Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ja, så det. ARC ble solgt til McIntosh noen år tilbake, og nå solgt til TWC Enterprises.

    Hvordan forhold har trådstarter nå til ARC?
    Og kan man si at ARC i dag har noen forbindelser til gamle ARC annet enn navn og design?

    Jeg ser med fordel på en «opprydning» i HiFi markedet. Jeg ønsker meg litt bort fra alle disse små brands som egentlig ikke tilfører noe nytt og ikke i særlig grad tar bransjen videre med ny teknologi.
    Yamaha f.eks har ressurser til grunnforskning og teknologiutvikling som man ser kommer til uttrykk i state-og-the-art produktene deres. Det er mer av det jeg ønsker.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, så det. ARC ble solgt til McIntosh noen år tilbake, og nå solgt til TWC Enterprises.
    Her gjelder det å holde tunga rett i kjeften! :giggle:

    ARC ble kjøpt av Fine Sounds Group i 2009, McIntosh i 2012. Fine Sounds kjøpte opp en hel perlerekke, til de selv ble kjøpt ut av McIntosh og noen andre røvere. Fine Sounds Group ble da omdøpt til McIntosh Group. Så kom de vel frem til at det nå var på tide å selge ARC og bli kvitt litt daukjøtt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Her gjelder det å holde tunga rett i kjeften! :giggle:

    ARC ble kjøpt av Fine Sounds Group i 2009, McIntosh i 2012. Fine Sounds kjøpte opp en hel perlerekke, til de selv ble kjøpt ut av McIntosh og noen andre røvere. Fine Sounds Group ble da omdøpt til McIntosh Group. Så kom de vel frem til at det nå var på tide å selge ARC og bli kvitt litt daukjøtt.
    Takk for oppklaringen! ☺

    Ville vært skeptisk til å kjøpe et dagens ARC produkt som stadig er på vandring mellom nye eiere. Man vet aldri filosofien til de nye eierne, kanskje skal dem kjappe seg å innhente investeringen, lage noe billiggreier på samlebåndet i Kina?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    ARC er ikke daukjøtt men indrefilet...
    Du vet at Freia var indrefileten i norsk næringsmiddel produksjon, men de nye eierne ønsket å degradere indrefileten til en smakløs flatbiff.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ville vært skeptisk til å kjøpe et dsgens ARC produkt som stadig er på vandring mellom nye eiere.
    Mistenker at det er en vernet bedrift, så det kan hende det er en trygg investering, men som gir smått med avkastning.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mistenker at det er en vernet bedrift, så det kan hende det er en trygg investering, men som gir smått med avkastning.

    At avkastningen er for liten tyder vel på at de ikke selger produktene for dyrt?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ville vært skeptisk til å kjøpe et dagens ARC produkt som stadig er på vandring mellom nye eiere. Man vet aldri filosofien til de nye eierne, kanskje skal dem kjappe seg å innhente investeringen, lage noe billiggreier på samlebåndet i Kina?
    Så langt har det vel ikke gått ennå. ARC er vel fremdeles håndbygget i USA. Selv ICene er håndloddet.
    Ellers har vel de nåværende eierne satset på bling med art-deco designet på nyere produkter; i sterkt kontrast til det tidløse designet ARC sto for engang. Det er vel for å tekkes de nyrike......
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    At avkastningen er for liten tyder vel på at de ikke selger produktene for dyrt?
    Hva vet jeg? ARC og McIntosh har igrunn samme utstråling, stort lager med reservedeler, menneskelige og personlige produksjonslokaler med kort avstand mellom de på gølvet og admin. Og ikke minst - Made In USA. Rokker man ved noe av dette er de ferdige.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hva vet jeg? ARC og McIntosh har igrunn samme utstråling, stort lager med reservedeler, menneskelige og personlige produksjonslokaler med kort avstand mellom de på gølvet og admin. Og ikke minst - Made In USA. Rokker man ved noe av dette er de ferdige.
    Eg trur du har rett. Dessutan trur eg ikkje amerikanarane er i humør til å flagge ut særleg meir elektronikkproduksjon til Kina for tida....
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Nye lederen er vel tidligere salgssjef for nordamerika.
    Vil tro han vet hva selskapet står for og hva potensialet er.
    Har ingen anelse om hvorfor han slutta i jobben tidligere? Kan være interresant for å spå framtiden.

    Ang designet på de nye produktene, gs serien banet ny vei, men mener ref serien fortsatt er en revisjon av designet de siste 10 åra. Største oppdateringen på design fronten må være de sorte runde hjula istedet for de smale ovale fra tidligere modeller.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Eg trur du har rett. Dessutan trur eg ikkje amerikanarane er i humør til å flagge ut særleg meir elektronikkproduksjon til Kina for tida....
    Amerikanerne er jo litt morsomme da. En del av dem synes å mene at made in USA er et kvalitetstegn. Og det er det jo seff ikke nødvendigvis.
    Om produktet er sammensatt i amerika, kina, taiwan eller norge, spiller ingen rolle. Det er kvalitetskriteriene som gjelder.
    Rart...ingen snakker om at iphone har dårlig kvalitet fordi den er kina produsert, men HiFi...da er det sterke meninger :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For amerikanere er Made in USA naturlig nok viktig, for meg er Made in anywhere but China viktig. Har nok kinamikk som jeg ikke kan unngå.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    TQM (japansk = Total Quality Management) sørger for at et produkt holder den kvaliteten det er designet for.

    Men, det levner ikke en snøballs sjans i helvete å tro at noen av dagens x/FI produsenter er der.
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Ja, så det. ARC ble solgt til McIntosh noen år tilbake, og nå solgt til TWC Enterprises.

    Hvordan forhold har trådstarter nå til ARC?
    Og kan man si at ARC i dag har noen forbindelser til gamle ARC annet enn navn og design?

    Jeg ser med fordel på en «opprydning» i HiFi markedet. Jeg ønsker meg litt bort fra alle disse små brands som egentlig ikke tilfører noe nytt og ikke i særlig grad tar bransjen videre med ny teknologi.
    Yamaha f.eks har ressurser til grunnforskning og teknologiutvikling som man ser kommer til uttrykk i state-og-the-art produktene deres. Det er mer av det jeg ønsker.
    ARC er vel ikke noe lite merke. Er vel verdens største på rørutstyr og har vert det lenge. Er vel også en av de som har holdt på lengst innen high-end og lager noen av verdens beste hifi produkter. Yamaha, Pioneer og Sony har laget stort sett "plastic fantastic" de siste tiårene, unntatt noen få produkter med kvalitet som stort sett er solgt lokalt i Japan. Det er ikke nok med nok penger og resurser visst ikke viljen er der, og det er marked og økonomene som styrer....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan forhold har trådstarter nå til ARC?
    Og kan man si at ARC i dag har noen forbindelser til gamle ARC annet enn navn og design?

    Jeg ser med fordel på en «opprydning» i HiFi markedet. Jeg ønsker meg litt bort fra alle disse små brands som egentlig ikke tilfører noe nytt og ikke i særlig grad tar bransjen videre med ny teknologi.
    Yamaha f.eks har ressurser til grunnforskning og teknologiutvikling som man ser kommer til uttrykk i state-og-the-art produktene deres. Det er mer av det jeg ønsker.
    Eg har ein ARC SP 10 frå midten av 80-talet, og så har eg møtt Bill Johnson på OHC ein gong. Elles har eg prøvd nokre av forsterkarane derifrå. Spesielt forforsterkarane. Nokon anna forhold har eg ikkje.
    Elles trur eg firmaet er lokalisert på same staden som det har vore, og har mange av dei tilsette og dermed kompetansen på røra. Filosofien er der nok også, og eit heidundrande stort lager av deler, vil eg tru.
    Produktutvikling i aust trur eg skjer veldig langt borte frå det som gjeld lydkvalitet. Dei er opptekne av dei segmenta og produktkategoriane der omsetjinga er interessann. Sjå berre på Oppo, som lagde noko av det flottaste når det gjeld sølvplatespelarar. Dei kutta alt, til fordel for å lage mobilelefonar og duppedittar. Pioneer gjer også lite, og er berre ein skugge av det firmaet som dreiv produktutviklilng på 70-talet. Yamaha er eit konsern som er så stort, og som produserar så mykje hummar og kanari,, at det er vanskeleg å fylgje med. Produktutviklinga går på mopedar, elektroniske flygel, og nostalgisk design når det gjeld lydprodukt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Pioneer har slutta med audio og audiodelen er solgt til Onkyo. Navnet brukes vel ennå......
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    82
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er på jakt etter et (sølvfarget) REF 150 SE sluttrinn. Noen derute som har et de gjerne vil kvitte seg med? Har selv et REF 150 sluttrinn med KT 120-rør som jeg vet. vil kvitte meg med dersom det skulle bli aktuelt...
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    82
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Ser ellers at det debatteres om ARC sin fremtid. I disse tider er det vel vanskelig å spå noe som helst, men kanskje McIntosh og ARC ble for like inne samme produktsortiment? Synes ikke det virker som om ARC har tenkt å legge inn årene. Som et lite apropos kan jeg nevne at ARC er det mest (norsk-) amerikanske produktet som finnes. Fabrikken er like ved Minneapolis, midt i den "norskeste" delen av Minnesota. Er ikke dumt å være chauvinistisk i disse dager.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Prisene er blitt høye ja. Monoblokkene REF 210 som jeg har, ble vel dobblet i pris siste årene, sist jeg så de i en prisliste. Noe oppgradert ja, men i basis samme forsterkere. Nå er de forresten ikke i sortimentet til importøren Mono heller...
    Men produktene til ARC er noe av de beste rørproduktene på markedet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er det fleire enn meg som framleis brukar ARC sine legendariske forforsterkarar? Eg tenkjer på SP 6, 8 10 og 11. For så vidt SP 3 også.
    Eg er interessrt i korleis ein eventuelt opplever det å bruke ein 30 - 40 år gammal sak. Det kan bli ein artikkel....
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Er det et firma som har livets rett må det vel være ARC! Har definitivt inntrykk av at dette er seriøse folk som er i
    markedet for å levere produkter av høyeste kvalitet.
    Det finnes et hopetall av firmaer som først og fremst er på banen for pengenes skyld. Dårlig kamuflert av mer
    eller mindre fancy innpakning.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Er det et firma som har livets rett må det vel være ARC! Har definitivt inntrykk av at dette er seriøse folk som er i
    markedet for å levere produkter av høyeste kvalitet.
    Det finnes et hopetall av firmaer som først og fremst er på banen for pengenes skyld. Dårlig kamuflert av mer
    eller mindre fancy innpakning.
    ARC er bra greier, design og lyd - top notch. Byggekvalitet? Not so much.. Ihvertfall enkelte av de dyrere produktene har en noe spinkel konstruksjon i forhold til hva man kan forvente i prisklassen. Det andre som jeg synes er suspekt er hvordan de kan lansere f. eks Ref 75 med ekstra lange festepinner til printkortene, slik at kt150 ikke passer inn i chassis, for så kort tid etter lansere ref 75 Se, hvor printkortene er lavere i chassis.. Den største lydmessige forbedringen utgjøres av overgang fra kt120 til kt150.. Sender man en ref 75 til oppgradering til SE så utgjør en del av arbeidet å senke printkortene i chassis slik at rørene passer .. Catch my drift? Ja, de er seriøse folk, men er på banen for pengenes skyld også, de driver ikke noe veldedighetsarbeid for hifi folket akkurat.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    ARC er bra greier, design og lyd - top notch. Byggekvalitet? Not so much.. Ihvertfall enkelte av de dyrere produktene har en noe spinkel konstruksjon i forhold til hva man kan forvente i prisklassen. Det andre som jeg synes er suspekt er hvordan de kan lansere f. eks Ref 75 med ekstra lange festepinner til printkortene, slik at kt150 ikke passer inn i chassis, for så kort tid etter lansere ref 75 Se, hvor printkortene er lavere i chassis.. Den største lydmessige forbedringen utgjøres av overgang fra kt120 til kt150.. Sender man en ref 75 til oppgradering til SE så utgjør en del av arbeidet å senke printkortene i chassis slik at rørene passer .. Catch my drift? Ja, de er seriøse folk, men er på banen for pengenes skyld også, de driver ikke noe veldedighetsarbeid for hifi folket akkurat.
    Enig. Det er efterhånden vanvittige priser de har på deres udstyr. Jeg har selv en REF5, hvor det brummer lidt fra 6550 røret. ARC siger delv, at de havde problemer med at få det til at køre ordentligt med 230V. Den lyder godt, men ikke prangende kvalitet
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    ARC er, som alle andre, avhengig av å tjene penger skal butikken gå rundt. Derom hersker ingen tvil.
    Jeg synes også prisene har steget mye og ville ikke tatt meg råd til å handle det ARC-utstyret jeg sitter med i dag
    til dagens priser. Men der er langt fra ARC alene. Det er mange som opererer med langt villere priser.
    Det føler jeg er trist for rekrutteringen til hobbyen. På sikt gjør de seg selv bare en bjørnetjeneste.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Prisene på ARC har økt etter at de faset inn art-deco designet myntet på nyrike. Blårussen tok nok over der også.....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Det er ikke bare art-deco serien som ikke var helt bra, men de nye eierne for en del år tilbake tok f.eks. å satte REF navnet på utstyr som tradisjonelt ikke skulle være i den klassen, slik som f.eks. REF 110, som konstruksjonsmessig var en VT100, for å kunne ta 30-40% bedre betalt. Tradisjonelt hadde alle REF produktene rør i strømforsyningen...
     

    Cato212

    Fersking
    Ble medlem
    21.01.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Ryktene er at snart skal ARC lansere en ny og rimeligere serie - Ca USD $5,000 per komponent. Begynner med en ny VSi50 integrert. Visstnok ogsa visuelt design av Livio Cucuzza som designee for baade ARC og sonus faber
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo etterhvert blitt regelen at REF modellene etter ikke alt for lang tid får slengt på SE og det koster skjorta å oppdatere. Tror nok, som andre, at dette er helt bevisst og at de kunne laget modellen like bra med en gang.
    Ellers er jo ikke dette noe nytt fra ARC, tenker f.eks på SP-3 som ble SP-3A og så SP-3A-1, -2, -3 og -4. For en del år siden var det også mulig å oppdatere til SP-3B. Forskjellen fra nå var at revisjonene var forholdsvis rimelige. Samme med SP-6 som ble SP-6A, -B, -C og -E, men her var de tildels veldig forskjellige så tror ikke så veldig mange ble oppdatert.
    I etterkant ble jo klassikerne SP-3A-1 og SP-6B.
     

    Mono AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.09.2014
    Innlegg
    270
    Antall liker
    151
    En liten oppdatering vedrørende Audio Research.
    Audio Research har forlatt McIntosh Group og er nå etablert som et selvstendig selskap.
    Ny eier, TWS Enterprises, er et amerikansk selskap som i sin helhet er eiet av Trent Suggs. Trent vil overta rollen som selskapets øverste leder og i tillegg være salgsdirektør for det amerikanske markedet. Trent har tidligere vært ansatt hos Audio Research som salgsansvarlig for Nord Amerika.

    David Gordon, som har vært ansatt hos Audio Research i en årrekke overtar, som daglig leder. Brandon Lauer er hentet tilbake til selskapet og vil ha rollen som ansvarlig for internasjonalt salg og markedsføring.

    Trend, David og Brandon utgjør selskapets nye ledertrio, dette er ressurspersoner som alle har en unik kjennskap til selskapets historie og kultur.

    Produktutvikling og produksjon forblir på selskapets 20.000 kvadratmeter store anlegg i Maple Grove, en forstad vest for Minneapolis. Håndverksmessig produksjon og bruk av de aller beste komponenter vil bli videreført og videreutviklet ytterligere. Warren Gehl som i en årrekke har vært sentral i produktutvikling vil fortsette i samme rolle med blant annet kvalitetssikring av hvert eneste produkt som forlater fabrikken.

    Audio Research feirer 50-årsjubileum i år, nye spennende prosjekter vil bli realisert i løpet av de neste årene og vil bidra til befeste selskapets posisjon ytterligere. I forbindelse med omleggingen er Mono AS stolte over å være en del av Audio Research familien.

    mvh
    Simen - Mono AS
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn