Audiophiles biggest mistake: Chasing perfect sound

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.249
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Audiophiliac- Steve Guttenberg har synspunkter på "Jakten på den perfekte lyd".
Guttenberg er kjent skribent og anmelder i Stereophile, The Absolute Sound, Listener m.m.
Han har også solgt high end utstyr i mange år. Han har også vært plateprodusent.

Mange audiofile er på bærtur sier han.

 
S

Syncrolux

Gjest
Kjøp Magnepan, chill og spill musikk :)

Men ja .. mange er nok mer opptatt av et visst jag etter et imaginært mål man aldri helt vet hvor er hen ..
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Det er vel mange her inne som har svaret ? Det gjelder å gjengi lyd i rommet til en mikrofon med null avvik fra det mediet slik det kom fra mastringen. Frekvenslinearitet tror jeg det heter. Verktøyet heter DSP. Sikkert spennende for ingeniører, at det er interessant for musikkens del har jeg ikke forstått helt.

"Var konserten bra ? " " Nei, pianoet hadde en skikkelig dip rundt 200hz. "
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Kjøp dsp.
Programmer inn forskjellige settings motsvarende feil på opptaket. Da kan du få den lyden du ønsker. Uavhengig av opptak, nesten.

Eller drit i det . Skaff deg ett nøytralt anlegg. Sett deg ned å nyt musikken (med de feil og mangler som er der)

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Calmati

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
435
Antall liker
565
Sted
Bærum
He he, her oppsummerer han kjernen i veldig mange opphetede tråder her på sentralen:

'We like what we like, and then we rationalize what we like as being more neutral....'

Jepp, den treffer vel ganske greit de fleste av oss, gjør den ikke ? ;D:cool:
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
He he, her oppsummerer han kjernen i veldig mange opphetede tråder her på sentralen:

'We like what we like, and then we rationalize what we like as being more neutral....'

Jepp, den treffer vel ganske greit de fleste av oss, gjør den ikke ? ;D:cool:
Den treffer mange.
Og for mange er jo dette sant. Subjektiv sannhet.
Vi hører forskjellig. Så vi oppfatter"nøytralt"forskjellig.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.249
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Guttenberg har så mange gode poenger, at hvis folk er av samme oppfatning kan man stenge ned temmelig mange tråder her på HFS. Imagine.;)
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
He he, her oppsummerer han kjernen i veldig mange opphetede tråder her på sentralen:

'We like what we like, and then we rationalize what we like as being more neutral....'

Jepp, den treffer vel ganske greit de fleste av oss, gjør den ikke ? ;D:cool:
Humret godt av den jeg. Det er jo vanskelig å overse det irrasjonelle i en idrett som går ut på øse penger opp i en illusjon av neutral reproduksjon av virkeligheten. En illusjon som aldri kan bli annet enn en illusjon - samme hvor mye kvantitativt man kan slå i bordet med. Tror det er fornuftig av hensyn til både sinnets sunnhet og munterhet å ta innover seg oppsummeringen til Steve.

MVh
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.423
Antall liker
12.512
Sted
Sørlandet
He he, her oppsummerer han kjernen i veldig mange opphetede tråder her på sentralen:

'We like what we like, and then we rationalize what we like as being more neutral....'

Jepp, den treffer vel ganske greit de fleste av oss, gjør den ikke ? ;D:cool:
Er det opphete diskusjoner her på sentralen sier du? :rolleyes:

Jeg er ikke enig i konklusjonen hans faktisk. Vi liker det vi liker og de fleste av oss vet vel også hvorfor dem liker det de gjør og aksepterer det? At vi også rasjonliserer oss frem til at det vi liker er nøytralt har jeg vanskeligheter med å forstå. Hvorfor mener han at det er slik at vi trenger å dekke til sannheten?

Mvh
-BB-
 

Calmati

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
435
Antall liker
565
Sted
Bærum
He he, her oppsummerer han kjernen i veldig mange opphetede tråder her på sentralen:

'We like what we like, and then we rationalize what we like as being more neutral....'

Jepp, den treffer vel ganske greit de fleste av oss, gjør den ikke ? ;D:cool:
Er det opphete diskusjoner her på sentralen sier du? :rolleyes:

Jeg er ikke enig i konklusjonen hans faktisk. Vi liker det vi liker og de fleste av oss vet vel også hvorfor dem liker det de gjør og aksepterer det? At vi også rasjonliserer oss frem til at det vi liker er nøytralt har jeg vanskeligheter med å forstå. Hvorfor mener han at det er slik at vi trenger å dekke til sannheten?

Mvh
-BB-
He he....

Det sies at enhver blir salig i sin tro. Og det gjelder i alle høyeste grad innen hifi også 8)

God påske !

mvh Calmati
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.672
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Er enig i at hvis man søker 100% perfeksjon så blir man aldri fornøyd , fordi veldig få innspillinger er nettopp det. Så er spørsmålet om man vil sitte og lytte til noen få referanseinnspillinger , eller bygge opp anlegget rundt den musikken man trives med. Sistnevnte blir nok mest subjektivt , men det er det som funker :)
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.908
Antall liker
1.915
Sted
Sortland
Jeg er ikke enig i konklusjonen hans faktisk. Vi liker det vi liker og de fleste av oss vet vel også hvorfor dem liker det de gjør og aksepterer det? At vi også rasjonaliserer oss frem til at det vi liker er nøytralt har jeg vanskeligheter med å forstå. Hvorfor mener han at det er slik at vi trenger å dekke til sannheten?

Mvh
-BB-
Leser tydeligvis en annen Hifisentral enn du gjør :cool:
(Om det var ment som en spøk så var det morsomt ;) )
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.423
Antall liker
12.512
Sted
Sørlandet
He he, her oppsummerer han kjernen i veldig mange opphetede tråder her på sentralen:

'We like what we like, and then we rationalize what we like as being more neutral....'

Jepp, den treffer vel ganske greit de fleste av oss, gjør den ikke ? ;D:cool:
Er det opphete diskusjoner her på sentralen sier du? :rolleyes:

Jeg er ikke enig i konklusjonen hans faktisk. Vi liker det vi liker og de fleste av oss vet vel også hvorfor dem liker det de gjør og aksepterer det? At vi også rasjonliserer oss frem til at det vi liker er nøytralt har jeg vanskeligheter med å forstå. Hvorfor mener han at det er slik at vi trenger å dekke til sannheten?

Mvh
-BB-
He he....

Det sies at enhver blir salig i sin tro. Og det gjelder i alle høyeste grad innen hifi også 8)

God påske !

mvh Calmati
En riktig god annerledes-påske til deg og dine også! Hytta står etter dette også :)

Mvh
-BB-
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Er enig i at hvis man søker 100% perfeksjon så blir man aldri fornøyd , fordi veldig få innspillinger er nettopp det. Så er spørsmålet om man vil sitte og lytte til noen få referanseinnspillinger , eller bygge opp anlegget rundt den musikken man trives med. Sistnevnte blir nok mest subjektivt , men det er det som funker :)
Jeg foretrekker et oppsett som er så nær altetende som det er mulig. Det fordrer ingen spesifikk rute mht. subjektivitet, perfeksjon eller målinger, egentlig, bortsett fra at rommet ikke må bidra alt for mye. Selv tror og opplever jeg at anlegg som spiller alle musikkstiler og innspillinger med en viss realisme, setter midre spor av seg selv i formidlingen, men antar at dette hersker det ingen unison enighet om... Man kan sikkert både måle seg fram og lytte seg fram til oppsett som har slike "kameleonegenskaper", at de evner å endre karakter med hva enn de fores med. Selv er jeg nok fast i min egen subjektive grøft, men det finnes flere veier til Rom. En går definitivt via DSP i de lavere frekvenser. Perfeksjon eller ei, musikken skal evne å underholde, påvirke sjel og legeme.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Helt ærlig så vil jeg si at jeg har bedre lydopplevelser 9 av 10 ganger hjemme i stua, enn på konsert. Det sier kanskje litt om konsertene jeg går på, men ofte er det for høyt for min smak. Og da ender det med litt papir i øra, eller propper halvveis inn. Èn ting er forøvrig å høre på skiver utelukkende med god lyd, men hvis man begynner å gå på konserter for lydens skyld da blir man fattig i sjelen :cool: Alt er subjektivt, bortsett fra at forsterkere bør låte så åpent og ufarget som mulig. Resten er smak og behag! :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det blir litt som når Donald Duck sager av et bordbein for å få bordet til å stå støtt, kutter litt for mye, og gir seg i kast med det andre for å kompensere, så det tredje, og så det fjerde.

Hvis man har realistiske forventninger til hva som lar seg gjøre, vet hva man vil oppnå og er villig til å betale (i både ytelse, tid og penger), gjør et klart og gjennomtenkt veivalg, så går det gjerne greit. Det kan funke med både ene og det andre målet, den ene og den andre veien, men med litt is i magen...
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.480
Antall liker
15.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Det er veldig lenge siden jeg innså for meg selv at jeg vil ha et anlegg som ikke nødvendigvis spiller ”korrekt", men er tilpasset mine preferanser. Har aldri prøvd å rasjonalisere dette til å bli nøytralt og korrekt. Med årene så har jeg kjøpt, tunet, tweaket meg nærmere til det det lydidealet jeg vil ha. På veien så har jeg vært så heldig å få litt tips og besøk av folk som gir oppmuntring. Jeg prøver alltid å beskrive hvilken lydpreferanse jeg har og grunnen til at jeg har valgt som jeg har gjort. Så får de som har hørt mitt oppsett gjøre seg opp en mening om jeg har truffet eller ikke:) Life is too short for boring hifi:cool:
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Man kan jo oppsummere det Guttenberg mener å si i én setning; whatever floats your boat...

Nesten alltid når jeg ser sånne type youtube snutter om hifi, så er det menn 65+ fra amerika som har noe på hjertet. Ja, vi er en utdøende rase.

Alle som har drevet med HiFi en stund må jo ha skjønt at perfekt HiFi er som Guttenberg sier det er; kun en illusjon. Og du kommer egentlig aldri i mål.
Jeg har funnet min illusjon; et par gode 2-veis boxhøyttalere, digital og analog kilder/forsterkeri med høy oppløsning og lav forvrengning, samt musikk som jeg liker fra 50 til 90-tallet som er mastret mest mulig flatt og troverdig i forhold til den originale stereo miksen i studio.

Noe av den beste HiFi-tiden min var som tenåring og første halvdel av 20-årene, da det å spasere inn i Narvesen kiosken hver tirsdag kveld og kjøpe en ny utgave av danske High Fidelity (før bladet ble modernisert og CD plate i plastinnlegg) var en liten følelse av nirvana og hyrdestund. Følelsen av å lese om de siste forsterkerne til Mark Levinson og Proceed CD spiller som du drømte om å eie og som du var sikker på ville ta deg til HiFi nirvana. Hvis man bare hadde pengene til å kjøpe... Så perfekt naiv som en unggutt kunne være. Men følelsen og illusjonen kunne ingen ta fra meg. Det var tider det! :)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.589
Antall liker
14.496
Sted
Langesund
Noe av den beste HiFi-tiden min var som tenåring og første halvdel av 20-årene, da det å spasere inn i Narvesen kiosken hver tirsdag kveld og kjøpe en ny utgave av danske High Fidelity (før bladet ble modernisert og CD plate i plastinnlegg) var en liten følelse av nirvana og hyrdestund. Følelsen av å lese om de siste forsterkerne til Mark Levinson og Proceed CD spiller som du drømte om å eie og som du var sikker på ville ta deg til HiFi nirvana. Hvis man bare hadde pengene til å kjøpe... Så perfekt naiv som en unggutt kunne være. Men følelsen og illusjonen kunne ingen ta fra meg. Det var tider det! :)
Her er jeg hundre prosent enig og kjenner meg fryktelig godt igjen. Mange luftslott har rast etter dette og jakten på godlyden inneholder så mange kompromisser at alt må egentlig være lov etter mitt skjønn.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Man kan jo oppsummere det Guttenberg mener å si i én setning; whatever floats your boat...

Nesten alltid når jeg ser sånne type youtube snutter om hifi, så er det menn 65+ fra amerika som har noe på hjertet. Ja, vi er en utdøende rase.

Alle som har drevet med HiFi en stund må jo ha skjønt at perfekt HiFi er som Guttenberg sier det er; kun en illusjon. Og du kommer egentlig aldri i mål.
Jeg har funnet min illusjon; et par gode 2-veis boxhøyttalere, digital og analog kilder/forsterkeri med høy oppløsning og lav forvrengning, samt musikk som jeg liker fra 50 til 90-tallet som er mastret mest mulig flatt og troverdig i forhold til den originale stereo miksen i studio.

Noe av den beste HiFi-tiden min var som tenåring og første halvdel av 20-årene, da det å spasere inn i Narvesen kiosken hver tirsdag kveld og kjøpe en ny utgave av danske High Fidelity (før bladet ble modernisert og CD plate i plastinnlegg) var en liten følelse av nirvana og hyrdestund. Følelsen av å lese om de siste forsterkerne til Mark Levinson og Proceed CD spiller som du drømte om å eie og som du var sikker på ville ta deg til HiFi nirvana. Hvis man bare hadde pengene til å kjøpe... Så perfekt naiv som en unggutt kunne være. Men følelsen og illusjonen kunne ingen ta fra meg. Det var tider det! :)
Det var tider, men hver tirsdagskveld?
Mener at det kom ut hver måned ikke hver uke.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Man kan jo oppsummere det Guttenberg mener å si i én setning; whatever floats your boat...

Nesten alltid når jeg ser sånne type youtube snutter om hifi, så er det menn 65+ fra amerika som har noe på hjertet. Ja, vi er en utdøende rase.

Alle som har drevet med HiFi en stund må jo ha skjønt at perfekt HiFi er som Guttenberg sier det er; kun en illusjon. Og du kommer egentlig aldri i mål.
Jeg har funnet min illusjon; et par gode 2-veis boxhøyttalere, digital og analog kilder/forsterkeri med høy oppløsning og lav forvrengning, samt musikk som jeg liker fra 50 til 90-tallet som er mastret mest mulig flatt og troverdig i forhold til den originale stereo miksen i studio.

Noe av den beste HiFi-tiden min var som tenåring og første halvdel av 20-årene, da det å spasere inn i Narvesen kiosken hver tirsdag kveld og kjøpe en ny utgave av danske High Fidelity (før bladet ble modernisert og CD plate i plastinnlegg) var en liten følelse av nirvana og hyrdestund. Følelsen av å lese om de siste forsterkerne til Mark Levinson og Proceed CD spiller som du drømte om å eie og som du var sikker på ville ta deg til HiFi nirvana. Hvis man bare hadde pengene til å kjøpe... Så perfekt naiv som en unggutt kunne være. Men følelsen og illusjonen kunne ingen ta fra meg. Det var tider det! :)
Det var tider, men hver tirsdagskveld?
Mener at det kom ut hver måned ikke hver uke.
Var Donald som kom hver tirsdag. Det var tider det[emoji23]

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Man kan jo oppsummere det Guttenberg mener å si i én setning; whatever floats your boat...

Nesten alltid når jeg ser sånne type youtube snutter om hifi, så er det menn 65+ fra amerika som har noe på hjertet. Ja, vi er en utdøende rase.

Alle som har drevet med HiFi en stund må jo ha skjønt at perfekt HiFi er som Guttenberg sier det er; kun en illusjon. Og du kommer egentlig aldri i mål.
Jeg har funnet min illusjon; et par gode 2-veis boxhøyttalere, digital og analog kilder/forsterkeri med høy oppløsning og lav forvrengning, samt musikk som jeg liker fra 50 til 90-tallet som er mastret mest mulig flatt og troverdig i forhold til den originale stereo miksen i studio.

Noe av den beste HiFi-tiden min var som tenåring og første halvdel av 20-årene, da det å spasere inn i Narvesen kiosken hver tirsdag kveld og kjøpe en ny utgave av danske High Fidelity (før bladet ble modernisert og CD plate i plastinnlegg) var en liten følelse av nirvana og hyrdestund. Følelsen av å lese om de siste forsterkerne til Mark Levinson og Proceed CD spiller som du drømte om å eie og som du var sikker på ville ta deg til HiFi nirvana. Hvis man bare hadde pengene til å kjøpe... Så perfekt naiv som en unggutt kunne være. Men følelsen og illusjonen kunne ingen ta fra meg. Det var tider det! :)
Det var tider, men hver tirsdagskveld?
Mener at det kom ut hver måned ikke hver uke.
Selvfølgelig! En gang i måneden. Noen ganger var ventetiden ulidelig :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Ingeniøren i meg tenker at den smale sti til godlyd er gjennom korrekt konstruerte komponenter som alle er så teoretisk riktige som mulig og med en lett romkorreksjon som glasur.

Resten av meg får fot av en LM211IA rørforsterker og Magnepan LRS med en billig Philips multibit CD-spiller fra 80-tallet. Jeg kan ikke noe for det, men det er slike enkle opplevelser som skaper musikkglede her i huset.

Likevel vil jeg alltid være lojal mot det korrekte i de endeløse diskusjoner som skaper slik tidvis dårlig stemning på HFS. Forstå det den som kan. Mulig det er for mange selverklærte gurugullører med udiskutabel tro på egne opplevelser som almenngyldige på den andre siden. Jeg vet ikke. Det jeg vet er at mine opplevelser aldri skal vektlegges av andre enn meg selv.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ingeniøren i meg tenker at den smale sti til godlyd er gjennom korrekt konstruerte komponenter som alle er så teoretisk riktige som mulig og med en lett romkorreksjon som glasur.

Resten av meg får fot av en LM211IA rørforsterker og Magnepan LRS med en billig Philips multibit CD-spiller fra 80-tallet. Jeg kan ikke noe for det, men det er slike enkle opplevelser som skaper musikkglede her i huset.

Likevel vil jeg alltid være lojal mot det korrekte i de endeløse diskusjoner som skaper slik tidvis dårlig stemning på HFS. Forstå det den som kan. Mulig det er for mange selverklærte gurugullører med udiskutabel tro på egne opplevelser som almenngyldige på den andre siden. Jeg vet ikke. Det jeg vet er at mine opplevelser aldri skal vektlegges av andre enn meg selv.
Kloke ord det Trondmeg. En vektlegger det som er viktig for en selv i hobbyen, nettopp fordi det er en hobby. Gullører og ingeniører, to nødvendige motpoler for å skape dynamikk på dette forum. Almengyldige OPPLEVELSER.. Hmm, finnes det? :)
 
Topp Bunn