Audiolab, Rega ELA og Rega P2

n00b

Medlem
Ble medlem
10.12.2006
Antall liker
0
Hei,

Vurdere å sette sammen noe som kan spille plater i stua mi. Har ikke kjempebudsjett, og har vurdert følgende oppsett:

Audiolab 8000A (2000,-)
Rega P2 eller P3 (2000,-)
Rega ELA (2500,-)

Har noen synspunkter på hvordan oppsettet vil funke? Hører på mye forskjellig musikk, men liker at man kan høre detaljer og er ikke veldig opptatt av "trøkk".

Alterntiv i samme prissegment mottaes også med takk :)

- n00b

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.470
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Re: Audiolab, Rega ELO og Rega P2

Hei n00b og velkommen til forumet.

Jeg tror dette blir et meget kompetent anlegg som vil gi deg stor musikkglede.

Høyttalerne heter Rega Ela. ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5

Audiolab 8000 er artig, men med priotiteringer ville jeg ikke gått for den. Mine godt erfaring er at den har veldig driv i musikken og et godt bassfundament i sin prisklasse. Detaljer og vokal er i mine ører forsterkerens svake sider. Jeg solgte den pga den heller labre vokalgjengivelsen.

En absolutt god forsterker, men tror ikke den vil passe dine preferanser noe særlig.

n00b

Medlem
Ble medlem
10.12.2006
Antall liker
0

Audiolab 8000 er artig, men med priotiteringer ville jeg ikke gått for den. Mine godt erfaring er at den har veldig driv i musikken og et godt bassfundament i sin prisklasse. Detaljer og vokal er i mine ører forsterkerens svake sider. Jeg solgte den pga den heller labre vokalgjengivelsen.

En absolutt god forsterker, men tror ikke den vil passe dine preferanser noe særlig.
Takk for feedback. Har du ideer om alternativer i ca samme prisklasse?

-n00b

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5

Takk for feedback. Har du ideer om alternativer i ca samme prisklasse?

-n00b
Kanskje noe eldre Rotel.
Rotel er sterkt undervurdert. De har faktisk mye som er veldig bra til prisen. Bruktmarkedet overøses til tider av Rotelprodukter og et kupp kan lett gjøres.

Grunnen til at jeg foreslår litt eldre modeller er ikke bare prisen, men av det jeg har hørt har de endret litt lydkarakter. De eldre modellene har faktisk en fin klarhet i mellomtone/ diskant som de har ofret litt til fordel for bassgjengivelse på nyere utgaver.

Rotel har alltid hatt et rykte på seg for å være mørke og bassfikserte i klangen, men min erfaring tilsier noe annet.

Men jeg har jo kun hørt et begrenset utvalg i Rotels enorme spekter og kan til dels ta feil.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei,

Vurdere å sette sammen noe som kan spille plater i stua mi. Har ikke kjempebudsjett, og har vurdert følgende oppsett:

Audiolab 8000A (2000,-)
Rega P2 eller P3 (2000,-)
Rega ELA (2500,-)

Har noen synspunkter på hvordan oppsettet vil funke? Hører på mye forskjellig musikk, men liker at man kan høre detaljer og er ikke veldig opptatt av "trøkk".

Alterntiv i samme prissegment mottaes også med takk :)

- n00b
Kjempebra system, men gå for P3 istedet for P2, den vil være bedre enn P2 i det systemet.

Jeg er direkte uenig med Holmium; 8000A har alltid spilt betydelig bedre enn Rotel integrerte hos meg. Den spilte sågar bedre enn en brun Rotel pre/power jeg hadde (990/990 tror jeg den het, 2x200W)
Dessuten så har 8000A en eminent riaa-del.
Dersom man henger en slik forsterker på altfor tunge/dyre høyttalere, vil såklart svakheter poppe frem. Men i kontekst av systemet du skisserer, så tviler jeg på at du vil oppleve 8000A som noe annet enn en veldig underholdende og musikalsk forsterker.
En mer punchy presentasjon med enda bedre støyytelse får du med 8000C/P, den låter også bedre i mellomtonen enn 8000A. Et alternativ er også 8000S med en separat riaa.

Vær obs på at Ela, tross transmisjonslinje, låter veldig friskt i toppen; ikke hard, pågående eller noe, bare en lys og luftig klang.
Høyttalere er smak og behag, selv liker jeg Ela godt, men den ble for "lett" og lys hos meg dengang jeg hadde den hjemme. Glimrende bass dog, hurtig og klangfull. Byttet da til et sett Monitor Audio Studio 10, som gav minst samme friskhet, men hadde mer kropp og gav ikke samme diskantnivå.

Hadde forresten både Audiolab 8000C/P og 8000A på den tida.

Mvh Vidar P

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
... 8000A som noe annet enn en veldig underholdende og musikalsk forsterker.
Helt enig, men tror ikke den passer hans prioriteringer.

Ikke godt for trådstarter å bli klok, men Audiolab'en burde uansett være grei å selge om den ikke passer.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt enig, men tror ikke den passer hans prioriteringer.

Ikke godt for trådstarter å bli klok, men Audiolab'en burde uansett være grei å selge om den ikke passer.
Jeg kjenner ikke noobs prioriteringer. Men det er jo klart at alt er et spørsmål om matching, smak og om prioriteringer. Dersom han er ute etter en detaljert og "korrekt" lydende forsterker, med en glimrende riaa, til å drive engelske (type) toveis høyttalere, så tror jeg man ikke kan vente å finne noen stort bedre forsterker i prisklassen jeg..
Veldig pålitelige er de også.  :D

Men for all del; det er umulig å gjette hva andre vil like, og det aller beste er jo å høre for seg selv :)

Mvh Vidar P

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
Prioriteringene står i det første innlegget.

Har ikke testet RIAA'en, men skal ikke betvile Vidar P's utsagn om denne.

Helt enig i at den er verdt pengene sine om man kan leve med svakhetene.

Passelig med krefter er det også i den (som Vidar P nevnte).

Jeg står uansett fast på at den har sin styrke i nedre del av frekvensspekteret og har en del å gå på oppover. Og det er der jeg tror trådstarter vil føle et savn.

Edit: korrigering

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
PJeg står uansett fast på at den har sin styrke i nedre del av frekvensspekteret og har en del å gå på oppover. Og det er der jeg tror trådstarter vil føle et savn.
Jeg tror en recapping hos f.eks Roar Malmin vil være en god ide på en så gammel forsterker; skulle ikke forbause meg om den vil låte mye bedre oppover med nye lytter. Den skal ikke være svak oppover når den fungerer og matches som den skal..  ;)

Edit; eksempelvis vil en god 8000A spille mye åpnere og bedre enn en helt ny Cambridge 640 (gjør det iallefall her), og sistnevnte har ikke engang riaa.. ;)

Mvh Vidar P

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
Jeg tror en recapping hos f.eks Roar Malmin vil være en god ide på en så gammel forsterker; skulle ikke forbause meg om den vil låte mye bedre oppover med nye lytter. Den skal ikke være svak oppover når den fungerer og matches som den skal..  ;)

Mvh Vidar P
Ok. Jeg gjorde ingenting med min. Godt mulig det ikke var optimalt matchet heller.

Uansett et spennende anlegg han ser på.

Hvilke kabler tror du vil passe?

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Jeg er også litt skeptisk til 8000A (har hatt 2 selv), men tror jeg vil anbefalen den alikevel, selv om den kan virke litt vel nøytral i enkelte oppsett.
+ bra RIAA
+ kan brukes som PRE, om du skulle få lyst på en effektforsterker (f.esk. Doxa70se)
+ rimelig pris
+ lett å selge
= Anbefalt kjøp.

Alternativ kunne være en Arcam, men de er det ikke så mange av, og så er de mindre solide.

SveinB.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ok. Jeg gjorde ingenting med min. Godt mulig det ikke var optimalt matchet heller.

Uansett et spennende anlegg han ser på.

Hvilke kabler tror du vil passe?
Spennende anlegg ja. Bare for å nevne; på den tiden var 8000A spesielt kjent for tre ting, 1) spesielt god riaa, 2) ingen typiske svakheter i lyden, og 3) god høyttalerdriveevne.
I ettertid kom jo 8000S, uten riaa men med fjernkontroll; den låt endel mer transparant og rytmisk presis.

Kabler? Enkelt  :)
Hold øyne og ører åpne på Maxwell HiFi; Chord Co Carnival Silver Plus høyttalerkabel. Den er helt hinsides bra til prisen. Bruker den selv innimellom, og har den fast stasjonert i et "hytte-anlegg". Åpen så det holder, og med en nydelig tone over hele registeret. Passer Audiolab som hånd i hanske; ja faktisk så pleide Audiolab å bruke nettopp Chord Co kabler på alle slags demonstrasjoner, messer osv fordi det passer så bra.
Signalkabel trenger han jo ikke..

http://www.chord.co.uk/chordweb/index2.htm

Et alternativ er Linn K20, en glimrende billig kabel med en real boogie-sound. Jeg synes den passer Audiolab supert, og er visst ikke alene om å synes det.
Et dyrere alternativ er Chord Co Odyssey, men det blir "galskap" å bruke en så dyr kabel imo.

SveinB; gamle Arcam er det ikke mange av, og de var ei heller så vel omtalte og vellydende på samme tid imo. Da ville jeg personlig heller snust opp en Naim Nait eller en Exposure fra "gamle dager".. de låt tøffere og swingte mye mer, men hadde ikke mye detaljer, soundstage og slike ting for de som bryr seg om det..

Vel, dette er bare hva jeg tror; noob vil få et supert anlegg slik han skisserer, men han må være obs på et lysere-enn-nøytralt klangbilde med Ela.. hvilket ikke trenger å være noen ulempe, men stiller også krav til god stift og innstilling på platespilleren.

Mvh Vidar P

n00b

Medlem
Ble medlem
10.12.2006
Antall liker
0
Hei!

Takk for all feedback! Dette er jo fantastisk :)

Høres ut som om jeg skal forsøke med en 8000A, ja. Og Rega P3.

Når det gjelder høytalere, så var de brukte jeg hadde tenkt på solgt allerede. Er vel ikke plenty av ELA på markedet, så det er mulig jeg må vurdere noen andre ...

-n00b

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
OK, da får vi ta en omgang til da, med høyttalere ;D

...kanskje lurt å matche 8000A med noen HT med litt tilførsel av mellomtone "glød".
Kanskje Snell J/III. Finnes av og til for 1500-2500 Kr.
Audilabben burde klare å unngå at de blir for løse i bassen.

SveinB.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OK, da får vi ta en omgang til da, med høyttalere  ;D

...kanskje lurt å matche 8000A med noen HT med litt tilførsel av mellomtone "glød".
Kanskje Snell J/III. Finnes av og til for 1500-2500 Kr.
Audilabben burde klare å unngå at de blir for løse i bassen.

SveinB.
Snell J/III burde fungere fint, men har en litt "volumøs" klang? Bør kanskje høres først, men det bør jo egentlig alle. Monitor Audio S1 fungerer utmerket, det samme gjør Epos ES11 (på originale stativer!) i små rom.
Alle utgaver av LS3/5a synes jeg låter bra med 8000A.

KEF Reference 103/4 fungerer faktisk imponerende bra med 8000A og har den nødvendige kroppslighet og fylde. Sprenger budsjettet litt kanskje, men vil være verdt det på sikt.

EDIT: en rask titt på børsen avslører at der ligger både et sett ES11 m/stat, et sett B&W 602/2, et sett LS3/5a og et sett KEF 103/4. Ingen grunn til tårer over tapte Ela'er.. :D

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.470
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hvis du sitter for lenge på gjerdet, så går Audiolaben og platespillern også.

Her er det bare å gå til anskaffelse så fort som mulig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da er vel KEF 103/4 et langt bedre kjøp til kun ørlite mer penger.. :)
Oi, det er kanskje ikke lov å reklamere for egne salgsannonser..? :-X

Mvh Vidar P

n00b

Medlem
Ble medlem
10.12.2006
Antall liker
0
Da er vel KEF 103/4 et langt bedre kjøp til kun ørlite mer penger.. :)
Oi, det er kanskje ikke lov å reklamere for egne salgsannonser..? :-X

Å jo da :)

Har du en 8000A også?

-n00b

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Å jo da :)

Har du en 8000A også?

-n00b
Jada.. og en 8000S (flere faktisk), og 8000Q, 8000M, 8000C, 8000P, 8000PPA, 8000DAC, 8000CDM, 8000PPA, 8000T... you name it I've got it  :D

Har alt fra Audiolab, men har da så mye annet også at det knapt blir tid til å bruke alt..  :)

Mvh Vidar P

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
Jada.. og en 8000S (flere faktisk), og 8000Q, 8000M, 8000C, 8000P, 8000PPA, 8000DAC, 8000CDM, 8000PPA, 8000T... you name it I've got it  :D

Har alt fra Audiolab, men har da så mye annet også at det knapt blir tid til å bruke alt..  :)

Mvh Vidar P
Han mente vel kanskje om du har en til salgs. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Han mente vel kanskje om du har en til salgs.  ;)
Øh.. har en nyere en, men er ikke helt vill etter å selge.
Om man sjekker bruktbørsen, og relaterer det til hvor veldig mye Audiolab ble solgt nytt i Norge, så ser man fort at denne motviljen mot å selge nok er temmelig gjengs blant eierne.. :)

Mvh Vidar P

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
0
Jada.. og en 8000S (flere faktisk), og 8000Q, 8000M, 8000C, 8000P, 8000PPA, 8000DAC, 8000CDM, 8000PPA, 8000T... you name it I've got it :D

Har alt fra Audiolab, men har da så mye annet også at det knapt blir tid til å bruke alt.. :)

Mvh Vidar P
jøss. gi en liste av alle hifivarer du har da.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
jøss. gi en liste av alle hifivarer du har da.
Oi, det er en del.. vi får vel tenke på serverkapasiteten på HFS vel :D

Du kan se enkelte av de mest brukte på "Min Side".

Mvh Vidar P

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.309
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Oi, det er en del.. vi får vel tenke på serverkapasiteten på HFS vel  :D

Du kan se enkelte av de mest brukte på "Min Side".

Mvh Vidar P
Tror Fidelity burde avlegge deg et besøk.
Det kunne bli en morsom hjemme hos reportasje.
Har visst skjønt at du har noen hyllemeter med musikk også ;D

Håvard

Topp Bunn