Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hei folk!

    Kjøpte for ikke lende siden en ARC LS15 mye fordi den hadde balanserte utganger og innganger. Min tidligere Copland pre hadde ikke det. Kjøpte et sett med balanserte kabler samtidig som jeg kjøpte min nye LS15.
    Synes at det egentlig låt bra, mye mer dynamikk, bass, diskant og detaljer. Mye mer av alt egentlig. Men det har blitt litt slitsomt også, musikaliteten og lekenheten anlegget formidlet ble liksom litt borte. Har nesten hatt lyst til å bytte ut hele forsterkersettet i perioder. Men, har hatt noe i bakhodet; " folk gir opp for lett " var det en som skrev her på forumet en gang. Og, han har jo så altfor rett. :)
    Nappet ut mine balanserte kabler og inn satte jeg et par RCA kabler mellom pre og effekt. Kan hende at lyden er målbart dårligere men mye mer behagelig å høre på.
    Andre som har vært borti noe tilsvarende når det gjelder balansert?

    Vis vedlegget 557444
    Gjerne ulik gain og mellom de ulike komponenter med xlr kontra rca
     

    hifirutger

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2014
    Innlegg
    43
    Antall liker
    54
    Sted
    Gothenburg
    Ni med Refdac. Han ni provat andra rör? Vad tyckte ni?
    Jag använder rör från ARC och det låter fantastiskt. Har dock inte testat något annat.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hei folk!

    Kjøpte for ikke lende siden en ARC LS15 mye fordi den hadde balanserte utganger og innganger. Min tidligere Copland pre hadde ikke det. Kjøpte et sett med balanserte kabler samtidig som jeg kjøpte min nye LS15.
    Synes at det egentlig låt bra, mye mer dynamikk, bass, diskant og detaljer. Mye mer av alt egentlig. Men det har blitt litt slitsomt også, musikaliteten og lekenheten anlegget formidlet ble liksom litt borte. Har nesten hatt lyst til å bytte ut hele forsterkersettet i perioder. Men, har hatt noe i bakhodet; " folk gir opp for lett " var det en som skrev her på forumet en gang. Og, han har jo så altfor rett. :)
    Nappet ut mine balanserte kabler og inn satte jeg et par RCA kabler mellom pre og effekt. Kan hende at lyden er målbart dårligere men mye mer behagelig å høre på.
    Andre som har vært borti noe tilsvarende når det gjelder balansert?

    Vis vedlegget 557444
    Gjerne ulik gain og mellom de ulike komponenter med xlr kontra rca
    Et balansert signal som XLR har høyere amplitude enn ubalansert som RCA / phono.
    Gain:
    Amplitude ut - amplitude inn.
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Har en Renaissance Blue Master Signatur Mk 2 XLR og en Renaissance Blue Master XLR hvor bør beste kabel plasseres?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hei.
    Rørene i min LS-26 passerte nå 2000 timer hvor lenge varer de ?.

    O
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei.
    Rørene i min LS-26 passerte nå 2000 timer hvor lenge varer de ?.

    O
    Er det standard 6h30 rør bør de holde 3000-4000 timer. Er det DR rør det dobbelte...

    Mvh
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    82
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    REF 150 kontr REF 150 SE

    Kjære Audio Research fundamentalister!

    Er det noen av dere som har oppgradert REF 150 sluttrinnet til REF 150 SE? Jeg har (selvfølgelig) lest tester av REF 150SE kontra REF 150, så jeg er kun ute etter noen som har gjort oppgraderingen, eller som (selv) har byttet ut sin REF 150 med REF 150SE.

    Jeg har selv REF 150 med REF 5SE som forforsterker. Franco Serblin Ktema høyttalere. De har relativ lav impedans (3,2 i "snitt"), men den er stort sett av godartet ("Ohmsk") natur. Bruker 4 Ohms uttaket på REF 150, men kunne til tider ønske meg litt mer punch/kontroll i bassområdet (litt tørrere bass). Noen som vet om det er forskjell i utgangsimpedans mellom de to utgavene, samt maks output i ampere?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dette var ingen dum oppgradering av et relativt beskjedent oppsett! :) Jeg introduserer meg herved - kanskje ikke som fundamentalist - heller som nyforelsket :D

    42638D99-8564-4091-9257-2FFF5CDB3810.jpg
    A54D205E-324E-49F7-B98D-36C7A201273E.jpg
    92EB97D7-C8B0-4EBC-B343-06F4BDC1EA23.jpg
    3C3F1224-B0D0-4F4F-AB32-F0DA1A2AE939.jpg


    Jeg er ekstremt fornøyd, og må si at det ble litt bakoversveis da jeg koblet opp denne første gang! Det blir lett floskler når man skal forklare lyd. Men den mest håndfaste forskjellen var en mye mer solid og dypere bass. Og av det mer abstrakte, så opplevdes det som at hele lydbildet åpnet seg mye. Det låter på en måte størrre. Etter å ha tenkt litt på det, mener jeg at det handler mye om dynamikk. Det er større forskjell på de rolige og de høyere delene gjennom låta. Mørkere bakgrunn. Mer detaljer og tydeligere stereobilde. Sammenligningen er med Parasound P6 og kun vinyl spilt.

    Som nyforelsket i Audio Research dukker det opp noen spørsmål som jeg regner med at dere ytterliggående fundamentalister kan svare på. Han jeg kjøpte visste ikke hvor gamle rørene er.

    1. Finnes det noen måte å finne ut om rørene er slitne og trenger bytting?
    2. Hvilke rør anbefales til denne? (I en forsiktig prisklasse)
    3. Når jeg har valgt phono som input er det en relativt lavfrekvent dure-/brummelyd i høyttalerne. Den øker når jeg skrur opp volum, og er uavhengig av jording og platespiller. Lyden forsvinner når jeg plugger ut kablene fra phono-input. Er det noen som har gode idéer om hva som kan gjøres?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gratulerer med "ny" preamp :)
    Rørene må måles,det kan flere her inne mere om enn meg. Siden det er 12AX7 rør så er det mye å velge i alle prisklasser. Audiomix her på Sentralen kan sikkert skaffe deg gode rør. Brummingen er jeg usikker på men prøv å bytte plass med powerampen din å se om det hjelper og få den lenger unna platespilleren.

    O
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Mono AS selger komplette rørsett til SP16 for snaut 4000,-. Da er du garantert høy kvalitet og at rørene er tilpasset forsterkeren.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Mono AS selger komplette rørsett til SP16 for snaut 4000,-. Da er du garantert høy kvalitet og at rørene er tilpasset forsterkeren.
    4000,- for tre par matchede 12AX7 er temmelig friskt priset. Det er ingenting som tyder på at AR benytter spesielt dyre rør, selv om de selv av markedshensyn påstår at du må benytte deres rør. Selv ville jeg definitivt heller gått for Psvane's toppmodeller i stedet.
    https://malaaudio.no/Produkt/24/1000163/Psvane-T-MK2-Series-12AX7-T2
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Mono AS selger komplette rørsett til SP16 for snaut 4000,-. Da er du garantert høy kvalitet og at rørene er tilpasset forsterkeren.
    4000,- for tre par matchede 12AX7 er temmelig friskt priset. Det er ingenting som tyder på at AR benytter spesielt dyre rør, selv om de selv av markedshensyn påstår at du må benytte deres rør. Selv ville jeg definitivt heller gått for Psvane's toppmodeller i stedet.
    https://malaaudio.no/Produkt/24/1000163/Psvane-T-MK2-Series-12AX7-T2
    Da er tre par Psvane bestilt fra Mala til den (litt mer) nette summen av 2700,- Gleder meg til å prøve ut.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ARC har en veldig streng innkjøpskontroll for nyproduserte rør og minst 50% fra alle rør-batcher blir forkastet iflg ARC selv. Jeg ville kanskje prøvd et rør-sett levert fra ARC for å finne ut hvordan ARC mener at en SP16 faktisk skal høres ut, og heller supplert med andre rør senere.

    Nå har jeg vel blitt litt immun mot prisene på gode rør, både nye og NOS, så jeg reagerer ikke særlig på en pris på 3938,- for 5 stk 12AX7 og 1 stk 12AX7 LN.
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Mono AS selger komplette rørsett til SP16 for snaut 4000,-. Da er du garantert høy kvalitet og at rørene er tilpasset forsterkeren.
    4000,- for tre par matchede 12AX7 er temmelig friskt priset. Det er ingenting som tyder på at AR benytter spesielt dyre rør, selv om de selv av markedshensyn påstår at du må benytte deres rør. Selv ville jeg definitivt heller gått for Psvane's toppmodeller i stedet.
    https://malaaudio.no/Produkt/24/1000163/Psvane-T-MK2-Series-12AX7-T2
    Da er tre par Psvane bestilt fra Mala til den (litt mer) nette summen av 2700,- Gleder meg til å prøve ut.
    Merk: 1 matchet par på venstre side, 1 matchet par på høyre side.
    Det tredje paret går til RIAA, da, selvsagt. Underforstått, du må være sikker på hvilke som er RIAA-rør når du bytter.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Mono AS selger komplette rørsett til SP16 for snaut 4000,-. Da er du garantert høy kvalitet og at rørene er tilpasset forsterkeren.
    4000,- for tre par matchede 12AX7 er temmelig friskt priset. Det er ingenting som tyder på at AR benytter spesielt dyre rør, selv om de selv av markedshensyn påstår at du må benytte deres rør. Selv ville jeg definitivt heller gått for Psvane's toppmodeller i stedet.
    https://malaaudio.no/Produkt/24/1000163/Psvane-T-MK2-Series-12AX7-T2
    Da er tre par Psvane bestilt fra Mala til den (litt mer) nette summen av 2700,- Gleder meg til å prøve ut.
    Merk: 1 matchet par på venstre side, 1 matchet par på høyre side.
    Det tredje paret går til RIAA, da, selvsagt. Underforstått, du må være sikker på hvilke som er RIAA-rør når du bytter.
    Vet ikke om jeg skjønte deg helt, Håkon. Røroppsettet ser slik ut:

    A40467EB-2F2F-4671-993C-96C163E6DF51.jpg
     

    Vedlegg

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Atle:
    Nå står det ikke svart på hvitt at V2 + V3 er venstre utgang, mens V4 + V5 er høyre, så bare sjekk det for å være sikker. I så fall skal V2 + V3 være det ene matchede paret, mens V4 + V5 skal være det andre matchede paret. Dermed har du igjen 2 stk rør som skal i de hhv. V1 og V6 :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Atle:
    Nå står det ikke svart på hvitt at V2 + V3 er venstre utgang, mens V4 + V5 er høyre, så bare sjekk det for å være sikker. I så fall skal V2 + V3 være det ene matchede paret, mens V4 + V5 skal være det andre matchede paret. Dermed har du igjen 2 stk rør som skal i de hhv. V1 og V6 :)
    Dette er feil,Håkon. Disse rørene er dobbeltrioder og begge kanaler går i samme rør. V1 til V3 er for linjetrinnet og V4 til V6 er for phono-trinnet. Sett de mest støysvake rørene i phonotrinnet.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mono AS selger komplette rørsett til SP16 for snaut 4000,-. Da er du garantert høy kvalitet og at rørene er tilpasset forsterkeren.
    4000,- for tre par matchede 12AX7 er temmelig friskt priset. Det er ingenting som tyder på at AR benytter spesielt dyre rør, selv om de selv av markedshensyn påstår at du må benytte deres rør. Selv ville jeg definitivt heller gått for Psvane's toppmodeller i stedet.
    https://malaaudio.no/Produkt/24/1000163/Psvane-T-MK2-Series-12AX7-T2
    Da er tre par Psvane bestilt fra Mala til den (litt mer) nette summen av 2700,- Gleder meg til å prøve ut.
    Merk: 1 matchet par på venstre side, 1 matchet par på høyre side.
    Det tredje paret går til RIAA, da, selvsagt. Underforstått, du må være sikker på hvilke som er RIAA-rør når du bytter.
    Feil. AR-forsterkere er ikke nøye på om rør er matchet så lenge innbyrdes trioder er jevne. Høyre og venstre kanal går gjennom hver rør. Derfor kan man bruke balansekontrollen til å rette opp evt u-matchede rør.
    Det som imidlertid ER viktig er at de mest støysvake rørene står der hvor spenningsforsterkningen foregår i forsterkeren.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Så for å oppsummere; når jeg har kjøpt 6 like rør, er det revnende likegyldig hvordan de plasseres? :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Så for å oppsummere; når jeg har kjøpt 6 like rør, er det revnende likegyldig hvordan de plasseres? :)
    Bruk den beste matchingen på riian , om du bruker den da ?
    Selv liker jeg ha kontroll på matchingen til driverne , så når det tikker spesiellt på ene kanalen ved avslag så er triodene dårligere matchet på denne og jeg har kontroll
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    nokon her inne som har hatt eller har ls27/ls28,eg har ein ls27,men vurderer kjøp av ls28.bare lurer på om den har for mykje gain i forhold til ls27?det blir til at eg speler med low gain,ellers blir det fort høgt.men nå har ls 28 ein annan opbygning av volumkontrollen har eg lest,nokon som har samenliknet desse to preampene?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    nokon her inne som har hatt eller har ls27/ls28,eg har ein ls27,men vurderer kjøp av ls28.bare lurer på om den har for mykje gain i forhold til ls27?det blir til at eg speler med low gain,ellers blir det fort høgt.men nå har ls 28 ein annan opbygning av volumkontrollen har eg lest,nokon som har samenliknet desse to preampene?
    Lest ut i fra spec. at LS26/27 har stillbar gain på 24/18/12. Da jeg hadde LS26 brukte jeg bare 12db, og min REF10 har også 12db ut. LS28 har slik jeg leser det fast 18,5db, og det er mye...
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Ja føler 18db kan vere mykje.fekk svar fra audio research at det gjekk an å dempe den med 6db
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fy Søren, kor mykje av godlyden som sit i forforsterkaren!
    Har endeleg rigga opp kombinasjonen AT33SA+ARC SP10 mk II + Copland CTA 520 + MBL101EII
    Bortsett frå at den vesle (?) Coplanden ikkje kan by på særleg kraftig lydtrykk, er dette særs morosamt. Eg var i ferd med å sakne ASR Emitter II sine avsindige krefter, men det er mykje anna å glede seg over her i verda.
    Eg skal ALDRI tenkje på å kvitte meg med SP 10 igjen. Min fyrste (dvs ein av dei fyrste) kjærleikssogene i mitt audiofile liv. Og det er ikkje over endå.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Synd at prisene på ny ARC er blitt helt vanvittige...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Sant. I dag rekker ikke 100 000kr langt. Synes ikke det er så lenge siden er forsterker til 30 000kr var veeeldig kostbar......
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg er ekstremt fornøyd, og må si at det ble litt bakoversveis da jeg koblet opp denne første gang! Det blir lett floskler når man skal forklare lyd. Men den mest håndfaste forskjellen var en mye mer solid og dypere bass. Og av det mer abstrakte, så opplevdes det som at hele lydbildet åpnet seg mye. Det låter på en måte størrre. Etter å ha tenkt litt på det, mener jeg at det handler mye om dynamikk. Det er større forskjell på de rolige og de høyere delene gjennom låta. Mørkere bakgrunn. Mer detaljer og tydeligere stereobilde. Sammenligningen er med Parasound P6 og kun vinyl spilt.
    Gratulerer! Og hvordan vil du beskrive forskjellene sammenliknet med PL EVO 400 om jeg kan spørre?

    Mvh
    -BB-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn