Audiolenses venner - de med full kontroll på frekvensgangen.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Se der ja. Dette er jeg redd for er mat for Bernt å svare på.
Med MiniDSP open DRC skal det fungere med Audiolense, men har ikke lest noen gode tilbakemeldinger på det. Usikker på hvordan du skal få delt opp filteret. Du vil også få en ekstra D/A konvertering i Minidsp-en.
Slik jeg ser det så står din nye preamp litt i veien for denne løsningen akkurat nå.
 

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Se der ja. Dette er jeg redd for er mat for Bernt å svare på.
Med MiniDSP open DRC skal det fungere med Audiolense, men har ikke lest noen gode tilbakemeldinger på det. Usikker på hvordan du skal få delt opp filteret. Du vil også få en ekstra D/A konvertering i Minidsp-en.
Slik jeg ser det så står din nye preamp litt i veien for denne løsningen akkurat nå.
Var det jeg begynnte å misstenke underveis nå. Slik jeg forstår så ville kanskje dere byttet ut det som er rammet inn i rødt med ett eksternt lydkort, og ett eller annet avspillingsverktøy (eks jriver)?
systemet2.jpg


Jeg tenker at jeg vil helst slippe å være avhengig av en laptop når jeg spiller musikk. Når jeg er i lyttemodus og demper belysningen og roen har satt seg i huset og nabolaget så vil både lys og lyd fra en laptop forstyrre meg :rolleyes:

Edit: Og du satte fingeren på det jeg ikke har fått klart for meg enda også, som jeg markerte i rødt :)
 
Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Jeg er litt i samme båt som deg Mfufu. Har vurdert å teste Audiolense , men kunne tenkt meg samme løsning som deg - altså få integrert det i en boks mellom pre og effekt for å "få med" alle kilder.
Har sett litt på Open drc i analog versjon , men tviler på om den duger da den bare ser ut til å gi max 2v på balansert utgang - det blir vel ikke nok til å maxe 501 blokkene mine hvis jeg har skjønt det riktig.

Så jeg står litt i stampe jeg også , da jeg ikke har lyst til å kvitte meg med Mac-preen jeg ganske nylig har kjøpt.
 

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Jeg er litt i samme båt som deg Mfufu. Har vurdert å teste Audiolense , men kunne tenkt meg samme løsning som deg - altså få integrert det i en boks mellom pre og effekt for å "få med" alle kilder.
Har sett litt på Open drc i analog versjon , men tviler på om den duger da den bare ser ut til å gi max 2v på balansert utgang - det blir vel ikke nok til å maxe 501 blokkene mine hvis jeg har skjønt det riktig.

Så jeg står litt i stampe jeg også , da jeg ikke har lyst til å kvitte meg med Mac-preen jeg ganske nylig har kjøpt.
Jeg tror du har ett godt poeng ifm den lave ut spenningen på openDRC. Det er ett hørbart fall i volumet i systemet mitt med DSP'en i mellom pre og effekt (uansett om det er filter eller ikke i den moden jeg er i). Til tross for at miniDSP sier den skal kunne stå mellom pre og effekt (mener jeg å ha sett i en av manualene). Tenkte først det var forskjell i utgangsimpedans i pre-ampen vs dsp'en som var årsaken, men det er nok heller som du sier begrensningen på maks 2V på utgangen.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Jeg er litt i samme båt som deg Mfufu. Har vurdert å teste Audiolense , men kunne tenkt meg samme løsning som deg - altså få integrert det i en boks mellom pre og effekt for å "få med" alle kilder.
Har sett litt på Open drc i analog versjon , men tviler på om den duger da den bare ser ut til å gi max 2v på balansert utgang - det blir vel ikke nok til å maxe 501 blokkene mine hvis jeg har skjønt det riktig.

Så jeg står litt i stampe jeg også , da jeg ikke har lyst til å kvitte meg med Mac-preen jeg ganske nylig har kjøpt.
Jeg tror du har ett godt poeng ifm den lave ut spenningen på openDRC. Det er ett hørbart fall i volumet i systemet mitt med DSP'en i mellom pre og effekt (uansett om det er filter eller ikke i den moden jeg er i). Til tross for at miniDSP sier den skal kunne stå mellom pre og effekt (mener jeg å ha sett i en av manualene). Tenkte først det var forskjell i utgangsimpedans i pre-ampen vs dsp'en som var årsaken, men det er nok heller som du sier begrensningen på maks 2V på utgangen.
Ok , så du har denne "boksen" allerede..?
Hvordan synes du den fungerer ellers da - synes du lyden påvirkes negativt av den ekstra ad/da konverteringen.?
Ja 2v max på XLR utganger er vel ikke all verden hvis jeg har skjønt det riktig.
Og slik korrigering stjeler jo også noe gain som regel , og det gjør det vel enda verre....
 

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Jeg er litt i samme båt som deg Mfufu. Har vurdert å teste Audiolense , men kunne tenkt meg samme løsning som deg - altså få integrert det i en boks mellom pre og effekt for å "få med" alle kilder.
Har sett litt på Open drc i analog versjon , men tviler på om den duger da den bare ser ut til å gi max 2v på balansert utgang - det blir vel ikke nok til å maxe 501 blokkene mine hvis jeg har skjønt det riktig.

Så jeg står litt i stampe jeg også , da jeg ikke har lyst til å kvitte meg med Mac-preen jeg ganske nylig har kjøpt.
Jeg tror du har ett godt poeng ifm den lave ut spenningen på openDRC. Det er ett hørbart fall i volumet i systemet mitt med DSP'en i mellom pre og effekt (uansett om det er filter eller ikke i den moden jeg er i). Til tross for at miniDSP sier den skal kunne stå mellom pre og effekt (mener jeg å ha sett i en av manualene). Tenkte først det var forskjell i utgangsimpedans i pre-ampen vs dsp'en som var årsaken, men det er nok heller som du sier begrensningen på maks 2V på utgangen.
Ok , så du har denne "boksen" allerede..?
Hvordan synes du den fungerer ellers da - synes du lyden påvirkes negativt av den ekstra ad/da konverteringen.?
Ja 2v max på XLR utganger er vel ikke all verden hvis jeg har skjønt det riktig.
Og slik korrigering stjeler jo også noe gain som regel , og det gjør det vel enda verre....
Er i utgangspunktet veldig fornøyd med boksen, en jevnere frekvensrespons veier opp for litt tap i volum. Virker lett og fleksibel å bruke. Hvis du ikke har vinyl så kan du sette boksen forran pre-ampen (har ikke testet det selv enda).
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Se der ja. Dette er jeg redd for er mat for Bernt å svare på.
Med MiniDSP open DRC skal det fungere med Audiolense, men har ikke lest noen gode tilbakemeldinger på det. Usikker på hvordan du skal få delt opp filteret. Du vil også få en ekstra D/A konvertering i Minidsp-en.
Slik jeg ser det så står din nye preamp litt i veien for denne løsningen akkurat nå.
Var det jeg begynnte å misstenke underveis nå. Slik jeg forstår så ville kanskje dere byttet ut det som er rammet inn i rødt med ett eksternt lydkort, og ett eller annet avspillingsverktøy (eks jriver)?
Vis vedlegget 335032

Jeg tenker at jeg vil helst slippe å være avhengig av en laptop når jeg spiller musikk. Når jeg er i lyttemodus og demper belysningen og roen har satt seg i huset og nabolaget så vil både lys og lyd fra en laptop forstyrre meg :rolleyes:

Edit: Og du satte fingeren på det jeg ikke har fått klart for meg enda også, som jeg markerte i rødt :)
Skjønner. Ville tenkt tradisjonelt Audiolense oppsett hvis du vil gå for det (JRiver, Lynx og forsterkere), da kan man få hjelp av mange som har gjort det samme.

Minidsp har jo flerkanalsbokser som også kan være et alternativ, men ikke med Audiolense tror jeg. OB-BB bruker for eksempel Dirac til å pynte på sitt oppsett.
 

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Skjønner. Ville tenkt tradisjonelt Audiolense oppsett hvis du vil gå for det (JRiver, Lynx og forsterkere), da kan man få hjelp av mange som har gjort det samme.

Minidsp har jo flerkanalsbokser som også kan være et alternativ, men ikke med Audiolense tror jeg. OB-BB bruker for eksempel Dirac til å pynte på sitt oppsett.
Jeg "tørr" ikke avskrive noe, så skal drodle videre og se litt på funksjonalitet osv. bla. på Lynx. Takker og bukker for innspill :)
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
når man skal drive med dsp, så er det lurest å holde signalet digitalt så lenge som mulig. man bør putte en pc før preampen og så route alt gjennom maskinen.

hvorfor ikke digitalisere vinylen, når den uansett skal gjennom en ad- og så da-konvertering for å få implementert fir-filterne? redd for å miste kosen med vinylen? med dsp har du uansett nok å henge bærpellerne i, he he.

hvorfor ha en dyr og flott preamp foran, og så sette inn en billig ad/da konverter som mest sannsynlig forverrer støynivået og kompliserer gainstrukturen? skal man kjøre komplekse filtere og de skal korrigere langt ned i bassen, så har opendrc for få taps (les for lite kapasitet).

hvis man skal gå for al og lange fir filtere, fordi det er det man har tro på, så hadde jeg digitalisert alt materiale, kvittet meg med den flotte preampen og gått all in og kjøpt råflott multikanalsdac type aurora 16.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.011
Antall liker
12.896
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Har egentlig ikke skjønt poenget med å ha preamp i det heletatt.
En unødvendig ekstra box som bare er i veien for moderne digitale dsp lydanlegg.
Unødvendig bruk av resurser i jakta på godlyden.

Der fikk dere den, analog freaks.:cool:

B
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har egentlig ikke skjønt poenget med å ha preamp i det heletatt.
En unødvendig ekstra box som bare er i veien for moderne digitale dsp lydanlegg.
Unødvendig bruk av resurser i jakta på godlyden.

Der fikk dere den, analog freaks.:cool:

B

Er ikke enig, en god forforsterker gjør lyden bedre på mange plan :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.011
Antall liker
12.896
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ikke om den blir overflødig i et gitt system. Det blir jo bare et ekstra ledd som setter sitt preg på sluttresultatet, eller farging om du vil.

Etter en 10-15 års pause/avbrekk fra hifisyssler har jeg kommet tilbake med helt andre innfallsvinkler, og hvordan jeg skal få det praktisk gjennomført.
En pre er blant de siste ting jeg tenker meg i et sånt system.
Så få og små bokser som mulig, jeg har to små (minipc og ekst. lydkort).

Men det er mange veier til Rom.
B
 
Sist redigert:

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
når man skal drive med dsp, så er det lurest å holde signalet digitalt så lenge som mulig. man bør putte en pc før preampen og så route alt gjennom maskinen.

hvorfor ikke digitalisere vinylen, når den uansett skal gjennom en ad- og så da-konvertering for å få implementert fir-filterne? redd for å miste kosen med vinylen? med dsp har du uansett nok å henge bærpellerne i, he he.

hvorfor ha en dyr og flott preamp foran, og så sette inn en billig ad/da konverter som mest sannsynlig forverrer støynivået og kompliserer gainstrukturen? skal man kjøre komplekse filtere og de skal korrigere langt ned i bassen, så har opendrc for få taps (les for lite kapasitet).

hvis man skal gå for al og lange fir filtere, fordi det er det man har tro på, så hadde jeg digitalisert alt materiale, kvittet meg med den flotte preampen og gått all in og kjøpt råflott multikanalsdac type aurora 16.
De spørsmålene du stiller har jeg tenkt selv også ifm billig dsp med dyr preamp. Hadde preampen en liten stund før jeg kom på tanken med dsp, tanken med dsp kom da jeg ble motivert til å lage line array, som jeg har forstått trenger eq for å heve diskant nivået litt (og her kom også Audiolense inn i bildet). Så her er det prøving og feiling på gang, påstår ikke til noen at veien min er rett frem men blir flinkere og flinkere til å ha ett åpent sinn ;) (vi har sikkert alle vår egen vei til godlyden)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Ikke om den blir overflødig i et gitt system. Det blir jo bare et ekstra ledd som setter sitt preg på sluttresultatet, eller farging om du vil.

Etter en 10-15 års pause/avbrekk fra hifisyssler har jeg kommet tilbake med helt andre innfallsvinkler, og hvordan jeg skal få det praktisk gjennomført.
En pre er blant de siste ting jeg tenker meg i et sånt system.
Så få og små bokser som mulig, jeg har to små (minipc og ekst. lydkort).

Men det er mange veier til Rom.
B
Men det er mange veier til Rom ja og verden er heller ikke svart/hvit, men full av små nyanser.

Her er moen tanker fra tidligere med og uten pre.

Positivt uten forforsterker:
- Flere detaljer/mer oppløst
- Mer nøyaktig plassering av instrumenter/lyder
- Mer bass, oppleves også som bedre
- Mer diskant.
- Lydbildet vokser, særlig i dybde.
Favorittserier gode opptak.

Positiv med pre:
- Mer musikalsk
- mer behagelig
- Rikere klang og varme
- Også dårlige innspillinger låter mer behagelig.

For ikke så lenge siden hørte jeg på Devialet 800 ikke langt fra Bergen og som vakker alt i en formidler, imponerte den meg.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
John Harald, tror du kan få i pose og sekk hvis du finner den riktige målkurven i AL?
 
Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
Ikke om den blir overflødig i et gitt system. Det blir jo bare et ekstra ledd som setter sitt preg på sluttresultatet, eller farging om du vil.

Etter en 10-15 års pause/avbrekk fra hifisyssler har jeg kommet tilbake med helt andre innfallsvinkler, og hvordan jeg skal få det praktisk gjennomført.
En pre er blant de siste ting jeg tenker meg i et sånt system.
Så få og små bokser som mulig, jeg har to små (minipc og ekst. lydkort).

Men det er mange veier til Rom.
B
Men det er mange veier til Rom ja og verden er heller ikke svart/hvit, men full av små nyanser.

Her er moen tanker fra tidligere med og uten pre.

Positivt uten forforsterker:
- Flere detaljer/mer oppløst
- Mer nøyaktig plassering av instrumenter/lyder
- Mer bass, oppleves også som bedre
- Mer diskant.
- Lydbildet vokser, særlig i dybde.

Favorittserier gode opptak.

Positiv med pre:
- Mer musikalsk
- mer behagelig
- Rikere klang og varme
- Også dårlige innspillinger låter mer behagelig.

For ikke så lenge siden hørte jeg på Devialet 800 ikke langt fra Bergen og som vakker alt i en formidler, imponerte den meg.
Helt klar det jeg er ute etter, og tror jeg tar sjansen på å kaller det musikalitet også.

Har hørt mange anlegg med den andre såkalte musikaliteten. Besnærende i begynnelse men blir fort irriterende for meg - skjønner veldig godt at det "oppgraderes" jevnlig i slike oppsett. Men det at det hele tiden blir sykt mye bedre, er jeg ikke enig i, mener det blir mye sideveis og lite framdrift.
Mye signatur er no forbanna dritt;)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
John Harald, tror du kan få i pose og sekk hvis du finner den riktige målkurven i AL?
Jeg tror det er mulig å forbedre lyden med AL, derfor har jeg valgt å beholde programmet og har investert i et skikkelig mikrofonstativ. Planen er å først finne en kurve som forbedrer totallyden i to kanaler først. Fungerer dette er veien videre klar.
En viktig grunn til at Lynx TwoB ble solgt, var at jeg syns at APL-dacen var i enen helt annen klasse. Etter langtidstesting i over et år med begge dacene, var det ingen tvil. Skal jeg ha flere kanaler med Audiolense, skal det være med gode dacer :) Det koster mer, men musikalsk, er det verdt det.

Det samme gjelder angående forforsterker. Forskjellene med og uten, er kun små nyanser. Men absolutt alle som har hørt med og uten her, liker med pre. Kjørte sist en test for et besøk på søndag. Så angående forforsterker, så blir det enten å kjøpe en multikanals eller få bygget om flere gode tokanalsversjoner til multikanals.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Ikke om den blir overflødig i et gitt system. Det blir jo bare et ekstra ledd som setter sitt preg på sluttresultatet, eller farging om du vil.

Etter en 10-15 års pause/avbrekk fra hifisyssler har jeg kommet tilbake med helt andre innfallsvinkler, og hvordan jeg skal få det praktisk gjennomført.
En pre er blant de siste ting jeg tenker meg i et sånt system.
Så få og små bokser som mulig, jeg har to små (minipc og ekst. lydkort).

Men det er mange veier til Rom.
B
Men det er mange veier til Rom ja og verden er heller ikke svart/hvit, men full av små nyanser.

Her er moen tanker fra tidligere med og uten pre.

Positivt uten forforsterker:
- Flere detaljer/mer oppløst
- Mer nøyaktig plassering av instrumenter/lyder
- Mer bass, oppleves også som bedre
- Mer diskant.
- Lydbildet vokser, særlig i dybde.

Favorittserier gode opptak.

Positiv med pre:
- Mer musikalsk
- mer behagelig
- Rikere klang og varme
- Også dårlige innspillinger låter mer behagelig.

For ikke så lenge siden hørte jeg på Devialet 800 ikke langt fra Bergen og som vakker alt i en formidler, imponerte den meg.
Helt klar det jeg er ute etter, og tror jeg tar sjansen på å kaller det musikalitet også.

Har hørt mange anlegg med den andre såkalte musikaliteten. Besnærende i begynnelse men blir fort irriterende for meg - skjønner veldig godt at det "oppgraderes" jevnlig i slike oppsett. Men det at det hele tiden blir sykt mye bedre, er jeg ikke enig i, mener det blir mye sideveis og lite framdrift.
Mye signatur er no forbanna dritt;)
Nå har jeg foretatt få oppgraderinger, forskjellen med og uten pre er kun små nyanser. Er helt enig i at mye signatur ikke er bra. Må også huske på at vi er forskjellige og har forskjellig lyd vi opplever som best.
 
Topp Bunn