Audio-Technica vs. Denon

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
10
Er det noen som kjenner både Audio-Technica AT-OC9 ML/II og Denon DL 103 R og kan komme med synspunkter på hvordan disse vil spille i en Linn LP 12 med Rega RB700? Begge pickups går for å være gode og passe bra til armen, men hva kan jeg forvente av lydmessige forskjeller mellom dem?

Hvem forhandler Audio-Technica i Norge?

Takker for svar.

Mvh.
Ketil

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.162
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
- enig med AT til Rega...men Denon kan rocke mer i rett oppsett...

Arne K

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, dersom du har ein RB 250 eller 300, ville eg tatt ein OC 9. Men har du ein verkeleg god arm, eller ein Technics-spelar (som ikkje har så god arm, eigentleg, men likevel ein god match) ville eg tatt 103en. Iallfall til rock og rytmisk musikk.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
10
Takker for svar så langt. Jeg lytter mye til rock/pop og rytmisk musikk, så det var en skuffelse at AT kanskje har en svakhet mht. å kunne "rocke".

Jeg burde kanskje innledningsvis nevnt at jeg kjenner Denon 103R fordi jeg allerede har en slik, riktignok i en annen arm/spiller. Det jeg ønsket var synspunkter på hva jeg kan forvente av forskjeller mellom Denon og AT, fordi jeg vurderer kjøp av sistnevnte, ikke nødvendigvis at den ene er uendelig mye bedre enn den andre,osv.

Mvh.
Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for svar så langt. Jeg lytter mye til rock/pop og rytmisk musikk, så det var en skuffelse at AT kanskje har en svakhet mht. å kunne "rocke".

Jeg burde kanskje innledningsvis nevnt at jeg kjenner Denon 103R fordi jeg allerede har en slik, riktignok i en annen arm/spiller. Det jeg ønsket var synspunkter på hva jeg kan forvente av forskjeller mellom Denon og AT, fordi jeg vurderer kjøp av sistnevnte, ikke nødvendigvis at den ene er uendelig mye bedre enn den andre,osv.

Mvh.
Ketil
Tror ikke noen vil påstå at AT OC9 ikke kan rocke. Med riktig stifttrykk og impedans vil den rocke glimrende, og for min del synes jeg i grunnen den rocker bedre enn både Denon 103 (uvisst suffiks) og DL304 jeg har hatt.

AT OC9 har en veldig presis rytme, og renheten i anslagene borger for fin innsikt i rockemusikk.

Mvh Vidar P

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei Ketil
Du vet vel at Rudi (i HAS) har en slik OC9
Kan du ikke legge et øre til den?
Mvh Jan I

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
10
Har nå spilt noen få timer med kombinasjonen AT OC9, Rega RB700 og LP 12. Tror jeg allerede nå vil konkludere med at AT er en glimrende pickup og derfor et heldig kjøp. Sannsynligvis vil ytterligere innspilling være positivt, så jeg ser fram til fortsettelsen.

Jeg skal ikke begi meg ut på en vurdering av AT mot Denon DL103R. Selv om jeg har begge er de montert i forskjellige armer og verk, så det er vanskelig å bedømme. Jeg tror likevel Vidar P har rett i sin vurdering av AT's egnethet i.f.t. å "kunne rocke". Etter mitt øre står ikke AT noe tilbake for Denon på dette området. Iallefall ikke på mine arm/spiller-kombinasjoner.
(Thorens 126 MkIII + Sumiko MMT + Denon)

Mvh.
Ketil

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Torget vurderinger
0
Det fine med OC9 er at han har vesentleg betre perspektiveigenskapar enn alle dei Denonpickupar eg har vore bort i. Men når det gjeld klangbalanse, fungerer 103 (og spesielt D, forgjengaren til R) endå betre (men klangen kan alltids justerast andre stadar i anlegget). Og om armen er god, vert også dynamikken frå ein 103 storarta.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har nå spilt noen få timer med kombinasjonen AT OC9, Rega RB700 og LP 12. Tror jeg allerede nå vil konkludere med at AT er en glimrende pickup og derfor et heldig kjøp. Sannsynligvis vil ytterligere innspilling være positivt, så jeg ser fram til fortsettelsen.
De AT OC9'ene som jeg har spilt inn har mistet en vis tynnklang, og en mekanisk stakkato etter 10-20 timer, blitt mer flytende og søt i klangen; deretter har det blitt fylt på med klangfarger og klangfylde samt utstrekning i ytterfløyer ganske merkbart inntil ca 50 timer, for så å modne forsiktig helt opp mot 100 timer.

Det er viktig at pu'en også passer til klangkarakteristikken i platespilleren (LP12'en din), og der er vel også AT langt mer riktig/synergisk enn mange andre; med sine presise, klare rytmer, betydelige transparens/åpenhet og sitt nærmest feilfrie perspektiv.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Torget vurderinger
0
De AT OC9'ene som jeg har spilt inn har mistet en vis tynnklang, og en mekanisk stakkato etter 10-20 timer, blitt mer flytende og søt i klangen; deretter har det blitt fylt på med klangfarger og klangfylde samt utstrekning i ytterfløyer ganske merkbart inntil ca 50 timer, for så å modne forsiktig helt opp mot 100 timer.

Det er viktig at pu'en også passer til klangkarakteristikken i platespilleren (LP12'en din), og der er vel også AT langt mer riktig/synergisk enn mange andre; med sine presise, klare rytmer, betydelige transparens/åpenhet og sitt nærmest feilfrie perspektiv.

Mvh Vidar P
No har eg ein Akito-arm, så både 103 og OC9 funkar nok betre i andre alternativ. Mine erfaringar baserer seg på ting eg høyrde før eg fekk LP12en i hus, bortsett frå ei økt med ein 103 (vanleg). Eg meiner også at nye OC9 skal ha ei litt betre klangbalanse enn den eg har god referanse på (ca 86). Innspelingsobersvasjonane dine tykkjer eg høyrest rimelege ut.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
No har eg ein Akito-arm, så både 103 og OC9 funkar nok betre i andre alternativ. Mine erfaringar baserer seg på ting eg høyrde før eg fekk LP12en i hus, bortsett frå ei økt med ein 103 (vanleg). Eg meiner også at nye OC9 skal ha ei litt betre klangbalanse enn den eg har god referanse på (ca 86). Innspelingsobersvasjonane dine tykkjer eg høyrest rimelege ut.
Den nye OC9 (ML) er litt "snillere" i klangen, den balanserer mer på den trygge siden for å si det sånn; men samtidig litt er den litt "safere" idet at den ikke har helt den samme evnen til å engasjere med "edge-of-the-seat" intensitet; dette blir jo bare spørsmål om hvor man vil balansere .

AT OC9 (også ML) passer forresten veldig godt i en Akito2.

Mvh Vidar P

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Er veldig glad for tipset om AT OC9 ml II til RB300. Imponerande til (rabatt)prisen på lpgear. Tenkte eg ville prøve berre for moro skuld. Har ikkje stort grunnlag til å sammenlikne. Har spelt med Clearaudio Virtuose Wood (MM). Var godt fonøgd med den. Blei usikker på om den hadde fått ein skade og kjøpte AT. Enig med Rudi i at dei ikkje er så ulike klangmessig. AT blei litt snillare som det er peika på, men han har berre fått ein 20-30 timar enno. Det blei i alle fall klart betre kontroll i diskanten og meir nyansert utklinging. I det heile tatt meir nyansert. Kanskje er dette med å gi han ein snillare karakter. Tenkte eg skulle spele han inn før eg finlytta med nåltrykk og lastmotstand. Har 1,8g og 100R no. Gløymde å seie at han sporar bra også. Men som sagt, det er mulig Virtuoso Wood var skada på slutten. Det blei noko rart i diskanten som ikkje var tidlegare. Men AT imponerer.

Sigurd

Topp Bunn