Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for svar. Mange av disse drivverkene er relativt dyre som nye. Jeg får følge på bruktbørser for om mulig få tak i brukt enhet.
    Rega.. Rart hvordan kombinasjoner blir glemt :). Peter mente forøvrig at det eneste som duger var Philips baserte drev.. Han selger tilfeldigvis slike.. :)
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Rega.. Rart hvordan kombinasjoner blir glemt :). Peter mente forøvrig at det eneste som duger var Philips baserte drev.. Han selger tilfeldigvis slike.. :)
    Og AN utvikler for tiden et nytt reimdrift basert drivverk, som skal være mye bedre.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Rega.. Rart hvordan kombinasjoner blir glemt :). Peter mente forøvrig at det eneste som duger var Philips baserte drev.. Han selger tilfeldigvis slike.. :)
    Jeg har tidligere registrert at Regas drev er nevnt som gode, men disse har ikke balansert utgang. Uansett så vil jeg motta en brukt Pro-ject cd box rs i løpet av neste. Det blir spennende å erfare om denne boxen spiller på lag med min dac...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tidligere registrert at Regas drev er nevnt som gode, men disse har ikke balansert utgang. Uansett så vil jeg motta en brukt Pro-ject cd box rs i løpet av neste. Det blir spennende å erfare om denne boxen spiller på lag med min dac...
    Den tror jeg du og DAC'en din kommer til å digge. :)
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Min Dac 3.1 har vært hos Olof for å pimpes litt😄 Alle motstander er skiftet ut med AN tantalum, så godt som alle elektrolyttkondensatorer er byttet til AN Kaisei, med unntak av to på linjekortet som er byttet til BG N. Den viktigste endringer er nok likevel at linjekortet er bygget om til det samme som i 4.1! Olof rapporterer om en mye bedre dac i andre enden av denne prosessen😄 Legger ved noen bilder, og gleder meg til å hente den etterhvert.

    Veleik
     

    Vedlegg

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Min Dac 3.1 har vært hos Olof for å pimpes litt😄 Alle motstander er skiftet ut med AN tantalum, så godt som alle elektrolyttkondensatorer er byttet til AN Kaisei, med unntak av to på linjekortet som er byttet til BG N. Den viktigste endringer er nok likevel at linjekortet er bygget om til det samme som i 4.1! Olof rapporterer om en mye bedre dac i andre enden av denne prosessen😄 Legger ved noen bilder, og gleder meg til å hente den etterhvert.

    Veleik
    Ser jo helt nydelig ut! Sikle! :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Min Dac 3.1 har vært hos Olof for å pimpes litt😄 Alle motstander er skiftet ut med AN tantalum, så godt som alle elektrolyttkondensatorer er byttet til AN Kaisei, med unntak av to på linjekortet som er byttet til BG N. Den viktigste endringer er nok likevel at linjekortet er bygget om til det samme som i 4.1! Olof rapporterer om en mye bedre dac i andre enden av denne prosessen😄 Legger ved noen bilder, og gleder meg til å hente den etterhvert.

    Veleik
    Aldri sett så mye gult i hele mitt liv. Skal si du går drastisk til verks. Si fra ved neste korsvei hvis du skulle ha behov for et par brukte 0,1 uF AN silver foil kondensatorer. Ikke sikkert det er noe å hente slik dac'en står nå, men kan jo være at du bestemmer deg for å gå "sølvruta" en gang i framtida.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Glemte forresten å spørre hvilket drivverk du bruker til dac'en din?
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er drivverksløs for tiden. Tenker, og planlegger streamerløsning. Per nå er det mac-ddc-dac som gjelder. Har ikke hastverk.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Boff! Du må ha drivverk! Mangler ikke streamere musikalitet, tredimensjonalitet og luft i lydbildet?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Boff! Du må ha drivverk! Mangler ikke streamere musikalitet, tredimensjonalitet og luft i lydbildet?
    Ikke nødvendigvis, eller ikke så helt galt.

    Men klart, akkurat de der ProJect CD-drivverkene er veldig skikkelige, da :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Kommer vel litt an på musikksmaken antar jeg. Kanskje Burzum er best på streamer.

    Neida, tuller selvfølgelig litt, men det er vanskelig å få akustikken helt på stell med streamer. Tror jeg. Uten å ha hørt dyre løsninger.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Ikke nødvendigvis, eller ikke så helt galt.

    Men klart, akkurat de der ProJect CD-drivverkene er veldig skikkelige, da :)
    Fikk mitt brukte Pro-ject cd box rs med posten i dag. Koblet opp til ekte balansert inngang på den AN-modifiserte ANK-dacen låter det VELDIG bra. Må si at det var over mine forventninger🙂
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Det låter sikkert kanon. Problemet er vel at et slikt system gjør nesten alt til en musikkopplevelse, i motsetning til tradisjonell hifi. I et studio er det nok mye mer hensiktsmessig å bruke det mest avslørende og analytiske utstyret som finnes, som trekker fram skarpe s'er, metallisk klang og andre ulyder.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Bandet er L'Impératrice, skiva heter Tako Tsubo, den ligger på Spotify, så det er mulig å sjekke ut litt på eget oppsett.

    Uansett hvor "problematisk" det måtte være å lytte til final mix på et sånt system, så låter dette i det minste upåklagelig, selv på en helt kald rørforsterker. Musikken er vel ikke helt min greie, men jeg har så definitivt hørt det verre, dette swinger jo! :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hvilke digitalkabler er det dere Audio Note DAC folk bruker? Gjerne med litt info om hva dere har prøvd, lydforskjeller etc.

    Har ikke AN-DAC selv, men har gjort noen SPDIF-forsøk mellom Audiolaben og Audialen min, og det er tildels store forskjeller. Har en Silver Sonic D-750 som Pedja Rogic anbefalte, men den er mager, slank og umusikalsk i mitt oppsett. Har også prøvd en billig Monster og den var horribel. På alle måter. For moro skyld har jeg også prøvd vanlige signalkabler i stedet for dedikerte digitalkabler (bl.a. Cardas Golden Cross og Kimber PBJ), men kan ikke si jeg likte det heller. Men helt tilfeldig så prøvde jeg en hjemmelaget tvunnet Duelund DCA20 uten skjerm og hele sulamitten og den var faktisk kjempebra. Varmere lyd, adskillig mer nedre mellomtone og øvre bass. Alt høres rett og slett mye mer naturlig ut. Den karakteristiske impedansen er vel sannsynligvis helt på trynet så hvorfor den fungerer så bra er en gåte. Hvis det er slik jitter høres ut så vil jeg ha mer av det....

    PS! Til moderatorene. Ikke flytt innlegget mitt til Kabel-tråden. Alle er så fæle der.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hvilke digitalkabler er det dere Audio Note DAC folk bruker? Gjerne med litt info om hva dere har prøvd, lydforskjeller etc.

    Har ikke AN-DAC selv, men har gjort noen SPDIF-forsøk mellom Audiolaben og Audialen min, og det er tildels store forskjeller. Har en Silver Sonic D-750 som Pedja Rogic anbefalte, men den er mager, slank og umusikalsk i mitt oppsett. Har også prøvd en billig Monster og den var horribel. På alle måter. For moro skyld har jeg også prøvd vanlige signalkabler i stedet for dedikerte digitalkabler (bl.a. Cardas Golden Cross og Kimber PBJ), men kan ikke si jeg likte det heller. Men helt tilfeldig så prøvde jeg en hjemmelaget tvunnet Duelund DCA20 uten skjerm og hele sulamitten og den var faktisk kjempebra. Varmere lyd, adskillig mer nedre mellomtone og øvre bass. Alt høres rett og slett mye mer naturlig ut. Den karakteristiske impedansen er vel sannsynligvis helt på trynet så hvorfor den fungerer så bra er en gåte. Hvis det er slik jitter høres ut så vil jeg ha mer av det....

    PS! Til moderatorene. Ikke flytt innlegget mitt til Kabel-tråden. Alle er så fæle der.
    Det er mye hyggeligere her! :)

    Jeg har prøvd Naim, Doxa, Furutech og AN-Vx SPDIF. De tre sistnevnte er sølvkabler. Av de var det helt klart den siste (ikke overraskende?) som låt best i mine ører.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Velkommen til oss som ikke er kabelskeptikere!

    Selv har jeg ikke prøvd så mange. Kun Cardas og Doxa.

    Best erfaring med Doxa sin sølvkabel. Den spiller musikalsk i hjemmet mitt.
    Skulle selvsagt testet en Audio Note digitalkabel, men det er andre ting som skal ordnes med før det. :)

    Lykke til på ferden da! @VB
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1

    Her er mer info om bandet og bruken av Audio Note. :) Audio Note i Dolby Atmos konfigurasjon.WOW. :)
    For de som vil spille av denne på sin Audio Note platespiller anbefales det selvsagt i disse Corona tider å handle dobbel LP'en hos en uavhengig norsk forhandler

    Kan muligens avspilles på andre platespillere enn AN med ok resultat, men det får andre eventuelt ta ansvar for i andre vennetråder....
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Det skal også nevnes at hvis man liker fransk funk eller funky pop på generell basis, så er den skiva til L'Impératrice, som heter Tako Tsubo, veldig bra!
    Det er også meget god lyd på den. En liten funky pop perle. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Det er mye hyggeligere her! :)

    Jeg har prøvd Naim, Doxa, Furutech og AN-Vx SPDIF. De tre sistnevnte er sølvkabler. Av de var det helt klart den siste (ikke overraskende?) som låt best i mine ører.
    Kabeltema, farlige greier.
    Jeg bruker SPDif fra min CEC til AN-DAC4.1xBal. Jeg har brukt AN-Vx i mange år og det fungerer greit. For tiden bruker jeg faktisk en Canare LV-77S coax med 75 Ohm plugger. Jeg mener at denne kabelen er bedre i bunn og topp sammenlignet med en AN-Vx som digital kabel og i kombinasjon med utstyr jeg bruker hjemme. Canare sine plugger er også veldig gode.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Canare sine spdif plugger har en noe nærere 75ohms karakteristisk impedans.
    PS: Har en slik canare kabel liggende dersom noen vil teste :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Jeg har prøvd Naim, Doxa, Furutech og AN-Vx SPDIF. De tre sistnevnte er sølvkabler. Av de var det helt klart den siste (ikke overraskende?) som låt best i mine ører.
    Kan du si noe om konstruksjonen til de tre førstnevnte kablene? Er det tradisjonelt oppbygde coaxialkabler med solid core senterleder?
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Kommer garantert! Antar ett par-tre dager for sending fra Jederlabben 🙂🎼🎼
    Da var Philips Miniwatt ECC83 (1960 ish) på plass, og har godgjort seg i ett par uker.
    Det har definitivt gitt ett par knepp opp på alle parametre som gjorde OTO Sign bra i utgangspunktet.

    Klarere topp, mere luft i lydbildet enn originale rør. Dybde i lydbildet er og bedre. En marginal forbedring i bunn, med litt tightere bass. Om det går dypere er jeg litt i tvil om.

    Meget fornøyd! 😁
     

    Vedlegg

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Da var Philips Miniwatt ECC83 (1960 ish) på plass, og har godgjort seg i ett par uker.
    Det har definitivt gitt ett par knepp opp på alle parametre som gjorde OTO Sign bra i utgangspunktet.

    Klarere topp, mere luft i lydbildet enn originale rør. Dybde i lydbildet er og bedre. En marginal forbedring i bunn, med litt tightere bass. Om det går dypere er jeg litt i tvil om.

    Meget fornøyd! 😁
    Så fint å høre at Philips Miniwatt gir ønsket glede :) Takk for rapporten!
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Må si en ting som overrasket meg med Philips Miniwattene, det er hvor lang tid det gikk før bunnen kom skikkelig. Gikk rett og slett nesten 3 uker med nesten daglig bruk! Den slo ut i full blomst de siste 3-4 dagene. Før det var jeg -nesten- litt skuffet. Ikke nå lengre!!
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Må si en ting som overrasket meg med Philips Miniwattene, det er hvor lang tid det gikk før bunnen kom skikkelig. Gikk rett og slett nesten 3 uker med nesten daglig bruk! Den slo ut i full blomst de siste 3-4 dagene. Før det var jeg -nesten- litt skuffet. Ikke nå lengre!!
    Oi! Driver også og ordner med Phillips miniwatt.
    Så da må jeg bare styre meg ett par uker til for at ting skal sette seg. :)
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Håper dere tåler et bilde eller to til fra dacen som nå er ferdig hos Olof, og snart kan hentes hjem?
    Det satt et par Allen Bradley-motstander på linjekortet sist, men disse er nå erstattet av 2W AN-tantaler. Kobberkondensatorer er erstattet av sølvkondensatorer (takk til @VB ). Siste endring denne gang ble ny "superregulator" i PSU, til gløding.

    Bitte litt spent på å få den tilbake😁

    Veleik
     

    Vedlegg

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Håper dere tåler et bilde eller to til fra dacen som nå er ferdig hos Olof, og snart kan hentes hjem?
    Det satt et par Allen Bradley-motstander på linjekortet sist, men disse er nå erstattet av 2W AN-tantaler. Kobberkondensatorer er erstattet av sølvkondensatorer (takk til @VB ). Siste endring denne gang ble ny "superregulator" i PSU, til gløding.

    Bitte litt spent på å få den tilbake😁

    Veleik
    Her forventes full rapport om forskjellene. :) Det gledes. :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Håper dere tåler et bilde eller to til fra dacen som nå er ferdig hos Olof, og snart kan hentes hjem?
    Det satt et par Allen Bradley-motstander på linjekortet sist, men disse er nå erstattet av 2W AN-tantaler. Kobberkondensatorer er erstattet av sølvkondensatorer (takk til @VB ). Siste endring denne gang ble ny "superregulator" i PSU, til gløding.

    Bitte litt spent på å få den tilbake😁

    Veleik
    Dere AN-folk skal nå alltid flotte dere med sølv og tantalum. Neida, det blir sikkert bra det der. Ser fram til "rapporten".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn