Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.828
    Antall liker
    38.530
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har en SS pre fra ARC og jeg savner ikke rør da jeg har rør i Dac og Riaa, har hatt rørpre før fra ARC men synes denne funker gull her hos meg :)

    mvh

    AudioResearchLS3Preamp.jpg
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en SS pre fra ARC og jeg savner ikke rør da jeg har rør i Dac og Riaa, har hatt rørpre før fra ARC men synes denne funker gull her hos meg :)

    mvh

    Vis vedlegget 517337
    De der hadde jeg ikke fått med meg...;) Ser LS3, LS9; LS10 og LS12 var uten rør på 90`tallet....
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.828
    Antall liker
    38.530
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har en SS pre fra ARC og jeg savner ikke rør da jeg har rør i Dac og Riaa, har hatt rørpre før fra ARC men synes denne funker gull her hos meg :)

    mvh

    Vis vedlegget 517337
    De der hadde jeg ikke fått med meg...;) Ser LS3, LS9; LS10 og LS12 var uten rør på 90`tallet....
    Nei slik kan det gå ;) fra spøk til alvor, men denne anbefaler jeg på det varmeste. Tok den hjem fra England tidligere i år og er som ny :)

    mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en SS pre fra ARC og jeg savner ikke rør da jeg har rør i Dac og Riaa, har hatt rørpre før fra ARC men synes denne funker gull her hos meg :)

    mvh

    Vis vedlegget 517337
    Det er ikke nok bare å ha rør i systemet, det må være overalt da det gjør en mye bedre jobb enn transistorer. Selv i strømforsyningen. Har hatt/hørt en del ARC produkter, og REF komponentene med rør i strømforsyningen er i en egen klasse:cool:
    Selv rørene har betydning. Er så heldig i å fått tak i en del NOS 6550 som jeg bruker i strømforsyningen i CD8 og REF5. Selv dette løfter lyden noen hakk, men dyrt og disse rørene er vanskeligere å finne enn hønsetenner:cool:
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.828
    Antall liker
    38.530
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har en SS pre fra ARC og jeg savner ikke rør da jeg har rør i Dac og Riaa, har hatt rørpre før fra ARC men synes denne funker gull her hos meg :)

    mvh

    Vis vedlegget 517337
    Det er ikke nok bare å ha rør i systemet, det må være overalt da det gjør en mye bedre jobb enn transistorer. Selv i strømforsyningen. Har hatt/hørt en del ARC produkter, og REF komponentene med rør i strømforsyningen er i en egen klasse:cool:
    Selv rørene har betydning. Er så heldig i å fått tak i en del NOS 6550 som jeg bruker i strømforsyningen i CD8 og REF5. Selv dette løfter lyden noen hakk, men dyrt og disse rørene er vanskeligere å finne enn hønsetenner:cool:
    Joda ser den :) jeg skulle selvfølgelig ønske jeg hadde rør overalt og jeg har veldig lyst på Dac og Riaa fra ARC men som ufør er det økonomien som bestemmer dessverre og jeg er i grunnen veldig godt fornøyd her hjemme om dagen :)
    Men er stor fan av ARC produkter

    mvh
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Transistorutstyret fra ARC er generelt undervurdert. Nå har jeg imidlertid et røreffekttrinn fra ARC og vil gjerne ha en rørpre....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Transistorutstyret fra ARC er generelt undervurdert. Nå har jeg imidlertid et røreffekttrinn fra ARC og vil gjerne ha en rørpre....
    Rørpreene fra ARC er ikke ofte på børsen, men det er mange modeller å velge i. Disse er gode : LS25, LS26, LS27, REF3 og REF5, og skulle lommeboka renne over av penger, den ultimate REF10....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket nivå ligger en LS25 på? (Ikke mk2) Dvs den med 6922 rørene.
    Det lurer jeg også på. Gjerne MKII også ;D

    LS26 og LS 27 blir fort for dyre for meg. Dessuten har de det fæle, grønne displayet.

    LS15 og LS16 kunne også vært aktuelt for mitt vedkommende.
    LS22 har alt for mange rør: 8stk. Man må tenke på rørbytte og økonomi også.....
     
    Sist redigert:

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Hei.

    Har kjøpt en PH7 hvor det ble utført service og anbefalt oppgradering ifm mitt kjøp. Alt ble gjort på autorisert verksted. Det jeg lurer på er at så fort jeg setter strøm på den, lyser det i alle rørene bortsett fra det i strømforsyningen. Dvs den blir jo ganske varm uten at power egentlig er på. Er dette normalt? Ellers strålende fornøyd.

    -Stein Ivar
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    426
    Antall liker
    122
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde Ls 22 i 5-6 år uten rørbytte. Eneste komponenten jeg angrer på jeg solgte😎
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Hadde Ls 22 i 5-6 år uten rørbytte. Eneste komponenten jeg angrer på jeg solgte??????
    Hvis prisen er riktig, så kanskje....
    Jeg har en VT100MkII og vil gjerne ha en pre som matcher denne godt. Alternativet er å selge VT100'n og kjøpe noe annet. men det sitter langt inne. Da må det bli noe integrert med rør....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Har kjøpt en PH7 hvor det ble utført service og anbefalt oppgradering ifm mitt kjøp. Alt ble gjort på autorisert verksted. Det jeg lurer på er at så fort jeg setter strøm på den, lyser det i alle rørene bortsett fra det i strømforsyningen. Dvs den blir jo ganske varm uten at power egentlig er på. Er dette normalt? Ellers strålende fornøyd.

    -Stein Ivar
    Hvis du mener at det lyser i røra når du har kontakten i, men ikke har slått den på, så kan jeg ikke tenke meg at det er normalt. PH-5 oppfører seg ikke slik.
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Hei.

    Har kjøpt en PH7 hvor det ble utført service og anbefalt oppgradering ifm mitt kjøp. Alt ble gjort på autorisert verksted. Det jeg lurer på er at så fort jeg setter strøm på den, lyser det i alle rørene bortsett fra det i strømforsyningen. Dvs den blir jo ganske varm uten at power egentlig er på. Er dette normalt? Ellers strålende fornøyd.

    -Stein Ivar
    Hvis du mener at det lyser i røra når du har kontakten i, men ikke har slått den på, så kan jeg ikke tenke meg at det er normalt. PH-5 oppfører seg ikke slik.
    Ja det stemmer. Når jeg setter i kontakten er det lys i rørene, men ikke i displayet. Hører ingen lyd fra den når jeg skrur den på heller, men den er muta i ca 30sek. La merke til at det var en del varme i den i dsg uten at den sto på.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.828
    Antall liker
    38.530
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Bare et lite spørsmål angående riaa fra ARC, hvorfor er det så lite gain i dem kontra andre fabrikater?

    mvh
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.504
    Antall liker
    7.508
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hadde Ls 22 i 5-6 år uten rørbytte. Eneste komponenten jeg angrer på jeg solgte������
    Hvis prisen er riktig, så kanskje....
    Jeg har en VT100MkII og vil gjerne ha en pre som matcher denne godt. Alternativet er å selge VT100'n og kjøpe noe annet. men det sitter langt inne. Da må det bli noe integrert med rør....



    Den passer perfekt i det ene vintage oppsettet mitt.....hint-hint.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hadde Ls 22 i 5-6 år uten rørbytte. Eneste komponenten jeg angrer på jeg solgte������
    Hvis prisen er riktig, så kanskje....
    Jeg har en VT100MkII og vil gjerne ha en pre som matcher denne godt. Alternativet er å selge VT100'n og kjøpe noe annet. men det sitter langt inne. Da må det bli noe integrert med rør....
    Har en VT130SE med en Aesthetix pre foran. Den litt mørke signaturen til A passer bra til ARc'en. Synes jeg. Det finnes smårør i ARC'en det går an å bytte, uten de helt store kostnadene, men har aldri kommet så langt. Har derimot lyst til å se om det kan gi noe forandring i lyden.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Har en VT130SE med en Aesthetix pre foran. Den litt mørke signaturen til A passer bra til ARc'en. Synes jeg. Det finnes smårør i ARC'en det går an å bytte, uten de helt store kostnadene, men har aldri kommet så langt. Har derimot lyst til å se om det kan gi noe forandring i lyden.
    VT130SE har jeg hørt. Nydelig forsterker. Kan ikke være mange av den i Norge. Kjøpte du den av Arild? ;D

    I VT 100 vil jeg ikke bytte smårørene. Det kan katastrofale følger! Den kjører driverrøra så hardt at kun de russiske røra duger. Ellers sier det fort boff!
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Den ble kjøpt av Nils her på Forumet.

    Ok, aner ikke om det er sånn med VT 130. Men å bytte med like rør, bortsett fra fabrikat skulle kanskje ikke gjøre så mye?
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hei.

    Har kjøpt en PH7 hvor det ble utført service og anbefalt oppgradering ifm mitt kjøp. Alt ble gjort på autorisert verksted. Det jeg lurer på er at så fort jeg setter strøm på den, lyser det i alle rørene bortsett fra det i strømforsyningen. Dvs den blir jo ganske varm uten at power egentlig er på. Er dette normalt? Ellers strålende fornøyd.

    -Stein Ivar
    Hvis du mener at det lyser i røra når du har kontakten i, men ikke har slått den på, så kan jeg ikke tenke meg at det er normalt. PH-5 oppfører seg ikke slik.
    Ja det stemmer. Når jeg setter i kontakten er det lys i rørene, men ikke i displayet. Hører ingen lyd fra den når jeg skrur den på heller, men den er muta i ca 30sek. La merke til at det var en del varme i den i dsg uten at den sto på.
    Om du får lys i røra når riaa'en er av har du et problem.
    Vil anbefale å koble den fra så fort som overhode mulig!
    Røra skal ikke "tenne" før du skrur på enheten.
    De 30 sekunda i starten er for at røra skal stabilisere seg nok til at det er "trygt" å sende signaler gjennom de.

    Ville sendt riaa'en til en service mann for å fått den sjekka.

    --
    Martin
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Hei.

    Har kjøpt en PH7 hvor det ble utført service og anbefalt oppgradering ifm mitt kjøp. Alt ble gjort på autorisert verksted. Det jeg lurer på er at så fort jeg setter strøm på den, lyser det i alle rørene bortsett fra det i strømforsyningen. Dvs den blir jo ganske varm uten at power egentlig er på. Er dette normalt? Ellers strålende fornøyd.

    -Stein Ivar
    Hvis du mener at det lyser i røra når du har kontakten i, men ikke har slått den på, så kan jeg ikke tenke meg at det er normalt. PH-5 oppfører seg ikke slik.
    Ja det stemmer. Når jeg setter i kontakten er det lys i rørene, men ikke i displayet. Hører ingen lyd fra den når jeg skrur den på heller, men den er muta i ca 30sek. La merke til at det var en del varme i den i dsg uten at den sto på.
    Om du får lys i røra når riaa'en er av har du et problem.
    Vil anbefale å koble den fra så fort som overhode mulig!
    Røra skal ikke "tenne" før du skrur på enheten.
    De 30 sekunda i starten er for at røra skal stabilisere seg nok til at det er "trygt" å sende signaler gjennom de.

    Ville sendt riaa'en til en service mann for å fått den sjekka.

    --
    Martin
    Takk for svar. Har tenkt det samme selv og har stilt spørsmålet til forhandleren jeg kjøpte den av.

    Stein Ivar
     

    bluesman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    193
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart at noe ikke er som det skal her. Har samme RIAA. Den er uten varme og lys overhodet i avslått tilstand. Når du slår den på skal du få et tydelig klikk(og et tilsvarende når du slår den av). Deretter, som det er sagt tidligere, står mute lyset og blinker til den er stabilisert. Gratulerer forøvrig med et meget godt RIAA-trinn!
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Har prøvd å veksle mellom 8 og 4 ohm utgang på ARC GSi75 med et par SF Elipsa SE. 4ohm gir en spissere lyd med mer snert, mens 8ohm er langt mer musikalsk og "rolig" i fremtoningen. 8ohm utgangen spiller MUSIKK, mens 4 ohm utgangen analyserer og gjør litt vondt i øra.
    Hva er deres erfaringer mellom 4 og 8 ohm utganger på ARC?
    Jeg er selv litt overrasket at det er så stor forskjell, jeg tror faktisk ikke jeg hadde "overlevd" med lyden på 4 ohm utgangene...

    For ordenskyld har SF Elipsa SE har en nominell impendanse på 4ohm.

    Edit: Jeg surret mellom 4 og 8 ohm.
     
    Sist redigert:

    Bamboos

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2010
    Innlegg
    41
    Antall liker
    47
    Jag kör med 4 ohm på Ref210 tillsammans med Respons högtalare. Låter bättre med mer kontroll tycker jag iaf.
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjørte ref 210 på 8 det samme gjør jeg med ref 250. Det er ikke nevneverdig forskjell, bare litt, mer kjøtt på beina. Tror nok at høyttalernes impedansvariasjon med frekvens betyr en del for hva en velger.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Response er vel 4 ohms høyttalere, samme er mine Meadowlark, så de fungerer nok best med å tappe ut ved 4 ohm.
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Jeg endret posten min, hadde klart å forveksle mellom 4 og 8 ohm. Hos meg spiller 8ohm utgang desidert best i mine ører.

    Noen som vet hva som faktisk er forskjell på disse utgangene?
    I følge importør var det bare å benytte det som låt best ;)
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Tror importøren har helt rett. Du må finne ut hvordan høyttalerens impedans varierer med frekvensen og ta den tappingen fra forsterkeren som du synes passer deg best. Det er en del høyttalere som har stor impedansvariasjon. Det kan en som regel finne ut av ved litt google research.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Heisann.
    Angående pre LS26. Noen som vet om de dobble utgangene kan brukes samtidig og xlr fra ene og rca fra den andre og eller bare begge parene med xlr eller begge rca parene :) Ser ikke det står noe nevnt i manualen.
     

    GunnarNy

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2013
    Innlegg
    13
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    1
    Heisann.
    Angående pre LS26. Noen som vet om de dobble utgangene kan brukes samtidig og xlr fra ene og rca fra den andre og eller bare begge parene med xlr eller begge rca parene :) Ser ikke det står noe nevnt i manualen.
    Rca og xlr fungerer ikke samtidig på min LS 27.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Heisann.
    Angående pre LS26. Noen som vet om de dobble utgangene kan brukes samtidig og xlr fra ene og rca fra den andre og eller bare begge parene med xlr eller begge rca parene :) Ser ikke det står noe nevnt i manualen.
    Rca og xlr fungerer ikke samtidig på min LS 27.
    Har din to sett xlr og rca utganger da ?
     

    GunnarNy

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2013
    Innlegg
    13
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    1
    Heisann.
    Angående pre LS26. Noen som vet om de dobble utgangene kan brukes samtidig og xlr fra ene og rca fra den andre og eller bare begge parene med xlr eller begge rca parene :) Ser ikke det står noe nevnt i manualen.
    Rca og xlr fungerer ikke samtidig på min LS 27.
    Har din to sett xlr og rca utganger da ?
    Ja det har den. Den er lik LS 26 på baksiden. Jeg har en Nakamichi PA 5 mkII med rca innganger. Jeg ville benytte den til mindre kritisk lytting så som tv og radio, for å spare rørtimer. Hadde håpet å bare bytte høytalerkabler ved skifting av kilde. Dette lot seg ikke gjøre, så jeg har to sett signal og høytalerkabler liggende klar. Bytter inn i Ls 27 og inn i høytaler. Jeg regner med at jeg må ha en effektforsterker med xlr innganger for å få alle fire utgangene på LS 27 til å spille samtidig. LS 27 spiller normalt inn i ARCRef. 210 med KT 120 rør, så rørbytter er en betydelig utgift.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Heisann.
    Angående pre LS26. Noen som vet om de dobble utgangene kan brukes samtidig og xlr fra ene og rca fra den andre og eller bare begge parene med xlr eller begge rca parene :) Ser ikke det står noe nevnt i manualen.
    Rca og xlr fungerer ikke samtidig på min LS 27.
    Har din to sett xlr og rca utganger da ?
    Ja det har den. Den er lik LS 26 på baksiden. Jeg har en Nakamichi PA 5 mkII med rca innganger. Jeg ville benytte den til mindre kritisk lytting så som tv og radio, for å spare rørtimer. Hadde håpet å bare bytte høytalerkabler ved skifting av kilde. Dette lot seg ikke gjøre, så jeg har to sett signal og høytalerkabler liggende klar. Bytter inn i Ls 27 og inn i høytaler. Jeg regner med at jeg må ha en effektforsterker med xlr innganger for å få alle fire utgangene på LS 27 til å spille samtidig. LS 27 spiller normalt inn i ARCRef. 210 med KT 120 rør, så rørbytter er en betydelig utgift.
    Ok, så man kan bruke enten to par rca eller to par xlr ? Det vil nok funker for meg det også :)
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg hadde en ls26, hendte det at jeg kom borti se/xlr knappen på inngangsvalg.
    Brukte kun xlr innganger, men ble bare litt lavere når ubalansert ble valgt. Altså går positiv sløyfe i xlr i paralell med rca inngangen.

    Med bakgrunn i det vil jeg tro xlr og rca er i drift samtidig.
    Siden du kun skal bruke ett forsterkersett av gangen, bør ikke dette påvirke ytelsen på noe måte.

    Hadde du kjørt xlr og rca samtidig, ville dette kunnet påvirke impedansen pre'en ser mot effektforstrekeren på den positive lederen i xlr kontakten (paralell med rca). Negativ leder vil kunne få ett høyere nivå og endre balansen mellom de to aktive lederene i xlr kabelen.

    Men skader ikke å prøve.

    --
    Martin Sandvik

    Redigert etter å ha lest case en gang til
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Har prøvd å veksle mellom 8 og 4 ohm utgang på ARC GSi75 med et par SF Elipsa SE. 4ohm gir en spissere lyd med mer snert, mens 8ohm er langt mer musikalsk og "rolig" i fremtoningen. 8ohm utgangen spiller MUSIKK, mens 4 ohm utgangen analyserer og gjør litt vondt i øra.
    Hva er deres erfaringer mellom 4 og 8 ohm utganger på ARC?
    Jeg er selv litt overrasket at det er så stor forskjell, jeg tror faktisk ikke jeg hadde "overlevd" med lyden på 4 ohm utgangene...

    For ordenskyld har SF Elipsa SE har en nominell impendanse på 4ohm.

    Edit: Jeg surret mellom 4 og 8 ohm.
    VSI 60 her, har prøvd 8 ohm i begynnelsen, men endte på 4 ohm. Høyttalerne står til 4 ohm, så det er kanskje derfor. Opplevde imidlertid litt mer trøkk på 8 ohm, men alt fremsto litt grovere. På 4 ohm var det roligere og mer detaljert, men her også kan det være litt spisst på noen utgivelser, så jeg skal nok jobbe med dette litt. Morsomt, nå fikk jeg lyst til å prøve 8 ohm på ny. Men først: Nye rør.
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Har prøvd å veksle mellom 8 og 4 ohm utgang på ARC GSi75 med et par SF Elipsa SE. 4ohm gir en spissere lyd med mer snert, mens 8ohm er langt mer musikalsk og "rolig" i fremtoningen. 8ohm utgangen spiller MUSIKK, mens 4 ohm utgangen analyserer og gjør litt vondt i øra.
    Hva er deres erfaringer mellom 4 og 8 ohm utganger på ARC?
    Jeg er selv litt overrasket at det er så stor forskjell, jeg tror faktisk ikke jeg hadde "overlevd" med lyden på 4 ohm utgangene...

    For ordenskyld har SF Elipsa SE har en nominell impendanse på 4ohm.

    Edit: Jeg surret mellom 4 og 8 ohm.
    VSI 60 her, har prøvd 8 ohm i begynnelsen, men endte på 4 ohm. Høyttalerne står til 4 ohm, så det er kanskje derfor. Opplevde imidlertid litt mer trøkk på 8 ohm, men alt fremsto litt grovere. På 4 ohm var det roligere og mer detaljert, men her også kan det være litt spisst på noen utgivelser, så jeg skal nok jobbe med dette litt. Morsomt, nå fikk jeg lyst til å prøve 8 ohm på ny. Men først: Nye rør.
    Artig at det det er så forskjellige opplevelser.
    Undres over hva som faktisk er forskjell på disse utgangene?
    Er det kun lydtuning i forbindelse med impedansesvigninger i frekvensgangen?
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Hei SOA

    jeg har skrevet til Audionord et par gange - uden svar..

    Har du mere info om den opgradering du fik gjort? Jeg forstår det er et rør frem for 3, men har du et diagram der viser ændringer? Eller kanske ligefrem en monteringsmanual? Så kan jeg selv fikse dette..

    på forhånd takk

    mvh
    Chris

    Hei.

    Gratulerer med PH7. Et meget bra riaa trinn. Skal du bytte rør i PH7 ville jeg utført oppgraderingen som ARC anbefaler for PH7. Dvs bytte ut 2 av 6H30 rørene i strømforsyningen med et 5881 rør. Etter hva jeg husker gir ikke denne oppgraderingen spesielle lydforbedringer, men skal iflg ARC gi lengre levetid på rørene og gi mer stabilitet i strømforsyningen og dermed unngå fare for rørkollaps og følgeskader. Mener kit'et kostet ca 1000 NOK. Er man litt hendig med loddebolten, er det fullt mulig å gjøre dette selv.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/11891-audio-research-fundamentalistar-39.html

    Vis vedlegget 517268


    Hei Roy,

    nu var det ikke for jeg skulle åbne en debat om tube rolling / tube trolling - men håbede på andre havde gode erfaringer med et rørsæt.
    Anledningen til mit spørgsmål er at de rør der sidder i skal skiftes. Derfor kan jeg jo gerne benytte lejligheden til at købe nogle nye rør med AR signaturen, men måske lidt mere åbne i klangen.



    :)
    Christian



    Hei,

    Melder mig i klubben her (også). Audio Research PH7 Riaa står på hylden.

    Jeg funderer på mulige upgrades.

    Strømforsyning?
    Rør?

    Har I nogle input / ideer?

    Om der er nogen der vil bytte sorte håndtag med grå er jeg interesseret (køber også gerne et sæt).

    mvh
    Chris
    Hei
    Tube rolling ,,,Kansje
    Ser der er 7 rør i RIAA V5-V7 er 6h30 (russiske rør)rør som der er kun 2 typer å velge i /begge typer er egentlig samme rør, EH har gullpinner
    V1-V4 er 6922 rør og disse har eg god erfaring med i andre boxer her hos meg /pre /dac ,,,osv disse er der jo en hau av Å alle har sin(lyd) signatur så der burde være noe som kunne friste der ute Amerikanske eller europeiske Gamle skikkelige rør / Google er din venn.
    der er jo ett rør til da 6H30 DR som passer i V5-V7 men koster 10 ganger mere pr rør enn de som står i .
    Mvh Roy
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer av ymse årsaker å selge min VT 100MKII. Utgangsrøra er antagelig omtrent halveis eller kortere i levetiden. Smårøra bør ha 1000-1500 timer igjen.
    Hva mener folket er en fornuftig pris?

    Det sitter langt inne; dette er som kjent en klassiker i ARC sortimentet. Men jeg mangler forforsterker; en matchende ARC koster endel selv brukt og ikke hver dag å finne på brukten. Jeg har ommøblert og sitter nå så nært at jeg hører vifta. Dessuten tiltaler en integrert forsterker meg veldig i disse dager.
     

    TBG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2003
    Innlegg
    57
    Antall liker
    3
    Hei, noen teorier her om hvorfor GS-serien allerede er tatt ut av produksjon?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn