Audio Research SP 12

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Har to sp-6.Den ene med to ecc83 i linjetrinn og et par ecc88 i phono.Den andre kjøpte for kr.1500! Den var modifisert-egentlig bestykket med tre par ecc83-men her var 12 Telefunken ecc803s! Den var moddet slik at kun en anode i hvert rør var i bruk.Altså et par ecc83 erstattet et ecc83! Hvorfor aner jeg ikke!Den låt magisk, men hadde ikke evne til å kontrollere bla. en saxofon oktett jeg pleide å spille! Aldri hatt mer rørlyd! Tenk-12 Telefunken ECC803s for kr.1500!
Hei flor!Det er dette med kontroll.På et eller annet punkt svikter det ofte.Men om man får dette ordentlig til spiller det magisk.
Jeg gleder meg til å få prøvd Beckman/Amperex E88cc.Dette blir meget interessant for jeg mener en kamerat syslet litt med disse rør.Hans stereo låt bestandig
grisebra.Han hadde en SP men jeg kan ikke huske vilken.
Hei Folkens! Testen med Beckman/Amperex E88cc må dessverre avlyses.Det viste seg at ene røret var defekt.Det glødet ikke som partneren.
Og det var markant mere sus i høyttalerne på "tomgang".Dette var den berømte "grisen i sekken".
Jeg får putte på plass igjen mine Sovtek og spille å humre videre.Det var trasig at testen gikk fløyten men kanskje en annen gang.
Mvh Kenneth

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei igjen! Nå har jeg testet flere rør opp mot Sovtek.Testen var jo utført på min fortreffelige ARC SP-12.Jeg valgte å bruke min Cd 8 som kilde.
Denne blei selvfølgelig spilt ubalansert pga.SP-12.Jeg har testet Amperex made in Holland E88CC.
Amperex E88CC gold pin made in USA.
Det viste seg at ingen av disse var bedre en Sovtek.Jeg har fått høre i fra flere hold at Sovtek er dårlige rør og at med rørbytte skulle jeg få meg en overraskelse.
I dette tilfellet viser deg seg at Sovtek var overlegen på lyd og holografi.Da var det tid til å teste Mullard/Amperex.
Nei verken lyd eller holografi blei opp i mot det som Sovtek presterer.Ja jeg kan atter en gang konstatere at dette med rør er interessant.
Det som er kjent for å være så mye bedre en det som koster minst,holdt nå ikke mål i min test her hos meg.Da kommer vi tilbake til dette med matching.
Til dere som er så heldige å ha pre. fra Audio Research fra 80-90 tallet,ta nå endelig godt vare på disse.Med rett rør match gruser de lett dagens pre.og det
på alle områder.Ja jeg får vel komme med min konklusjon: NR.1 Sovtek var overlegen i min SP-12 pga. god matching av rørene.
Konklusjon NR.2:Det syns for meg slik at det ikke har skjedd de store mirakler på pre. siden 1982 når den billigste pre. fra 1982 av ARC sitt sortiment "gruser" en
mengde av dagens med god margin.At det skal ha skjedd så mye med ARC de siste 10 år setter jeg også under tvil.
Men det er vel slik at i vår søken etter det som er bedre glemmer vi å ta et lite skritt tilbake.Jeg oppfordrer alle som skal begynne å bygge seg opp et HiFi anlegg
til å se seg litt "tilbake" og kanskje trenger det ikke bli så kostbart heller.
Jeg fikk meg en god opplevelse med denne SP-12 og jeg må si at i kombinasjon med nytt utstyr er det kanskje denne jeg har blitt mest glad i.
Jeg er ikke i tvil om at jeg fortsetter i å teste ut og kjøpe meg nyere utstyr.Dette med det som kalles Vintage blir for meg et viktig emne i den veien jeg vil gå
videre med HiFi.
Så konklusjon 3 får bli: "Man kan ikke ete seg mere enn mett".

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
224
Sted
Ved Mjøsa
…shyyyyssssh! Dette bør bli en hemmelighet, så vi kan nyte godt av rimelig utstyr i toppklasse ;). Så som jeg sa, tror AR bygget forsterkerene/justerte disse rundt Sovtek rørene. Andre rør kan godt være bedre, men i disse forsterkerene vil de ikke bli det, IMHO.

Funbunny

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Antall liker
1.461
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
22
…shyyyyssssh! Dette bør bli en hemmelighet, så vi kan nyte godt av rimelig utstyr i toppklasse ;). Så som jeg sa, tror AR bygget forsterkerene/justerte disse rundt Sovtek rørene. Andre rør kan godt være bedre, men i disse forsterkerene vil de ikke bli det, IMHO.

Funbunny
AR har aldri laget rørforsterkere, kun transistorforsterkere, platespillere og høyttalere. ARC derimot !

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12

Funbunny
...shyyyyssssh! Ja du har jo forstått dette lenge,men det tok jo en stund for 25 øringen ramlet ned i mitt "maskinrom".
Man har jo dette med å teste.Man tester noe som mange har gjort før en.
Jeg blir å holde meg til disse rørene fra Sovtek.Når SP-12 spiller så "voksent" som den gjør finner jeg ingen som helst grunn til å forandre dette.
Har fått kabinettet som skal huse strømforsyninga.Jeg vil gjøre dette slik at jeg når som helst kan gjøre den original igjen om jeg ønsker det.
Mvh Kenneth

Topp Bunn