Audio Research

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Antall liker
1
har hørt at digitale forsterkere kan låte litt skarpt i toppen og litt tynt..

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
AR 300.2 hos Erdal er solgt til Danmark.
Innehar ikke samme kvaliteter som rørtrinnene, men har en ren klar tone.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.629
Torget vurderinger
11
Du bør bruke ARC pre/power imo. Å blande disse har jeg drevet litt med, men med liten eller ingen suksess. Bare tull og bortkastede penger spør du meg; synergien når et annet nivå om du kjører forsterkerne sammen slik de er ment.

ProAc bruker ARC elektronikk til å voice sine høyttalere, og det er en god match. Men ARC har så mye gode kvaliteter at det skinner igjennom med de fleste høyttalere, imo.

Mvh Vidar P
Jeg bruker en BAT preamp sammen med ARC effekt med svært godt resultat! Har også vert inne på "synergi" tanken, men har etter hvert fått mer og mer tro på at BAt gjør jobben like bra som en ARC preamp.

Når det gjelder høyttalere så bruker jo også Reidar Persson ARC til å "voice" sine Response. Selv med en følsomhet på 86db klarer min ARC effekt på 100W å drive mine "blodtrimmede" Response Art utmerket!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er jo fullt mulig å bruke andre merker, især kan det være en ide dersom man av en eller annen grunn ønsker en annen lydsignatur enn ARC's, men da skulle man kanskje ikke kjøpt ARC i første omgang?

Ikke for å være respektløs overfor de med andre opplevelser, men jeg har følt at å blande ARC med annet (enten en annen pre eller power f.eks)  har gitt forskjeller ja, men aldri egentlige musikalske forbedringer i ellers velbalanserte systemer.
Tror det er vanskelig, og at det er lurt å holde tunga rett i munnen når man lytter og prøver å vurdere hva som er en reell forbedring av lydkvalitet, og hva som "bare" er en forandring.

ARC har så gode både for- og effektforsterkere, og de passer så godt sammen, at jeg har fortsatt vanskelig for å se for meg at man kan oppnå nevneverdig høyere lydkvalitet ved å mixe inn andre merker.

Men som sagt, dersom man ønsker seg en annen type lyd..

Mvh Vidar P

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Jepp en jeg er onkel til har en vt100mk2 i oppsettet sitt . Den spiller sammen med en lc audio zapp player cd ,Batt vk3 preamp og et sett proac 3.5 å det spiller kanonbra så neppe farlig å prøve sånt utstyr ;D

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Du bør bruke ARC pre/power imo. Å blande disse har jeg drevet litt med, men med liten eller ingen suksess. Bare tull og bortkastede penger spør du meg; synergien når et annet nivå om du kjører forsterkerne sammen slik de er ment.
Tja, her er det vel snakk om smak og behag. Jeg har i mange år kombinert ARC effektforsterkere med Conrad-Johnson forforsterkere. Det fjerner litt av det analytiske tilsnittet til ARC, mens varme og musikalitet blomstrer. Slik liker jeg det, men andre vil kanskje sette mer pris på de analytiske egenskapene som kan tilskrives ARC (uten at det går ut over musikaliteten!!).

Først hadde jeg et ARC D200 transistor effekttrinn som jeg brukte sammen med en C-J PV10A. Og som det ble sagt før i denne tråden, og som jeg slutter meg helhjertet til: ARCs effektforsterkere med transistor er en uoppdaget high-end hemmelighet ...

Så ble det ARC VT100 Mk.II og C-J Premier 10. En kanon kombinasjon synes jeg. Beste lyden jeg har hatt i mitt anlegg! Selv om jeg var meget godt fornøyd med ARC D200, så var ARC rørforsterker en virkelig tankevekker. Whow! Men så var det at noen overbeviste meg om at jeg måtte ta ut synergiene med ARC for- og effektforsterker, så C-J Premier 10 vek plassen for ARC LS15. Savner egentlig C-J Premier 10 litt .... men jeg setter pris på fjernkontrollen til LS15 (begynner jeg å bli gammel og lat tro?).

Siden har VT100 Mk.II blitt erstattet med ARC VT130SE, uten at det gav noen egentlige dramatiske utslag på lyden. Det låter slik jeg liker det, så jeg har funnet min "havn" hos Audio Research. Og i morgen bestiller jeg en ARC PH5 RIAA .... God natt!

Mvh

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
161
Sted
Bærum
Skjønner godt at du savner Premier 10, og husk den finnes i en nyere/bedre versjon Premier 14 med fjernkontroll....*s*

Bare tull at man ikke kan kombinere ulike leverandører, det er jo slik man tuner lyden til den blir det man vil!

Ole

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare tull at man ikke kan kombinere ulike leverandører, det er jo slik man tuner lyden til den blir det man vil!

Ole
Jeg sier ikke at man ikke kan. Les innleggene da!
Jeg sier at det kan bli annerledes (og det kan være aktuelt for de som ønsker det), men at jeg ikke har opplevd at det blir noe "bedre" kvalitativt.

Dessuten; det var relatert til å bruke en EC pre og ProAc ht'ere... men du har kanskje belegg for å mene at min erfaring på området er "tull"?

Mvh Vidar P

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
161
Sted
Bærum
Jeg sier ikke at man ikke kan. Les innleggene da!
Jeg sier at det kan bli annerledes (og det kan være aktuelt for de som ønsker det), men at jeg ikke har opplevd at det blir noe "bedre" kvalitativt.

Dessuten; det var relatert til å bruke en EC pre og ProAc ht'ere... men du har kanskje belegg for å mene at min erfaring på området er "tull"?
Mvh Vidar P
Hei,

Jeg siterte ikke ditt innlegg nettopp fordi jeg ønsket å gi et bredere svar og ikke rette meg konkret inn mot ditt innlegg. Jeg har hørt lignende påstander mange ganger og ville være enkel og tydelig mht. at det å blande leverandører kan være en meget god ide, og ikke tvert imot.
Ordet "tull" kan selvsagt debatteres, det er et muntlig begrep, jeg kunne sikkert funnet noe mer presis.

Du sier" : ARC har så gode både for- og effektforsterkere, og de passer så godt sammen, at jeg har fortsatt vanskelig for å se for meg at man kan oppnå nevneverdig høyere lydkvalitet ved å mixe inn andre merker. "

Ja, dette er jo en helt grei antagelse av deg. Min antagelser er altså det motsatte, nemlig at noe som er bra nettopp kan ha godt av å parres med noe annet bra - selv om dette måtte komme fra en annen leverandør.

Ole

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er jo veldig lett å forandre på en lydtype. Og det er jo veldig lett å høre at det blir forandringer i lyden når man setter inn et annet apparat (f.eks en pre av annet fabrikat) i f.eks et ARC-system.
Det er ikke det jeg bestrider.

Men man må holde tunga rett i munnen når man vurderer "forandringer", det er ikke alltid det samme som forbedringer.

Dersom man ønsker å forandre på lydtype eller klang i et system, så for all del; det er bare å bytte deler eller hele av det til noe annet. Der skiller ikke ARC-produkter seg fra noen andre.

Men da er man på en nokså kronglete vei, med mange tuer å snuble i, og det er veldig lett å bli "blendet" av forandringene initialt, bare for senere å finne ut at "noe" mangler allikevel. Dette "noe" kan f.eks være den synergieffekt som to apparater laget for hverandre kan ha.

La meg ta et eksempel; på et tidspunkt så hadde jeg en EC pre og en EC power, samtidig hadde jeg en Audiolab pre og en Audiolab power.
EC'en hadde godt med luft og velklang, men savnet Audiolab'ens energi, rytmiske presisjon og PR&T. Audiolab'en på sin side manglet noe av EC'ens rom og ekspansive soundstage.

Dersom jeg da koblet en EC pre på Audiolab power, så fikk jeg 1) ikke EC's rom, og 2) ikke Audiolabs PR&T. Jeg fikk faktisk ingen av de gode egenskapene fra noen av de. Likedan når jeg koblet omvendt.

Og dette har jeg opplevd mange ganger; det er ikke nødvendigvis slik at når man kobler sammen to forskjellige apparater fra forskjellige leverandører (f.eks pre-power) så vil man sitte igjen med kun de gode sidene fra hver og ikke de dårlige, det kan like gjerne være omvendt.

Dette med synergi er en syltynn linje å balansere, og mitt budskap er; vær forsiktig å ikke blande sammen forandringer med forbedringer.

Mvh Vidar P

Topp Bunn