"audiofile" 45 rpm utgivelser

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
297
Jeg mener nu de bedste RIAA fra 80-tallet er mindst like bra, hvis ikke bedre, en de bedste idag.
I og for sig gjorde RIAA-konverteringen det jo bare muligt få mere plads i vinylen, og tilbage-konverteringen er nok ikke den part der skaber de store problemer.
At dybbassen så tillige bliver indlagt i mono bør ikke være noget problem. Ørerne har ingen retningsbestemmelse med frekvenser under 70hz og de øvre frekvenser fra basinstrumenterne ligger i stereo så man således alligevel har mulighed for stedbestemme bassen i stereo-perspektivet, på baggrund af det.
Så på trods sf ovennævnte mener jeg LP sagtens kan blive fingod kopi af masterbåndet. værrer forholder det sig nok med mange af de mest populære masterbånd fra "back-then". De er i dag gennemslidte og bliver restaureret digitalt, hvad end der ligger i det.
Men kan man være sikker på de restaureret masterbånd er ærlige overfor originalen?.

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Antall liker
647
45rpm og 33rpm er/var to forskjellige formater.
Der 45rpm er erstatningen til 78rpm platene og ble lansert i 1949 by RCA Victor.
33 rpm ble lansert av Columbia i 1948 som LP = Long Play
Det morsomme er at begge vant i denne formatkrigen :)
Poenget er, hvis 45 er bedre enn 33, vil da 78rpm være enda bedre?
Veldig mange spillere kan spille 78rpm, er det utgitt noen audiofile 78rpm stereoplater?

Dette med 78 audiofilplater blir veldig spesielt, og slik jeg ser det er det ikke interessant for særlig mange som kjøper plater.
For å omformulere meg, hvilken hastighet ville blitt valgt i dag for best mulig lydkvalitet? 33, 45 og 78 er laget på en tid med teknologiske begrensinger.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Har ved en feiltagelse rasket med meg noen maxi 45 12» med kjente artister og kan ikke si at lydkvaliteten på disse er sporbart bedre enn LP versjoner laget etter si... 1985. Får en fornemmelse av noe høyere dynamikk til prisen av mer grunnstøy.

Begge avspilt på linærspilleren.

Det er så utrolig mange bra 33ere fra perioden som låter grotesk mye bedre. Andre inspillinger thou.

My Twin Silver Disks...

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.874
Sted
Hus
Man kan vel også halvfartgravere 45?

Ellers er vel det store problemet med fullfart-gravering at kutterhodet blir for varmt. RIAA-kurven for gravering er jo pluss 20dB i diskanten og høy frekvens krever høy effekt til den store akselerasjonen. Dermed blir det fryktelig varmt for spolene i kutterhodet.
De to doug MacLeod skivene jeg har er half speed mastered 45 RPM utgaver..... :)

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
297
komfort.
For å omformulere meg, hvilken hastighet ville blitt valgt i dag for best mulig lydkvalitet? 33, 45 og 78 er laget på en tid med teknologiske begrensinger.[/QUOTE]

Man har jo allerede udvalgt 33/45 som de mest egnede.
Der er ikke plads til meget med 78omd, desuden skal vinylen ikke blive for defekt førend nålen risikerer springe ud af rillen grundet den høje hastighed.
16omd var udelukkende til plader med tale (historier, foredrag, sprogkurser o.l)
De fleste kan nok blive enige om 45omd, teoretisk set, bør være bedre end 33omd.
Men holder de sig til max 3-4 skæringer (10-12min) pr side, bliver den teoretiske fordel med 45 udlignet en hel del.

Topp Bunn