Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Noen som kjenner til den Audio Research CA-50 som ligger på torget? Er det noe å satse på? Prisen ser da grei ut!?

    Morten
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Noen som kjenner til den Audio Research CA-50 som ligger på torget? Er det noe å satse på? Prisen ser da grei ut!?

    Morten
    Denne var ukjent for meg også men må være en flott forsterkere til denne prisen. Er vel forløperen til VS serien, og er en ren rørforsterker på 50W.
    Ble produsert fra 97-01 og kostet ca. 4000$, noe som skulle tilsi en pris i Norge på 35-40k.
    Er den i god stand er det løp å kjøp!
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Noen som kjenner til den Audio Research CA-50 som ligger på torget? Er det noe å satse på? Prisen ser da grei ut!?

    Morten
    Denne var ukjent for meg også men må være en flott forsterkere til denne prisen. Er vel forløperen til VS serien, og er en ren rørforsterker på 50W.
    Ble produsert fra 97-01 og kostet ca. 4000$, noe som skulle tilsi en pris i Norge på 35-40k.
    Er den i god stand er det løp å kjøp!
    Det sto noe på faktura fra verkstedet at den hadde vært skadet eller noe slikt så jeg er litt skeptisk
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Noen som kjenner til den Audio Research CA-50 som ligger på torget? Er det noe å satse på? Prisen ser da grei ut!?

    Morten
    Denne var ukjent for meg også men må være en flott forsterkere til denne prisen. Er vel forløperen til VS serien, og er en ren rørforsterker på 50W.
    Ble produsert fra 97-01 og kostet ca. 4000$, noe som skulle tilsi en pris i Norge på 35-40k.
    Er den i god stand er det løp å kjøp!
    Det sto noe på faktura fra verkstedet at den hadde vært skadet eller noe slikt så jeg er litt skeptisk
    Denne forsterkeren skal være relativt ukomplisert å reparere, slik som de fleste rørforsterkere, men dette bør avspeile prisen og kan være en mulighet til å få den enda billigere:cool:
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Kjøpte en slik forsterker brukt for kr 25 tusen rundt år 2000, solgte den to år senere for kr 23 tusen. Safe rørlyd, litt rund øverst og nederst. Ble helt annet fraspark da jeg byttet til ARC VT-100 mk.2 + LS-25.
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har noen formening om hvor man får mest igjen for kronene lydmessing hvis man vil investere i noen NOS rør? Har rørene i forforsterkeren mer å si for lyden enn inngangs- og driverrørene i effektforsterkeren? Hvilke rør av inngangs- og driverrørene påvirker lyden mest? Eller er det slik at lydkarakteren til en effektforsterker styres hovedsakelig av utgangsrørene, mens inngangs- og driverrørene har mindre å si?

    Jeg spør fordi jeg har en ARC VT-60 som jeg gjerne vil hente ut det fulle potensialet fra, men jeg er usikker på hvilke rør som påvirker lyden mest. Med andre ord: i hvilke rør jeg skal legge mest penger.

    Noen som har erfaringer/synspunkter på dette?

    Og en ting til: Er Svetlana 6550 "Winged C" det ultimate utgangsrøret for ARC forsterkere, eller er det andre varianter av 6550 som fungerer vel så bra?
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Er Svetlana 6550 "Winged C" det ultimate utgangsrøret for ARC forsterkere, eller er det andre varianter av 6550 som fungerer vel så bra?
    Svetlana stoppet vel produksjonen av 6550-rør i 2012. Alle ARC komponenter med 6550-rør som er eldre enn 2012 er helt sikkert "voicet" med Winged C. Jeg har ingen erfaring med disse rørene i sluttforsterkere, men i forforsterker og RIAA fra før 2012 er det en vesentlig forskjell på de orginale SED 6550C og de nye Sovtek-rørene. Det begynner forøvrig å bli dyrt å fore store forsterkere med orginale Winged C-rør.
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Svetlana stoppet vel produksjonen av 6550-rør i 2012. Alle ARC komponenter med 6550-rør som er eldre enn 2012 er helt sikkert "voicet" med Winged C rør. Jeg har ingen erfaring med disse rørene i sluttforsterkere, men i forforsterker og RIAA fra før 2012 er det en vesentlig forskjell på de orginale SED 6550C og de nye Sovtek-rørene. Det begynner forøvrig å bli dyrt å fore store forsterkere med orginale Winged C-rør.
    Jeg leste akkurat en test av VT-60 i et gammelt nummer av Audio (nr. 28 fra 1996), og der står det at VT-60 var utrustet med Sovtek 6550 rør. Den er dermed ikke nødvendigvis "voicet" med 6550 Winged C. Dermed er det åpent om Winged C eller eventuelt andre 6550 rør er å anbefale. Akkurat nå står det Shuguang 6550B rør i forsterkeren. Spørsmålet er om det er mye å hente på og investere i andre 6550 rør og i tilfelle hvilke? Jeg kan trolig få tak i Svetlana 6550 Winged C, men sannsynligvis til en relativt høy pris. Men er det en beste veien å gå?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har prøvd det meste av 6550 rør og winged C er beste nyproduserte røret med klar margin. Faktisk så var vel kvaliteten på topp før 2008. Husker jeg da fikk et parti som hadde intenst blått skimmer, noe som tydet på hardt vacuum, som igjen er et kvalitets stempel.

    Hadde en ny VT100 MkIII rundt 2005 tror jeg det var, og mener denne var satt opp med Svetlana 6550. Skiftet til Winged C på denne med godt resultat. ARC som de fleste produsenter bruker stort sett billige rør for å få ned kostnader, men husker de gikk over til å bruke Winged C en periode da de hadde mye problemer med Svetlana (Med S logo). Nå er det vel Sovtek som gjelder, og dette er rør som ikke har spesielt godt omdømme....

    Når det gjelder Winged C så er alle seriøse selgere tomme for lenge siden, og det er stor tjangs for det som blir solgt nå er sekunda vare eller enda verre, fake...
    Har dog hørt rykte om at Motron kan noen på lager som er "rebranded"...

    Jeg har brukt nyproduserte Tung Sol i strømforsyningen på REF210 med godt resultat. Stabile rør som dog ikke er klasse med Winged C lydmessig, men regner med at de er bedre enn Sovtek, og Kina rørene har jeg ikke giddet å teste...

    Nå er ikke 6650 rørene så dyre så det lar seg gjøre å teste?
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder Winged C så er alle seriøse selgere tomme for lenge siden, og det er stor tjangs for det som blir solgt nå er sekunda vare eller enda verre, fake...
    Har dog hørt rykte om at Motron kan noen på lager som er "rebranded"...

    Jeg har brukt nyproduserte Tung Sol i strømforsyningen på REF210 med godt resultat. Stabile rør som dog ikke er klasse med Winged C lydmessig, men regner med at de er bedre enn Sovtek, og Kina rørene har jeg ikke giddet å teste...
    Jeg har også hatt en VT100 MkII for ca. 10 år siden med Winged C rør, og den låt himmelsk. Har vært i kontakt med Motron og han kan visst skaffe Winged C "hvis jeg bare kan vente litt", og det har jeg allerede bestemt meg for å gjøre. Jeg har også blinket meg u at jeg vil teste Tung Sol, så utgangsrørene har jeg en plan for.

    Det jeg egentlig lurte mest på var hvor viktige 6922-rørene (inngangs- og driverrørene) er for lyden. Jeg har hatt 4 ulike forforsterkere med rør og testet ut endel rør i dem, så jeg har en referanse på hvor mye som kan være å hente på å bytte rør i en forforsterker. Men jeg har aldri gjort det samme i en effektforsterker. Hvor mye påvirker "smårørene" i effektforsterkeren lyden, f.eks. sammenlignet med å bytte lignende rør i en forforsterker? Hvilke er viktigst: inngangs- eller driverrørene?
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også hatt en VT100 MkII for ca. 10 år siden med Winged C rør, og den låt himmelsk.
    Kan forsikre om at den låter himmelsk fremdeles....
    Godt å høre at "gammelforsterkeren" fortsatt leverer varene. Som du skjønner klarte jeg ikke å holde meg helt borte fra rørutstyr, så jeg har anskaffet lillebroren til VT-100, - VT-60. Det er en atskillig mer kompakt sak som passer mer til det nedskalerte anlegget jeg har nå (nedskalert i fysisk størrelse, ikke nødvendigvis kvalitet). Du må gjerne ta deg en tur innom en dag hvis du har lyst.
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Plukket med meg denne klassikeren fra Hifi guiden idag, får vel koble
    den opp etterhvert.:)
    Gratulerer! Er det en SP-3 i gull-finish og med trepanel jeg øyner?

    Jeg satt akkurat her om dagen å kikket litt på disse filmene om restaurering av SP-3: https://www.youtube.com/watch?v=GnGHTNDxeF4 og https://www.youtube.com/watch?v=91BYfKl03-k
    Er vel litt på bærtur denne karen. V1-V3 er nok RIAA-trinnet og V4-V6 er linjetrinnet. Ikke hver sin kanal som han sier. ECC-83/12AX7 er en dobbeltriode som tar seg av begge kanalene. De to siste rørene er for tonekontrollene regner jeg med.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Plukket med meg denne klassikeren fra Hifi guiden idag, får vel koble
    den opp etterhvert.:)
    Gratulerer! Er det en SP-3 i gull-finish og med trepanel jeg øyner?

    Jeg satt akkurat her om dagen å kikket litt på disse filmene om restaurering av SP-3: https://www.youtube.com/watch?v=GnGHTNDxeF4 og https://www.youtube.com/watch?v=91BYfKl03-k
    Er vel litt på bærtur denne karen. V1-V3 er nok RIAA-trinnet og V4-V6 er linjetrinnet. Ikke hver sin kanal som han sier. ECC-83/12AX7 er en dobbeltriode som tar seg av begge kanalene. De to siste rørene er for tonekontrollene regner jeg med.
    Du har rett mtp rørene FZ. Han retter seg også selv mot slutten av del 2. Forøvrig synes jeg det var interessante videoer.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Du har rett mtp rørene FZ. Han retter seg også selv mot slutten av del 2. Forøvrig synes jeg det var interessante videoer.
    Så ikke del 2, men uansett litt betenkt på at han kjente kretsene så dårlig før han startet. Han hadde jo en SP-3 liggende fra før og hadde alle skjemaene fra ARC.
    Det som er imponerende er dokumentasjonen fra ARC. Her er det mange produsenter som har noe å lære.
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Da er det jaggu et ARC produkt på vei i posten til meg også. Jeg klarte rett og slett ikke motstå fristelsen på en DSPre nå som de kjørte kampanje på OHC.

    DSPre skal erstatte en Parasound P5, og skal spille sammen med en Usher r1.5 og et par SF Cremona M. Aires skal stå for alle 1´ere og 0´er.

    Gleder meg stort! :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har en VSI 55 med noen gåene rør og emitter motstander. Er det noen i Akershus/Oslo området som reparerer slikt ?
    Og er det verdt å koste på en drøyt 10 år gammel VSI 55 ?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Har en VSI 55 med noen gåene rør og emitter motstander. Er det noen i Akershus/Oslo området som reparerer slikt ?
    Og er det verdt å koste på en drøyt 10 år gammel VSI 55 ?
    Absolutt verdt å reparere. Motstandene er også enkle å bytte. Ønsker du å bruke et verksted, kan du høre med importør Mono AS hvilket de bruker. Ellers mener jeg Audiomix her på HFS reparerer ARC. Du kan evt sende en PM til han.

    mvh

    mvh
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Mono bruker Dalen Elektronikkservice. Ellers ligger alle skjemaer fra ARC på web'en deres for dem som kan svinge en loddebolt selv.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    763
    Antall liker
    452
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ser på audiofidelity at ref cd9 testes i neste blad.
    Skal bli interessant å se sammenligningen med den nye apl riggen.
    Er jo noen år med utvikling av digitalteknikk mellom de to produktene.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    763
    Antall liker
    452
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Om jeg skjønte Geir på OHC rett, skulle de få inn en slik.
    Kunne vært interessant å teste mot ref75, samt om den er kraftig bok til å holde styr på elektrostater.

    Noen som vet om de kommer til å fylle på med kraftigere versjoner etter hvert? Ala vs115?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg skjønte Geir på OHC rett, skulle de få inn en slik.
    Kunne vært interessant å teste mot ref75, samt om den er kraftig bok til å holde styr på elektrostater.
    Etter det jeg kan forstå er dette igrunnen en Ref 75 med autobias og sikringer (endelig!).
    Tror jeg kjøper en slik.

    Det var snakk om en integrert versjon av VT80; noe nytt om denne?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Om jeg skjønte Geir på OHC rett, skulle de få inn en slik.
    Kunne vært interessant å teste mot ref75, samt om den er kraftig bok til å holde styr på elektrostater.
    Etter det jeg kan forstå er dette igrunnen en Ref 75 med autobias og sikringer (endelig!).
    Tror jeg kjøper en slik.

    Det var snakk om en integrert versjon av VT80; noe nytt om denne?
    Er i basis en REF75, som i basis er det samme som en "forfinet" VS60, bare det at prisen steg fra 3495$ for en VS60, til 8995$ for en REF75....
    I REF75 er det sikkert en del bedre komponenter, dyrere rør og litt større trafoer, men kretsløp er det samme så vidt jeg kan se.
    Samme vil nok gjelde for VT80. Billigere rør (KT120) og sikkert spart noe på komponenter, men prisen er satt til 8000$...

    " The core of the VT80 is adapted from the Reference 75, including the same power and output transformers, a similar circuit topology, and many of the same parts. The result is sonically breathtaking and provides a new sonic reference in its price range."

    Det er autobias, noe som jeg ikke ser på som noen stor fordel da biasjustering er noen en gjør når rørene er nye, og på slutten av levetiden på rørene etter 2-3 år etter min erfaring med flere ARC forsterkere. Dessuten så har en i dag biasavlesning via fjernkontrollen. Ikke noe stress...

    Autobias kan faktisk være et problem da rør ofte bør "grovinstilles" via potmeter i kretsen for at den skal fungere uten problemer. (Var slik på en BAT forsterker jeg hadde). Dette er mange ganger mer "knotete" og farlig å holde på med enn å stille bias på front panelet. Dette kan sikkert unngås ved å kjøpe rør fra ARC til 4 x prisen...

    Men dette er sikkert en knall forsterker som alltid fra ARC, og som en bonus så kan en bruke rør fra hele triode familien slik som 6550/KT88/KT120/KT150
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Såvidt jeg har skjønt leveres den med flere typer rør. Biasjustering er ikke enkelt på inngangsrøra på min VT100 MKII. Dessuten går det en motstand + transistor + 2 (4?) utgangsrør dersom driverøra tar kvelden. Autobias + sikringer er definitvt velkomment hos meg....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Såvidt jeg har skjønt leveres den med flere typer rør. Biasjustering er ikke enkelt på inngangsrøra på min VT100 MKII. Dessuten går det en motstand + transistor + 2 (4?) utgangsrør dersom driverøra tar kvelden. Autobias + sikringer er definitvt velkomment hos meg....
    Det var litt knot på VT100 ja, men på nyere ARC forsterkere sjekker en bias på displayet via fjernkontroll, og stiller via på potmeter på frontplate. Tar 2 minutter og gjøres max en gang i året.
    Det jeg er redd er at "grunnbias" må stilles ved bytte av rør, og for de fleste betyr dette inn på verksted og for sikkerhets skyld bør en bruke rør fra ARC til 3-4 ganger prisen. Håper jeg tar feil...

    Så mange følgefeil når et rør ryker var vel et problem på MkI og MkII. På MkIII og nyere ARC forsterkere er dette mye mer robust da de bruker 6H30 og 6N1P rør. På min gamle VT100 MkIII røk det en motstand sammen med røret. Samme har skjedd på REF210 forsterkerene mine da jeg ikke var våken nok til å slå av i tide. Senere har jeg hatt rør som har tatt kvelden uten skader. Kan se ut som KT120 dør penere enn 6550:cool:
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Såvidt jeg har skjønt leveres den med flere typer rør. Biasjustering er ikke enkelt på inngangsrøra på min VT100 MKII. Dessuten går det en motstand + transistor + 2 (4?) utgangsrør dersom driverøra tar kvelden. Autobias + sikringer er definitvt velkomment hos meg....
    Det står i testen som var linket til tidligere i et innlegg at den var levert med KT120, men at den var satt opp for å kunne bruke alt av rør i samme triode familie. Mulig da at en kan velge dette ved bestilling. Dette blir da et pris spørsmål da 6550 er billig, KT120 noe mer og KT150 til dobbel pris. Uansett så står det i testen at en kan bytte mellom alle disse rørtypene, og det er fantastisk!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Det var litt knot på VT100 ja, men på nyere ARC forsterkere sjekker en bias på displayet via fjernkontroll, og stiller via på potmeter på frontplate. Tar 2 minutter og gjøres max en gang i året.

    Gjelder dette smårøra også?
    Kanskje jeg skal gå for en brukt Ref 75?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Det var litt knot på VT100 ja, men på nyere ARC forsterkere sjekker en bias på displayet via fjernkontroll, og stiller via på potmeter på frontplate. Tar 2 minutter og gjøres max en gang i året.

    Gjelder dette smårøra også?
    Kanskje jeg skal gå for en brukt Ref 75?
    Dette med justeringen av smårøra var etter hva jeg skjønner spesielt på VT100MKI og MkII. Gjorde aldri dette på MkIII.
    På REF210 som jeg har nå så er det bare 2 pot pr. monoblokk som stilles fra front panelet. Ikke noe bias på smårørene. Tror dette var noe VT100 herk...
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    arc kunne sine saker på 70-tallet også.. Har restaurert denne og den har en helt rå kraft kombinert med en flott oppløsning og finesse.. Dual 75A på 2x75 W driver ProAc clonene på en aldeles overbevisende måte.. ;)

    Mvh
    lassemann
    DSC_0065.jpg


    DSC_0066.jpg
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    veldig god amp....litt soft men veldig musikalsk
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    veldig god amp....litt soft men veldig musikalsk
    Nå skal sies at jeg ikke har hørt forsterkeren før jeg gjorde noen endringer i den. Men jeg har byttet alle de kritiske diodene i stømforskyningen, samt at kopplingskondenstatorene på linjedelen er oppgradert. Var også noen motstandere her og der som lå utenfor referanse. Nesten første gang jeg har hørt en dønn tyst rørforsterker, men denne er det :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    arc kunne sine saker på 70-tallet også.. Har restaurert denne og den har en helt rå kraft kombinert med en flott oppløsning og finesse..
    Høres ut som en Audio Research ja. Kunne beskrevet min VT100MKII.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Reference 75 har større strømforsyning enn VT80. Ref 75 ser også bedre ut...
     

    Vedlegg

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg la dette innlegget i min egen tråd, men siden dette dreier seg om ARC komponenter og rørene som brukes i komponentene tenkte jeg det kunne vert interessant også i denne tråden.
    Jeg har lett rundt etter erfaringer vedr. levetid på KT120 rør men finner egentlig lite info, så jeg driver med å se hvor lenge jeg kan holde liv i rørene i REF210. Har til nå ca.3100t og lydmessig og målemessig er de fortsatt helt fine. Blir spennende å se hvor lenge de holder, men har håp om enda å dra de mange timer enda...

    Fra min egen tråd :

    Jeg har rør i alle komponentene mine etter REF CD8 kom hus og da en stort sett er låst til KT120 og 6H30 da det ikke er noen alternativer, er det muligheter med 6550 rørene som står i strømforsyningen i alle komponentene. Har lest om gode erfaringer om å bruke bedre rør her, og da spesielt i REF5, så i den forbindelse har jeg samlet i hop en del rør i samlingen. The "Holy Grail" er Tung Sol 6550 som er regnet for å være verdens beste, og dessverre det kan se ut som dette stemmer... Dessverre p,g.a. at de er nesten umulig å få tak i, og dukker seriøse rør for salg så er prisene astronomiske...

    Har et par Tung Sol i samlingen og bruker dette i REF5 med godt resultat, og har i det siste testet RCA 6550 so m er laget av Sylvania som viser seg å komme tett på Tung Sol. Var i innledningen noe skuffet over RCA røret, men etter 20 timers innspilling har det bare blitt bedre og bedre. Mangler enda litt av magien til Tung Sol, men det er tett, tett på nå. Er glad jeg har klart å lagre opp 5-6 stykker av RCA, så skal holde en stund:cool:


    DSC_0006.jpg


    Ellers så har jeg testet disse rørene :

    Fra venstre :

    Tung Sol NOS
    RCA (Sylvania) NOS
    Winged C
    Tung Sol nyproduksjon
    JJ Tesla
    GE NOS
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn