Audiolab 6000N Play - ok streamer? alternativer?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Ingen erfaring med streaming, så sliter med å henge med i begrepene her. Spør derfor enkelt (men skjønner at enkle/entydige svar ikke alltid finnes):

Vil Audiolab 6000N fungere med hifi-streaming fra for eks. Tidal (er det MQA som er "siste skrik der")? (Liker ting som ser enkel ut, noen få knapper i front for å "bytte kanal") :)

Audiolaben 600n er vel med DAC. Har en Cambridge Audio Dacmagic 200M, så jeg kan bruke DAC'en i denne om noen har forslag til alternativ og dugende streamer til samme formål, men da uten DAC. Har jo sett Wiim Mini som selges her på sentralen, men den har ikke coax tilkobling, men optisk ......Forstår det slik (lest litt, men ikke mye) at for musikk er Coax beste tilkobling å bruke mellom streamer og DAC for m.t.p hifi, er det riktig?

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Antall liker
444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Argon Audio Solo er på svartuketilbud. Dog ikke testet
primare np5, får mye skryt.
wiim kommer med ny boks i Desember med coax

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.423
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det at Coax skal være bedre enn optisk er et hifidogme basert på tidlige dårlige implementasjoner, og som med dogmer flest er det vanskelig å bli kvitt. Spikes, noen?
I butikken her er WiiM pro like om hjørnet leser jeg. Tidal hadde jeg ikke tatt i med ildtang nettop på grunn av MQA-skiten.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Argon Audio Solo er på svartuketilbud. Dog ikke testet
primare np5, får mye skryt.
wiim kommer med ny boks i Desember med coax
Takk for tips, mulig jeg venter til Desember da. Har også tittet på iFi Audio Zen Stream til 4795, virker også som et bra alternativ, men jeg har ikke satt meg inn i betjeningsmuligheter, hvilke apper de bruker osv på noen av de som sålangt er nevnt.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Det at Coax skal være bedre enn optisk er et hifidogme basert på tidlige dårlige implementasjoner, og som med dogmer flest er det vanskelig å bli kvitt. Spikes, noen?
I butikken her er WiiM pro like om hjørnet leser jeg. Tidal hadde jeg ikke tatt i med ildtang nettop på grunn av MQA-skiten.
Ok, takk for "folkeopplysningen" :) Da er jeg kurert for myten, for du ville nok ikke sagt det du sier her om du forventet 8 sider med motstand fra de andre forumistene her.

Dersom det er gjengs oppfattning her inne er at MQA er noe dritt, så bør jeg kanskje ikke ha støtte for dette som en absolutt på (den korte) "må ha støtte for" lista mi da. Takk :)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.423
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om Tidal er din greie bør du ha MQA slik at Tidal ikke låter dritt. :)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Om Tidal er din greie bør du ha MQA slik at Tidal ikke låter dritt. :)
Nok en myte jeg lider under da kanskje? For etter et besøk i en hifi butikk gikk jeg ut derfra med inntrykk av at Tidal var en strømmetjeneste man bare må ha dersom man ønsker best mulig lyd. Hvilken/hvilke tjenester benytter du selv og hva kreves av utstyret (streamer/dac) for å utnytte tilbudet?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.423
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker Spotifys beste båndbredde, men jeg er jo litt gammeldags på det viset at om jeg hører noe jeg liker kjøper jeg det, enten som nedlasting (gjerne hirez), CD (som jeg ripper til FLAC) eller LP.

Det kan være en grei øvelse, synes jeg, å rippe et "vanskelig" spor fra en CD både til FLAC og MP3 320 kbps, og høre etter forskjellene, gjerne blindt. De fleste av oss hører ikke så godt som vi tror.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.170
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Nok en myte jeg lider under da kanskje? For etter et besøk i en hifi butikk gikk jeg ut derfra med inntrykk av at Tidal var en strømmetjeneste man bare må ha dersom man ønsker best mulig lyd. Hvilken/hvilke tjenester benytter du selv og hva kreves av utstyret (streamer/dac) for å utnytte tilbudet?
Jeg bruker denne:

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.423
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Streameren min er en Yamaha WXC-50 og DACen en åttekanals RME Fireface UC som gjør sin jobb etter at DSP i en PC har tatt seg av en fireveis delefilterjobb. Håper at du ikke anger på at du spurte. :)

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Antall liker
919
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei, vurderte litt det samme som deg, men valgte bort Audiolab 6000N altså den med streamer og gikk for Audiolab 6000A og kjøpte en Bluesound som streamer. Fungerer aldeles utmerket hos meg.

Grunnen til at jeg valgte bort med streameren var dårlig tilbakemeldinger på DTS Play-fi og brukervennligheten og kvaliteten på appen på utenlandske forum. Det kan selvfølgelig ha bedret seg nå (dette var i januar 2021)

Bluesounden har vært dønn solid i kombinasjon med Audiolaben.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
men jeg er jo litt gammeldags på det viset at om jeg hører noe jeg liker kjøper jeg det, enten som nedlasting (gjerne hirez), CD (som jeg ripper til FLAC) eller LP.
Er nok i samme "bås" . Det vil si hensikten med streaming blir for meg å utforske artister og musikk jeg har lest/hørt om men ikke hørt, eller bare slumper over, og til mer generell og mindre formålsorientert avspilling i hverdagen. Og så blir det vel (som til nå) at jeg kjøper det jeg virkerlig liker - i det ene eller andre formatet.

Utforsker gjør jeg jo også i dag vi pc'en/nett, men håper at med streaming over anlegget - så vil jeg ikke bare kunne høre om det er musikk jeg liker, men også om innspillingen er god slik at jeg syns plata er verd å kjøpte.

Jeg bruker denne: [qobuz]
Noterer takk. ser nå det også går en ny(lig) tråd om hvilke tjenester folk bruker, så får lese der også.

Håper at du ikke anger på at du spurte.
Angrer ikke, men blir lettere svett her, takk,. :)

Hei, vurderte litt det samme som deg, men valgte bort Audiolab 6000N
Takk for info, godt å vite dette, tror jeg stryker den fra listen da.

Topp Bunn