audio research SP 8

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Antall liker
1
Hadde en gang på 80 tallet en SP 8 som jeg dessverre solgte. Har lyst til å gjenoppleve denne forforsterkeren igjen, men den er ikke blant de hyppigste på bruktmarkedet.....

Er det noen i forumet som har noen tips hvor det kan være mulig å finne en slik til salgs og evnt. tipse meg om en vettug prisantydning?

Har også forstått at det fins noen utgaver (div Rev versjoner), men det ble vel ikke gitt ut noen offesiell MK 2?

Noen tips om modeller som ligger tett opp mot åtteren i lydsignatur tas mot med takk!

Ole

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Hadde en gang på 80 tallet en SP 8 som jeg dessverre solgte. Har lyst til å gjenoppleve denne forforsterkeren igjen, men den er ikke blant de hyppigste på bruktmarkedet.....

Er det noen i forumet som har noen tips hvor det kan være mulig å finne en slik til salgs og evnt. tipse meg om en vettug prisantydning?

Har også forstått at det fins noen utgaver (div Rev versjoner), men det ble vel ikke gitt ut noen offesiell MK 2?

Noen tips om modeller som ligger tett opp mot åtteren i lydsignatur tas mot med takk!

Ole
Her har du info om SP-8. Forøvrig en meget bra preamp.

http://www.arcdb.ws/SP8/SP8.html

Et strøkent eksemplar ville jeg tro kunne gå for rundt 8kkr.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.388
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Mener den jeg hadde en gang var Mk II utgave. Burde kunne skaffes for 7-8K, men som sagt så er det lenge mellom hver brukt-annonse på disse.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Denne dukker opp en skjelden gang, så vær tålmodig. Det er kjekt å se at 20 - 25 år gamle Audio Research forforsterkere fremdeles har noe av den beste lyden å oppdrive. Ett lite hint til nye potensielle rørbrukere som er redd for at rørutstyret har kort levetid. Lydsignaturen er den samme i SP6 der mk2 varianten er ettertraktet. På nye ARC produkter har SP16 mye av den samme lydsignaturen som SP8, med enda mer oppløsning og luft i lyden. Jeg har eid både SP6 og SP16P så jeg kjenner dem ganske godt. Jeg bruker i dag en ARC LS25mk1 som har alt av det gode fra de tidligere modellene pluss litt til.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
. Lydsignaturen er den samme i SP6 der mk2 varianten er ettertraktet.
SP-6B er versjon 3 i SP-6 serien og er regnet som klassikeren. SP-6C manglet varmen og sødmen til B-utgaven og regnes som et skritt i feil retning.

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Antall liker
1
Takker for tips angående åtteren. Har ikke glemt denne siden den hadde en mellomtone jeg ikke har hørt maken til . Brukte den sammen med Quad ESL 63 og Companiet AW 150 Å selge denne
går innunder kategorien min støste Hi Fi tabbe :'(

Har også hørt at tieren er ganske lik men har aldri hørt den selv.
Gjelder dette også for SP 14 og SP 9? Kjenner noen som kunne vurdere å selge disse.

Ole

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Takker for tips angående åtteren. Har ikke glemt denne siden den hadde en mellomtone jeg ikke har hørt maken til . Brukte den sammen med Quad ESL 63 og Companiet AW 150 Å selge denne
går innunder kategorien min støste Hi Fi tabbe  :'(

Har også hørt at tieren er ganske lik men har aldri hørt den selv.
Gjelder dette også for SP 14 og SP 9? Kjenner noen som kunne vurdere å selge disse.

Ole
Jeg har ikke hørt SP 9 og SP 14, men har blitt fortalt at de er mer transistoraktige i lyden (de har jo nesten ikke rør heller, SP 14 tror jeg har kun 1 rør).
Klassikerne er SP-3A, SP-6B, SP-8, SP-10 og SP-11.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
SP9 har mer transistor klang, den har bare 2 rør. Ett til linjedelen og ett i RIAA. Ellers er det J fet. Men jeg kjenner flere som liker denne, så det er verd å prøve. SP14 kjenner jeg ikke.

Samleren

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.947
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
SP9 har mer transistor klang, den har bare 2 rør. Ett til linjedelen og ett i RIAA. Ellers er det J fet. Men jeg kjenner flere som liker denne, så det er verd å prøve.
Veldig glad i min SP-9! Som Samleren sier mellom linjene; har den det beste av begge verdener lydmessig. ;D

Mitt eks har nå vært et par turer innom Roar Malmin, for litt øm og kjærlig Malminifikasjon.
Har vært litt engstelig for gamle kondis'er åååå sånn - så nå sitter det bl.a. en svær bøtte av en M-Cap nedi der, fjernstyrt volum har den også fått. 8)
Låter bedre enn noengang, neste post på programmet er å oppgradere rørsokler, samt teste ut hva som finnes av interessante rør til den..... ::)

Mvh

Lagga

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.756
Sted
Nøtterøy
Hei lagga!
Er også veldig glad i min Sp9. Min er blitt utstyrt med balanserte utganger av forrige eier. Men fjernkontroll til volumen har jeg ikke. Kan jeg spørre deg hva det kostet deg å få det montert? Er dette originale ARC ting?

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.947
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Tja, Malmin har gått over flere ting i anlegget mitt, så jeg fikk en "pakkepris", men med forbehold for egen hukommelse mener jeg nytt potmeter (ALPS) med motor/strømforsyning og fjernkontroll ferdig montert koster 2 laken.
Det er ikke originalt som sådan, men det sitter jo ALPS pot'er i SP-9 fra før, så en ALPS pot er byttet ut med en (trinnløs) ALPS pot.......
Det er dog mulig at denne ALPS'en egentlig er laget for Arcam, det står iallfall Arcam på fjernkontrollen.
Det er ganske (uvant) deilig å sitte i stolen og se gain knotten gå rundt "av seg selv"....
:D
Lagga

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.947
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Tøft! Hvor holder denne Roar Malmin til?
Hokksund er stedet, jeg kan nå veien dit kan du si..... ::)

Har ikke vært der for siste gang. ;)

Sender en PM jeg.

Mvh

Lagga

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Antall liker
1
Er dette den Malmin som pleide å jobbe vegg i vegg med Hi Fi huset i Bærum?

Mannen har gjort noen jobber for meg også for noen år tilbake. Hadde vært interessert å få vite lhvordan jeg kan komme i kontakt med han igjen.. Har muligens en SP 8 på hånda som trenger litt oppussing. :)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg solgte en sp8 mk2 for 7500 for et par år siden.
dette salget er det jeg har angret mest på ever.
på toppen av det hele, klaget kjøperen på at kabelen til phono-delen var koblet ifra.
han sendte derfor forsterkeren til service istedenfor å lodde en simpel kabel på plass igjen, og insisterte på at jeg skulle ta regningen på 800 kr.
heldigvis kom vi til et forlik, men surt var det uansett.

skulle noen få kloa i en sp8 mk2 - IKKE gjør samme tabben som meg!
fantastisk preamp.

jeg har også hatt sp11 mk2 og sp6b, og likte sp8 best.
sp9 og sp14 har jeg hørt, og disse er grå og trist i lyden sammenlignet med sp8.
sp10 mk2 skal visstnok være kongen, men denne har jeg ikke hørt.
dog, mange arc-fans holder sp8 høyest. dessuten er den lettere å vedlikeholde, og bruker færre rør.

hifi-stasjonen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.10.2004
Antall liker
0
Er dette den Malmin som pleide å jobbe vegg i vegg med Hi Fi huset i Bærum?

Mannen har gjort noen jobber for meg også for noen år tilbake. Hadde vært interessert å få vite lhvordan jeg kan komme i kontakt med han igjen.. Har muligens en SP 8 på hånda som trenger litt oppussing. :)
Mobilnr til Roar Malmin er 92211000.
Glimrende kar :)

Mvh
Hifi Stasjonen

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Antall liker
1
Takk for svaret Joaquin og velkommen i klubben for angrende SP 8 selgere. Atteren var en spesiell forsterker.

Har snakket med Gunnar Brekke og Kjell Winter som er lykkelige SP8 eiere og tror ikke de er potensielle medlemmer ...

En av grunnene til at jeg solgte åtteren var at den var ustabil. Kjøpte den hos Nimbus (RIP), og beholdt den i 4 år På den tiden var den 1.5 år på rep., helt til Martin Viktorin fikk byttet noen elektrolytter som var ødelagte. Byttet etter dette til EC 1 pre etter overtalelse av Abrahamsen og Co.

Er det noen av dere som har erfaring med stabiliteten til SP8?
Var jeg bare uheldig, eller er dette en svakhet med forsterkeren?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Takk for svaret Joaquin og velkommen i klubben for angrende SP 8 selgere. Atteren var en spesiell forsterker.

Har snakket med Gunnar Brekke og Kjell Winter som er lykkelige SP8 eiere og tror ikke de er potensielle medlemmer ...

En av grunnene til at jeg solgte åtteren var at den var ustabil. Kjøpte den hos Nimbus (RIP), og beholdt den i 4 år På den tiden var den 1.5 år på rep., helt til Martin Viktorin fikk byttet noen elektrolytter som var ødelagte. Byttet etter dette til EC 1 pre etter overtalelse av Abrahamsen og Co.

tror du var uheldig.
jeg har hatt to stk (mk1 og mk2), og begge var støyfrie og driftsikere . aldri noe tull.
det gjaldt også for sp11 mk2.
sp6b hadde jeg litt rusk med.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4

Noen SP-8'ere hadde problemer med dårlige lytter. Kvalitetskontrollen hos ARC hadde ikke oppdaget et parti lytter av tvilsom kvalitet som ble montert i noen av dem...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Eg har ein ståande og putre....og om prisen er den rette, kven veit...?
er det en mk2?
prisantydning?

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Antall liker
1
Arve, har du hørt SP8 også?

Kan du i så fall si noe om forskjellene mellom 8 og 10 ? Har hørt at mellomtonen i SP 8 er helt spesiell, noe jeg etter minnet kan underskrive på.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, SP 8 har ein mellomtone som liknar sterkt på SP10. Og så kjem resten av frekvensområdet endå meir nøytralt og naturleg på SP 10. Dette kjem nok av to ting: at evnen til å skilje dynamiske nyansar og detaljoppløysing er ekstremt god på SP 10. Og så er det dette med at du kan bruke MCpickupar utan vidare, berre dei leverer minst 0,3 (men helst 0,5) mV.
Aller best er SP10 sin riaa, noko du merkar når du brukar linjedelen inn i andre preampar, ved å tappe signalet frå tape out. SP 10 er ikkje verd pengane om ikkje vinyl er ein viktig del av anlegget ditt, då ville eg heller gått for ein SP6B eller E, alternativt SP8. Linjedelen er absolutt god på SP 10, men berre 4 av 12 rør i signalvegen er her, dei andre 8 høyrer til riaaen. Rudi har parkert sin, då han har funne noko endå betre, men det er diverre utanfor mi rekkevidde....
Dessutan ELSKAR eg denne SP10-riaaen.....

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Antall liker
1
Hei igjen Arve

Takk for utfyllende svar. Det er ikke mange som hørt begge.

Merkelig dette, hvordan man får et sterkt nesten følelsesmessig forhold til disse forforsterkerne :). .ARC har definitivt gjort noe riktig.

SP 10 høres ut som en drømmeforsterker, men du tipper riktig når du antar at jeg ikke bruker platespiller. Brukte en Yamaha PX 2 før i tiden, men fikk problemer med håndgrepet, så nå er det bare CD på meg, SP 8 er nok et lurere kjøp i så måte vil jeg tro..

Vet du forresten om Bill Johnson fortsatt er med utviklingen av forsterkerne?

Ole

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hei igjen Arve

1) Merkelig dette, hvordan man får et sterkt nesten følelsesmessig forhold til disse forforsterkerne :).  .ARC har definitivt gjort noe riktig.

2) SP 10 høres ut som en drømmeforsterker, men du tipper riktig når du antar at jeg ikke bruker platespiller.

3) Brukte en Yamaha PX 2  før i tiden, men  fikk problemer med håndgrepet, så nå er det bare CD på meg,  SP 8 er nok et lurere kjøp i så måte vil jeg tro..

4) Vet du forresten om Bill Johnson fortsatt er med utviklingen av forsterkerne?

Ole
1) Likar ikkje å innrømme det, nei......men det er nok ikkje berre den reine lydkvaliteten som gjer at eg tviheld på denne saken - 19 år i heimen gjer også at eg tykkjer det vert tomt om han skulle fjernast permanent.

2) Finn du ein SP6 B eller E, (spesielt den siste, men den er det uhyre få av i landet), vil du nok også verte ganske fornøgd)

3) Aha - tangentialarm. Har du han framleis?

4) Han hadde trekt seg attende, men det vart visst litt kjedeleg - veit ikkje, men rykta seier at han er med på utviklingsarbeid. Om det er gimmikeri, anar eg ikkje..

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Antall liker
1
Px 2 var en pålitelig arbeidshest som spilte meget bra, helt til den ble stående i over ett år. Da jeg skulle ta den i bruk, hadde dempingen på senkingen av armen sluttet å virke så pick upen fikk et meget brutalt møte med rillene.

Prøvde å fikse dette hos Yamaha service på Østerås og Audio Tech, men begge måtte gi opp. Solgte den billig til en Petter Smart kamerat, men han måtte også gi opp, så jeg tror den gikk på dynga i fjor dessverre
:-[ :-[ :-[

Har hatt annonser ute etter en erstatter (PX 2-3, finnes det en PX1?) Men det ser ut som det ikke er igjen mange av disse.

Har savnet en helautomatisk platespiller, helst med tangentarm, men de finnes vel ikke lenger, eller er kanskje så dårlige at de ikke fungerer som lydkilde i et bra anlegg??

Har du noen tips, så sier jeg takk!!

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Jeg har en SP-6b som står og samler støv. med litt kjærlig omtanke (bytte et rør?) slutter den kanskje å brumme også :)
Uansett, hvis noen har noe kult å bytte med er det absolutt en mulighet for det .:)

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.947
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Jeg har en SP-6b som står og samler støv. Uansett, hvis noen har noe kult å bytte med er det absolutt en mulighet for det .:)
Hæ? Ringte på den samme jeg, det er ikke lenge du har hatt den, hva skjedde? Hvordan gikk ombygging til 230Volt?

Bytte..... Hmmmmm.......... ::)

Lagga

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Jeg byggde den aldri om. Den virket veldig bra som den var syntes jeg. Men så en dag blinket det "voldsomt" i det ene røret. (muligens ett i riia delen og) Og dermed ble det brum etterpå.
Hadde ment å kjøpe ett par nye rør, men endte opp med nytt forsterkersett istedet. Og Swiss pre'en som jeg har nå kommer jeg ALDRI til å bytte ut igjen. Så derfor står den litt på sidelinjen her og håper det er noen som forbarmer seg over den. :)

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.947
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Uff da, det hørtes jo direkte trist ut!
- og potensielt dyrt, men jeg er en omsorgsfull sjel så......

Må tenke og undersøke litt.

B

bamsemann

Gjest
Jeg har ikke hørt SP 9 og SP 14, men har blitt fortalt at de er mer transistoraktige i lyden (de har jo nesten ikke rør heller, SP 14 tror jeg har kun 1 rør).
Klassikerne er SP-3A, SP-6B, SP-8, SP-10 og SP-11.
sp 14 vil jeg absolutt ikke anbefale da den var veldig
"transistor" Vi var og kjøpte den hos Ole G Stenhagen for mange år siden, ble veldig skuffa.

SP 9 og sp 9mk2 er i mine ører mye bedre da de har en frodigere klangstruktur, mere kropp på tonen og en varmere lyd. Her er det vel litt delte meninger om hvem som er best.

Jeg hadde selv sp 12 en gang i tiden, mens en venn av meg hadde både sp 11mk2- sp10- sp6, og jeg minns at en av oss hadde sp 8 også.

Det har vært mye audio research opp i gjennom tia...

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Jeg er tydeligvis en av mange som sikler på en av disse deilige forsterkerene. Om noen har en for mye liggende å slenge, er det bare å sende meg en melding. ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Jeg er tydeligvis en av mange som sikler på en av disse deilige forsterkerene. Om noen har en for mye liggende å slenge, er det bare å sende meg en melding. ;D
gløm det ;D
neste gang jeg får kloa i en sp8 mk2, skal jeg sove med den under puta.

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.947
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Noen som har erfaringer med SP 8 kontra SP 9?
Er som tidligere nevnt svært glad i min SP 9 - har ikke hørt SP 8, i noen utgave...
Er det i det hele tatt noe å vurdere?

Mvh

Lagga

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.947
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hmmmm, så du mener at det kaaaaaaaanskje finnes en mere ultimat pre enn SP 9.......

Det høres utrolig ut Arve, men selvfølgelig - Audio Research mot Audio Research, best mot best......

Er nysgjerrig.....

;)

Lagga

Steinar_R

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
15
Hvis jeg husker riktig så fikk SP9 hard medfart i hifipressen da den kom noe som ganske fort resulterte i en Mk2 utgave som skulle rette på det som var kritikkverdig ved forgjengeren.
Jeg hadde SP9 Mk2 en periode og likte den veldig bra.
Kom så over en gammel SP8 som jeg slo til på og i mine ører var det ikke tvil, "gamlingen" ble foretrukket.
Men hvilken som er "best" er jo ikke godt å si ;-).

Mvh

Steinar_R

Topp Bunn