Audio Research + Linn LP12 passer ikke sammen?

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Heisan.

Første gang på forumet her, så tenkte å åpne med denne provokative overskriften! Kjøpte i vinter anlegg: Audio Research VSI60 og Audio Physic Tempo 25-høyttalere. Det var et innsteg i en ny og bedre verden må jeg bare si, og en overveldende en, siden jeg hadde sittet på konfirmasjons-anlegget mitt i 20 år. Nuvel!

Jeg kan fint lite, men har skjønt såpass at det er mye sterke meninger i Hifi-verdenen, så tenkte å slenge ut denne tråden for å prøve å lære litt.

Planen er å oppgradere phono-trinn og platespiller etterhvert, og jeg har foreløpig hørt tre Linn-spillere i forskjellige varianter, og én Rega RP10. Hittil var det særlig den ene Linn-spilleren som gav meg litt sug i magan, og det attpåtil med en Exact-pickup. Nå ble allikevel alt dette avspilt på et helt Linn-anlegg, så jeg synes noe av den åpne transparente klangen jeg nå har blitt vant med fra forsterkeren min, manglet: Jeg digger rett og slett VSI60-lyden.

Etter diverse samtaler med diverse forhandlere har jeg opplevd argumentet at Audio Research og Linn LP12 er en dårlig kombinasjon da disse to angivelig har to vidt forskjellige lydfilosofier. I mitt har jeg tenkt at noe av den åpne klangen jeg synes manglet i Linn-anlegget kan bli hentet inn av VSI60, og at da en kombinasjon vil være idéell - man får litt Linn-trøkk inn i en stor åpen verden. Problemet er selvsagt at dette får man ikke bevist uten å høre, og det er jo ikke lett å få alle komponenter tilgjengelige - annet enn hjemme i stua.

Er det noen her på forumet som har noen erfaringer med denne kombinasjonen - eller lignende, som kunne tenke seg å dele?

Forøvrig har jeg en RP3 med Exact og TT-PSU, og det nest enkleste phono-trinnet, og tenker å høre i hvert fall en Michell Gyro før jeg begynner å trekkes mot en avgjørelse.

H.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.684
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Velkommen!
Jeg håper du får nytte av deltagelsen på hfs.:)

Jeg har ikke mye kjennskap til de komponentene du besitter.
Har hørt alt du nevner, men ikke i kombinasjon.

Som du sjøl er inne på, er det bortimot umulig å gjette seg til hvordan et anlegg høres ut i et bestemt rom før man har prøvd.

At forhandlere mener så mye om dette hadde ikke jeg lagt mye vekt på.
Jeg hadde forstått argumentasjonen bedre hvis det var snakk om forsterker som passer høyttalere, men platespiller?

De ville kanskje selge deg noe annet enn Linn?

Ellers er jeg enig i framgangsmåten. -hør mest mulig utstyr.

Mvh

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Takk for svar og velkomst!

Joda, det var nok et element av å ville selge meg noe annet, men noe som ble trukket frem var elementet av nøytral lyd i det jeg allerede har som grunn-setup. Med nøytral mentes da at ingen frekvensområder blir mer fremhevet enn andre. Mens Linn har jo en veldig tydelig Linn-lyd, som trekker i (angivelig) motsatt retning.

Nuvel, lytting blir det på et vis uansett ... og det er jo bemerkelsesverdig mye man legger merke til først etter å ha hatt noe en stund, har jeg lagt merke til. Frykter at dette platespiller/ hifi-prosjektet kan ende i avhengighetskategorien. Håper det finnes støttegrupper hvis jeg ikke kommer meg ut ...

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Det er vel det gode gamle flat earth vs. round earth. Eldgammel krig, men jeg vet ikke hvor relevant det egentlig er lenger.

M

medlem215396

Gjest
Ville vært interessant å vite hvilken annen kilde du benytter med AR og AP og som gir den åpenheten du er ute etter...... har du hørt den spesifikke LP12`en i ditt oppsett eller beskriver du kun betraktninger ved kombinasjonen? Jeg spør fordi det for meg ikke fremkommer tydelig

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Vel, jeg har som sagt en Rega rp3 og en enkel mm RIAA. Har som sagt ikke prøvd LP12 i mitt oppsett, bare hørt det i et rent Linn-anlegg, og det låt tett og fint det. Ser du har en Linn. Har du hørt det med et ARC-oppsett noen gang?

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
179
Torget vurderinger
2
Jeg har i noen år hatt Linn LP12 med Radikal+Keel (men med Aro arm+ZYX RS1000 ) koblet til forsterkere fra ARC (PH5, HD220, LS26), og har vært storfornøyd!. Dette låter bedre enn det meste jeg har hørt av vinyl-oppsett. Hvorfor i all verden skulle en LP12 låte feil med ARC-forsterkere? Uansett må du prøve deg fram og lytte selv. Det er dine ører som skal nyte godt av anlegget!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Synes dette høres ut som ganske utdatert argumentasjon, faktisk. Riktignok har jeg kun hørt en 2012-modell LP12 med alt tilgjengelig av oppgraderinger sammen med en ARC Ref 3, men det låt fantastisk fint. Det er nærliggende å tro at det ligger en slags politikk her. Kanskje de vil selge deg noe annet. Selvfølgelig bør du få høre spilleren i eget oppsett, og da med en riaa som ikke er så enkel at den blir en åpenbar begrensning, selvsagt. På dette nivået er både pickup og riaatrinn, for ikke å snakke om matchen mellom disse, svært vesentlig for totalopplevelsen. Det er litt jobb å optimalisere en platespiller og dens infrastruktur, men det er litt av morroa med alt sammen.
En førsteklasses platespiller er jo en stor investering, og det er lurt å låne øre til flere alternativer. Du nevner Michell, men også Nottingham, Roksan, Wilson Benesch og Feickert er merker du bør ha på lista, spør du meg.
Du skal forøvrig ikke være redd for at dette kan bli vanedannende og avhengighetsskapende. Det blir det som regel, og særlig når man kjøper seg en strålende platespiller.
Støttegruppen er du nemlig midt i allerede!
Lykke til!

Sist redigert:

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Hah! Takk for innspill, folkens. Særlig de to siste er nettopp sånne erfaringer jeg vil høre litt om. Joda, lytte skal jeg nok. Men ikke for mye akkurat nå. Vil lande på noe, også får det heller utvikle seg naturlig derfra. Tenker å kjøpe et ARC riaatrinn også - PH6 er vel den jeg lurer på ... Selv om den ikke er hel-rør får den knallfine anmeldelser, også ser ARC-ting generelt knallbra ut, synes jeg. Tar med meg platespiller-innspill, og har de i bakhodet, men holder meg til planen. Tror jeg får hørt en Gyro innen rimelig tid, så får vi se hva som skjer etter det ... Ikkeno hast, annet enn å fore manien!

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Ja,dette var nesten det artigste jeg har hørt.Du vil finne en kombinasjon til LP12 og ARC det skal jeg nesten garantere deg.
Det finns mye god kunnskap blant medlemmer her på Hfs og så finns det mye tull og tøv som egentlig er til forvirring.Det er nemlig lett å bli
forvirret når enkelte utbasunerer det reneste tull.
Mvh Kenneth

• Liker
Reaksjoner: HSJ
M

medlem215396

Gjest
Har kun hørt lp12 med Naim, har aldri hørt AR. Jeg rettet blikket på tilnærmingen din. Greit nok å lytte til andres erfaringer, men det blir jo så utrolig subjektivt, har lært den leksen sjøl mange ganger. Jeg ville ha forsøkt en hjemmedemo av de spillerne du har i kikkerten, og vurdert dem sjøl.
Lp12 får ofte pepper for høy pris. Det er imidlertid verdt å merke seg at en relativt lavt spec'et lp12 kan gjøre underverk med musikken. Så får man heller tenke at muligheten for oppgradering ligger der, men altså ikke er en betingelse for gode musikkopplevelser.
Uansett, lykke til med valget.

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Vel, litt av flere ting er fint: Lytte til folk som har mer erfaring. Lytte til fagfolk som jobber i forretninger. Lytte sjøl til utstyr. Lese. Jeg liker idéen om oppgradering - selv om det kanskje blir høy pris i lengden, er alt så mye lettere når man tar det (opp)grad(erings)vis ... Takk for kommentar :)

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
Hah! Takk for innspill, folkens. Særlig de to siste er nettopp sånne erfaringer jeg vil høre litt om. Joda, lytte skal jeg nok. Men ikke for mye akkurat nå. Vil lande på noe, også får det heller utvikle seg naturlig derfra. Tenker å kjøpe et ARC riaatrinn også - PH6 er vel den jeg lurer på ... Selv om den ikke er hel-rør får den knallfine anmeldelser, også ser ARC-ting generelt knallbra ut, synes jeg. Tar med meg platespiller-innspill, og har de i bakhodet, men holder meg til planen. Tror jeg får hørt en Gyro innen rimelig tid, så får vi se hva som skjer etter det ... Ikkeno hast, annet enn å fore manien!
Ang riaa blir det aldri feil med Audio Research. Har selv brukt PH5 og PH7 på bla Gyrodeck med stor suksess. Når det er sagt bør ikke Linn Sondek være noe dårligere...Kontrapunkt har vel både ARC og Linn, så sikkert muligheter for en lytt her.
Vær oppmerksom på at PH6 er utgått, men mulig det finnes noe rest hos importør/butikk til en god pris :)

Tips: En brukt Ref Phono 2 er kanskje det beste kjøpet du kan gjøre...

mvh

• Liker

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vel, litt av flere ting er fint: Lytte til folk som har mer erfaring. Lytte til fagfolk som jobber i forretninger. Lytte sjøl til utstyr. Lese. Jeg liker idéen om oppgradering - selv om det kanskje blir høy pris i lengden, er alt så mye lettere når man tar det (opp)grad(erings)vis ... Takk for kommentar :)
Jeg vil tro at å ta alt en selger i en butikk sier med en pose salt, er et godt utgangspunkt. ;) I alle all hvis det ikke er en du vet du kan stole på at er noenlunde objektiv.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.818
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Det er jo nesten ikke grenser for hva ulike kommersielle aktører kan klare å lire av seg i ulike sammenhenger - med ulike motiver selvfølgelig:). For all del - det kan være velmenende, erfaringsbaserte råd i noen sammenhenger også, men ofte er det (dårlig) skjulte agendaer bak en del uttalelser.

At en LP12, på generelt grunnlag, ikke skulle kunne matche bra mot en AR amp, får stå for den aktørens regning. Selvom et LP12 drivverk (på lik linje med andre drivverk) har en grunnleggende karakteristikk, så kan den variere ganske mye i spec, hvilket innvirker. Hvilke tonearm og PU som vil/skal benyttes har også innvirkning på den grunnleggende karakteristikken - og drar det i den ene eller andre retningen. Det samme gjelder hvilke RIAA som benyttes.

Som du selv er inne på, så kan forskjellige komponenter med ulike karakteristikker på en utmerket måte utfylle hverandre - og være en perfect match, på samme måte som det kan bli helt, helt feil:).

• Liker

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Takk, folkens :) Blir moro å skaffe seg erfaring. Reference 2 ser ut som den er over budsjettet, til og med brukt, om man overhodet skulle finne noe, men kanskje neste gang. Ellers er det langt mellom phonotrinna til ARC på det norske bruktmarkedet, har jeg inntrykk av.

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Jada. Jeg synes det var fint med litt diskurs her, så jeg oppdaterer status: Nå har jeg fått hørt på en Michell Gyro SE, og må si at den blåste alt av banen, så jeg ender nok der. Når man drømmer om platespilleren om natta, kan man vel konkludere med at den har gjort inntrykk! Burde kanskje høre på andre ting, om ikke annet som for erfaringa sin skyld, men av redsel for å havne inn i ei lyttesmørje som aldri ender, retter jeg fokus mot horisonten, så får økonomien i september/ oktober bestemme åssen tonearm og pickup det blir - og phono-trinn, da.

Det jeg liker godt er at spilleren ser ufattelig bra ut, og jeg er veldig kresen når det gjelder utseende, såpass overfladisk må jeg kunne sies å være. Og lyden var åpen og luftig, samtidig som den har en slags bakpå tyngde i seg - som jeg egentlig aldri har hørt før. Det var en rå og elegant opplevelse! Kjørte en Mars Volta skive som jeg omtrent ikke kan høre på hjemme pga det tettpakka og diskantorienterte lydbildet som RP3en gjør for slank, og på Gyroen (og resten av anlegget som kosta 2 mill, må man vel tilføye), ble det bare åpna opp og bånnen kom på plass!

Et (sikkert) teit spørsmål, som noen kanskje kan ta seg bryet med å svare på: KAN man til nød kjøre MC-pickup på et MM-trinn, eller er det helt umulig? Jeg tenker nemlig at jeg burde skifte spilleren før jeg skifter phono-trinn, siden lommeboka ikke strekker seg så langt ennå, og jeg har bare et MM-trinn ...

M

medlem215396

Gjest
Får du til å høre Michell i eget oppsett? En lp12 ville kanskje ha blåst Michell av banen igjen, i dette 2 mill oppsettet, ikke godt å vite. Når det er sagt, jeg forstår det med å like det en ser, eieglede, samt å skulle gjøre research på mange spillere. Et valg må man ta engang :)

• Liker

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Ja, det er sant ... Det er en slags pakke man må få til å passe. Et godt poeng du har da, og det er en slags greie man ikke ser ut til å komme utenom: dette med at man ikke får hørt ting i sitt eget oppsett. Vi får nå se hvor jeg ender opp, men foreløpig ligger Gyroen godt an. Man kan vel si det sånn også, at i et anlegg til to mill, føltes ikke Gyroen som noe svakt ledd. Nuvel, blir nok en lytterunde eller to til, for å være på den sikre sida. Forresten, siden Linn driver med et tildels lukket oppgraderingssystem: Får man noe "pant" for gamle deler om man oppgraderer, eller er man stuck med å selge de selv?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Får du overhodet noen relevant kunnskap ut av å høre en platespiller i et anlegg til 2 mill som jeg må anta har lite til felles med ditt eget oppsett?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ja, Gyrodeck er en vakker platespiller, så mye er sikkert . Jeg følger deg på dette med å holde fokus og ikke havne i en situasjon der du føler du alltid har et lass spillere du bare MÅ høre før du bestemmer deg, og Gyro er en såpass god spiller at du ikke går feil her. Jeg har hatt tre stykker, og selv om jeg har en bedre platespiller i dag, er det et av de komponentene jeg oftest savner.
Når det er sagt ville jeg vært litt forsiktig med å forvente å bli blåst i veggen av Gyro når du får den opp hjemme, basert på opplevelsen i tomillioners-riggen du hørte den i. Det er rimelig langt ute av kontekst, men samtidig sier det jo noe om at den ikke gjorde skam på resten av anlegget i dine ører. Når det gjelder MC-pickup i MM-riaa, er svaret et betinget ja. Du kan kjøpe en sk. High Output MC, som for eksempel Dynavector DV20xH, som gir såpass nivå ut at den spiller fint i en MM-riaa. Uansett er det viktig å huske på at riaatrinnet er vesentlig for totalopplevelsen av platespillerlyden, så det lønner seg ikke å kutte hjørner akkurat her.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.818
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
KAN man til nød kjøre MC-pickup på et MM-trinn, eller er det helt umulig?
Umulig er det ikke, men det blir ikke rare lyd-volumet ut av det:). HO MC kan gi et greit nivå, men det spørs jo hvile MC PU du ser for deg.
Om du må prioritere/velge - så er det jo et alternativ å kjøpe et av de rimeligste MM/MC trinnene (MF V-90/Pro-Ject PhonoBox S el.likn) så lenge. Det figurerer jo alternativt også en del brukte rimelige MM/MC-trinn på Torget som kan brukes inntil du får råd til noe bedre - og som kan selges videre igjen da.

• Liker

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.818
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Forresten, siden Linn driver med et tildels lukket oppgraderingssystem: Får man noe "pant" for gamle deler om man oppgraderer, eller er man stuck med å selge de selv?
Henger ikke helt med på hva du legger i lukket oppgraderingssystem, men - nei, det er ingen form for innbytteordning. Jeg vet at Kontrapunkt har tatt innbytte ved oppgradering i noen tilfeller, men det er ikke noe obligatorisk. Og sansynligheten for at man får en bedre pris ved privatsalg er stor.

• Liker

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Samtidig er det viktig å huske på at riaatrinnet er vesentlig for totalopplevelsen av platespillerlyden, så det lønner seg ikke å kutte hjørner akkurat her.
Dette er jeg enig i. Et bra RIAAtrinn kan løfte platespilleren mange hakk, og det er en investering som kan overleve mange pickuper og platespillere. Slik jeg ser det er Exactpickupen og Fono RIAA en større begrensning enn RP3/TT-PSU (som ligger tett oppunder Rega RP6). RB303-armen kan man sette ganske bra pickuper på, så hva med å først legge penger i en bra MC pickup og en heftig RIAA til Regaen. Disse blir med over på en bedre spiller i fremtiden. Å kjøpe en spiller til 20k+ og fortsette med Rega Fono tror jeg ikke blir noen stor suksess.

• Liker

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Planen ville i så fall vært å ikke vente for lenge med et riaa-trinn også, men det kan jo hende det er dette jeg burde kjøpe først. Og jeg skjønner, og har vært inne på tanken, med å kjøpe et rimelig riaa-trinn i mellom. Jeg vil egentlig bare unngå så langt jeg kan å kjøpe for mye ting midlertidig som jeg må kvitte meg med bare litt seinere, og ende opp med å tape noen tusenlapper, men det er kanskje sikrere når man kjøper brukt at man får igjen mer eller mindre lik pris?

Hva gjelder Linn og lukket oppgraderingssystem mener jeg at de fleste Linn-komponentene kun kan brukes på andre Linn-spillere, og ikke brukes fritt - med mindre jeg har misforstått noe?

Og for å utdype det korte svaret til Bach_Man over: Jeg har til dags dato hørt flere Rega-spillere i forskjellige prisklasser på forskjellige anlegg, og vil si at selv om det låt på mange møter dørgende forskjellig, var det også en slags likhet over dem. Jeg opplever Rega som relativt lett i beaten, kanskje til og med litt frampå. De Linn-spillerne jeg hørte var veldig forskjellig speca, men de hadde også definitivt en type signatur over seg alle tre, som kanskje ble mer myket opp ettersom man steg over hundretusenkronersmerket, men allikevel. Det jeg hørte med Gyroen refererte jeg til over, men følte den nesten lå i andre enden fra Rega - litt mer bakpå og seig, i positiv forstand. Linn lå litt midt i mellom, og føltes tightere, men kanskje litt mindre åpen.

Men om den kunnskapen er relevant for andre, veit jeg jo ikke :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.818
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Som andre har vært inne på så kan det være en høyst usikker variabel med det rigget du lyttet til Gyro´n i. Det kan jo være "alt" det øvrige som dro den i retning av den karakteristikken du nevner. Jeg kjenner ikke den spilleren i det hele tatt, men @impulse som har eid flere bør jo kunne si noe om grunnkarakteristikken, og kanskje også noe om den PU som evt. satt på - for det er vel ikke nevnt.

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Ja, alle innspill mottas med takk og angst og beven. Jo flere vinklinger man får, jo mer lærer man, og jo mer nevrotisk blir man!n Blir uansett litt mer lytting, tenker jeg, innenfor de to-tre nevnte kategoriene. Hadde vært morsomt å høre en RP10 i et annet oppsett også, for den gjorde merkverdig lite inntrykk.

Men pickup og tonearm, ja .. Tonearmen var en SME V - og ifølge selgeren bidrar den til noe av den seigheten, som jeg forsåvidt likte, det er bare aaaltfor mye dineros. Også ser den litt ut som en racerbåt, og det er litt kjipt, må jeg si. Pickupen var en DS Audio DS-W1.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Det kan jo virke som om du foretrekker en tung og seig lyd, og da er det bare å holde seg unna både Linn og Rega. De går for rytme og livlighet.

• Liker

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hvaslags krav har til utseende , funksjonalitet og lyd? Jeg ville så definitivt ha valgt en Wilson-Benesch Circle 25 lenge før en Gyrodeck, om du liker det smått minimalistiske designet. (Husk at de fleste bildene på nettet er uten tallerken, om du googler. Den låter strålende og kommer med en arm som gir selv konkurrenter til dobbel pris kamp til døra.
Like set and forget som en Rega, men med en litt annen aura. For å si det sånn.

• Liker

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Det kan jo virke som om du foretrekker en tung og seig lyd, og da er det bare å holde seg unna både Linn og Rega. De går for rytme og livlighet.
Ja, det er vel her utfordringa ligger. Jeg liker begge deler - sliter med en musikksmak uten fokus. Altfor variert. Dro opp åpningslåta på Radioheads In Rainbows, og den låt selvsagt bra, men mangla faktisk noe av den rytmiske piffen fra RP3-en, må jeg si.

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Hvaslags krav har til utseende , funksjonalitet og lyd? Jeg ville så definitivt ha valgt en Wilson-Benesch Circle 25 lenge før en Gyrodeck, om du liker det smått minimalistiske designet. (Husk at de fleste bildene på nettet er uten tallerken, om du googler. Den låter strålende og kommer med en arm som gir selv konkurrenter til dobbel pris kamp til døra.
Like set and forget som en Rega, men med en litt annen aura. For å si det sånn.
Har kikka på på de, siden du kom med anbefaling her, og må si at utseendemessig faller de utenfor min smak. Det ser litt for mye ut som et laboratorieapparat :) Andre jeg har kikka på er Transrotor og Nottingham, på diverse anbefalinger, men der også sliter jeg med utseende. VPI kan jeg like, om jeg skal strekke meg - men har ikke lyst til å strekke meg. Liker Linn - den ser klassisk ut, også er historikken fin også. Samme med Michell - det ser på en måte både klassisk, retro og sci-fi ut. Og RP10en har et drag av modernisme over seg, som jeg liker også. Også ser de alle funksjonelle ut, og jeg synes god design bør se funksjonelt ut.

I frykt for å banne i kjerka, må jeg vel innrømme at jeg synes det er litt mye sportsbilfakter og høyglans og skinnende lys i hifi-verdenen - og overdreven minimalisme! Jada, strenge krav, og det er jo mitt problem, forsåvidt. Så jeg landa på ARC og AP fordi det er omtrent det eneste jeg har sett som jeg kunne tenke meg å ha i stua.

Hver sin smak :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.818
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg synes på ingen måte det er noe ueffent kriterie å ekskludere spillere utfra de estetiske aspekter:). Er så absolutt der selv, og har ekskludert alle "boreplattform" spillere som potensielt interessante - kun utfra det estetiske. Man skal jo for pokker like den innretningen som skal stå fremme også. Selv en del PU`r ekskluderer jeg av samme grunn. Alternativer i med lego-klossfasong i bortimot fluoriserende farger får gjerne ha så bra egenskaper de vil for meg, men vil aldri havne på noen av mine spillere:).

BTW. Mht den spilleren du allerede har. Du hadde nok kommet en brukbar bit på vei i den retning du ønsker om du hadde investert i en ordentlig god PU og Riaa til den også. Så kunne kanskje ny spiller vært neste steg. Riaa`n og PU`n kunne du jo flyttet med, og hektet tilbake Exact`n på RP3`n ved salg.

• Liker

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Jeg synes på ingen måte det er noe ueffent kriterie å ekskludere spillere utfra de estetiske aspekter:). Er så absolutt der selv, og har ekskludert alle "boreplattform" spillere som potensielt interessante - kun utfra det estetiske. Man skal jo for pokker like den innretningen som skal stå fremme også. Selv en del PU`r ekskluderer jeg av samme grunn. Alternativer i med lego-klossfasong i bortimot fluoriserende farger får gjerne ha så bra egenskaper de vil for meg, men vil aldri havne på noen av mine spillere:).

BTW. Mht den spilleren du allerede har. Du hadde nok kommet en brukbar bit på vei i den retning du ønsker om du hadde investert i en ordentlig god PU og Riaa til den også. Så kunne kanskje ny spiller vært neste steg. Riaa`n og PU`n kunne du jo flyttet med, og hektet tilbake Exact`n på RP3`n ved salg.
Haha! Godt det er flere av oss. Ja, jeg ble anbefalt Lyra Delos som pickup, men den får jeg jo legokloss-assosiasjoner til. Spørs om jeg blir like streng med pickuper, da. Synes f.eks. den kan passe til en Linn-spiller - myker opp litt i den tretunge plinthen. Er jo en grunn til at de produserte mye fargesprakende lamper på det teakdominerte femtitallet :)

Ja, det var noen andre på tråden her som nevnte det samme alternativet, så det kan jo være en mulighet. En slags sakte oppbygging. Penga får bestemme når høsten kommer - også er det noen messer og hifipuls og diverse, så kan jo hende noe smart dukker opp både der og på brukten. Aller først må jeg ha lydisolerende hodetelefoner, siden det bygges et massivt leilighetskompleks fem meter fra kontorkjellervinduet mitt og jeg er i ferd med å gå fra vettet ...

• Liker
Reaksjoner: ptb

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei og velkommen til forumet.

Ja, det kommer mye forskjellige råd når man forespør om en såpass personlig ting som en platespiller,
der det visuelle faktisk har veldig mye å si for eiergleden. Hvordan produktet ser ut kan i noen tilfeller
ha veldig mye med hvordan man oppfatter lyden fra produktet...

I motsetning til mange andre her, mener jeg absolutt du skal kjøpe den spilleren som snakker til deg.
Michell Gyrodec er slettes ikke den verste spilleren man kan bruke sine hardt opptjente grunker på
og jeg er helt enig med deg i at den er griselekker å se på. Jeg vil dog anbefale deg å gå for en full-
rigger Gyrodec snarere enn SE (Spider Edition). Selv om fullriggeren ikke låter noe bedre, syntes jeg
den tar seg bedre ut med sine kontraster. Dessuten er det veldig greit med (hengslet) støvlokk. Kan
meget vel være værdt pristillegget. (SE kan eventuelt oppgraderes til fullriggerversjonen senere - tror jeg).

Selv om Gyrodecen stort sett ser ut som den gjorde for 40 år (?) siden, har den gjennomgått en mengde
oppgraderinger "under huden", med endringer i oppheng, endring av motorfesting, bytte fra AC- til DC-
motor og ikke minst muligheten til å bytte til større og bedre eksterne strømforsyninger. Spilleren er langt
bedre i dag enn den var i utgangspunktet, ikke gjennom revolusjon, men gjennom evolusjon. Så den er
helt klart konkuransedyktig i dag.

Dessuten er drivverket den komponenten - etter min mening - som påvirker lyden minst i en platespiller-
kombinasjon. Både armen, RIAAen og ikke minst pickupen vil påvirke lyden langt mer enn drivverket.

På en Gyrodec er det naturlige valget av arm; Michells egen Tecnoarm som spiller meget bra og der en
del av skavankene som preget (den rimelige) Regaarmen den bygger på er rettet opp. Det finnes andre
armer som kan være bedre, men de er også som regel veldig mye dyrere. Eneste alternativet jeg ser med
samme pris/ytelse potensiale, må være er en 9" Jelco SA-750 - som ikke er like allsidig som Tecnoarmen.

Som pickup på denne kombinasjonen kan du velge mellom en mengde forskjellige modeller; fra den billige
Rega pickupen du har i dag til... Ja, "the sky ist the limit". Jo bedre (og dyrere) pickup - jo bedre lyd...
Men et fornuftig sted å begynne kunne jo være en Sound Smith Carmen. Den kan benytter på din Rega
MM
RIAA, men etterhvert ville jeg oppgradert til en Graham Slee ERA V Gold med PSU-1.

Vil du bruke mer penger, gå for en Ortofon Cadenza Black pickup og en ASR Basis Mini Mk. III RIAA.

mvh
Gunnar Brekke

PS. At Linn LP-12 ikke skulle passe sammen med ARC er selvfølgelig svade - eller propaganda....

• Liker

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Hei og velkommen til forumet.

Ja, det kommer mye forskjellige råd når man forespør om en såpass personlig ting som en platespiller,
der det visuelle faktisk har veldig mye å si for eiergleden. Hvordan produktet ser ut kan i noen tilfeller
ha veldig mye med hvordan man oppfatter lyden fra produktet...

I motsetning til mange andre her, mener jeg absolutt du skal kjøpe den spilleren som snakker til deg.
Michell Gyrodec er slettes ikke den verste spilleren man kan bruke sine hardt opptjente grunker på
og jeg er helt enig med deg i at den er griselekker å se på. Jeg vil dog anbefale deg å gå for en full-
rigger Gyrodec snarere enn SE (Spider Edition). Selv om fullriggeren ikke låter noe bedre, syntes jeg
den tar seg bedre ut med sine kontraster. Dessuten er det veldig greit med (hengslet) støvlokk. Kan
meget vel være værdt pristillegget. (SE kan eventuelt oppgraderes til fullriggerversjonen senere - tror jeg).

Selv om Gyrodecen stort sett ser ut som den gjorde for 40 år (?) siden, har den gjennomgått en mengde
oppgraderinger "under huden", med endringer i oppheng, endring av motorfesting, bytte fra AC- til DC-
motor og ikke minst muligheten til å bytte til større og bedre eksterne strømforsyninger. Spilleren er langt
bedre i dag enn den var i utgangspunktet, ikke gjennom revolusjon, men gjennom evolusjon. Så den er
helt klart konkuransedyktig i dag.

Dessuten er drivverket den komponenten - etter min mening - som påvirker lyden minst i en platespiller-
kombinasjon. Både armen, RIAAen og ikke minst pickupen vil påvirke lyden langt mer enn drivverket.

På en Gyrodec er det naturlige valget av arm; Michells egen Tecnoarm som spiller meget bra og der en
del av skavankene som preget (den rimelige) Regaarmen den bygger på er rettet opp. Det finnes andre
armer som kan være bedre, men de er også som regel veldig mye dyrere. Eneste alternativet jeg ser med
samme pris/ytelse potensiale, må være er en 9" Jelco SA-750 - som ikke er like allsidig som Tecnoarmen.

Som pickup på denne kombinasjonen kan du velge mellom en mengde forskjellige modeller; fra den billige
Rega pickupen du har i dag til... Ja, "the sky ist the limit". Jo bedre (og dyrere) pickup - jo bedre lyd...
Men et fornuftig sted å begynne kunne jo være en Sound Smith Carmen. Den kan benytter på din Rega
MM
RIAA, men etterhvert ville jeg oppgradert til en Graham Slee ERA V Gold med PSU-1.

Vil du bruke mer penger, gå for en Ortofon Cadenza Black pickup og en ASR Basis Mini Mk. III RIAA.

mvh
Gunnar Brekke

PS. At Linn LP-12 ikke skulle passe sammen med ARC er selvfølgelig svade - eller propaganda....
Hoisa! Ja, svadapropagandaen er vel behørig motargumentert her allerede! Gyroen kan jo oppgraderes til Gyrodec og full Orbe og alt midt i mellom har jeg skjønt, så det gir en del muligheter. Bra innspill her, altså. En annen ting som tas med er pris: Gyroen koster nesten det samme nå som den gjorde da den kom, mens den gjengse oppfatning er at Linn er grisedyrt i forhold til hva man får igjen. Men avgjørelsen er absolutt ikke tatt 100%, selv om det har pekt seg ut en retning, så høsten blir spennende ... og morsom!

M

medlem215396

Gjest
......mens den gjengse oppfatning er at Linn er grisedyrt i forhold til hva man får igjen.
Er dette virkelig den gjengse oppfatning?
Det har vært poengtert flere ganger at Linn ikke trenger å koste, men muligheten ligger der for dem som ønsker. Jeg har ikke koblet opp egen spiller, men har hørt relativt enkelt spec' et lp12 spille musikk som jeg aldri siden har hørt det.

Igjen, lykke til :)

Sist redigert av en moderator:
  • Liker

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.818
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
......mens den gjengse oppfatning er at Linn er grisedyrt i forhold til hva man får igjen.
Er dette virkelig den gjengse oppfatning?
Det har vært poengtert flere ganger at Linn ikke trenger å koste, men muligheten ligger der for dem som ønsker. Jeg har ikke koblet opp egen spiller, men har hørt relativt enkelt spec' et lp12 spille musikk som jeg aldri siden har hørt det.
Gjengs oppfatning - tja. Der er ihvertfall relativt mange (som kanskje heller aldri har hørt en LP12) som mener det. Men, setter man opp et Sondek drivverk i dag m/Kore og Trampolin og velger en Hercules II out-board motorstyring lander man på ca. 35K.

Med forbehold om at Kore armbordet kan leveres pre-maskinert til andre armer enn Linn`s egne, så kan man velge blandt flere alternative tonearmer, eksempelvis Jelco 750, RB-808, RB-2000, eller Linn`s Akito arm. Dagens Akito 2 burde egentlig vært betegnet som 2.5 eller 3, da dagens versjon er den tredje i rekken med oppgraderinger fra forrige Akito 2 arm. Pris på Akito 2 er omtrent som RB-2000.

Prismessig havner man da (eks PU) fra ca. 40K - drøyt 50K. Velger man std. sub-chassis fremfor Kore, så kan man trekke fra ca. 5K.
Så får det være opptil hver enkelt selv å bedømme om man får vesentlig bedre snurrer i de prisområdene.

Jeg trives ihvertfall godt med min LP12, m/spec: Std. sub-chassis, Trampolin 2, Lingo 3, Akito 2.5 (skal erstattes av Ekos II som ligger på hylla) og Cadenza Black.

Edit: Noe av årsaken til prisnivået på Linn kontra en del andre fabrikat er at den i sin helhet produseres i Skottland, og ikke i et lavkostland. I tillegg er nok også produksjonskostnader for et heltre-plinth (med riktig tørket og stabilt virke) en del høyere enn andre løsninger.
Men, allikevel - hvordan de får prisen på Keel opp i over 30K kan omtrent karakteriseres som en "gåte":).

Sist redigert:
  • Liker
Topp Bunn