Audio Technica tonearm

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Noe her som har erfaring med Audio-Technica AT-1503 IIIa tonearm?
Veldig spennende tonearm.


http://www.audiocubes2.com/popup_image.php?pID=271

Features
Improvement which leaves original good quality as a reissue edition
Head shell: AT-LT13a head shell
Lead wire - wiring material inside 6N-OFC
6N-OFC + OFC hybrid output cord/code

Specifications
Type: Universal J letter type
Total length: 331mm effective length: 257mm overhang: 15mm
Tracking error: Stylus pressure within 1 time 55 minute: 0 - 3.0g
Cartridge mass: 13.8 - 33.0g (the shell it includes)
Turntable high: 28 - 65mm (in case of cartridge height 17mm)
Mass: 13.0g



En gammel Garrard 301 som har vert i hvile i en del år vil gjerne begynne at spinne igjen. 8)
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
jeg har en atp 16t (12") på en garrard 301 i 45 kg skiferplinth med en ortofon spu gold. Det spiller helt magisk.

Har også en at 1510 (?) med en denon dl 102 mono pickup.

Kjenner ikke din arm, men Garrard med at-arm og en (tung (?) ) pickup tror jeg på. Husk at garrarden må ha en stiv plinth, enten veldig tung eller veldig stivt konstruert.

Lykke til!
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
BigSwifty skrev:
jeg har en atp 16t (12") på en garrard 301 i 45 kg skiferplinth med en ortofon spu gold. Det spiller helt magisk.

Har også en at 1510 (?) med en denon dl 102 mono pickup.

Kjenner ikke din arm, men Garrard med at-arm og en (tung (?) ) pickup tror jeg på. Husk at garrarden må ha en stiv plinth, enten veldig tung eller veldig stivt konstruert.

Lykke til!

Hei BigSwifty
Takk for garrard tips, det lyder spennene. Har du noe tråd med bilder?
Kan du kanskje fortelle meg litt mer om hvordan den er bygget?

Det er ikke så mye skrevet om den AT arm på nettet, jeg har ihvertfall ikke funnet det :)

http://bluetin.com/catalog/audio-technica_audio-technica-at-1503iiia-transcription-universal-tone-arm.html

Effektiv masse 19gr i henhold til manualen fra vinyl engine

Den ser ut til at være flott bygget.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Gad vite om det ikke er et Jelco-produkt dette også ???



Mvh. R
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
R.S. skrev:
Gad vite om det ikke er et Jelco-produkt dette også ???



Mvh. R
Det skal jeg ikke sig noe om, men den har ikke mye til felles med de Jelco som ligger på Jelco hjemmesiden.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
hei Karlinn,

garrqard plinth - ja, hvor skal jeg begynne? Det er skrevet noen spaltekilometre am dette. Som sagt, enten veldig stiv, eller veldig tung - eller begge deler :)

Min kjøpte jeg fra stefano bertoncello i italia. Google på twogoodears, så finner du bloggen hans. Der står det mye!!

Dette er en annen vei å gå - også en klassiker:

http://www.angelfire.com/retro/ronwill/plinth_301.html

Elers er jo google din venn:

http://www.google.com/images?client...esult_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCsQsAQwAw

Lykke til, dette er moro! Og du får verdens beste platespiller. Min kan du lese om i hjemme hos reportasjen i fidelity nr 40.
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Tak for dette BigSwifty

Det var mest hvordan du bygge din jeg var ut etter med mitt spørsmål, jeg har sett på flere løsninger på nettet. Det med at bruke squash baller under en kryssfiner plate i en ramme eller mdf plate (lorricraft løsningen), hadde jeg tenkt meg at begynne med da det er en relativ billig løsning og så kanskje senere prøv noe andre løsninger som med en stiv sten. Det med at bruke skifer synes jeg er spennene.

Jeg skaffer meg fidelity nr.40 :)
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Jeg bygget ikke min selv, men bestilte den fra Stefano Bertoncelli (twogoodears).

45 kg skifer + 22 kg separat "tårn" til armen i kirkeklokkebronse.

Kostet ca 14.000 ferdig levert Oslo.

Squashball-løsningen er jeg personlig skeptisk til. jeg ville laget et stivt plinth, gjerne kryssfinér, hvis utseendet ikke er hovedsaken, og så skrudd spilleren i dette (ikke dra skruene tightere enn at de så vidt sitter. Så ville jeg latt hele kassa "flyte" på en løsning tilsvarende ceraball (to kopper med kule i mellom).

Gjerne på en plate av skifer.

forøvrig er ortofon spu en pickup som funker kanonbra tiol garrard. Ikke helt sikker på din arm, men på min har jeg en spu gold, som jeg kjører med 5g stifttrykk. Magisk! Dessuten får du en bra slik for 3-5000 kr på nettet (må nok lete litt, men de er der ute!).

Finner du en som er retippet av benz eller van den hul, er du hjemme (min er fra benz) Dette er jo pickuper fra sent 70- tidlig 980-tall.

Ellers er denon dl 103 en "giant-killer" den koster 1200 i Norge og har en morofaktor til 10 ganger prisen.
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
tak for fin tips BigSwifty

Har akkurat kigget litt på blogg siden hans Stefano, spennene ting han har i gang der :)
Selger han sånn plinther og arm-tårner eller var det noe enestående?

Jeg har også vurdert at lave tung og tykk bjørk kryssfiner løsning, 80 til 120mm limet sammen og med noe stivere avkobling nedunder, kanskje jeg laver det på den måte i sted for lorricraft løsningen.

Jeg har ikke den arm, vurderer bare den til den Garrard, ser ut som at være kjempe arm.
Thomas Schick's tonearm er også en mulighet.

Men takk igjen for fint innlegg, gleder meg til at se det Fidelity nummer.
 
Topp Bunn