Audiofili: Deutsche Grammophon The Original Source

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.299
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    C-en som orgelet setter i gang Zarathustra med er 32 Hz og ikke 16 som i partituret, ikke sant?
    Artig spørsmål, for noen av oss.
    Jeg klarer ikke 16Hz på mine høyttalere, det husker jeg fra Virgil Fox og Garden Grove-orgelet, direktegravert Sheffield Lab. Der jeg må på med hodetelefoner for å kjenne det blåse i øret.
    Det finnes ulike konvensjoner om notasjon og register for pedal-bass på orgel, og det er avhengig av orgelet.
    Store moderne orgel har gjerne 32-fots piper (over 10 meter lange/høye !) som klinger 16Hz, men organisten velger register når det spilles, slik at det kan klinge både 32 og 16Hz av den laveste Cen. Jeg har noen venner som er organister, men de har ikke tilgang til denslags hardware, så problemstillingen blir kanskje litt fjern.
    Det er ellers forståelig at en unngår 16Hz på plateinnspillinger, spesielt på vinyl.

    1706538852542.png

    (partitur fra imslp.org)
    Har Strauss selv spesifisert register-valg som gir 16 Hz i partituret?
    Det kan være vansklig å skille disse da det spilles hvirvel på stortromme og tremolo kontrabass samtidig, pluss en knirkende kontrafagott.

    Eller sagt på en annen måte: må jeg skaffe meg sub?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har satt mine greier til å bråstoppe ved 20 Hz pluss at Cambridge phonoampen min er 3 dB ned ved 15 Hz. Det er såpass mye vekt ved 32 Hz i innspillingen at jeg tviler på at det er bassene og kontrafagotten som bærer den alene.
    Selvfølgelig må du skaffe deg suber (i flertall ja).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.730
    Antall liker
    15.880
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal jeg litt ondsinnet nevne at jeg leverte to van-laster med klassisk vinyl til Gjenbruken på Fagernes. Den er med i Misjonssambandet og det har gjenbruksbutikker utover landet. Vinylen er spredt på disse.

    Relevans? Mye original-DG i ypperlig kvalitet blant platene. Så det kan være verdt å kikke innom og støtte misjonering
    Det er en på Hamar, Valentino.
    :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Mark Ward skriver om neste batch, pluss Bruckner 7-9 med Giulini:
    Takk for link. Interessant lesning. Hvorfor er det slik at man begjærer høyere de verkene fra TOS man allerede har mange innspillinger av fra før? Det gjør forsvaret mer komplisert når invendingene kommer fra hustru. Den samme kvinnen som stusset over at hun måtte metale merverdiavgift når en bunke fra direkte fra DG.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I første batch kjøpte jeg Claudio og Boston i Debussy og Ravel fordi jeg hadde en 320-førsteutgivelse (altså mastret rett fra 1. generasjon 2-kanalsnedmikstapen) av den fra før. Jeg ville høre selv om TOS hadde noe for seg lydmessig. Slam dunk og derfor mitt begjær. TOS har noe for seg. Det skulle ikke forundre meg om LvB 6 med Böhm låter bedre enn Originals-utgivelsen på CD.
    Man trenger ikke kjøpe direkte fra DG, som ikke tar bort MwSt når de sender til Norge slik at man derfor betaler norsk moms på toppen av den tyske. Big Dipper, iMusic, Presto og Amazon (!) er alle VOEC-kompliante, så jeg shopper rundt.

    Tillegg: Jeg synes fremdeles at det var god avgjørelse å starte denne tråden i HiFi-avdelingen/Vinylavdelingen heller enn musikkavdelingen. Musikken har jo vært gitt ut uhorvelig mange ganger før; Det er den audiofile greia TOS handler om.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    4.422
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har denne utgaven av Bartok’s Concerto for Orchestra som blir betraktet som en meget god innspilling. Jeg tenker likevel å kjøpe den nye fra DG TOS siden jeg mener disse utgivelsene klarer å tilføre noe ekstra rent lydmessig som kanskje ikke noen andre har og at alt rundt selve opptaket med plassering av mikker mm har vært topp samt at musikere og dirigent må ha hatt en god dag. Ikke minst har alle hos Emil Berliner studios gjort en fantastisk jobb.

    20240130_234841.jpg
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    I første batch kjøpte jeg Claudio og Boston i Debussy og Ravel fordi jeg hadde en 320-førsteutgivelse (altså mastret rett fra 1. generasjon 2-kanalsmedmikstapen) av den fra før. Jeg ville høre selv om TOS hadde noe for seg lydmessig. Slam dunk og derfor mitt begjær. TOS har noe for seg. Det skulle ikke forundre meg om LvB 6 med Böhm låter bedre enn Originals-utgivelsen på CD.
    Man trenger ikke kjøpe direkte fra DG, som ikke tar bort MwSt når de sender til Norge slik at man betaler norsk moms på toppen av den tyske. Big Dipper, iMusic, Presto og Amazon (!) er alle VOEC-kompliante, så jeg shopper rundt.

    Tillegg: Jeg synes fremdeles at det var god avgjørelse å starte denne tråden i HiFi-avdelingen/Vinylavdelingen heller enn musikkavdelingen. Musikken har jo vært gitt ut uhorvelig mange ganger før; Det er den audiofile greia TOS handler om.
    Takk for at du deler din entusiasme, informasjon og kunnskap om utgivelsene. Hadde det ikke vært for denne tråden hadde jeg trolig ikke hatt noen av skivene i hylla. Og jeg hadde vært rik.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den Bartok-en du viser har jeg på hybrid SACD, @aiso.
    1706710873682.png

    Der låter de to andre verkene bedre enn konserten, som har et ganske pussig stereoperspektiv. Konserten er et svært tidlig stereoopptak (1954), mens de andre to er fra '58. Min påstand er at lyden på konserten er mer legendarisk enn god og at RCA lærte litt om mikrofonplassering på de fire årene. Enda en grunn til å bestille Kubelik, hehe.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.369
    Antall liker
    9.320
    Høyner med 4 x 45 rpm one sided fra Classic Records/Grundmann, har 33 også så de blir ikke mye spilt men de låter kanon. Tape versjonen fra Analogue Prod er på wish lista men det dukker alltid opp mye annet kjekt..Tenker at det er lov å ha DG TOS også denne ene gangen vi lever.


    IMG_1814.jpeg
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    4.422
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Den Bartok-en du viser har jeg på hybrid SACD, @aiso.
    Vis vedlegget 991242
    Der låter de to andre verkene bedre enn konserten, som har et ganske pussig stereoperspektiv. Konserten er et svært tidlig stereoopptak (1954), mens de andre to er fra '58. Min påstand er at lyden på konserten er mer legendarisk enn god og at RCA lærte litt om mikrofonplassering på de fire årene. Enda en grunn til å bestille Kubelik, hehe.
    @Valentino
    Nå har jeg hørt på 1. satsen på de 3 avbildete nedenunder får å kunne si noe kort om lyden på Bartok på Living stereo/RCA. Lyden på CD er ikke noe rope hurra for(synd siden jeg alltid har likt Jansons med Oslo Phil). Det var en stor forbedring med Solti/Chicago på vinyl. Kart best lyd med Living Stereo/RCA. Her var det mer luft mellom instrumentene, mer detaljer, større lydbilde mm. Noe enig i stereoperspektivet, men ikke veldig forstyrrende. Lyden er bra. Må legge til at det selvfølgelig er stor forskjell på ulike tolkninger, orkester, konsertlokale mm som påvirker lyden.
    Men erfaringen min med DG TOS hittil, gjør at jeg vurderer sannsynligheten for at deres utgivelse av denne konserten vil være den beste. Den er allerede bestilt! :)

    20240201_120843.jpg
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.299
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag hører jeg Also Sprach Zarathustra ordentlig for første gang på lenge. Og du verden for en bass i åpningen på Steinberg/Boston-innspillingen. Jeg har tilt i spekteret på MiniDSP og en romnode rett over 20Hz. Her klaprer og rister det i møbler og ting, det er klart mye energi under 30 Hz her. Nesten uvirkelig, og jeg må fram med favoritt-appen og starte plata på ny. Joda, her er det pedal-register 16 på orgelet.
    IMG_1423.png

    TETuner måler C0 konsistent på 16,4 Hz
    Det både høres og kjennes. Hadde ikke trodd det om Quad ESL 2912. Av og til er det greit å ha steinvegger og betonggulv. Moro.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    JPC.de har denne digre boksen oppe for utgivelse 2/8. 17 LP-er.
    1707243759730.jpeg

    Det som er litt pussig er at ikke alle er analogopptak. Noen av dem ble i alle fall gitt ut som digitalopptak, så enten ble det tatt opp analogt i parallell eller så kan The Original Source også være fra digitaltape.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    4.422
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Spennende og ikke minst fristende. Prisen for 17 LP'er er 299,99 euro + frakt og mva. Man kan vel forvente tilsvarende kvalitet som resten av TOS håper jeg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og derr har viss JPC fått på den puckel av DG. Pittelitt tidlig ute, si, og 17 LP-er for €300 minner meg om tidligprisen på Steinberg-settet, bare villere.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    4.422
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Det er mistenkelig billig, kun 17,6 euro pr LP, hvis kvaliteten er på samme nivå som resten av TOS fra DG. Men spørsmålet er om de må akseptere at kunder får kjøpe boksen til denne prisen når den ligger ute på deres hjemmesider med slik pris?
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    4.422
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Nei, jeg gjorde ikke det. Burde kanskje gjort det ? ;) Hadde vært interessant å vite om de ville selge for den prisen som lå ute en god stund.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    4.422
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Men de har mye bra på salg. Men tror ikke de er VOEC-registrert. Da blir det sannsynligvis ikke så billig likevel.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.181
    Antall liker
    6.889
    Torget vurderinger
    4
    Husk at toll beregnes på verdi inkludert fraktkostnader. I noen tilfeller kan jo det utgjøre en stor forskjell.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Endelig fred til å høre på Tod und Verklärung. Måtte sjekke døra til sikringsboksen. Det første paukeslaget i marerittet eller hva det nå er ment å være er jo totalt bajas!

    Takk for tips om TETuner, @ottone. Ein te alt e kjekt.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.773
    Sted
    Bergen
    Mark Ward skriver om neste batch, pluss Bruckner 7-9 med Giulini:
    Prøver igjen med litt støtte til hvilke av disse man bør prioritere dersom man ikke har råd til å kjøpe alle og ikke har noen av de fra før, noen som kan bidra med anbefalinger?

    Har kun fått levert en fra første publisering og venter med spenning på neste (typisk hold forsendelse til alle bestilte er tilgjengelig..). Den ene var meget overbevisende både mht. trådens formål og sjølsagt Tschaikowski
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fra den neste batchen har jeg kun bestilt Bartok Kubelik, men Beethoven Böhm er en sikker vinner om du ikke har ti seksere fra før (for om du har det har du vel Böhm).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg har funnet min Bruckner 4 i Hrusa og Bamberg. 3 versjoner pluss Volksfest for halve prisen av Barenboim. På CD. Everything else is gaslight.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    4.422
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    OK. Men TOS er så bra at jeg kjøper trolig flere av diss utgivelsene selv om jeg har/kan ha andre innspillinger av disse fra før.
    Jeg bestiller Bartok Kubelik, Brahms Abbado og Bruckner Barenboim.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    OK. Men TOS er så bra at jeg kjøper trolig flere av diss utgivelsene selv om jeg har/kan ha andre innspillinger av disse fra før.
    Jeg bestiller Bartok Kubelik, Brahms Abbado og Bruckner Barenboim.
    Jeg har gjort det samme. De ble bestilt gjennom Big Dipper. "Support your local vinyl-joint etc..." Vil likevel drømme om Brucknerboksen. Og prisen som var satt tidligere...
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    4.422
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har vel sagt det tidligere at det er bra å støtte opp om lokale platebutikker slik at jeg har bestilt fra Big Dipper. Når det gjelder Bruckner-boksen angrer jeg på at jeg ikke bestilte den når den lå ute med den lave prisen. Får neppe slike muligheter igjen når det gjelder den boksen.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Endelig mulig å flytte litt luft her! TETuner sier 16,4 Hz i starten på Zarathustra. Full range + stereoanlegg bekreftet også på LP, men ca 6 dB nede ved 16 Hz.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.773
    Sted
    Bergen
    Fra den neste batchen har jeg kun bestilt Bartok Kubelik, men Beethoven Böhm er en sikker vinner om du ikke har ti seksere fra før (for om du har det har du vel Böhm).
    Blir nok en B Böhm.
    Har en "fantastisk" Paul Kletzki fra 1966 (Czech - Supraphon). Har også en vedovn der det ligger noen furukubber, usikker på hvem av de to som knitrer mest. Så det bør vel bli lett match for DG OS
    Tilfeldigheter? Jeg har samme lista som @aiso + B Böhm

    Bestiller direkte fra DG siden kanselleringer av ordrer på DG OS fra andre "salgsboder" på www har vist seg å være stabil...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Kanskje de er presset hos Pallas i Tyskland? Vinylen derfra er den mest statiske elektriske substansen i universet...
    Visste du at veldig mange titler i DG katalogen i løpet av de siste 14 årene er utgitt på SHM-SACD?
    Alle er nye DSD transfers, flat transfers fra originale masterbånd gjort av Emil Berliner studios. Da slipper du casen med «uheldige pressinger». Samt at du får maksimal dynamikk.

    Dessverre ble de ofte fort utsolgt.

    3 nye for release 28 februar

    Description

    Japanese original release. Reissue from Herbert Von Karajan features SHM-SACD format (single layer) and the DSD master newly produced by Emil Berliner Studios, using the original master tapes, in 2024. Green color label coating. Recorded in August 1969 at the Church of France, St. Moritz (1), September 1969 at the Church of Jesus Christ, Berlin (2).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn