Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Inne i et hjørne vil ingen høyttaler presentere nevneverdig i dybdeplanet, uansett.
    Uanset, så er det netop det AN anbefaler...så man kan argumenterer at du ikke liker AN lyden ;-)

    Dette er fasekorrekte høyttalere som kan skape et svært troverdig lydbilde om det er ønsket.
    Ser man på filteret og sammenligner med de to enheder, med meget forskellig akustisk center, på samme baffel...står det helt klart at de ikke er faseliniære/korrekte som du hævder.
    At du finder dem troværdige er en anden sag, det må i så fald være på trods af fasekorrekthed :)
    Du trekker litt merkelige konklusjoner her. Førsteordensfilter har klart større muligheter for å komme nærmere fasekorrekt gjengivelse enn andre- og tredjeordens. Løpetidskorrigering er ikke veldig vanlig i høyttalere (f.eks tidligere nevnte Doxa 8.2 unntatt), men det jeg kan si etter å ha lyttet til et enormt antall høyttalere etter hvert, er at toveis høyttalere med førsteordens filter mot toppen, setter opp klart større og mer presise lydbilder enn de aller fleste andre prinsipper, uansett hva læreboka har fortalt deg. Fulltoneelementer er enda bedre, selvsagt, men de har andre utfordringer igjen.
    Jo, jeg liker Audio Note høyttalere innmari godt. Jeg eier/har eid AX-1, AX-2, AN-K, samt har hatt AZ-3 og AN-E i litt forskjellige varianter i hus, pluss at jeg har eid Snell E-2 i mer enn 15 år. At de har den egenskapen at de faktisk leverer noe fornuftig også med hjørneplassering, kan vel neppe holdes i mot dem, selv om jeg og mange med meg, like dem enda bedre i en litt friere plassering.
    Så er vi helt sikkert enige i at prismessig går det jo over alle støvleskafter, men innen du kommer til de mest outrerte prislappene, er det dumt å la teori og fagkunnskap lukke ørene for det som faktisk leveres.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Hvor ligger et par pent brukte AN-K høyttalere prismessig?
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Hei. K-modellen selges i likhet med E og J i mange utgaver. Hvilken utgave av K tenker du på?

    Mvh Kjell
    Tja, si det. Jeg kjenner ikke så godt til disse høyttalerne som du sikkert forstår siden jeg ikke har presisert noe, så gi meg gjerne informasjon om de ulike om du har anledning, er også åpen for hvilke som vil passe godt til Rega, vokal, akustisk, klassisk og jazz.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei. K-modellen selges i likhet med E og J i mange utgaver. Hvilken utgave av K tenker du på?

    Mvh Kjell
    Tja, si det. Jeg kjenner ikke så godt til disse høyttalerne som du sikkert forstår siden jeg ikke har presisert noe, så gi meg gjerne informasjon om de ulike om du har anledning, er også åpen for hvilke som vil passe godt til Rega, vokal, akustisk, klassisk og jazz.
    Hei igjen. Her har Rune gitt deg god informasjon. Kikk på sidene til AN, så finner du ut hva du trenger. Selv tror jeg Rega passer veldig godt med AN sine høyttalere. Det eneste er at AN høyttalere er veldig god for dem det passer, så de er veldig sjelden til salgs. De spiller ikke hifi, de spiller musikk. Lykke til med kjøp.

    Mvh Kjell
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Fine ting altså, her ruller tips og støtte ut på flat mark for videre utforsking, takk Rune og Kjell!
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Stereoanlegg kan brukes til mer enn musikk og Audio Note AN-E høyttalerne har en utrolig god mellomtone som synes å passe som hånd i hanske til radioteater, lydbøker etc. For noen dager siden oppdaget jeg en kanal på Youtube med en viss Edward E French som leser diverse skumle historier og Sci-fi. Lyden er spektakulær. Her er et eksempel:

    https://www.youtube.com/watch?v=M3nuYR6V_Zo
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Apropos AN K : https://forums.stevehoffman.tv/threads/strictly-for-fans-of-audio-note-uk.422880/page-34

    Warren,

    I've had a nice long weekend plus tonight playing the K's and the Oto. It is a fantastic combo. I've been running high efficiency/low power systems for a few years now, but I'm still amazed that a 10 watt amp and a pair of sealed box standmounts can produce this kind of big sound. Right now I'm playing some Fela Kuti with the K's right next to my Coherent Model 10 floorstanders, and there's almost no way you'd be able to tell which speaker is playing.

    There's just something about a well-executed sealed cabinet speaker that's fun to listen to. In my bedroom I have a pair of Zu DefHeads which are the top half of their flagship Definition IV's in sealed box form and they are stellar with a 3 watt SET amp. The K's remind me of them, full sounding and completely adequate bass, with such satisfying sound from 50hz upward that I don't really wish for more bass. However the DefHeads are much bigger with twin full range 10" drivers and a 15 pound supertweeter, so for the K's to generate a similar type of sound is very impressive.

    This Audio Note gear just gets under your skin. Neither the Oto nor the K's blew me away from the very first note, but they both each kind of gradually eased me into the sound and presented the music to me in a new and enjoyable way. It's kind of odd that almost nobody here on the forum talks about the AN-K (or the AN-J for that matter), every one here seems to have the AN-E. The K's deserve some more love here on Hoffman forums!

    The K's are gorgeous to look at also, just beautiful. Between buying Rolltide's Oto and the K's it looks like I have twice been the beneficiary of your Black Friday sales, once directly and once indirectly. So thank you sincerely for generosity which allowed me to enter the Audio Note world. You were right, it was worth the wait.

    best,
    Matt
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    AN-K er en av de komponentene jeg angrer på at jeg solgte... Men tror egentlig ikke jeg har råd til et par nye, akkurat nå, heller. :(
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Det kan jeg forstå.Veldig morsomme høytalere. Vilken utgave av K hadde du?
    Mine har betegnelsen K/B og har frontrekk.Uten at jeg kjenner historikken så tipper jeg på at dette kanskje er den første utgaven av K Audio Note lagde.

    Selv angrer jeg på at jeg solgte AN Oto.Har ikke hørt Oto sammen med K høytalere,men ser for meg det kan vere et musikalsk fyrverkeri.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Hei. Ser nå disse til salgs igjen. Var keen på de forrige gang,men ble litt advart da flere mente prisen var ca 50% for høy. Og flere mente noe under 20k var mer fornuftig. Forstår ikke helt lineup på an-e. men betaler man her i dette tilfelle litt mye for finish.? Så kit4 til ca samme pris...
    Audio Note AN-E/L til SPE med stativer. Sølv kondensatorer, sølv kabler. WBT Platinum Signature høyttaler terminaler. Fantastisk lyd. Fornir - Palisander Santos Natural.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Hei. Ser nå disse til salgs igjen. Var keen på de forrige gang,men ble litt advart da flere mente prisen var ca 50% for høy. Og flere mente noe under 20k var mer fornuftig. Forstår ikke helt lineup på an-e. men betaler man her i dette tilfelle litt mye for finish.? Så kit4 til ca samme pris...
    Audio Note AN-E/L til SPE med stativer. Sølv kondensatorer, sølv kabler. WBT Platinum Signature høyttaler terminaler. Fantastisk lyd. Fornir - Palisander Santos Natural.
    Må være en høyttaler med uoriginalt delefilter. Vær skeptisk og forlang bilde av delefilter før evt. kjøp.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jeg forstå.Veldig morsomme høytalere. Vilken utgave av K hadde du?
    Mine har betegnelsen K/B og har frontrekk.Uten at jeg kjenner historikken så tipper jeg på at dette kanskje er den første utgaven av K Audio Note lagde.

    Selv angrer jeg på at jeg solgte AN Oto.Har ikke hørt Oto sammen med K høytalere,men ser for meg det kan vere et musikalsk fyrverkeri.
    Mener det var en K/LX, men er litt usikker... Den kostet ca. 13 000,- den gangen, nå er det sikkert over det dobbelte, dessverre...
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det kan jeg forstå.Veldig morsomme høytalere. Vilken utgave av K hadde du?
    Mine har betegnelsen K/B og har frontrekk.Uten at jeg kjenner historikken så tipper jeg på at dette kanskje er den første utgaven av K Audio Note lagde.

    Selv angrer jeg på at jeg solgte AN Oto.Har ikke hørt Oto sammen med K høytalere,men ser for meg det kan vere et musikalsk fyrverkeri.
    Disse AN K/b som du har, var jo innom meg. Jeg hadde litt dialog ang disse med PQ.

    A0EF7723-4DE7-4DE9-819A-E5928BD9A9F4.jpg
    A64E6825-E467-4DC2-B9F6-427AAEF3A2CC.jpg
    4416AD47-DFFF-48FC-B56E-D5A1D2259BF7.jpg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for info BangBang!

    Har liggende AN Lexus høytalerkabel,så kanskje jeg prøver å bytte internkabling viss jeg får arbeidslyst. Kanskje like godt å ta ut delefilteret også.
    Prøvde det på et par AN E kit04 engang,og opplevde et fint løft til det bedre. Mer ro og naturlighet,mer dynamikk. Er i grunnen logisk.Når delene er inni kassa blir de utsatt for mye mer vibrasjon enn de blir utenfor.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Hei. Ser nå disse til salgs igjen. Var keen på de forrige gang,men ble litt advart da flere mente prisen var ca 50% for høy. Og flere mente noe under 20k var mer fornuftig. Forstår ikke helt lineup på an-e. men betaler man her i dette tilfelle litt mye for finish.? Så kit4 til ca samme pris...
    Audio Note AN-E/L til SPE med stativer. Sølv kondensatorer, sølv kabler. WBT Platinum Signature høyttaler terminaler. Fantastisk lyd. Fornir - Palisander Santos Natural.
    Må være en høyttaler med uoriginalt delefilter. Vær skeptisk og forlang bilde av delefilter før evt. kjøp.
    Husker også dette paret fra tidligere. Var da i dialog med selger selv. Ikke originalt AN delefilter, men "bedre" i følge selger.
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    I følge Audiocompaniet sin prisliste datert desember 2017 er AN-K følgende priset:

    AN-K-D black ash (ekte treverk) 22233.75kr par

    AN-K LX valgfri ekte tre finer 25608.52kr par
    AN-K SPE valgfri ekte tre finer 30730.22kr par (forøverig den modellen Peter Q anbefalte meg)
    AN-K SPX SE valgfri tre finer 102434.06kr par

    AN-K stativ (sort standart finish) 5293.70kr par

    Min persjonelige mening er at ingen annen høyttalerprodusent når AN til anklene når det kommer til trefinér/finish.
    De har så mye og velge i og de er så fine!!!

    Mvh
    Andreas
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hei. Ser nå disse til salgs igjen. Var keen på de forrige gang,men ble litt advart da flere mente prisen var ca 50% for høy. Og flere mente noe under 20k var mer fornuftig. Forstår ikke helt lineup på an-e. men betaler man her i dette tilfelle litt mye for finish.? Så kit4 til ca samme pris...
    Audio Note AN-E/L til SPE med stativer. Sølv kondensatorer, sølv kabler. WBT Platinum Signature høyttaler terminaler. Fantastisk lyd. Fornir - Palisander Santos Natural.
    Disse er vel oppgraderte til spe og de koster vel 60-70 tusen eller bommer jeg nå ?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    De er oppgraderte med diy filtere.
    Ihht selger skal det være AN spec og verdier, som de originale filtrene, men andre merker på deler.
    Jantzen Silver, Jantzen Superior, Jantzen Wax Coil, Mundorf MResist Supreme.

    Han har dessverre ikke tatt vare på originale filtere eller deler.
    Kan hende det låter helt fabelaktig, men tror ikke det er korrekt å si at de er oppgradert til SPe.

    The only part of these speakers you can change is the internal cabling, if you change any of the caps, chokes or resistors you will corrupt the original acoustic set up, which is 90% of the speaker's sound.

    All our speakers are individually adjusted and matched to +/- 0.2dB full bandwidth, plus set at the crossover point to ensure that the woofer/tweeter mutual time constant is close enough to make them "act as one".

    Years have been spent developing a matching system which creates a pair and to reference matching unlike anything else available.

    Don't disturb this.

    Sincerely,
    Peter Qvortrup
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ellers så kom jeg over denne oversikten over kit og oppgraderinger.

    https://www.hificollective.co.uk/kits/speakerhome.html

    «........ it is important to appreciate that a finished AN-E is always likely to be better that any equivalent kit version, no matter which one, as the drivers we use in the kits have a slightly wider "spread" in performance than the ones used in the finished products, basically the kits get the drivers which cannot be matched within the very tight criteria used in our finished products.»
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    144
    Du trekker litt merkelige konklusjoner her. Førsteordensfilter har klart større muligheter for å komme nærmere fasekorrekt gjengivelse enn andre- og tredjeordens. Løpetidskorrigering er ikke veldig vanlig i høyttalere (f.eks tidligere nevnte Doxa 8.2 unntatt), men det jeg kan si etter å ha lyttet til et enormt antall høyttalere etter hvert, er at toveis høyttalere med førsteordens filter mot toppen, setter opp klart større og mer presise lydbilder enn de aller fleste andre prinsipper, uansett hva læreboka har fortalt deg. Fulltoneelementer er enda bedre, selvsagt, men de har andre utfordringer igjen.
    Syntes det er dig der er lovlig bombastisk i dine udtalelser og tillægger mig udtalelser jeg ikke har kommet med...og det er jo dig der postulerer at AN er faselinieære...mener du stadig det?

    Jeg nævner ikke specifikke filtre, blot at AN ikke kan være fasekorrekte som du selv postulere. Nu gradbøjer du så fasekorrekt i mere eller mindre...med enhederne på samme akustiske center kan de ikke være fasekorrekte...uden korrektion i eks. delefilteret (som de ikke har).

    at du så syntes de spiller fantastisk må så, som jeg skriver, være på trods af at de ikke har fasekorrekt gengivelse :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Du trekker litt merkelige konklusjoner her. Førsteordensfilter har klart større muligheter for å komme nærmere fasekorrekt gjengivelse enn andre- og tredjeordens. Løpetidskorrigering er ikke veldig vanlig i høyttalere (f.eks tidligere nevnte Doxa 8.2 unntatt), men det jeg kan si etter å ha lyttet til et enormt antall høyttalere etter hvert, er at toveis høyttalere med førsteordens filter mot toppen, setter opp klart større og mer presise lydbilder enn de aller fleste andre prinsipper, uansett hva læreboka har fortalt deg. Fulltoneelementer er enda bedre, selvsagt, men de har andre utfordringer igjen.
    Syntes det er dig der er lovlig bombastisk i dine udtalelser og tillægger mig udtalelser jeg ikke har kommet med...og det er jo dig der postulerer at AN er faselinieære...mener du stadig det?

    Jeg nævner ikke specifikke filtre, blot at AN ikke kan være fasekorrekte som du selv postulere. Nu gradbøjer du så fasekorrekt i mere eller mindre...med enhederne på samme akustiske center kan de ikke være fasekorrekte...uden korrektion i eks. delefilteret (som de ikke har).

    at du så syntes de spiller fantastisk må så, som jeg skriver, være på trods af at de ikke har fasekorrekt gengivelse :)
    Ser ikke at jeg har tillagt deg noen uttalelser.
    Dersom AN ikke er løpetidskorrigert, er de neppe 100% fasekorrekte. Men de benytter 1.-ordens filter mot toppen, hvilket har den effekten at de nærmer seg en mer fasekorrekt oppførsel. Så jeg ser ikke det bombastiske her.

    Du kan gjøre et svært enkelt eksperiement; sjekk hvordan bikkja til Waters oppfører seg med forskjellige høyttalere. Har du høyttalere som nærmer seg fasekorrekt oppførsel, vil de plassere effektene i "Amused to death" ekstremt langt utenfor høyttalernes plassering, og skape et fullstendig sourround-bilde. De aller, aller beste høyttalerne på den effekten er fulltoner, deretter kommer gode, gamle Royd The Minstrel, deretter følger diverse høyttalere som så å si uten unntak er toveis med førsteordens filter mot toppen. Audio Note er blant disse.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    dette med 1.ordens og fase har da ingen substand i virkeligheten. og i mange tilfeller er 1.ordens imo som en feilkonstruksjon å regne mot LR2 osv. med mindre driverene er heldig matchet for det. nesten ingen bygger høyttalere med 6db avrulling i dag, det er det en grunn til.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    dette med 1.ordens og fase har da ingen substand i virkeligheten. og i mange tilfeller er 1.ordens imo som en feilkonstruksjon å regne mot LR2 osv. med mindre driverene er heldig matchet for det. nesten ingen bygger høyttalere med 6db avrulling i dag, det er det en grunn til.
    Det kombineres så å si konsekvent med akustisk filtrering og/eller naturlig avrulling. Mer fiklete å få det korrekt avstemt, men det er mange som benytter den teknikken. Og det er det mer enn en grunn til! ;)

    EDIT, sakset fra Audiophile:
    A first-order crossover is unique in that it offers the minimum phase error through the crossover region between the two drive-units, hence the best time-domain behavior (least ringing and overshoot). The drive-units also work in phase outside of the crossover region in a time-coherent manner; ie, they are both in phase and in time-step with the input signal.
    Read more at https://www.stereophile.com/content/thiel-cs2-2-loudspeaker-first-order-filters#f8D4jFfZbIzesxSu.99
    Nå er ikke dette hele sannheten, men det er grunner til å benytte den tankegangen, på lik linje med at det er grunner til å la det være.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    144
    Dersom AN ikke er løpetidskorrigert, er de neppe 100% fasekorrekte. Men de benytter 1.-ordens filter mot toppen, hvilket har den effekten at de nærmer seg en mer fasekorrekt oppførsel. Så jeg ser ikke det bombastiske her.
    Nu er det så næppe 100%, er det så 60%? Eller 40%? Og 1. ordens filter imod toppen? Hvis jeg stiller mig op på en stol er jeg tættere på solen end før, altså tilnærmet på solen?

    Tidligere skrev du det jeg kalder bombastisk:

    Dette er fasekorrekte høyttalere som kan skape et svært troverdig lydbilde om det er ønsket.
    Her må du så have ment 100%?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Dersom AN ikke er løpetidskorrigert, er de neppe 100% fasekorrekte. Men de benytter 1.-ordens filter mot toppen, hvilket har den effekten at de nærmer seg en mer fasekorrekt oppførsel. Så jeg ser ikke det bombastiske her.
    Nu er det så næppe 100%, er det så 60%? Eller 40%? Og 1. ordens filter imod toppen? Hvis jeg stiller mig op på en stol er jeg tættere på solen end før, altså tilnærmet på solen?

    Tidligere skrev du det jeg kalder bombastisk:

    Dette er fasekorrekte høyttalere som kan skape et svært troverdig lydbilde om det er ønsket.
    Her må du så have ment 100%?
    La oss ikke lage en krangel om detaljene, Groove, det har jeg liten lyst til. Sjekk det jeg klippet fra Audiphile, sjekk dette fra 3Square audio:
    Reasons to use 1st order crossovers

    Vector outputs combine to unity, like 3rd order, but transient perfect

    Time and phase coherent.

    Widest blend of frequencies between drivers

    Greatest control of midrange timbre

    Lowers EMF to the amplifier

    Solid and well defined soundstage
    Sjekk hva Truls Gravesen skriver om temaet.

    Videre mener jeg det bør være greit å ha forskjellige subjektive opplevelser av hva som fungerer og ikke, mine snart 30 år som hifi-skribent har vel gitt meg nok erfaringer til at jeg har min oppfatning av hva som fungerer best for meg og mine ører. Nå finnes det også de som får det til på andre måter, Tannoy og Kef fikser mye av det samme med mer komplekse filtre, men til gjengjeld har de single point source. Det går ikke an å hevde med noen form av sikkerhet at det ene er feil og det andre er riktig, det er bare flere måter å turnere komplekse problemstillinger på.

    Så jeg bryr meg ikke så mye om hvor mange % fasekorrekt det er, jeg bryr meg om taletydelighet, innsyn i mellomtonen, pinpointing, nærhet, etc. Og i min verden fungerer dette best med enkle høyttalere med en oppførsel som kommer av en høy % fasekorrekthet, for å unngå flere uenigheter om detaljene her. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    144
    Jeg skriver netop for at korrigere dig, nogle kunne jo tro at der er tale om faselineare højttalere som du postulerer....og senere gør til en detalje....

    Og at der er 1. ordens delefilter gør IKKE en højttaler faselinieær....det er kun en delmængde af en samlet konstruktion og som du skriver har AN kun 1. ordens på en flanke....

    Hvis du ike ved noget om emnet, så skriv det....i stedet for at komme med fake news....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skriver netop for at korrigere dig, nogle kunne jo tro at der er tale om faselineare højttalere som du postulerer....og senere gør til en detalje....

    Og at der er 1. ordens delefilter gør IKKE en højttaler faselinieær....det er kun en delmængde af en samlet konstruktion og som du skriver har AN kun 1. ordens på en flanke....

    Hvis du ike ved noget om emnet, så skriv det....i stedet for at komme med fake news....
    Det ser ut for meg som at du ønsker å krangle, Groove, men jeg deler ikke det ønsket. :)
    Førsteordens filtre har en del fordeler, hvorav økt faselinearitet er en av dem. Samtidig har de en god del utfordringer som må løses om man skal skape en vellykket høyttalerkonstruksjon. Så er det fullstendig ok for meg om du mener disse utfordringene ikke er av det gode, men det finnes etter hvert ganske mange svært vellydende konstruksjoner som har en typisk "fasekorrekt oppførsel" (se mine sitater vist til tidligere), som får frem nevnte fordeler med enkle filtre svært tydelig.
    Jeg er litt usikker på hva du forsøker å fortelle meg, Groove, men jeg aksepterer uansett at du ikke deler min oppfatning av verken førsteordens filtre mot toppen, eller Audio Note. Det er helt uproblematisk.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    dette med 1.ordens og fase har da ingen substand i virkeligheten. og i mange tilfeller er 1.ordens imo som en feilkonstruksjon å regne mot LR2 osv. med mindre driverene er heldig matchet for det. nesten ingen bygger høyttalere med 6db avrulling i dag, det er det en grunn til.
    Grunn og grunn. Impulse H6 er jo kjent for å låte bra. 6db filtre i den.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Fyrte avgårde en mail til Peter angående nysgjerrighet jeg har på filteret i AN E.Får se om han kommer tilbake med noe.

    Uansett,har vanskeleig for å se at man kan si en filtertype er korrekt og en annen feil. Min erfaring tilsier at de alle er kompromiss,fordeler og ulemper,gi og ta.

    Selv liker jeg aller best null filter,fordi det virker som alle deler om står i serie og parallell med signalet legger til og trekker fra. Av samme grunn liker jeg godt 1.ordens for da har man det filteret med færrest deler mellom signalet og meg som lytter.

    Men 1.ordens har da selvsagt sine kompromiss. Mer overlapp,peaker og dipper,utenfor delefrekvens. Og mer stress/forvrenging på elementene i en høypass deling fordi med kun 1.ordens vil elementet måtte bevege seg mer fordi det må gjengi mer av signalet under delefrekvens. Og av de grunner liker jeg også brattere deling.

    Audio Note E har sikkert mengder med teoretiske feil i filter,kasse,osv. Sikkert mye man med belegg kan kritisere.
    Samtidig syns jeg de har fått til et ganske så bra kompromiss i helheten.Langt fra perfekt,og for alt jeg vet mange høytalere som er klart bedre,men av de jeg har hørt og hatt så er de en av mine favoritter pga totalpakken. Syns de går høyt og lavt nok,og henger veldig godt sammen.
    På sitt beste så drar høytaleren så pass lite oppmerksomhet til seg selv at man blir dratt inn i musikken.
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har lyttet flere ganger til den aller dyreste AN E høyttaleren. De er gode, men det finns veldig mange bedre til rimeligere kostnad - etter min smak og mening.
    AN E har mange begrensninger.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.144
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvor har du hørt AN-E Sogon? Har hørt den nest dyreste men ikke den dyreste enda.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Interesant.Som bambadoo lurer jeg på hvor du har hørt AN E Sogon flere ganger?

    Klart de har begrensinger. Spørst hva man er ute etter. Evnen til å prøve gjenskape en punktkilde/fulltone fra en flerveis tror jeg ikke jeg har hørt bedre enn i AN E.Fulltoner gjør det selvsagt bedre,men da har man andre begrensinger i båndbredde,jamn spredning,linearitet,osv. 3 veis eller mer,har andre fordeler kontra en 2-veis,men andre utfordringer og begrensinger,først og fremst i samenheng og evnen til å nerme seg en punktkilde som en mikrofon er.

    Jeg er langt unna å ha hørt de beste produktene fra AN.Kan kanskje driste meg til at jeg på det beste hadde en pakke omtrent på Level 4. AN E kit 04 alnico,300B kit med sølvtrafoer(UltraHiB c-kjerne,så et stykke unna nickelkjernene) , eldre M8 phono forforsterker,brukbart nivå DAC kit med kun iHiB c-kjerne kobber.
    Har gjort et opptak i kjelleren av trommesett,oppmikket med kun 1 stormembran mikrofon,enklest mulig,null kompressor,eq,og annet unødvendig dritt.
    Har aldri hørt noe annet oppsett enn det AN oppsettet vere så nær å gjenskape hvordan trommesettet hørtes ut akustisk.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Har lyttet flere ganger til den aller dyreste AN E høyttaleren. De er gode, men det finns veldig mange bedre til rimeligere kostnad - etter min smak og mening.
    AN E har mange begrensninger.
    Jeg hører vel med til dem som mener at pris og kvalitet mister sammenhengen etterhvert på AN generelt. Men kvalitetene på produktene i AN's lavere til midtre prisleie, er ikke nødvendigvis dårligere enn konkurrentene. Jeg ville nok også velge andre høyttalere enn AN i prisklassene jeg kan betale for, men prinsippet de arbeider etter, finner jeg igjen også i de høyttalerne jeg velger til meg selv. Du finner mye av det samme hos Kudos (Cardea-serien), Spendor (A-serien) og Doxa, for eksempel.

    Alle høyttalere har forsåvidt mange begrensninger, men uansett er det nok mange som faller pladask for den evnen Audio Note har til å trekke lytteren inn i det musikalske budskapet, det er jo på akkurat det de har sin store styrke. På den annen side tror jeg ikke det aspektet appellerer like sterkt til en hver, så det blir en veldig subjektiv bedømmelse.

    Jeg har hørt anlegget hjemme hos Peter Qvortrup, og selv om det låter strålende og imponerende på alle mulige måter, gir det for meg ingen mening når du slår sammen prisene på de komponentene som benyttes. Allikevel er det det morsomt med en fabrikk så legger så mye energi inn i de mest absurde detaljer, for å oppnå akkurat det de er ute etter. Jeg har møtt mange konstruktører etter hvert, men jeg har faktisk aldri opplevd noen som er i nærheten av å være så dedikerte og fokuserte som Audio Note.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Om det var Sogon vet jeg ikke, men kostet 140kkr, alnico, hemp og sølvspole.
    De var gode - misforstå ikke, men hadde sine begrensninger IMHO. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Om det var Sogon vet jeg ikke, men kostet 140kkr, alnico, hemp og sølvspole.
    De var gode - misforstå ikke, men hadde sine begrensninger IMHO. :)
    Det er "billige" AN-E, hvor underlig det enn kan høres. :)
    (AN-E Sogon ligger nok i dag over 1,5 mill, er jeg redd)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn