Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Utrolig at forsterkeren virker etter så mange år. Må være en av de beste kinaforsterkerne som har blitt produsert.

    Blir inspirert til å prøve 3A5 i inngangen på mine kommende monoblokker.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Det har overasket meg også.Og den har vert brukt ganske mye også siden jeg kjøpte den for mange år siden.

    Mener jeg har lest at noen oppfatter 3A5 som litt slanke i lyden,men jeg har aldri sammenlignet med andre rør så personlig vet jeg ikke. Denne forsterkeren har fin balanse,men der er nok god drahjelp til fylde i 2A3,300B,og karbonmotstander m.m. innvendig.

    Det er viktig å vere obs på at MusicAngel neppe har like god kvalitetskontroll som dyrere ting.Men tenker man kan ikke forvente alt for mye heller til de prisene.
    Har en EL34 variant som utviklet problemer etter ikke alt for mye bruk.
    Lydmessig syns jeg de lager fine ting,og liker godt både EL34 og den mer kjente KT88 varianten.Det var vel Kjell B som gjorde den ekstra kjent i Norge.
    Der er utstrakt bruk av karbonmotstander innvendig,og dette tror jeg er en av de viktige faktorene til den fine lydmessige balansen desse forsterkerene har.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Der er utstrakt bruk av karbonmotstander innvendig,og dette tror jeg er en av de viktige faktorene til den fine lydmessige balansen desse forsterkerene har.
    Meget godt poeng. Har du noen oppfatninger om hvor karbon påvirker lyden mest? Er det under katoden eller over anoden?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Nei.Har bare testet litt i gridstopper posisjon. Allen Bradley 2W. Kontra de gamle AN 2W hadde AB kanskje litt mer nivå i det morsomme midbass til nedre mellomtone-området,men totalt sett opplevde jeg AN som mer naturlig lineær,gjennomsiktig,mer utstrakt i topp og bunn,og at de dermed klarte å grave frem litt mer naturlig info fra platene.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Der er utstrakt bruk av karbonmotstander innvendig,og dette tror jeg er en av de viktige faktorene til den fine lydmessige balansen desse forsterkerene har.
    Meget godt poeng. Har du noen oppfatninger om hvor karbon påvirker lyden mest? Er det under katoden eller over anoden?
    Anoden er en viktig del av signalveien. Valg av motstand på anoden har helt klart mest påvirkning av lydkarakter. Selv bruker jeg 2watt Riken ohm karbonkompositt når det lar seg gjøre.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Takk for info! Har en mistanke om at de fleste direkte oppvarmede rør som er konstruert for batteridrift har behov for litt hjelp for å skape den nødvendige fylden i lydbildet. F.eks. Elna Silmic som katodebypasskondensator og karbon på anoden. Det kan jo faktisk også hende at det er bedre å kjøre slike rør i RC-kobling snarere enn med LC eller CCS-C for å skape litt mer 2. harmonisk forvregning. Beklager alle AN-fans hvis dette blir for mye off-topic....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for info! Har en mistanke om at de fleste direkte oppvarmede rør som er konstruert for batteridrift har behov for litt hjelp for å skape den nødvendige fylden i lydbildet. F.eks. Elna Silmic som katodebypasskondensator og karbon på anoden. Det kan jo faktisk også hende at det er bedre å kjøre slike rør i RC-kobling snarere enn med LC eller CCS-C for å skape litt mer 2. harmonisk forvregning. Beklager alle AN-fans hvis dette blir for mye off-topic....
    Slike i innlegg er gull verdt og helt i tråd med trådens intensjon.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for info! Har en mistanke om at de fleste direkte oppvarmede rør som er konstruert for batteridrift har behov for litt hjelp for å skape den nødvendige fylden i lydbildet. F.eks. Elna Silmic som katodebypasskondensator og karbon på anoden. Det kan jo faktisk også hende at det er bedre å kjøre slike rør i RC-kobling snarere enn med LC eller CCS-C for å skape litt mer 2. harmonisk forvregning. Beklager alle AN-fans hvis dette blir for mye off-topic....
    Enig med HC,syns slike ting passer fint i tråden. Det er nå engang slik at denne tråden ikke hadde vert spessielt lang viss her ikke var bidrag fra de som har drevet med kit'ene.

    Det å lydmessig balansere et produkt er akkurat det samme som Audio Note alltid har drevet med.Der finnes ikke en eneste del som forsterkere består av som er perfekt. Så man må balansere egenkarakteren til hver enkelt del opp mot hverandre for å få den ønskede totalen.

    Elna kondensatorer har AN brukt noe av omtrent fra da de startet opp så vidt jeg har fått med meg.

    Nemnte Elna Silmic brukt på katoden opplever jeg også som utpreget tydelig fyldig og varm. Viss jeg får fikset L4'en så er planen blant annet å bytte ut de Black Gate N som står der nå,de røde som AN bruker i sine aller dyreste konstruksjoner,med Elna Silmic . Syns de Black Gate'ene har tydelig mindre egenkarakter,de graver dypere inn i innspilingen enn Elna Silmic,men i min L4 vil jeg gjerne ha et lite hakk mer varme/tilgivende karakter.

    Dessuten så er min erfaring at de småkomponentene med minst egenkarakter gjør seg best i kretser uten feedback.
    Virker som de i kretser med feedback,og for en del transistorer,at de fremhever 'feilene' til feedback og transistorer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Black Gate passer nok uansett best på DAC'er, forforsterkere og slikt som kan stå på hele tiden. Eller i det minste utstyr som blir brukt hver dag.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Du har et godt poeng der.

    Noen som har en teknisk forklaring på hvorfor Black Gate oppfører seg på denne måten?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Jeg har Panasonic FC som katodebypass i L4'en (fulgte med kit'et). Jeg innbiller meg at de er relativt nøytrale med god bass. Stemmer dette med andres erfaringer?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Interesant.Tror det var noen som spurte tidligere i tråden om forandringer på den nye kontra den gamle versjonen av Meishu.Der er svaret.

    Største lydmessige forskjelen basert på egen erfaring tror jeg kommer fra interstage trafo mellom 5687 røret og 300B.
    Ellers har de erstattet 6SN7 med ECC82,og forenklet strømforsyningen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Min erfaring: Panasonic FC er en mellomting mellom BG N(x) og Silmic i en slik posisjon
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Interesant.Tror det var noen som spurte tidligere i tråden om forandringer på den nye kontra den gamle versjonen av Meishu.Der er svaret.

    Største lydmessige forskjelen basert på egen erfaring tror jeg kommer fra interstage trafo mellom 5687 røret og 300B.
    Ellers har de erstattet 6SN7 med ECC82,og forenklet strømforsyningen.
    He-he! Det var undertegnede som spurte. Artig å se at de har byttet ut 6SN7 med ECC82 i inngangen. 6SN7 er altså ikke ALLTID best, og ECC82 er ikke ALLTID dårlig. Kanskje det ble for lite forvregning med 6SN7? Noe med den harmoniske distribusjonen? Mer opplevd dynamikk med ECC82?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Aha :D

    Tenkte det samme.
    Er det noen som har en formening om noen av hovedtrekkene i lydforskjel mellom ECC82 og 6SN7 ?
    Det virker på meg,som du sier,at det ikke er tvil om at 6SN7 på papiret/teoretisk er et rør med mindre forvrenging og mer lineært enn ECC82.
    Lydmessig så har jeg hatt en fornemmelse av at 6SN7 er litt mer tilgivende i balansen,en på en måte litt mer tilbaketrukken mellomtone enn ECC82.Men dette er basert på helt forskjellige forsterkere,så mange andre faktorer som kan ha bidratt til mitt generelle inntrykk.

    Jeg har nemlig en plan om å justere kretsen i mitt AN DAC kit for å bruke 6SN7 i stedet for ECC82,og er i grunnen ute etter å få en ørlite mindre mellomtonefokusert gjengivelse.Litt mer varme/tilgivende karakter.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har heller ikke gjort noen direkte sammenligning. Vanskelig å si noe definitivt siden det er så utrolig stor forskjell på lyden internt mellom de ulike 6SN7 og 12AU7 variantene. På meg virker 6SN7 litt jevnere i frekvensgangen, glattere, men kanskje litt kjedelig? Det mangler liksom litt "Joie de vivre". Kanskje du skulle prøvd 2C22 i DAC'en? Artig hvis noen i Norge kunne ha ofra litt tid og penger på å teste dette røret vs. 6SN7.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Der bekrefter du litt av hvordan jeg også har oppfattet 6SN7,men har ikke følt de har vert kjedelige. Viss mellomtonen trekkes litt tilbake lydmessig så kan det også oppfattes som litt kjedelig.
    Får se.Regner med jeg kommer til å gi det et forsøk.

    Men kanskje mange andre rør jeg heller burde prøvt,som for eksempel 26 DHT'en,hehe.Muligens litt for lite gain i 26 med sine 8x .Har vurdert 3A5 som med sine 15x er ganske nær ECC82 og 6SN7.
    Skal ha 2C22 i bakhodet.Har sett positive omtaler av det røret tidligere.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Faen, har jeg fått AN abstinenser???
    Kjenner jeg har lyst til å se bilder av innmaten i den dac'en din Kvad:rolleyes:
    Litt dårlig lys her på natten.
    Slik jeg ble fortalt skal den være original med unntak av kondensatorene som er byttet.




    Flott! Da har du nå fått sjekket det i hverfall. Har lest flere innlegg på diverse fora som hevder at vanlig CD er mer musikalsk (og har bedre bass) enn filbasert avspilling. Kanskje en må bruke litt dyrere drivverk for å høre forskjell. Det er vel Jays Audios CDT2 MkII som er "all the rage" i den litt mer betalbare klassen per dato. Ikke vet jeg, men synes nå personlig at filer høres brukbart ut. Riktignok med litt gode kabler, programtweaking og lineære strømforsyninger her og der.
    Var interessant å teste, men kvaliteten måtte vært bra mye bedre om jeg skulle gitt opp utvalget jeg får via streaming på permanent basis. Dog glad for at jeg slipper enda en boks med en streamer : )
    Hvad er der sket med den kreds, der sidder på det grønne print?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Det er vel en CS8414 receiver chip som er loddet på det grønne printet. Som normalt i AN DAC'er.
     

    Kvad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Hvad er der sket med den kreds, der sidder på det grønne print?
    Når du påpeker det så den litt skummel ut, men var nok bare en skygge i bildet jeg tok på natten.
    I dagslys ser den habil ut.

     

    Kvad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    For øvrig fått på plass ny RCA kabel til DAC 3.1x.

    Ble en liten forbedring.
    Der AN og Chord tidligere føltes bort i mot like er nå AN litt "våtere" i lyden. Litt mer ekspansiv, mens Chord føles et hakk flatere.
    Ikke en stor forskjell, men hørbar og i AN sin favør.

    Pøh, det var jo bare tull. L/R er byttet om på DACen. Plugget i riktig så var det ikke lengre noen forskjell. Videre til neste steg : )

    Godt mulig jeg går for Philips Holland slik VB anbefalte. Ikke fullt så ville priser som Telefunken og Siemens.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    For øvrig fått på plass ny RCA kabel til DAC 3.1x.

    Ble en liten forbedring.
    Der AN og Chord tidligere føltes bort i mot like er nå AN litt "våtere" i lyden. Litt mer ekspansiv, mens Chord føles et hakk flatere.
    Ikke en stor forskjell, men hørbar og i AN sin favør.

    Pøh, det var jo bare tull. L/R er byttet om på DACen. Plugget i riktig så var det ikke lengre noen forskjell. Videre til neste steg : )

    Godt mulig jeg går for Philips Holland slik VB anbefalte. Ikke fullt så ville priser som Telefunken og Siemens.
    Jeg har ikke noen fasit på dette,men min ville gjetting er som følger.
    Jeg tror kanskje Rega forsterkerene,som jeg går utifra er ganske standard transistorforsterkere med feedback,maskerer noen av de beste sidene til en AN DAC.
    Hovedstyrken til en AN DAC er for min del at de har en levende gjengivelse som hovedsakelig kommer av at de ikke kjører en masse korreksjonskretser verken i digtal eller analogdelen.
    Feedback og andre korreksjonskretser dreper noe av livet i signalet/musikken og legger en maskinell karakter på det.

    Skulle du ha muligheten å låne en rørforsterker uten feedback så vil jeg anbefale deg å prøve det.

    En annen ting er viss rørene som står i DACen er helt utbrukt,så vil nye rør kunne gi mer liv.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    For øvrig fått på plass ny RCA kabel til DAC 3.1x.

    Ble en liten forbedring.
    Der AN og Chord tidligere føltes bort i mot like er nå AN litt "våtere" i lyden. Litt mer ekspansiv, mens Chord føles et hakk flatere.
    Ikke en stor forskjell, men hørbar og i AN sin favør.

    Pøh, det var jo bare tull. L/R er byttet om på DACen. Plugget i riktig så var det ikke lengre noen forskjell. Videre til neste steg : )

    Godt mulig jeg går for Philips Holland slik VB anbefalte. Ikke fullt så ville priser som Telefunken og Siemens.
    Jeg har ikke noen fasit på dette,men min ville gjetting er som følger.
    Jeg tror kanskje Rega forsterkerene,som jeg går utifra er ganske standard transistorforsterkere med feedback,maskerer noen av de beste sidene til en AN DAC.
    Hovedstyrken til en AN DAC er for min del at de har en levende gjengivelse som hovedsakelig kommer av at de ikke kjører en masse korreksjonskretser verken i digtal eller analogdelen.
    Feedback og andre korreksjonskretser dreper noe av livet i signalet/musikken og legger en maskinell karakter på det.

    Skulle du ha muligheten å låne en rørforsterker uten feedback så vil jeg anbefale deg å prøve det.

    En annen ting er viss rørene som står i DACen er helt utbrukt,så vil nye rør kunne gi mer liv.
    Her ga jeg forresten et råd som jeg ikke liker å se andre gi :D
    Var ikke meningen å si du må ha en annen forsterker:)

    Prøv med andre rør.Tror VB sitt tips om Philips holland og for eksempel Håkon sitt om nye Psvane kan vere fornuftig å teste. Med Psvane fra Malaaudio så har du garanti,som kan vere en fordel.

    Ellers ser DACen din bortimot original ut. Det som kanskje er byttet til noe som jeg tror er en oppgradering er kanskje nyere AN kobber kondiser på utgangen. Tror det er AN Vx sølvkabel den sølvfargede fra digitalkortet til analogkortet. Og tror kanskje din i utgangspuntet er såpass gammel at den også på et tidspunkt har fått innstalert det originale nyere AN digitalkortet som står der nå.
     

    Kvad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Blir nye rør til uken. Et par Philips E88CC SQ Gold pin fra Audiomix. Håper det gjør susen.

    Når du nevnte forsterkere så begynte jeg selvsagt å se på ANK sine, men tror jeg skal la fornuften styre en stund til.
    Føler jeg må få uttelling på DACen før jeg går til neste steg. Dessverre litt dårlig med rørforsterkere i omgangskretsen, ellers skulle jeg testet teorien din.

    Utgangskondensatorene er oppgradert til Copper foil, men resten skal i følge Audio Consult være en original 3.1x uten noen andre modifikasjoner.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Håkon sitt om nye Psvane kan vere fornuftig å teste. Med Psvane fra Malaaudio så har du garanti,som kan vere en fordel
    Det må være en misforståelse fra Rognlien. Tror ikke Psvane lager ECC88. Aldri sett det.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Beklager...Tror du har rett,VB.
    Leste en annonse på torget fra MalaAudio litt for fort :D Ser nå at der står bare ECC81,82 og 83.

    Uansett,tipper Philips E88CC SQ er bedre enn nyproduserte rør :) Og hos Audiomix har man også super service og garanti.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    2.566
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Det beste ECC 88 røret jeg har prøvd er Siemens CCA har 3 Nos par, selger de ikke.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Venter fortsatt på en beskrivelse av forforsterkeren din.....
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Flott jobba Rune. AN fortjener folket. Usikker på om folket fortjener AN.... uansett takk!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk til Audiofederation som postet videoen.
    Alltid artig å høre om litt nye ting AN jobber med.

    Fekk bekreftet i den videoen det de tidligere har omtalt som litt revolusjonerende i forforsterkere.Rør som volumkontroll. Det er for så vidt ikke noe helt nytt,men vet ikke om noen kommersielle forforsterkere som noen gang har brukt det.
    Han sier vel der at en M2 med den type volumkontroll utdanker M10 Signature på mange parameter. Så det har sikkert noe for seg.

    Visste ikke at de jobbet med nye motstander med annet materiale enn tantalum.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Flott video!

    Interessant det der med rør som volumkontroll. Fant bare denne tegninga med noe lignende:
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Her er en annen tegning som kanskje er litt enklere.

    Er det noen rørfolk som kan forklare konstruksjonen og hva som kreves for å lage en rørbasert volumkontroll?
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn