke det. For da hadde du garantert husket det ;D

Hei,
Nei, den har f...meg gått meg hus forbi! Ergelig, det var en helt fantastisk plate... Har du den kanskje på vinyl også?
mvh
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
tkr skrev:
SOA skrev:
tkr skrev:
Største musikalske hakeslepp: Vivaldi, De 4 Årstider. Drottningsholm Barockensemble. Solist: Nils Eric Sparf .Denne er et must! Får "Fanitullen" til å høres ut som "Fuer Elise"!!


mvh
Denne BIS innspillingen er da en gjenganger på klubbkveldene våre. Har du ikke fått med deg det tkr? Trodde jeg hadde spillt denne for deg på dine salige Soundlab'er...men har tydeligvis ikke det. For da hadde du garantert husket det ;D

Hei,
Nei, den har f...meg gått meg hus forbi! Ergelig, det var en helt fantastisk plate... Har du den kanskje på vinyl også?
mvh
Nei desverre, bare CD. Men kjoenik har den på vinyl, og denne låt flere hakk bedre når vi sammenliknet CD/LP på mitt anlegg.

Kan ta med CDen neste gang jeg tar en tur utover...

mvh
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Det er bare å si fra Tønnes, så kommer den til en harddisk nær deg (om den ikke allerede er der..)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
SOA skrev:
tkr skrev:
SOA skrev:
tkr skrev:
Største musikalske hakeslepp: Vivaldi, De 4 Årstider. Drottningsholm Barockensemble. Solist: Nils Eric Sparf .Denne er et must! Får "Fanitullen" til å høres ut som "Fuer Elise"!!


mvh
Denne BIS innspillingen er da en gjenganger på klubbkveldene våre. Har du ikke fått med deg det tkr? Trodde jeg hadde spillt denne for deg på dine salige Soundlab'er...men har tydeligvis ikke det. For da hadde du garantert husket det ;D

Hei,
Nei, den har f...meg gått meg hus forbi! Ergelig, det var en helt fantastisk plate... Har du den kanskje på vinyl også?
mvh
Nei desverre, bare CD. Men kjoenik har den på vinyl, og denne låt flere hakk bedre når vi sammenliknet CD/LP på mitt anlegg.

Kan ta med CDen neste gang jeg tar en tur utover...

mvh
Kan ta den med meg når jeg kommer på besøk :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@SOA, Ivarlo, Kjoenik
Ja takk, ja takk, ja takk!

Tro at det snart må bli Laugkveld her .....

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Et bilde til: Hifitreff hos Per S.





Herren i forgrunnen er en kjent svensk DIYer. Han "tillverkar Jorma- kablar", og hadde med seg to sett interkonnekter. Sist jeg hørte fra Per, var det snakk om at de skulle bli i anlegget. ;D

Jeg snakket også med den andre herren i sofaen. Han fortalte bl.a. at han hadde Antique Sound rørmonoblokker- på bakhøyttalerne! Fremme hadde han MacIntosh 501.... 8)

Det var en veldig trivelig kveld. Musikk og mer musikk, verten hadde kokt en utsøkt fiskesuppe. Det ble pratet og skålet i vin, øl og konjakk, det var en svært kunnskapsrik og engasjert gjeng.

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Siste bilde:




Verten sittende, Åke, den sprudlende musikkhistoriske kilden, stående.


Tusen takk for gjestfriheten, Per!

Takk også til Pac, Lindome, Steen og Åke, som tok så godt imot en "Norrbagga".

Kommer gjerne igjen!

mvh
 

persve

Medlem
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
24
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Käre Tönnes!
Tack för ett trevligt reportage och för att du tog "modet" till dig att besöke oss okente svensker! Det var väldigt trevligt att få träffa dig "in persona", lyssna till dina kompetenta kommentarer och den fina musiken som tagit med dig! Vår gäststuga står öppen för dig närhelst du vill besöka Göteborg igen! Kanske vi ses i Bergen senare i år?!
Bästa hälsn från Per ( Batman ) och god fortsättning på det nya året!
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei, Per!
Jeg kan jo skrive det også, når jeg først har sagt det til deg:
Det ville vært usedvanlig trivelig å ha deg (dere) på besøk! Bare gi lyd, så skal vi holde dere på tå hev i Bergen- hifi har vi her også!
mvh Tønnes
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
13.001
Tusen hjertelig takk for en lun, hyggelig, uselvisk og kos tråd TKR.
Den varmet godt i det kalde vintermørket.

:D :D :D
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Morsom tråd!
Det er alltid trivelig å lese om andres vei til "Nirvana" ;)
Mye spennende utstyr du har fått høre på!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.710
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk for påminnelsen, tkr. Veldig fin tråd. Sparfs Vivaldi-årstider er fabelaktig, ja.
 
Topp Bunn