Digitale avspillere AudioByte Black Dragon Dac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Rockna og AudioByte er to søsken merker fra grunnleggeren Nicolae (Nucu) Jitariu fra Romania, som blant annet produserer fantastiske dacer. AudioByte leverer ekte high-end til "nice price", mens Rockna er kompromissløs med tanke på nytenkning og lydkvalitet i verdensklasse. Dog til en brøkdel av enkelte andre overprisede merker. En her på forumet testet AudioByte Black Dragonden opp mot sin egen (nye) dac til 80 000kr, hvor ABD kom best ut av de to. Noe som ikke overasker meg, da den nok ligger nærmere dacer i 6 sifret klassen enn 15000-20000kr klassen.

    De siste 3 årene har jeg og min kompis vært på leting etter den "kompromissløse" dacen til "levelig" pris (4000-25000kr). Toppmodeller fra Rega , Naim, Arcam, Burson, Electrocompaniet, Primare, Hegel, Bel Canto, AudioNote og Bryston har blitt kjøpt og solgt på tur og orden.
    Jeg startet en tråd her på forumet som heter "Dac i prisklassen 15000-20000kr", hvor det kom inn mange gode forslag på flere dacer jeg aldig tidligere hadde hørt om. AudioByte var nevnt flere ganger og vekket min nygjerrighet.
    For 2 uker siden fikk jeg AudioByte Black Dragon (1699€ / norsk pris styres av dagens valuta) til lån fra Moiz.no Det skulle bare ta noen få minutter og par tre låter før jeg forsto at jeg hørte på et helt spesielt produkt.

    Dette er den første dacen som jeg opplever som helt perfekt, og hvor ingenting stikker seg negativt frem eller form for farging av lyden. Black Dragon har presisjonen, detaljerikdommen, dynamikken og gjennomsiktigheten til Bryston. Den nydelige mellomtonen til Electrocompaniet og rytmiske råskapen i bassen til Primare (uten å farve oppover i mellomtonen). 100% tonal ballanse og beksort bakgrunn gir den mest silkemyke lyden jeg har hatt hjemme. Det er også første gang jeg opplever slik dynamisk musikkgjengivelse på lavt volum. Totalsett opplever jeg ABD såpass mye mer musikalsk og high-endish enn resten at jeg ønsker å dele "nikosidis" og mine erfaringer med dere som kanskje også leter etter det vi har funnet. Selvfølgelig har vi begge kjøpt/bestilt dacen.
    :cool:

    Selv trenger jeg ingen bekreftelse fra en test om at denne dacen er hårreisende god, men for alle som ikke har hørt om Rockna eller AudioByte, så ville flere tester ha gitt merket den berømmelsen det fortjener og mange nye glade eiere.


    Hjemmeside: Black Dragon | Audiobyte

    En link om grunnleggeren. Rockna and Audiobyte – stereodesk


    Test av AudioByte Black Dragon: Audiobyte Black Dragon – Review | HeadMania

    Selges av Moiz.no (bra service og mulighet for hjemlån)

    Det første bildet er fra mitt oppsett :D

    FOTC3F2.jpg
    black-dragon-perspective.jpg
    black-dragon-back.jpg
    black-dragon-inside.jpg
     
    Sist redigert:

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Jeg ser også på denne, til et anlegg i et lite rom som skal ha et lite hifianlegg/nærfeltanlegg, samt en god HT lyttestasjon. Har dere noen inntryk av hvordan den fungerer som preamp? For meg er denne funksjonelt mye av det jeg trenger - usb input og en analog, samt balansert ut.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg ser også på denne, til et anlegg i et lite rom som skal ha et lite hifianlegg/nærfeltanlegg, samt en god HT lyttestasjon. Har der med e noen inntryk av hvordan den fungerer som preamp? For meg er denne funksjonelt mye av det jeg trenger - usb input og en analog, samt balansert ut.
    Hei OL. Har testet den som dac/pre og den låter helt fantastisk med herlig ro og silkemyk fremførelse. Ekstremt detaljert med herlig fylde og klangfarger slik et nøytralt produkt skal låte. Sammenlignet med en god pre til ca 30000kr, så mister den noe dynamikk og trøkk, men det gjør ALLE dacer som ikke er utstyrt med kompromissløs aktiv pre, og da vil summen fort bli både 2 og 3 ganger, så mye. Av de dacene jeg har testet som dac/pre opp til 20000kr, så er Audiobyte Black Dragon klart best og for ca 15000kr (inkl rabatter), kan jeg ikke anbefale den sterkt nok.
    PS: Om du bor i nærheten av oslo, så kan du få teste den i eget oppsett.
    mvh
    Bjørn
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Takk Bjørn. Kjempefint svar.
    Er litt usikker på hvilken streamer jeg skal sette foran, og hvilken storage løsning jeg skal gå for.
    Har tenkt på Bluesound Vault, men det er en lite fleksibel løsning.
    Eller jeg kan gå for en NAS og en mediespiller som Auralic Aries Mini. Vil DAC'en til AAM kunne bypasses slik at DACen i BD gjør jobben?
    Eller kan de operere etter hverandre?
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Dette var utrolig moro at du endelig har funnet noe du liker! Jeg hadde selv tenkt å kjøpe en Naim V-1 for å oppnå det rytmiske drivet i mellombassen og den "musikaliteten" som jeg liker, men da bør jeg kanskje prøve ut denne Audiobyte`n.

    Jeg får vel høre med
    Moiz.no om det er mulig med hjemlån før et eventuelt kjøp. Jeg er bare så utrolig lei av å kjøpe nye produkter, for å måtte legge dem ut på bruktbørsen uka etter - for "halv pris" - med tilhørende tap :)
     

    JBN

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    81
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Black dragon anbefales på det sterkeste, hadde den hjemme på test og den imponerte veldig!
    Et annet produkt som er lite kjent i Norge men som er veldig kan jeg nevne SOTM- Sound Of The music
    de har også streamer.
    SOtM sMS-1000U Music Server | AudioStream
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Dette var utrolig moro at du endelig har funnet noe du liker! Jeg hadde selv tenkt å kjøpe en Naim V-1 for å oppnå det rytmiske drivet i mellombassen og den "musikaliteten" som jeg liker, men da bør jeg kanskje prøve ut denne Audiobyte`n.

    Jeg får vel høre med
    Moiz.no om det er mulig med hjemlån før et eventuelt kjøp. Jeg er bare så utrolig lei av å kjøpe nye produkter, for å måtte legge dem ut på bruktbørsen uka etter - for "halv pris" - med tilhørende tap :)
    ABR har det rytmiske drivet i mellombassen som er "et must" for å kunne gi musikken den fremdriften og musikaliteten vi alle er på jakt etter. Samtidig klarer den det kunststykket å grave frem fler detaljer og luftighet, men santidig låte mer "analog" og fløyel enn alt annet jeg har hatt i samme prisklasse. Det høres nå ut at det jeg beskriver virker litt farget, men den er serdeles nøytral, bare på riktig måte slik det er ment å låte.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Da er 1 stk bestilt, kan fan ikke vente. Men det må jeg.
    Det er litt pågang sier de, "the Word is out", det er 4-8 uker leveringstid. Men greit nok. Er det det man skal ha, så skal man ha det.
    Jonas, takk for hjelp. Glimrende tråd. Coaching i verdensklasse!

    Gleder meg avsindig!
    Det blir en liten pils etter jobb i dag.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Gratulerer, og velkommen til familien OleLyttøye. Den som venter, venter ikke forjeves. SKÅL:D
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer :)
    Hvis du ikke blir fornøyd med denne DACen bør du se andre steder i anlegget.
    Hva er det du ellers besitter av utstyr ?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde dere også Lab 12 dacen? Moiz har den også. Den er i samme prissjiktet. Det hadde vert artig å høre sammenligning mellom dem.
     

    JBN

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    81
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde dere også Lab 12 dacen? Moiz har den også. Den er i samme prissjiktet. Det hadde vert artig å høre sammenligning mellom dem.
    Jeg har prøvd begge og vil si at de er to veldig forskjellige dyr.
    lab12 har en farget "retro" lyd som jeg personlig synes er behagelig mens ABD er den mest "usynlige" Dac'en jeg har prøvd.
    Den er en allrounder favoriserer ingen type lyd, men den som gjør den veldig spesiell er at den ikke er analytisk, hard eller typisk digital i lyden.
    Den spekulerer ikke med en imponator lyd som først fenger, men som med tiden sliter på ørene.
    jeg kan ikke innbille meg at man kan finne noe bedre under 50000. Jeg baserer dette på at jeg har testet en titals dac'er i anlegget mitt. For å nevne noen Ifi, yba, AMR, Heed, Msb - analog dac, lab12, SOtM....
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Prøvde dere også Lab 12 dacen? Moiz har den også. Den er i samme prissjiktet. Det hadde vert artig å høre sammenligning mellom dem.
    Jeg kan ikke innbille meg at man kan finne noe bedre under 50000. Jeg baserer dette på at jeg har testet en titals dac'er i anlegget mitt. For å nevne noen Ifi, yba, AMR, Heed, Msb - analog dac, lab12, SOtM....
    :cool:8):cool:
    Legg til et titalls dacer som jeg har hatt fra T+A, Bryston, Naim, Hegel, Primare, Cambridge og Bel Canto.
    Bare å legge inn bestillinger om solid high-end til pølsepris (1700€ / 17000kr) er bra nok :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Beskrivelsen av dacen gir meg assosiasjoner til exsimus dc1. Kan jeg være inne på noe? Jeg har også vært på jakt en stund, etter en god dac. Tenker jeg må ta en samtale med moiz.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Wææææ, blir vel vanskelig å låne/lytte på denne, for meg som bor rundtom Bergen?

    Edit: Dere som lovpriser denne, har dere også hørt min Wyred 4 Sound DSDse?
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Vil anbefale deg å ta lovpriser av utstyr fra andre med ett par tre klyper salt, da det fort kan ha svært liten relevans for lyden i ditt system, finnes ingen Dac eller annen elektronikk som er best, kun tilpasninger og individuelle lydpreferanser.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Selvfølgelig, men samtidig kan det jo være noe i det. Det er ikke så veldig ofte et produkt i denne prisklassen får så mye skryt. Når jeg i tillegg synes det er veldig gøy å teste nytt utstyr, så koster det jo ikke noe å gi det et forsøk (forutenom evt. frakt) :)
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Prøvde dere også Lab 12 dacen? Moiz har den også. Den er i samme prissjiktet. Det hadde vert artig å høre sammenligning mellom dem.
    Jeg kan ikke innbille meg at man kan finne noe bedre under 50000. Jeg baserer dette på at jeg har testet en titals dac'er i anlegget mitt. For å nevne noen Ifi, yba, AMR, Heed, Msb - analog dac, lab12, SOtM....
    :cool:8):cool:
    Legg til et titalls dacer som jeg har hatt fra T+A, Bryston, Naim, Hegel, Primare, Cambridge og Bel Canto.
    Bare å legge inn bestillinger om solid high-end til pølsepris (1700€ / 17000kr) er bra nok :rolleyes:
    Spennede. Jeg skal nok ta en hørerunde jeg også....

    Nå venter jeg bare på at du får nok kløe til at du prøver ut Schiit Yggdrasil i tillegg - så er det komplett...
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er lyden via AES/EBU inngangen tro?
    Kan tenke meg en DAC som i første omgang skal kobles etter OPPO105D og senere mot streamer.
    Ser også på Schiit Yggi som er en kanddat.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg testet pre delen på Audiobyte Black Dragon når dacen var i innspillingsfasen og ny, og da syntes jeg den var deilig å lytte til, men manglet som alle andre dacer jeg har hatt litt tyngde og trøkk i bassen. Dybde og presisjon var meget bra, men til sammenligning med min egen pre i 20000kr pluss klassen, så kom den litt til kort på dynamikk og trøkk.

    De siste dagene har jeg brukt pre delen igjen og her har det skjedd MYE. Bassen er klart mer brutal, og heldigvis også superstram og detaljert. Fylde, rytme, timing og ro gir en fantastisk musikalsk opplevelse. Når detaljenivået og klangbalansen også er på nivå langt over andre dacer på begge sider av 20000kr, så blir denne boksen et high-end varp jeg ønsker å dele erfaring med dere om.

    Jeg trenger ikke lenger egen pre, og når dagen kommer for å oppgradere videre, må jeg nok på en pre i 40000-50000kr klassen for å dra det enda lenger.

    Som dac er ABD i egen klasse og flere hestehoder over alt jeg tidligere har hatt, og nå som pre delen også leverer så høyt nivå, har pris/ytelse på denne boksen gitt begrepet ny mening. legg også til at den tar omtrent alle formater og har en meget habil øretelefon utgang, så blir ikke det helt feil heller.
    Kontakt Moiz.no om du ser etter en dac eller dac/pre som du håper kan løfte lyden til nye høyder uten å blø økonomisk. Ekte solid high-end til godt under 20k er nå oppnåelig:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er volumkontrollen på den?
    Står det ikke flere steder at preamp-delen holder mål? Den sammenlignes av brukere med preamper til tosifrede kilokronebeløp. Selv har jeg ikke hørt, så det er utelukkende basert på andres kommentarer.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    jo står det . Men er volumkontrollen sensitiv ?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Du finner det meste i den andre tråden. Les de 2 siste sidene, der dette tas opp. Det finnes minst to versjoner av dacen, men selve dac delen skal være lik.
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Du finner det meste i den andre tråden. Les de 2 siste sidene, der dette tas opp. Det finnes minst to versjoner av dacen, men selve dac delen skal være lik.
    Har stilt dette spørsmålet for over et år siden, til Nicolae Jitariu.
    Q
    Is there any difference in sound quality of the various versions
    or is it just an improved layout of PCB

    A
    There is no sound quality difference, just different internal layout.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Fikk dac'n i posten idag og er meget imponert !!! Dette er den beste dac'n jeg har prøvd . Er som å få et nytt anlegg. Min gamle dac var tydeligvis det svakeste ledd i kjeden . LYD NIRVANA
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Når jeg bruker usb på dac så står det kun 44K. Skal det ikke variere ?
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Når jeg bruker usb på dac så står det kun 44K. Skal det ikke variere ?
    Jeg Bruker JRiver

    Verktøy
    Innstillinger
    Lyd

    Lydenhet (Her velger du Audiobyte Black Dragon)
    Innstillinger> DSP & utgangsformat

    Her finner du blant annet Samplingfrekvens

    Her kan det være satt feil verdier på Utgang.
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Grattis med ny dag. Med de høyttalerene, så tipper jeg det låter som forforsterkeren din heter, nettopp Dynamic.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Det er ikke ifra noe avspillingsprogram . høyreklikk på høyttaler. Avspillingsenheter . Dobbelklikk på driveren audiobyte.. Der kan du sette den til 32 bit .. Men man får vel ikke så høy kvalitet i spotify?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn