Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Det er mye spennende med vellykkede fulltoner, altså. Kan forestille meg at det er drømmetreff med Vindicator.
    Må bare få en forforsterker på plass.
    Bruker midlertidig en TVC fra Tribute.
    Lydbildet er litt slankt. Lite kjøtt på beina om enn forstår.
    Har planer om en DIY 5687 med trafo på utgangen.

    Sonicfrontiers
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Audio Note innfrir; nå har jeg jo blitt fortalt at det antakelig kun er mitt forventningsbias, uansett hvilken vei det går, men samma det, dette er vel til og med hakket bedre enn jeg hadde bias for. Årsaken er ganske enkelt at min nye P3 Tonmeister bevarer så å si alt av involverende og medrivende tilstedeværelse og musikalsk formidlingsevne også svært lavt i volum. Akkurat det er litt nytt for meg, til tross for at jeg har hatt en lang rekke rør og ikke-rør (AN inkludert) utstyr i samme oppsett. Dessuten finner jeg igjen ut at annen harmonisk forvrengning finner fram en lang rekke detaljer i innspillingen, som sikkert ikke er der (ironi, i fall noen lurte).

    P1040645.JPG




    P1040647.JPG


    Dette kan fort komme til å bli en lang natt.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser du gliser så bare ørene er i veien for at smilet skal gå helt rundt i refleksjon .. Gratulerer 🙂
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Ser du gliser fra så bare ørene er i veien for at smilet skal gå helt rundt i refleksjon i bildet... Gratulerer 🙂
    Takk. Jeg ble litt glad da jeg så den refleksjonen, så jeg bestemte meg for å ta bildet på den måten, uten å flytte meg. Ja, det er lov å glise litt nå. :D

    EDIT: Spiller "Fairytales" nå (nei, ikke Rybak, men Toneff), og bevare meg vel. Visst var P2 SE Signature fantastisk, men dette her....!? Tror nok de AN/ Psvane-variantene av 300B er rett så våkne, ja.
    Helt fantastisk.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer igjen, Håkon! Er den like svær som Meishu?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hmm....lysten på å prøve en Meishu på et eller annet tidspunkt. Men ser ikke hvordan jeg skal få det til, sånn rent fysisk. Den er rett og slett ganske mye for dyp for benken min. Dessverre.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.343
    Antall liker
    2.575
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Er An så mye bedre enn Prima Luna, Copland all tube eller flere andre spør bare? Har An kit selv, er bare en påpasser av sparegrisen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer Håkon!

    Var ikke klar over at der var en P3 Tonmeister.Hadde bare fått med meg Meishu Tonmeister.
    Står lite info om P3'en på hjemmesiden til AN.
    Har den interstagetrafoer slik som Meishu T ?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Er An så mye bedre enn Prima Luna, Copland all tube eller flere andre spør bare? Har An kit selv, er bare en påpasser av sparegrisen.
    Nja...
    I mitt subjektive virkelighetsbilde, mener jeg oppriktig at AN har noe helt eget, men på den annen side har Audio Innovations og Audio Note fulgt meg i hele mitt hifi-liv, så jeg har et åpenbart positivt bias for det de lager. Det sagt, jeg har også ved enkelte anledninger kritisert enkelte av produktene deres av diverse årsaker, mens andre nærmest er ubeskrivelig gode. De senere år har tydelig "uniformert" alt de lager, dvs. at de har sine konsepter de nå følger slavisk, og det er hørbart fra Zero og hele veien opp.
    Fokuset og kunnskapsnivået de har er unikt, detaljene er ekstremt godt ivaretatt, in-house produksjonen er ekstrem.

    Det finnes andre som sikkert konkurrerer veldig godt, men jeg anbefaler en hver å lytte på produktene godt matchet, så kan man gjøre opp sin egen mening.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Håkon!

    Var ikke klar over at der var en P3 Tonmeister.Hadde bare fått med meg Meishu Tonmeister.
    Står lite info om P3'en på hjemmesiden til AN.
    Har den interstagetrafoer slik som Meishu T ?
    Takk, Rune! :)
    Veldig fornøyd med å ha AN-forsterker tilbake i huset! :) P3 Tonmeister er kun effekttrinnet fra Meishu Tonmeister, så jeg går dermed ut fra at interstage-løsningen er en del av konseptet, ja. Det sto i hvertfall et par ekstra trafoer der inne! :) Og det låter i det minste som en ekstremt vellykket interstage-løsning.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Synd det er så få rørforsterkarar å velje mellom når du har litt tungdrivne høgtalarar. Har høyrt nokre AN-oppsett opp gjennom tidene, og likar veldig godt det som høyrest frå elektronikken og pickupane. Høgtalarane er "greie nok", fordi dei er tilpassa elektronikk-ytingane, men er vel eigentleg ikkje særleg meir storarta enn det Snell kom med på 90-talet?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Synd det er så få rørforsterkarar å velje mellom når du har litt tungdrivne høgtalarar. Har høyrt nokre AN-oppsett opp gjennom tidene, og likar veldig godt det som høyrest frå elektronikken og pickupane. Høgtalarane er "greie nok", fordi dei er tilpassa elektronikk-ytingane, men er vel eigentleg ikkje særleg meir storarta enn det Snell kom med på 90-talet?
    Jo, litt.
    Men det finnes etter min oppfatning en del interessante konkurrenter, for å si det forsiktig. Doxa 8.2 er ikke dum i lag med Audio Note, bare for å nevne et åpenbart eksempel.

    Gjeldende rør og høy effekt... I sannhetens navn er det en dårlig idé. Enten må du bruke radarrør (og starte eget fjernvarmeanlegg samtidig), eller så må du ha en fotballbane full av rør (og installere eget kraftverk samtidig). Poenget med rørkretser er jo nettopp enkelheten, renheten, impulsvilligheten, rytmikken. Da er utgangspunktet helt feil, dersom du sverger til tungdrevne høyttalere / tung last.
    Nei, Arve, hold deg til brutal effekt fra transistorer, dine Vera er garantert noe av det smarteste du kunne ha valgt. Når du blir voksen, kjøper du deg lett last, og en SET-forsterker, og begynner å spille musikken slik den skal spilles! :D:D
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jaudå...du har nok rett. Men av og til tenkjer eg på lyden av Manley Neoclassic 500 på MBLane, og korleis det hadde vore med den sinnsjuke 300B-forforsterkaren frå same produsent.....
    Fann att min gamle "Le Tube" forforsterkar av Jean Hiraga. Lurer på om eg skal våge å kople han inn før Vera. Men eg veit ikkje - Le Tube har 50 kOhm på utgangen, og det går neppe bra. Galnaste forforsterkar eg har kjøpt....
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Synd det er så få rørforsterkarar å velje mellom når du har litt tungdrivne høgtalarar. Har høyrt nokre AN-oppsett opp gjennom tidene, og likar veldig godt det som høyrest frå elektronikken og pickupane. Høgtalarane er "greie nok", fordi dei er tilpassa elektronikk-ytingane, men er vel eigentleg ikkje særleg meir storarta enn det Snell kom med på 90-talet?
    Har aldri hørt MBL i levende live,men får et veldig godt inntrykk av mange klipp jeg har sett på nett av diverse demoer. Du har sikkert i likhet med meg hørt veldig mye instrument akustisk,og veldig mange sprer lyden ala det en MBL høytaler gjør.Så prinsippet til MBL vil gi en realisme følelse som jeg liker veldig godt.

    Hva er følsomheten på MBL'ene dine ?
    Tror Cobra fra AN er en av de mer allsidige forsterkerene de lager med tanke på potensiell ok match med et bredt utvalg høytalere. Du får ikke rivd ned huset med ca 30w klasse A, men den har feedback og forholdsvis lav utgangsimpedans sammenlignet med standard AN SET forsterkere.
    Kanskje høre med Stereofil om de har en demoforsterker de har interesse av å få en test på ? :)
    Cobra | Audio Note (UK)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Audio Note innfrir; nå har jo blitt fortalt at det antakelig kun er mitt forventningsbias, uansett hvilken vet det går, men samma det, dette er vel til og med hakket bedre enn jeg hadde bias for. Årsaken er ganske enkelt at min nye P3 Tonmeister bevarer så å si alt av involverende og medrivende tilstedeværelse og musikalsk formidlingsevne også svært lavt i volum. Akkurat det er litt nytt for meg, til tross for at jeg har hatt en lang rekke rør og ikke-rør (AN inkludert) utstyr i samme oppsett. Dessuten finner jeg igjen ut at annen harmonisk forvrengning finner fram en lang rekke detaljer i innspillingen, som sikkert ikke er der (ironi, i fall noen lurte).

    Vis vedlegget 684480



    Vis vedlegget 684479

    Dette kan fort komme til å bli en lang natt.
    Oi!! Her er det en som tydeligvis har vært snill gutt i 2020, gratulerer!!
    Slett ikke dumt med flott HiFi i julegave da, nok av tid til å få testet ut både anlegg og livets vann under lengre økter;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Oi!! Her er det en som tydeligvis har vært snill gutt i 2020, gratulerer!!
    Slett ikke dumt med flott HiFi i julegave da, nok av tid til å få testet ut både anlegg og livets vann under lengre økter;)
    Kan både se ut og høres ut som om jeg har vært nesten unaturlig snill gutt, ja. :D
    Det spiller bare så inni hampen herlig. Minuser? 8 Watt. Selv om AN er noe for seg, har en 250 Watt klasse D tydelige fordeler i bassområdet, sånn er det bare.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Må bare få en forforsterker på plass.
    Bruker midlertidig en TVC fra Tribute.
    Lydbildet er litt slankt. Lite kjøtt på beina om enn forstår.
    Har planer om en DIY 5687 med trafo på utgangen.

    Sonicfrontiers
    Tenker det er viktig å ha litt is i magan en stund til. Vindicator Silver inneholder en del komponenter som har det med å "mykne opp" etter hvert. Ellers kjenner jeg ikke nevneverdig til opplevelsen av å drive AN med TVC; mulig det har noen effekter i retning av slank oppførsel, men her mangler jeg kunnskap.

    Det jeg kan si er at jeg stort sett opplever at en aktiv pre skaper mer "baller", men det går på bekostning av gjennomsiktighet. Alternativt koster det både skjorte og havrelefse. :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har aldri hørt MBL i levende live,men får et veldig godt inntrykk av mange klipp jeg har sett på nett av diverse demoer. Du har sikkert i likhet med meg hørt veldig mye instrument akustisk,og veldig mange sprer lyden ala det en MBL høytaler gjør.Så prinsippet til MBL vil gi en realisme følelse som jeg liker veldig godt.

    Hva er følsomheten på MBL'ene dine ?
    Tror Cobra fra AN er en av de mer allsidige forsterkerene de lager med tanke på potensiell ok match med et bredt utvalg høytalere. Du får ikke rivd ned huset med ca 30w klasse A, men den har feedback og forholdsvis lav utgangsimpedans sammenlignet med standard AN SET forsterkere.
    Kanskje høre med Stereofil om de har en demoforsterker de har interesse av å få en test på ? :)
    Cobra | Audio Note (UK)
    MBL 101e2 spelar 81 db/Wm, er på 4 Ohm (går ned på 3,7 utan å vere veldig vasnskeleg) og greier seg ba med transistoforsterkarar frå rundt 400 Watt, og stortrivest med det doble. Det meste eg har hatt, er vel klasse D-forsterkaren Vera 400/1000 i brukopling. Vi snakkar då om godt tusen watt pr kanal.
    Har prøvd litt av kvart, og den einaste rørforsterkaren eg har funne fullstendig tilfredsstillande effektmessig er Manlay Neoclassic 500, med 20 stk KT90 for 2X500 watts effekt. Eg greier meg forsåvidt i 90% av tilfella med forsterkarar på ca 150 Watt også, men forsakar litt rølpe-rock då.
    Når det gjeld måten instrumenta vert presenterte på, er det svært få ting som liknar på MBL, og eg held dette for å vere det beste eg har vore bort i. Men når det kjem til klang og slikt, er det meir prega av kva opptak eg spelar.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Tenker det er viktig å ha litt is i magan en stund til. Vindicator Silver inneholder en del komponenter som har det med å "mykne opp" etter hvert. Ellers kjenner jeg ikke nevneverdig til opplevelsen av å drive AN med TVC; mulig det har noen effekter i retning av slank oppførsel, men her mangler jeg kunnskap.

    Det jeg kan si er at jeg stort sett opplever at en aktiv pre skaper mer "baller", men det går på bekostning av gjennomsiktighet. Alternativt koster det både skjorte og havrelefse. :)
    Hadde ikke Doxa noen passive forforsterkeren da.
    Vil tippe at et volumpotmeter og TVC er ganske så likt i oppførelse, bare at TVC er en «bedre» måte å gjøre det på.
    De beste forforsterkeren er vel aktive alle sammen.
    Da er det vel bare å finne en som passer inn med resten av anlegget og lager en synergi som gir gåsehud :).

    Sonicfrontiers
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ikke Doxa noen passive forforsterkeren da.
    Vil tippe at et volumpotmeter og TVC er ganske så likt i oppførelse, bare at TVC er en «bedre» måte å gjøre det på.
    De beste forforsterkeren er vel aktive alle sammen.
    Da er det vel bare å finne en som passer inn med resten av anlegget og lager en synergi som gir gåsehud :).

    Sonicfrontiers
    Jo, Doxa har passive for"forsterkere", men jeg har alltid foretrukket å drive effekttrinnene deres med aktive forforstkere, da jeg synes de taper det meste av liv ved å drive passivt. Jeg anser i denne sammenheng også TVC for å være passiv, til tross for at den gjør en spenningsforsterkning, og med dette synes jeg vel de omgår problemet med tap av dynamikk ganske så elegant. Det jeg undrer på, er bare om TVC generelt, evt. din TVC spesielt virker "slankende" på gjengivelsen, men som nevnt mangler jeg erfaring på feltet.
    De beste forforsterkerne er vel aktive, men min oppfatning er at dersom du utelukkende benytter digitale innganger, kan en god DAC med volumstyring være selve cluet her. TIl Vindicator kan man f.eks. prøve en APL rett i effekttrinnet, det blir nok moro! :)

    Og ønsker du tips til en mer tilpasningsdyktig pre/DAC med svært høy kvalitet, heter den AMR DP777. Matcher fantastisk bra med Audio Note, men merk at den har litt lav gain, så jeg er usikker på hvordan den matcher med gain på din utgave av Vindicator.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    MBL 101e2 spelar 81 db/Wm, er på 4 Ohm (går ned på 3,7 utan å vere veldig vasnskeleg) og greier seg ba med transistoforsterkarar frå rundt 400 Watt, og stortrivest med det doble. Det meste eg har hatt, er vel klasse D-forsterkaren Vera 400/1000 i brukopling. Vi snakkar då om godt tusen watt pr kanal.
    Har prøvd litt av kvart, og den einaste rørforsterkaren eg har funne fullstendig tilfredsstillande effektmessig er Manlay Neoclassic 500, med 20 stk KT90 for 2X500 watts effekt. Eg greier meg forsåvidt i 90% av tilfella med forsterkarar på ca 150 Watt også, men forsakar litt rølpe-rock då.
    Når det gjeld måten instrumenta vert presenterte på, er det svært få ting som liknar på MBL, og eg held dette for å vere det beste eg har vore bort i. Men når det kjem til klang og slikt, er det meir prega av kva opptak eg spelar.
    Var ikke klar over de hadde så lav følsomhet.Da forstår jeg godt behovet for endel watt.
    Kraftigste rørsledene jeg har hatt var noen Papworth monoblokker. Tror de var ca 150w+ . 8 * El34 rør per monoblokk.

    Høres ut som du har fått en god match med Vera :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Heisann!
    Jeg har en Audio Note TT3 m/M2 Riaa som er koblet til ASR Emitter II som er satt opp med 10kOhm inngangsimpedans som standard.
    Mistenker at AN M2 gjerne vil se 47kOhm? Symptomet er litt slank og muligens ikke fullt så dynamisk bass som jeg kanskje hadde forventet, i hvert fall sammenliknet med DAC'en min...
    I så fall kan jeg skru opp og konfigurere til 47k på ASR men det er ikke bare-bare med slike hendige små komponenter i racket o_O
    Så litt greit å høre med ekspertisen her først, spesielt siden ASR selv anbefaler lav inngangsimpedans dersom resten av utstyret takler det.

    Takk for innspill! Erik
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Jo, Doxa har passive for"forsterkere", men jeg har alltid foretrukket å drive effekttrinnene deres med aktive forforstkere, da jeg synes de taper det meste av liv ved å drive passivt. Jeg anser i denne sammenheng også TVC for å være passiv, til tross for at den gjør en spenningsforsterkning, og med dette synes jeg vel de omgår problemet med tap av dynamikk ganske så elegant. Det jeg undrer på, er bare om TVC generelt, evt. din TVC spesielt virker "slankende" på gjengivelsen, men som nevnt mangler jeg erfaring på feltet.
    De beste forforsterkerne er vel aktive, men min oppfatning er at dersom du utelukkende benytter digitale innganger, kan en god DAC med volumstyring være selve cluet her. TIl Vindicator kan man f.eks. prøve en APL rett i effekttrinnet, det blir nok moro! :)

    Og ønsker du tips til en mer tilpasningsdyktig pre/DAC med svært høy kvalitet, heter den AMR DP777. Matcher fantastisk bra med Audio Note, men merk at den har litt lav gain, så jeg er usikker på hvordan den matcher med gain på din utgave av Vindicator.
    For min din del går det mest i vinyl.
    Det blir vel å sette sammen delene til preampen som jeg har hatt liggende en stund.
    Kommer tilbake med inntrykk.

    Sonicfrontiers
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Heisann!
    Jeg har en Audio Note TT3 m/M2 Riaa som er koblet til ASR Emitter II som er satt opp med 10kOhm inngangsimpedans som standard.
    Mistenker at AN M2 gjerne vil se 47kOhm? Symptomet er litt slank og muligens ikke fullt så dynamisk bass som jeg kanskje hadde forventet, i hvert fall sammenliknet med DAC'en min...
    I så fall kan jeg skru opp og konfigurere til 47k på ASR men det er ikke bare-bare med slike hendige små komponenter i racket o_O
    Så litt greit å høre med ekspertisen her først, spesielt siden ASR selv anbefaler lav inngangsimpedans dersom resten av utstyret takler det.

    Takk for innspill! Erik
    Kjenner ikke detaljene i en M2 riaa.Vet du utgangsimpedansen?
    Tipper den er rimelig høy,og sånn sett matche dårlig med å 'se' kun 10k.
    Omtrent alle AN produkter har 100k som inngangsimpedans,så tror du får et løft lydmessig viss du kan justere opp fra 10k i ASRen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Heisann!
    Jeg har en Audio Note TT3 m/M2 Riaa som er koblet til ASR Emitter II som er satt opp med 10kOhm inngangsimpedans som standard.
    Mistenker at AN M2 gjerne vil se 47kOhm? Symptomet er litt slank og muligens ikke fullt så dynamisk bass som jeg kanskje hadde forventet, i hvert fall sammenliknet med DAC'en min...
    I så fall kan jeg skru opp og konfigurere til 47k på ASR men det er ikke bare-bare med slike hendige små komponenter i racket o_O
    Så litt greit å høre med ekspertisen her først, spesielt siden ASR selv anbefaler lav inngangsimpedans dersom resten av utstyret takler det.

    Takk for innspill! Erik
    Tror muligens du blander kortene litt her?
    Det er en mm pick-up som ønsker å "se" 47 kOhm, ikke RIAA-trinnets utganger.

    Ganske sikker på at et hvert RIAA-trinn vil takle en inngangsimpedans på 10 kOhm, selv om 10k er i den lave enden. Magefølelsen sier uansett at det neppe er feil å sette impedansen høyere dersom du kan. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Audio Note innfrir; nå har jo blitt fortalt at det antakelig kun er mitt forventningsbias, uansett hvilken vet det går, men samma det, dette er vel til og med hakket bedre enn jeg hadde bias for. Årsaken er ganske enkelt at min nye P3 Tonmeister bevarer så å si alt av involverende og medrivende tilstedeværelse og musikalsk formidlingsevne også svært lavt i volum. Akkurat det er litt nytt for meg, til tross for at jeg har hatt en lang rekke rør og ikke-rør (AN inkludert) utstyr i samme oppsett. Dessuten finner jeg igjen ut at annen harmonisk forvrengning finner fram en lang rekke detaljer i innspillingen, som sikkert ikke er der (ironi, i fall noen lurte).

    Vis vedlegget 684480



    Vis vedlegget 684479

    Dette kan fort komme til å bli en lang natt.
    Gratulerer Håkon! Dette blir saker for Doxa tenker jeg.. 😉 8 watt er nok det for husfreden.. 😉
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Tror muligens du blander kortene litt her?
    Det er en mm pick-up som ønsker å "se" 47 kOhm, ikke RIAA-trinnets utganger.

    Ganske sikker på at et hvert RIAA-trinn vil takle en inngangsimpedans på 10 kOhm, selv om 10k er i den lave enden. Magefølelsen sier uansett at det neppe er feil å sette impedansen høyere dersom du kan. :)
    Neida, jeg tenkte ikke på pickup vs riaa inngang.
    Jeg tenkte på impedansematchingen mellom Riaa utgang og ASR linjeinngangen. 10kOhm er jo litt lavere inngangsimpedans enn de fleste hifi preamper (i motsetning til endel pro-utstyr som gjerne har lange kabeltrekk og med fordel kan dytte litt mer strøm gjennom linjekablene), og hvis AN preamper typisk opererer med 100k så var mistanken at 10k kan være litt for lavt for optimal match..
    Høres uansett ut som det er verd å prøve, lite å tape annet enn litt sår rygg, skal gi beskjed om jeg hører noen forskjell :)
    Takk for hjelpen :cool:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Håkon! Dette blir saker for Doxa tenker jeg.. 😉 8 watt er nok det for husfreden.. 😉
    Det er tross alt Audio Note, Lasse, husfreden er garantert! :)

    Blir det ikke nok galskap, er det bare å begynne og synge i band igjen. - Er'e for høyt, er'u for gammal! var omkvedet i bandet på 90-tallet. Nå er jeg redd det er payback-time, jeg er faktisk for gammal. Såpass gammal, faktisk, at enkle 300B greier seg! :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.384
    Må bare få en forforsterker på plass.
    Bruker midlertidig en TVC fra Tribute.
    Lydbildet er litt slankt. Lite kjøtt på beina om enn forstår.
    Har planer om en DIY 5687 med trafo på utgangen.

    Sonicfrontiers
    Synes ikke 5687 har så mye "kjøtt" akkurat. Kanskje 6SN7 ville passet bedre. Med en god kondensator i utgangen (som M2), eller med trafo hvis du har mye gain (eller svært følsomme høyttalere). Et annet alternativ er 4p1l med trafoer for de litt mer ambisiøse.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Synes ikke 5687 har så mye "kjøtt" akkurat. Kanskje 6SN7 ville passet bedre. Med en god kondensator i utgangen (som M2), eller med trafo hvis du har mye gain (eller svært følsomme høyttalere). Et annet alternativ er 4p1l med trafoer for de litt mer ambisiøse.
    Ok.
    Har allerede trafoen til 5687.
    Om de passer 6SN7 vet jeg ikke, men tror det blir 5687 først. Så tar vi en test.
    Blir det ikke bra får en se hva en gjør.

    Sonicfrontiers
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.384
    Å ja. Du har investert i trafoer allerede. Hvilke typer?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn