Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har en PH7 riaa med det jeg vil tro er originale rør (Sovtek i PSU og ellers Electro Hamonix).

    Noen som har gode forslag til oppgradering av rør på denne?

    -Stein Ivar
     

    bluesman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    193
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en PH7 riaa med det jeg vil tro er originale rør (Sovtek i PSU og ellers Electro Hamonix).

    Noen som har gode forslag til oppgradering av rør på denne?

    -Stein Ivar
    Vanskelig tema dette. Hva er manglene ved de du har? Hos meg syntes jeg de rørene som stod i hadde en anelse flisete/skrikete lyd. Ønsket meg varmere og 'roligere' lyd. Tok kontakt med det som da var Motron. Fikk noen anbefalinger og handlet hos han. Det ble JAN Philips ECG 6922 (Sylvania 80-talls) og Gold Electro Harmonics 6H30Pi. Det ga ønsket resultat hos meg og prisen var ikke i nærheten av avskrekkende. Velspillende med god detaljering og fin plassering av musikere. Så finnes det uten tvil rør som sikkert er bedre, men da løper vel fort prisen løpsk også. Håper det ga noe og lykke til!
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har en PH7 riaa med det jeg vil tro er originale rør (Sovtek i PSU og ellers Electro Hamonix).

    Noen som har gode forslag til oppgradering av rør på denne?

    -Stein Ivar
    Vanskelig tema dette. Hva er manglene ved de du har? Hos meg syntes jeg de rørene som stod i hadde en anelse flisete/skrikete lyd. Ønsket meg varmere og 'roligere' lyd. Tok kontakt med det som da var Motron. Fikk noen anbefalinger og handlet hos han. Det ble JAN Philips ECG 6922 (Sylvania 80-talls) og Gold Electro Harmonics 6H30Pi. Det ga ønsket resultat hos meg og prisen var ikke i nærheten av avskrekkende. Velspillende med god detaljering og fin plassering av musikere. Så finnes det uten tvil rør som sikkert er bedre, men da løper vel fort prisen løpsk også. Håper det ga noe og lykke til!
    Takk for innspill! :)

    Hos meg savner jeg faktisk litt mer i toppen. Syns det er litt laid back og at jeg savner litt mer detaljer.

    Planen nå er å prøve TungSol 5881, EH 6H30PI og 4stk Philips SQ E88CC. Etter det jeg har lest, så kan disse Philips rørene være midt i blinken. Det er i alle fall håpet :)

    -Stein Ivar
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Jeg har en PH7 riaa med det jeg vil tro er originale rør (Sovtek i PSU og ellers Electro Hamonix).

    Noen som har gode forslag til oppgradering av rør på denne?

    -Stein Ivar
    Vanskelig tema dette. Hva er manglene ved de du har? Hos meg syntes jeg de rørene som stod i hadde en anelse flisete/skrikete lyd. Ønsket meg varmere og 'roligere' lyd. Tok kontakt med det som da var Motron. Fikk noen anbefalinger og handlet hos han. Det ble JAN Philips ECG 6922 (Sylvania 80-talls) og Gold Electro Harmonics 6H30Pi. Det ga ønsket resultat hos meg og prisen var ikke i nærheten av avskrekkende. Velspillende med god detaljering og fin plassering av musikere. Så finnes det uten tvil rør som sikkert er bedre, men da løper vel fort prisen løpsk også. Håper det ga noe og lykke til!
    Takk for innspill! :)

    Hos meg savner jeg faktisk litt mer i toppen. Syns det er litt laid back og at jeg savner litt mer detaljer.

    Planen nå er å prøve TungSol 5881, EH 6H30PI og 4stk Philips SQ E88CC. Etter det jeg har lest, så kan disse Philips rørene være midt i blinken. Det er i alle fall håpet :)

    -Stein Ivar
    De Philips rørene er knall gode :)

    mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Da ble det omsider noe nytt i racket. Har vert stille lenge på byttefronten da jeg har vert fornøyd. Men i forrige uke ble det et impulskjøp som til heimen i går, så nå ruller musikken ved hver eneste ledige øyeblikk....
    Trolig min siste preamp.... REF10. Vil bli en klassiker i fremtiden...

    DSC_0009.jpg
    DSC_0010.jpg
    DSC_0011.jpg
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Som bildene viser over så ble det innkjøp av en REF10 preamp, og forventningene var store. Rørene skulle ha ca.1800t på telleren så da lyden var noe hard i toppen etter hva jeg var vant med fra REF5, var det opplagt å bytte ut Sovtek 6550 rørene. Har en del NOS rør liggende så det var inn med 2 stk NOS JAN GE6550 "Welded plates". Ble bedre men etter noen dager ble lyden spiss og hard. Mistenkte fort at det var noen dårlige rør en plass, men hvor? Har for tiden 40 rør i sving i anlegget så mulighetene var mange. Måtte begynne en plass, så startet med CD-spiller og byttet rundt. Nei samme resultat... Så var det REF10 sin tur, og her det 10 stk rør, så startet med strømforsyningen. Først 6550 rørene uten resultat. Så byttet jeg de to 6H30 rørene i strømforsyningen, og Bingo!
    Tidligere erfaring er at 6550 rørene i strømforsyningene i REF produktene hoder knappe 1500t, uansett hva ARC sier, men det kan se ut som 6H30 rørene som står sammen med 6550 i strømforsyningen bør byttes samtidig! Kan være en god erfaring å ta med seg for de som eier slike produkter.
    Ellers så ble konklusjonen at NOS GE, som blir regnet for å være noe av det beste som er laget av 6550, som forventet var noen hakk bedre enn JJ Tesla og Sovtek. Trist nok så var 6H30DR rørene jeg har i CD-spilleren mye bedre enn Sovtek 6H30 også, så fremtiden bringer litt dårligere lyd når det er slutt på det lille lageret med NOS rør:'(
    Så etter rørskiftet ble det endelig seriøs lytting, og for en preamp REF10 er! Er en utrolig oppgradering fra REF5, mye større enn jeg hadde trodd! Det er en syk oppløsning, ro og innsikt i musikken. Forskjellen er så stor at hele platesamlingen vil få en ny dimensjon, så det blir mange gode timer foran anlegget fremover..

    Mye rør....

    audio_research_cd8_inside.jpg

    DSC_0015.jpg
    DSC_0016.jpg

    ARC-REF-10-Pre-800x600.jpg

    DSC_0011.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.161
    Antall liker
    8.922
    Flott pre amp du har fått deg!

    Samme erfaring her; bytter etter1400-1500 timer og jeg bytter alltid 6H30 røret samtidig. Det er ikke den store utgiften i den store sammenhengen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Audio Research var mye finere før. Nå er det art deco bling myntet på designbevisste nyrike.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Audio Research var mye finere før. Nå er det art deco bling myntet på designbevisste nyrike.
    Synes du motsier deg selv. Først sier du at ARC var finere før. Så sier du at man er for mye opptatt av design og utseende.
    Og hva er galt med å ha suksess og tjene penger så lenge man er så fornuftig å bruke det på hifi/musikk? Det er jo bare positivt, det er jo det som gjør at diverse lekre bokser kommer ut på bruktbørsen om noen år slik at meg og deg også kan kjøpe.....
    Mange av oss er faktisk ikke alene i huset, mange har en kone f.eks og må dermed ta hensyn så ikke stua ser ut som et lydstudio. Utseende ER derfor viktig.
    Og etter min mening går ARC i riktig retning både utseendemessig og når det gjelder lyd. Savner ikke min integrerte ARC fra midten av 90-tallet ihvertfall: ullen i lyden og avrundet både øverst og nederst. Ikke noe å se på heller.

    Riktignok har prisene på hifi generelt og ARC spesielt gått fullstendig bananas de siste 10 årene. Jevnt over har de steget 100% på 10 år.
    Det finnes skrekkeksempel slik som f.eks de glimrende McIntosh 275 monoblokkene som jeg kjøpte på Soundgarden i Ålesund for 10 år siden. Pris kr 25 tusen pr stk. Kunne meget godt tenke meg å ha de tilbake i stua. Men nå har man skiftet importør og prisen har gått opp til kr 65 tusen pr stk.... :(
    Andre eksempel: Mine Marten høyttalere gikk plutselig opp fra kr 125 tusen til kr 165 tusen over natten ved skifte av importør!
    Har også eid både ARC Ref.3, Ref. 5 og Ref. 5SE. Nå er det vel ARC Ref. 6 som gjelder. Glimrende saker, men hver gang en ny modell blir lansert stiger prisen med 50% virker det som...
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Nye Ref 160s. flott sak dette :)

    Vis vedlegget 540539
    Flott sak og sikkert dertil hørende godlyd. Kunne godt tenke meg disse i stua, men prisen er dessverre kr 220.000,-.....

    Synes prisene på hifi holder på å gå fullstendig bananas. F.eks koster monoblokkene Ref 160M kr 330.000,-. At de skal låte så veldig mye bedre enn mine rørfavoritter, de glimrende Rogue M180 monoblokkene med pris kr 71.900,-...... nei, det tviler jeg på.

    Nå blir jeg vel frosset ut av denne vennetråden men det får bli som det blir....
    Bare så det er sagt: Dette er en syke som ikke bare plager ARC-produkter, men de fleste produsenter som prøver å være blant de aller beste.

    Og hvorfor fikk jeg vel svar på for noen dager siden. Min SACD-spiller har lagt inn årene og jeg var på jakt etter ny. Kontaktet den Norske importøren av Ayon som lager noen glimrende rørbaserte saker. Etter mye om og men fikk jeg endelig vite at det (selvfølgelig) hadde kommet ny modell men at de ikke kom til å ta de inn til Norge.
    Nei, CD-spillere ble ikke lagerført. Da bortsett fra Solution-spillerne da som kostet fra kr 220.000 og oppover.... :(

    Hva er det som holder på å skje? Er det slik at man må være dyrest for å kunne selge?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som holder på å skje? Er det slik at man må være dyrest for å kunne selge?
    Som før sagt, det er fordi ARC er blitt art-deco bling myntet på de nyrike. Før var de no-nonsens high-end utstyr myntet på musikkelskere.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Da kan det se ut som høsten er på vei da det pøsregner, så da får en bare starte hifi-sesongen. Føler lyden har dabbet av litt i siste, og rørene i REF10 har et ukjent antall timer, men godt over 2000t, så det er nok på tide å bytte.
    ARC bruker Sovtek 6H30, men jeg har bedre resultat med EH 6H30, selv om disse rørene er laget på samme fabrikk. Har hørt at EH rørene er en bedre sortering og så er pinnene "gold plated". uansett er det liten prisforskjell, og det er viktig med godfølelsen:eek:

    IMG_0278.jpg
    IMG_0279.jpg
    IMG_0280.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Audio Research var mye finere før. Nå er det art deco bling myntet på designbevisste nyrike.
    Synes du motsier deg selv. Først sier du at ARC var finere før. Så sier du at man er for mye opptatt av design og utseende.
    Og hva er galt med å ha suksess og tjene penger så lenge man er så fornuftig å bruke det på hifi/musikk? Det er jo bare positivt, det er jo det som gjør at diverse lekre bokser kommer ut på bruktbørsen om noen år slik at meg og deg også kan kjøpe.....
    Mange av oss er faktisk ikke alene i huset, mange har en kone f.eks og må dermed ta hensyn så ikke stua ser ut som et lydstudio. Utseende ER derfor viktig.
    Og etter min mening går ARC i riktig retning både utseendemessig og når det gjelder lyd. Savner ikke min integrerte ARC fra midten av 90-tallet ihvertfall: ullen i lyden og avrundet både øverst og nederst. Ikke noe å se på heller.

    Riktignok har prisene på hifi generelt og ARC spesielt gått fullstendig bananas de siste 10 årene. Jevnt over har de steget 100% på 10 år.
    Det finnes skrekkeksempel slik som f.eks de glimrende McIntosh 275 monoblokkene som jeg kjøpte på Soundgarden i Ålesund for 10 år siden. Pris kr 25 tusen pr stk. Kunne meget godt tenke meg å ha de tilbake i stua. Men nå har man skiftet importør og prisen har gått opp til kr 65 tusen pr stk.... :(
    Andre eksempel: Mine Marten høyttalere gikk plutselig opp fra kr 125 tusen til kr 165 tusen over natten ved skifte av importør!
    Har også eid både ARC Ref.3, Ref. 5 og Ref. 5SE. Nå er det vel ARC Ref. 6 som gjelder. Glimrende saker, men hver gang en ny modell blir lansert stiger prisen med 50% virker det som...
    ""
    Synes prisene på hifi holder på å gå fullstendig bananas. F.eks koster monoblokkene Ref 160M kr 330.000,-. At de skal låte så veldig mye bedre enn mine rørfavoritter, de glimrende Rogue M180 monoblokkene med pris kr 71.900,-...... nei, det tviler jeg på. ""

    Gato og New A Frontiers er gode eksempler mtp prispolitikk , de har korigert prisene kraftig nedover , topp!:rolleyes:
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Noen som vet hvor en kan få tak i sølvfarget håndtak? Mono kanskje? Og, ønsker ikke tulletøyse svar. :p
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Noen som vet hvor en kan få tak i sølvfarget håndtak? Mono kanskje? Og, ønsker ikke tulletøyse svar. :p
    Kan bestilles fra forhandler eller Mono AS.
    Jeg kjøpte mine fra forhandler for noen år siden. Kostet den gang ca 1500,- for paret.
    Husk og oppgi hvilken komponent de skal brukes på. Det er forskjellige størrelser på håndtakene

    mvh
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Melder meg inn som venn her. Jeg lurer AR forforsterker. LS26 kontra LS 27, er det store forskjeller her? Evt hvilken pre i dette prissegmentet fra AR burde jeg gå for iht synergi med REF 75 SE? Har fått et tilbud på en LS26 til 19K, høres ut som en fin pris ihvertfall.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Bare for å få litt fart i tråden her så lurer jeg også på hvilke kabler som AR folket bruker og som passer bra. Har strømkabelen som følger effekttrinnet, og det bør vel være godt nok,eller...?Hørt snakk om feite Shunyata strømkabler, og Transparent.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    19k for AR LS 26 er vel ingen upris. Jeg har brukt AR LS 26 sammen med REF 75 SE i snart to år, og kan ikke skjønne at AR 26 gjør noe som helst galt,
    tvert imot! Alternativet er en nyere AR LS, som sikkert også er et svært gode alternativer, men da til en annen pris. Jeg har i forbifarten hørt både AR 27 og 28. Det er flotte forsterkeren, men det er også AR LS 26! Så er det vel da et spørsmål om design?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Bare for å få litt fart i tråden her så lurer jeg også på hvilke kabler som AR folket bruker og som passer bra. Har strømkabelen som følger effekttrinnet, og det bør vel være godt nok,eller...?Hørt snakk om feite Shunyata strømkabler, og Transparent.
    Jeg brukte Vovox signalkabler (mikrofon XLR) kabler, på min gamle AR forsterker. Bra nok og koster ikke skjorta.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    19k for AR LS 26 er vel ingen upris. Jeg har brukt AR LS 26 sammen med REF 75 SE i snart to år, og kan ikke skjønne at AR 26 gjør noe som helst galt,
    tvert imot! Alternativet er en nyere AR LS, som sikkert også er et svært gode alternativer, men da til en annen pris. Jeg har i forbifarten hørt både AR 27 og 28. Det er flotte forsterkeren, men det er også AR LS 26! Så er det vel da et spørsmål om design?
    godt å høre at LS serien gjør jobben mer enn godt nok, og designmessig er 26 helt ok!
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Bare for å få litt fart i tråden her så lurer jeg også på hvilke kabler som AR folket bruker og som passer bra. Har strømkabelen som følger effekttrinnet, og det bør vel være godt nok,eller...?Hørt snakk om feite Shunyata strømkabler, og Transparent.
    Jeg brukte Vovox signalkabler (mikrofon XLR) kabler, på min gamle AR forsterker. Bra nok og koster ikke skjorta.
    jeg har år i dag HB52 Van Damme mellom dac og pre of DH labs silver sonic Revelation xlr mellom pre og effekt. Høyttalerkabler er også dh labs, silver sonic q-10 signature. Er det å anbefale å ha den beste signalkabel mellom kilde og pre eller mellom pre og effekt?
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Bytta akkurat ut signalkabel fra en Nordost Heimdall 1 til Inakustik NF 2404air. Det ble veldig mye bedre! Feitere lyd generelt, og mye mer avslappa. Har også Inakustik på strøm til riaa og strømskinne. Anbefales. Nordost Red Dawn på høyttaler, men de skal også byttes i lengden.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ls26 er en kjempe bra pre.
    Utifra det jeg har hørt av ls27 er den ikke mye bedre enn ls26.
    Måtte selv opp til ref5 for å finne noe som var merkbart bedre!
    Ryktene sier at ls28 skal være på ref5 nivå (eller bedre), men har ikke hørt den selv.

    Mener jeg solgte ls26 med dobbelt sett rør og en red dawn strømkabel (hvorav ett sett var longlife rør) for 21k tilbake i 2015. Uten strømkabel og rør blir det ca 19k.

    Av kabling må jeg si at kabelen mellom pre og effekt er den som har minst påvirkning her hos meg.

    --
    Martin
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Burde ikke beste kabelen stå mellom pre og effekt?

    Av kabling må jeg si at kabelen mellom pre og effekt er den som har minst påvirkning her hos meg.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Jeg har en REF 5, hvor jeg kan høre det brummer lidt fra 6550 røret. Har andre haft den oplevelse?
     

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    171
    Antall liker
    355
    Sted
    Karmøy
    Bytt røret på 2000 timer utslitt, jeg byttet på 2000 og fik testet rørene jeg byttet, var ikke mye igjen der. det er 6h30 røret og 6550c røret som blir først utslitt de som sitter i strømforsyningen.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Hei folk!

    Kjøpte for ikke lende siden en ARC LS15 mye fordi den hadde balanserte utganger og innganger. Min tidligere Copland pre hadde ikke det. Kjøpte et sett med balanserte kabler samtidig som jeg kjøpte min nye LS15.
    Synes at det egentlig låt bra, mye mer dynamikk, bass, diskant og detaljer. Mye mer av alt egentlig. Men det har blitt litt slitsomt også, musikaliteten og lekenheten anlegget formidlet ble liksom litt borte. Har nesten hatt lyst til å bytte ut hele forsterkersettet i perioder. Men, har hatt noe i bakhodet; " folk gir opp for lett " var det en som skrev her på forumet en gang. Og, han har jo så altfor rett. :)
    Nappet ut mine balanserte kabler og inn satte jeg et par RCA kabler mellom pre og effekt. Kan hende at lyden er målbart dårligere men mye mer behagelig å høre på.
    Andre som har vært borti noe tilsvarende når det gjelder balansert?

    L1025414.JPG
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Forskjellen kan jo skyldes at kablene har ulike egenskaper også.
    Men når det er sagt, har jeg med ulike preer og effekttrinn opplevd at lyden er litt mer åpen når man skifter til fullbalansert. Er anlegget på den "hissige" siden, kan det gjøre lyden mer anstrengende å høre på over tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn