Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer! Og hvordan vil du beskrive forskjellene sammenliknet med PL EVO 400 om jeg kan spørre?

    Mvh
    -BB-
    Oi, nå henter du opp et gammelt sitat! Tror ikke jeg kan svare godt på det, da absolutt alle komponenter i anlegget mitt er byttet ut siden da.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Hei AR venner , jeg har en CD3mk2 som har avgått med døde. Det vil si den spinner plata og displayet viser at den spiller. Men,det kommer ikke lyd! Har byttet signalkabel , byttet inngang på preamp osv , like dødt.

    Hvem reparerer AR her på berget , og ennå viktigere er den verdt å reparere?
    Fredrik
     

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    171
    Antall liker
    355
    Sted
    Karmøy
    Hei AR venner , jeg har en CD3mk2 som har avgått med døde. Det vil si den spinner plata og displayet viser at den spiller. Men,det kommer ikke lyd! Har byttet signalkabel , byttet inngang på preamp osv , like dødt.

    Hvem reparerer AR her på berget , og ennå viktigere er den verdt å reparere?
    Fredrik
    Ta kontakt med Mono kanskje de kan hjelpe.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Ta kontakt med Mono kanskje de kan hjelpe.
    Jeg hadde også problemer med samme spiller for to år siden. Mono med Servicekompaniet fikset spilleren med nytt driver fra ARC. Det kostet samlet en 7-8000 kroner, og spilleren har vært outsstanding etterpå. Jeg synes den spiller svært bra, også i forhold til nyere dyre spillere.
    Det er et spørsmål selvsagt må stille: Er spilleren verdt en reparasjon, eller er en ny like fornuftig?
    Min erfaring med ARC CD3 mk.II er at den er verdt en slik reparasjon.
    Jeg tror Mono har en annen servicepartner nå, men de gjør sikkert en utmerket jobb. Jeg regner med at ARC har nytt drivverk også, noe som kan være et problem med eldre cd-spillere. Det får du greie på ved å kontakte ARC, det er svært servicevennlige folk.
    Lykke til!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    ARC har muligens drivverket, men det har vært ute av produksjon siden 2012 og er ikke lengre å finne "derute". Siden platen surrer og går tror jeg ikke det er drivverket i dette tilfellet...
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    ARC har muligens drivverket, men det har vært ute av produksjon siden 2012 og er ikke lengre å finne "derute". Siden platen surrer og går tror jeg ikke det er drivverket i dette tilfellet...
    Kanskje ikke, men laseren er vel problemet med eldre drivverk? Min spiller "fusket", men drivverket "gikk". Likevel var skifte det skifte av drivverk som løste problemet. Uansett vil en service konstatere hva som er problemet, og komme med løsningsforslag. Mitt råd er derfor å ta kontakt med Mono.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Takk for svar , som Voff sier , platen snurrer og telleverket går men null lyd ut og spilleren er litt varm på toppen. Til høyre for CD luka
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Står to kjøleribber til høyre for CD luka...
    20181126_191357_GDNCAA.jpg
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Hei AR venner , jeg har en CD3mk2 som har avgått med døde. Det vil si den spinner plata og displayet viser at den spiller. Men,det kommer ikke lyd! Har byttet signalkabel , byttet inngang på preamp osv , like dødt.

    Hvem reparerer AR her på berget , og ennå viktigere er den verdt å reparere?
    Fredrik
    En annen som kanskje kan hjelpe er RJ Elektronikk i Bodø (https://www.rj-elektronikk.no/index.php). Han er har jo blitt en slags hoff-reparatør for Dynamic Precision-folket, men han har Audio Research også på listen over merker han reparerer. Har selv veldig god erfaring med han (på DP utstyr vel og merke).
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Noen som har erfaring med ARC Ref 75? Ser det står noen brukte til salgs på diverse nettsteder. Ser at prisene ligger ganske høyt. Tenkte ikke på SE utgaven som vel er en oppgradert utgave?
     

    Ericr45

    Fersking
    Ble medlem
    21.08.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Torun, Polen
    Heisan...Er enig med deg ang designet...Men har ikke kommet over noe som slår lyden i vesentlig grad, selv om utseendet mest minner om akuttmottaket på Ullevål.
    Så meg nødt til å pynte litt grønn teip så ikke kona skulle gå i taket. Nå blir hun blank i øynene når jeg setter på Cat Stevens :)
     

    Vedlegg

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Spørs om ikke dette er min gamle D-79 som jeg kjøpte for 40 år siden. Hvorfor har du klistra på tapen rundt?
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Den Main out'en som du har satt spørsmålstegn ved skal virke.
    Bare hold deg unna Record Out (den er før volumkontrollen så 100% volum med andre ord).

    --
    Martin
     

    Lafaro

    Fersking
    Ble medlem
    14.08.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Tromsø
    Hei, jeg er fersk her på forumet og meldte meg inn nå etter at min AR CD5 begynte å fuske i sommer. Spilleren vil ikke lese plata og det lyser no disc i displayet. Sannsynligvis er det laseren som har tatt kvelden. Har lest innleggene om CD3 fra juni i år i denne tråden. Mine spørsmål til dette svært kompetente forum er::

    - Tror dere det kun er snakk om laseren her, eller er det mulig at også drivverket er kaputt?
    - Vil det lønne seg å reparere spilleren? Tror det så lenge det kun er snakk om laseren
    - Hvor kan man få tak i ny laser? Ser at det er mye billige ting på ebay, men ser også at det er et nettsted i Tyskland "Gerner Electronics"/lasertrader.de som virker seriøst. Erfaringer?

    Har vært i kontakt med Mono/rj-elektronikk/Servicekompaniet, rj-elektronikk opplyser om at det er så som så mht kvalitet på laserne man får kjøpt og har vel så gode erfaringer med å reparere den eksisterende.

    Er svært takknemlig for alle innspill,
    Mvh
    Lafaro
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er Philips Pro2 verk i disse. Har prøvd disse laserne fra e-bay; det er kinakopier. De virket ikke. Mange har samme erfaringen ser jeg av nettet. Drivverket er ute av produksjon; forsvant i 2012. Det er mulig ARC har delelager av nytt verk/laser - de bruker det jo fremdeles. Ta kontakt med ARC forhandler/importør. Om det lønner seg eller ei avhenger av hva ARC skal ha for laser evt drivverk. Skifte av laser er en halv times arbeid....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det kan bli endring på designet nå? At de har vært eid av McIntosh group forklarer jo det fryktelige art-deco designet som skjemmer deres nyere produkter. Synd for de lager ypperlige saker....
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har en REF 75 på vei, har hatt REF 75 SE før, håper det ikke er så stor forskjell på lydkvalitet utover noe mindre effekt på KT120 kontra KT150? Noen som har hørt begge og kan uttale seg? funker det forresten bra med SS preamp, eller er det å foretrekke med rør preamp/SS effekt om man vil benytte seg av rør og transitor i kombinasjon? Er vel bare å prøve er sikkert det mest naturlige svaret, men er spent på om det er fordeler/ulemper utover det faktum at effektrør er dyrere skal man ha ampen til tv bruk etc. En fordel med KT120 er at de koster mindre i innkjøp, men så har de vel kortere levetid også?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Begge alternativer er gode muligheter. Ettersom at preampen har mest å si for den totale lydsignaturen, tenker jeg at det bør avgjøre hvor du har rør og hvor du har ss.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Leser litt på nettet om at det er mulig å sette in KT150 rør på REF 75 og dermed oppnå rundt 90% av lydegenskapene til SE varianten.. Flere som har snakket med AR representanter som går god for det, til tross for at det offisielt er kt120 som gjelder for standard Ref 75. Hmmm... Hvor får man kjøpt en matchet kvartett kt150 billigst mulig?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Beklager, ikke meningen å fleipe det bort. Problemet med KT150 er at det bare finnes en produsent. Og da vet man jo hva som skjer med prisen. Det er vel lettere å si hvor man ikke skal kjøpe dem - Audio Research’s «egne.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Om jeg ikke husker feil så senka de printet i 75se for å få fysisk plass til kt150 i høyden.
    Videre mener jeg de kjører en annen trafo for å holde røra med driftsspenning (høyere på kt150 enn kt120).

    Kan si det går fint med kt120 på vs115 (beregna på 6550), men det gir skikkelig varm trafo. Om det er det samme fra kt120 til kt150 vet jeg ikke.

    Jeg har handla kt120 hos mala. Regner med de leverer kvartett med kt150 også.

    Martin
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Om jeg ikke husker feil så senka de printet i 75se for å få fysisk plass til kt150 i høyden.
    Videre mener jeg de kjører en annen trafo for å holde røra med driftsspenning (høyere på kt150 enn kt120).

    Kan si det går fint med kt120 på vs115 (beregna på 6550), men det gir skikkelig varm trafo. Om det er det samme fra kt120 til kt150 vet jeg ikke.

    Jeg har handla kt120 hos mala. Regner med de leverer kvartett med kt150 også.

    Martin
    Ja, det ble nevnt at det blir noe trangt for KT150 i REF 75 og at noen velger å benytte den uten deksel av denne grunn, men trafo skal etter sigende være den samme og således burde det gå greit med høyere driftspenning?
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    159
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    1
    I følge manualene er både KT120 og KT150 bias-strømmen satt til 65mA. Anodeeffekten er oppgitt til 27 Watt i begge tilfeller og det betyr at driftspenningen er den samme med begge typer rør, dvs 415 Volt. Ettersom glødestrømmen er omtrent den samme for begge type rør , skulle det ikke tilsi at trafoene blir noe varmere med KT150.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Om jeg ikke husker feil så senka de printet i 75se for å få fysisk plass til kt150 i høyden.
    Videre mener jeg de kjører en annen trafo for å holde røra med driftsspenning (høyere på kt150 enn kt120).

    Kan si det går fint med kt120 på vs115 (beregna på 6550), men det gir skikkelig varm trafo. Om det er det samme fra kt120 til kt150 vet jeg ikke.

    Jeg har handla kt120 hos mala. Regner med de leverer kvartett med kt150 også.

    Martin
    senke printet ja, hvor kan jeg få gjort det da? Audio Research har vel en timespris høyere enn advokater, kirurger og tannleger til sammen, så ser helst for meg en profesjonell DIY'er;)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    "Pinnene" som printet er festet til skulle vært litt kortere. Det er visst plass til KT150 med deksel,men er "litt" trangt.Trenger nok mere luft rundt seg.

    Skjermbilde.PNG
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Går nok ikke så drastisk til verks som jeg nevnte i forrige post, men tror nok AR tar seg j***** godt betalt for tilsynelatende små inngrep. De skal tjene penger, det er klart. Når hver upgrade gjør alt så vannvittig mye bedre må det bety at foregående konstruksjoner er middelmådige, godt de stadig finner forbedringspotensiale.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    "Pinnene" som printet er festet til skulle vært litt kortere. Det er visst plass til KT150 med deksel,men er "litt" trangt.Trenger nok mere luft rundt seg.

    Vis vedlegget 658227
    Føler meg litt som Derrick, men selv Horst Tappert hadde vel spekulert i hvorvidt AR med vilje gjorde det litt for trangt for KT150 og hadde en plan for SE versjonen allerede når REF 75 ble lansert?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hei Audio Research venner. Er på vei til å bytte ut min forsterker. Har RF 75 SE på lista mi (tenker meg KT150 rør) . Men er det noen som kan forklare en uvitende hva som er grunnen til at det ligger så mange til salgs pent brukt?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Hei Audio Research venner. Er på vei til å bytte ut min forsterker. Har RF 75 SE på lista mi (tenker meg KT150 rør) . Men er det noen som kan forklare en uvitende hva som er grunnen til at det ligger så mange til salgs pent brukt?
    Går vel rykter om SE +;)
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    555
    Sted
    Bærum
    Det er nok en tilfeldighet. Men en super mulighet spør du meg.
    En av Audio Research aller beste forsterkere, bare å google.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mange brukt? Typisk. Det var ingen brukte når jeg så etter en......
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Det er nok en tilfeldighet. Men en super mulighet spør du meg.
    En av Audio Research aller beste forsterkere, bare å google.
    Fantastiske komponenter du har i oppsettet ditt=) Jeg har faktisk en Denafrips Ares 2 på vei som jeg skal bruke med REF 75, håper på god synergi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn