Digitale avspillere AudioByte Black Dragon Dac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Det er ikke ifra noe avspillingsprogram . høyreklikk på høyttaler. Avspillingsenheter . Dobbelklikk på driveren audiobyte.. Der kan du sette den til 32 bit .. Men man får vel ikke så høy kvalitet i spotify?

    44K er det samme som en Vanlig CD, Musiikken ute på Spotyfy ligger vel ikke på Høyere en 44K
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    men jeg spilte av noen flac og den stod fortsatt på 44k :S
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    prøvde clapton slowhand 70 live . 96 K . Opplever du en liten klikke lyd i høyttalerne når den endrer ?
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    ok:) Får du volumkontrollen i jriver til å fungere? fungerer ikke hos meg ...Fungerer i spotify .
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Hvis man bruker Jriver så bør man bruke WASAPI eller ASIO driver for DACen om mulig. Da skal JRiver kunne styre bitraten automatisk og det skal kjøres utenom omtrent hele audiostacken til windows. Den skjermen du viste er for å sette opp bitrate delt modus. Den kan du godt sette på max da den styrer hvilken bitrate som brukes når flere programmer deler DACen (sender ut lyd samtidig), men hvis du har satt opp JRiver riktig så skal den ikke ha noen innvirkning. Har all prosessering skrudd av i JRiver hos meg, så det kommer ut riktig bitrate, men kan være verdt å sjekke det. På bildet så ser du mine tilkoblede devicer i headphone oppsettet. Den som er merket [Direct Sound] må man unngå for enhver pris ettersom den da kjører gjennom hele windows sin audiostack.

    jriver_oppsett.png



    Gratulerer så mye med ny DAC forresten!
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    ok:) Får du volumkontrollen i jriver til å fungere? fungerer ikke hos meg ...Fungerer i spotify .
    Jeg har deaktivert den da jeg ikke bruker den.

    Klikk på den lille høyttaleren oppe til venstre, da får du opp noen valg.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    ah :) løste seg med internt volum . Takk Håkon X
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    Bruker denne som pre og det fungerer veldig bra. Går det an å koble til platespiller på den? Den har jo rca out ....
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Bruker denne som pre og det fungerer veldig bra. Går det an å koble til platespiller på den? Den har jo rca out ....
    Ja den har RCA out. Ja men du kan ikke koble til platespilleren der, da sender du jo lyden ut til stiften du skal jo sende lyden fra stiften

    Du har to valg

    1: Platespiller med digital utgang eksempel [h=1]Pro-Ject Essential II Digital[/h]2: RIAA med digital utgang, som du kobler en vanlig platespiller til.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    Bruker denne som pre og det fungerer veldig bra. Går det an å koble til platespiller på den? Den har jo rca out ....
    Ja den har RCA out. Ja men du kan ikke koble til platespilleren der, da sender du jo lyden ut til stiften du skal jo sende lyden fra stiften

    Du har to valg

    1: Platespiller med digital utgang eksempel Pro-Ject Essential II Digital

    2: RIAA med digital utgang, som du kobler en vanlig platespiller til.
    Pro-Ject Essential II Digital
    Får jeg den gode vinyl lyden med den tror du ?:)

    Jeg har en micromega pre som jeg vurderer å beholde ... kan lyden bli dårligere om jeg bruker den som pre ? Beholder jeg den så er jo problemet løst .
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    Kan en pre påvirke lyden fra dac ? liker lyd signaturen jeg har med denne dacn og den fungerer utmerket som pre
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Kan en pre påvirke lyden fra dac ? liker lyd signaturen jeg har med denne dacn og den fungerer utmerket som pre
    Finnes ingen pre-amper som er 100% transparente, men med en god pre så vil hovedtrekkene i lydsignaturen til DACen være i behold. Om det blir bedre eller dårligere med en god pre avhenger av hvor god den interne volumkontrollen og utgangsbufferet til DACen er, samt om pre-ampen retter opp i evt. impedansmissmatcher i oppsettet. Det kan f. eks. være at pre-ampen har et bedre utgangstrinn som blir mindre påvirket av effektforsterker, har bedre volumkontroll og at DACen får en bedre match med lasten på pre-amp inngangen slik at lyden blir bedre. Er man uheldig så vil pre-ampen sløre bort en del detaljer og bli dårligere enn DAC rett i effekt. En god pre-amp er desverre veldig dyrt så man bør prøve å få til et par ukers hjemlån for å se om det er riktig investering.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    tror jeg venter med vinyl til audiobyte kommer med en ny dac med flere utganger . Liker den som pre så godt at jeg klarer meg fint med cd
     
    Sist redigert:

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    tror jeg venter med vinyl til audiobyte kommer med en ny dac med flere utganger . Liker den som pre så godt at jeg klarer meg fint med cd
    Kilder har utganger som kobles til innganger på innganger på Audiobyte Black dragon
    Black Dragon har utganger der kan du velge mellom XLR eller RCA som igjen kobles til inngangen på effektforsterker.

    Audiobyte Black dragon har kun Digitale innganger og Analoge Utganger

    Analog Phono inngang vil nok aldri komme på et Audiobyte produkt

    Audiobyte's mission is to finally close the gap between computer and high-end audio.
    Audiobyte will always be the promoter of new and exciting technologies.

     

    benjarn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    53
    Antall liker
    2
    Jeg har nylig investert i en AudioByte Black Dragon og er veldig fornøyd.

    Jeg lurer på om noen her bruker i2s inngangen på dac'en? fikk fortalt at dette skulle være en forbedring fra usb.

    Jeg bruker nå Foobar2000 som avspiller, er det noen her som er kjent med denne og har noen tips og råd til innstillinger, oppsett osv.?

    Er det bedre å spille av dsd filer fremfor flac?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger en egen tråd for oppsett av Foobar på underforumet for data. Jeg mener at DSD har mer for seg enn 24 bit FLAC, men det både koster og tar plass.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Black dragon er en god dac med en meget anstendig forforsterker - del. En behagelig og varm klang som er i stand til å roe ned litt hissige og kaldtlydende høyttalere uten å ofre mye detaljer og oppløsning. I mitt oppsett foretrakk jeg black dragon med klar margin over hegel hd30, som til tross for å være bedre på de fleste måter virkelig ikke lar en slippe unna med svakheter ellers i kjeden.

    Forforsterker - delen ble sammenlignet opp mot hegel p20 og klarte seg overraskende godt. En imponerende sak som får min varmeste anbefaling.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Black dragon vs hegel hd25

    Kommer en audio byte black dragon om noen få dager i posten hjem til meg på lån,har en hegel hd25 godt plassert i hylla fra før som jeg skal konkurere med,å det blir super spennende å se hvem av de 2 dacene som blir....
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    Noen som har forslag til en pre som er like god som pre i blackdragon ??
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    tja. Er den bra ?

    har pre egentlig mye å si når det kommer til lyd ? Har jo en rimelig god dac og effektforsterker .
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mange mener pre har mest å si for lyden sin del. Egen erfaring tilsier at p20 gjør lyden litt større og dypere med litt bedre klangfarger og litt mykere lyd enn black dragon som pre. Nå er det lenge siden jeg testet dette og husker ikke helt hvor stor forskjellen var, men noe forskjell var det.

    Det jeg husker er at jeg var mer overrasket over at forskjellen var så liten enn at der var forskjell, så forventningen spiller nok inn på inntrykket også.

    Derfor vil jeg anbefale å teste ut med egen forforsterker selv for å se, men sørg for at det er en med god kvalitet ☺
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som har både prøvd EC ECD-2 og AB black dragon Dac og kan si noe?
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Skal man virkelig opp på et høyt nivå kommer man ikke unna pre. Det som er litt synd er at det ofte koster mye. Man må mest sannsynelig bruke 10K + for å blir bedre enn f.eks digital volumstyring fra en god DAC. Fordelen med DAC rett i effekt er at man slipper et ledd (filter) Det kan ofte gjør lyden mer transparent avhengig av kvaliteten på pre.
    Blir spennende å høre sammenligningen av Black Dragon og HD25.
    Jeg ble helt blåst over ende av HD25. Black Dragen synes jeg var meget god men HD25 er tilnærmet perfekt.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Kommer en audio byte black dragon om noen få dager i posten hjem til meg på lån,har en hegel hd25 godt plassert i hylla fra før som jeg skal konkurere med,å det blir super spennende å se hvem av de 2 dacene som blir....
    Hvordan gikk det egentlig? Vi er vel mange som gjerne hører hva du synes?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Skal man virkelig opp på et høyt nivå kommer man ikke unna pre. Det som er litt synd er at det ofte koster mye. Man må mest sannsynelig bruke 10K + for å blir bedre enn f.eks digital volumstyring fra en god DAC. Fordelen med DAC rett i effekt er at man slipper et ledd (filter) Det kan ofte gjør lyden mer transparent avhengig av kvaliteten på pre.
    Blir spennende å høre sammenligningen av Black Dragon og HD25.
    Jeg ble helt blåst over ende av HD25. Black Dragen synes jeg var meget god men HD25 er tilnærmet perfekt.
    Det kan nok gjøre lyden bedre i mange ører, men mer transparent vil det vel ikke bli? En pre kan vel ikke trekke fra noe, kun legge det til. Så vil man ha mest mulig transparent lyd, så er det vel minst mulig bokser som gjelder?
    At en forforsterker kan tilføre noe eget som er veldig bra er dog ikke til å stikke under en stol.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei,beklager lang ventetid,fikk testet black dragon i 14 dager ca,en god å varm dac som har det meste på plass.
    Men synes min hd25 kom bedre ut av det,kan være mitt oppsett som gjør det,hd25 har mere pondus i lydbildet (er ikke så god til å sette lytteopplevelsen min på papir,evnt ipad)jeg var nok også i overkant spent på black dragon etter alt jeg har lest om den på forumet her å hadde store forventninger til den,en absolutt god dac er det som konkurerer med hd25,de spilte egentlig ganske likt,men som sagt hadde hd25 "noe mere".
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Flott :)
    Flere som har nevnt den lille varmen ja. Matching er vel stikkordet ja. Mitt oppsett er ganske "tørt", og den lille romansen funker veldig fint.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Det var det jeg mente. Det blir mer transparent rett fra dac men hvis kvaliteten på pre. er meget god kan det bli like trasparent med pre. Aldri mer trasparent :)
    Bare litt rotete skrevet ;O

    Skal man virkelig opp på et høyt nivå kommer man ikke unna pre. Det som er litt synd er at det ofte koster mye. Man må mest sannsynelig bruke 10K + for å blir bedre enn f.eks digital volumstyring fra en god DAC. Fordelen med DAC rett i effekt er at man slipper et ledd (filter) Det kan ofte gjør lyden mer transparent avhengig av kvaliteten på pre.
    Blir spennende å høre sammenligningen av Black Dragon og HD25.
    Jeg ble helt blåst over ende av HD25. Black Dragen synes jeg var meget god men HD25 er tilnærmet perfekt.
    Det kan nok gjøre lyden bedre i mange ører, men mer transparent vil det vel ikke bli? En pre kan vel ikke trekke fra noe, kun legge det til. Så vil man ha mest mulig transparent lyd, så er det vel minst mulig bokser som gjelder?
    At en forforsterker kan tilføre noe eget som er veldig bra er dog ikke til å stikke under en stol.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    I mitt oppsett er faktisk HD25 enda mer behagelig i klangen enn Black Dragon.
    HD25 virker så fordømt riktig. Digital gjort mer eller mindre perfekt.

    Flott :)
    Flere som har nevnt den lille varmen ja. Matching er vel stikkordet ja. Mitt oppsett er ganske "tørt", og den lille romansen funker veldig fint.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    Kunne tenkt meg å teste hegel hd 25 selv. Noen som vil låne bort en for 1 dag ?:p
    Kan ikke tro at hegel hd25 er bedre ???:p
     
    Sist redigert:

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    Hei. Noen som har opplevd at display blafrer når man kobler til kilde i rca? Jeg får heller ikke noen lyd i rca.
    dsfsdfsdffff.jpg
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Dere som har hatt ABD en stund, hvilken inngang opplever dere som "best"?
    Jeg har omsider et eksemplar på tur i posten. Den skal få prøve seg mot Chord 2qute som er en meget god dac til prisen, men jeg savner fjernkontroll og balanserte utganger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn