Audiomix spesial

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Etter mye om og men har jeg endelig fått ræ.... i gir, og lagd meg et kabinett til noe Audiomix lagde for meg for ca et år siden (eller noe sånt) ;D. Jeg husker ikke helt, for det er så alfor lenge siden.
Jeg spurte Audiomix om det var mulig å bruke MAE Set'en som hodetelefonforsterker, og da foreslo han at han kunne lage noe for meg som jeg kunne bruke, i stedet for å "ødelegge" forsterkeren.
Selvfølgelig skal du få lov til det sa jeg ;D ;D
Hva dette heter, aner jeg ikke. Men det er vel en form for passiv volumkontroll? Satser på at Audiomix sjøl kommer innom tråden her og forklarer opplegget.
I hvert fall kjører jeg med høyttalerkablene rett i boksen her.


Jeg startet med å knekke en plate så den ble 75mm høy og 290 mm dyp. Lagde meg så en front og et bakstykke, alt i sort akryl (støvsamler)

De første bildene er tatt med mobilkamera, så dere få ha meg unnskyldt for dårlig kvalitet.

Her limer jeg front og bakstykke til kabinettet:





Ferdig limt:





Potmeter monteres :



Ferdig montert :




Kommer mer, etter Audiomix har vært på banen ;D

Lars
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Audiomix special

En virkelig NOS knott på fronten der :)
Enkel og grei sak dette. Fra hver forsterkerkanal går signalet til en dummy load. Et must siden det er en rørforsterker som er kilden. Loaden er tilpasset MAE SET 1 effektmessig. Siden det er hodetelefoner som skal drives, er det ikke snakk om stor effekt.
Videre går signalene via en stereo attenuator (5 stepp ?) som gjør det enkelt å tilpasse signalet fra forsterkeren og nivået i hodetelefonene. Innganger bak. Attenuator og hodetelefon jack på fronten.
Ellers brukes volumkontroll på forforsterker eller intergret forsterker.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Takk for utfyllende opplysninger Hans!
For øyeblikket er det Ming'ene jeg bruker, men det ser ikke ut til å være noe problem å bruke denne til disse heller. Det låter alldeles utmerket.

Når det gjelder den NOS knotten, så har jeg vurdert å lage en ny selv, i akryl. Får se hva jeg kommer opp med etter hvert.

Her er hodetelefonutgangen kommet på plass :




Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Her var det liv RAI RAI ;D ;D ;D

Her har inngangene kommet på plass. (litt snodig, for dette er jo vanligvis utganger :) )



Og resten av opplegget lagt pent på plass:



Lars
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Flotte greier dette Lars. :)

Men trenger du virkelig den rekkeklemme greia i midten egetnlig? Og hva er de runde metal knobbene inni der?

Du er virkelig flink med Akryl.

Skal denne boksen stå tilkoblet forsterkeren hele tiden, eller kobler du den bare til kun når du skal bruke hodetelefonene?

- Stig
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rekkeklemma lot jeg bli med for å gjøre det litt enklere når Lars skulle montere delene i en boks. Slipper å lodde ;)
De runde dingsene er vel bare "ballast".
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Det er helt riktig Hans :) Måtte ha litt ballast oppi der for å få det litt stabilt vettu.

Slarssen: Nå om dagen bruker jeg bare hodetelefoner, så de er tilkoblet hele tiden. Men meningen er at den bare kobles til når det skal lyttes i hørelurer ja.
Bruker banan plugger så det er lett å ta ut og inn.

Noen detalj bilder:







og til slutt noen oversikts bilder:








Lars
 
R

RoDa

Gjest
Vakkert Larsern!!
Gratulerer men enda et flott prosjekt 8)

R
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Vakkert Larsern!!
Gratulerer men enda et flott prosjekt 8)

R
Takk for det Rolf, men Hans får vel ha "æren" av dette lille prosjektet. For min del var det jo bare en liten boks.
Dette prosjektet var jo ikke all verden,men:

Meningen med slike tråder er jo at andre skal få ideèr til å kunne gjøre noe lignende. Tror mange kreative sjeler på HFS tester og lager mye rart, men unngår å legge ut tråder om det fordi de mener produktene ikke er "fine" nok.
Jeg skulle ønske at medlemmer kunne legge det ut uansett, for det gir grobunn til nye ideèr og prosjekter for andre.

mvh
Lars
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Kjapt gjennomført og veldig bra resultat.

Fint med sånt svart akryl, hvor får du kjøpt det? Hvordan kutter du disse platene? Du har veldig pene kutt med avrunede hjørner og greier. CNC maskin? ;D

Flott stativ du har til 'fonene også, selvlaget?

Eller er jeg helt enig med deg ang. byggetråder. Bare ved at det er høy aktivitet så blir man inspirert til å gjøre ting selv. Jeg synes det er veldig lærerrikt og morro å lese tråder som har mange bilder og diskuterer detaljer uansett hvordan resultatet blir (dog, gode bilder og klare og tydelige innlegg burde være obligatorisk).

- Stig
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Slarssen skrev:
Kjapt gjennomført og veldig bra resultat.

Fint med sånt svart akryl, hvor får du kjøpt det? Hvordan kutter du disse platene? Du har veldig pene kutt med avrunede hjørner og greier. CNC maskin? ;D

Flott stativ du har til 'fonene også, selvlaget?

Eller er jeg helt enig med deg ang. byggetråder. Bare ved at det er høy aktivitet så blir man inspirert til å gjøre ting selv. Jeg synes det er veldig lærerrikt og morro å lese tråder som har mange bilder og diskuterer detaljer uansett hvordan resultatet blir (dog, gode bilder og klare og tydelige innlegg burde være obligatorisk).

- Stig
Akryl er egentlig kurant å jobbe med, bare man tar noen foholdsregler.
Ved saging kan man bruke nesten alle typer sager. Det viktige her er at man holder plata godt fast mot underlaget, så det ikke oppstår vibrasjoner. Blir det vibrasjoner, sprekker plata lett.
Jeg foretrekker å bruke båndsag når jeg sager i akryl. Med et smalt blad kan man sveife lett rundt hjørner, og få jevnt kutt (med stødig hånd)

Ved boring bør man slipe boret på tuppen, slik at det ikke skjærer, men skraper seg vei. Dette gir det beste resultatet. Når det skjærer, har det veldig lett for å gripe tak i materialet og "dra" seg gjennom. Da får man et utriv på baksiden som ikke er pent, i tillegg kan plata sprekke.

Stativet har jeg laget selv, ja :)

Lars
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Audiomix special

Audiomix skrev:
Fra hver forsterkerkanal går signalet til en dummy load. Et must siden det er en rørforsterker som er kilden. Loaden er tilpasset MAE SET 1 effektmessig.
Børster liv i en god, gammel tråd.

Har jeg forstått dette riktig så har du en motstand i parallell med hodetelefonen, tør jeg spørre hvor mye denne er på? Watt/ohm

Tanken min er å prøve MAE SET-1 som headamp til Hifiman HE-6. Dette droget krever enormt på forsterkersiden.

Hifiman har en HE-Adapter som har 10 Ohm / ? 10W i parallell, og 25 ohm i serie pr. kanal. Den på 25 kan man klare seg uten ( http://www.head-fi.org/t/493214/hifiman-he-6-planar-magnetic-headphone/4260#post_7707361 )
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Vet ikke om jeg husker eksakt, men gjør et forsøk:
Tror hodetelefonen til Lars representerer en relativt liten last (>>8 ohm) og jeg har satt inn en motstand som load slik at forsterkeren ikke skal gå tilnærmet ubelastet. Tipper jeg valgte 10 ohm / 30W.
 
Topp Bunn