Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ø

    Øivind

    Gjest
    Audio notes venner

    Noen gode forslag til finish på diy AN/E?

    Klarlakk på Plywood?

    Sort lakk? (Rosa? ;D )

    Brukte "birdseye-maple" sist (på TJL), men på den mye bredere fronten til AN/E funker vel sikkert en del tresorter som ikke er fullt like stappfulle av detaljer også? Ellers så funker jo sikker fugleøye lønn igjen og da.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Audio notes venner

    Kommer vel an på hva de skal stå sammen med?

    Personlig liker jeg tresorter med rødbrune, brune, og mørke nyanser. Det fineste jeg vet om er Brazillian Rosewood. Det er noen helt utrolig vakre tegninger i treverket.

    Men finèren på AN/E kassene er ganske fin da. Om man ikke liker den enkle lyse farge, bør du få et fint resultat med beis og evt lakk om du vil ha en glattere finnish.

    Ellers får man kjøpt masse spennende materialer nå. F.eks slik fake carbon-film som du kan varme opp og stekke/bøye lime på. Den er veldig fleksibel og tenkt brukt på dashbord i biler etc. Fåes også i Aluminium-look, pluss en del andre alternativer.

    Om det passer, om det er harry osv? Klarer ikke å bestemme meg helt......


    Go ahead - be creative ;D

    mvh Erland
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Audio notes venner

    Erland skrev:
    Go ahead - be creative ;D
    Hehe, ja: blir det fugleøyelønn igjen så har jeg feiga ut litt..

    Se der ja.. :
    Brazilian Rosewood


    Var faktisk veldig pent.

    Edit: Men da tror jeg "Silkematt" er tingen. Glassblank tror jeg kan bli litt i meste laget. Edit edit: Eller; det må vel oljes forresten.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Audio notes venner

    Hva med langhåret saueull ? Gjerne rosa!! :D

    Jeg synst treverk er utrolig vakkert og der er mye flott å velge i,go nuts!!
    Og legg inn bilder her etterpå! :)
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Audio notes venner

    Jeg vet :-[

    Dac`en er endelig komplett, så nå er kabinetter neste steg. Brazilian Rosewood er ennå under vurdering, må tenke litt rundt resten av interiøret og også finne ut av om rosewood`en må oljes eller ikke. Fingermerker som varer ut høyttalerens levetid er liksom ikke det helt store.

    Synes ikke så mange av de lyse alternativene (med unntak av bl.a fugleøyelønn og et par flere), er fullt like spennende.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Audio notes venner

    Personlig fortrekker jeg absolutt mørkt treverk/laminat.
    Nå sitter jeg på lyse sjøl men skulle jeg bygd eller bygd om hadde det garantert blitt noe mørkere.
    Du finner nok ut av det Øivind,mange hensyn å ta ;)

    /jan
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Audio notes venner

    "Hei, det er *sett inn navn på norsk råvare leverandør her*"

    "PLY hvaforno? er`e sånn kryssfiner det`a?"

    "Nei, vi har bare de tre tykkelsene vi føler for å ta inn og det er tall vi bare har tatt rett ut av lufta"

    "Hva? ikke kjøkken sier du?"

    "Hva kalte du det siste igjen? brass hva? Er det sånn rosetre? Skal vi se.......... øh.... eh, nei.... NEI, DET HAR VI IKKE......."

    "Ok, ha en fin dag da"


    Forbanna`re..
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Audio notes venner

    Hehehe.
    Skulle vært flue på veggen der ja.
    Du har tatt ett søk på hfs etter finèr eller hva det nå heter i ht verden ?

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Audio notes venner

    Øivind skrev:
    "Hei, det er *sett inn navn på norsk råvare leverandør her*"

    "PLY hvaforno? er`e sånn kryssfiner det`a?"

    "Nei, vi har bare de tre tykkelsene vi føler for å ta inn og det er tall vi bare har tatt rett ut av lufta"

    "Hva? ikke kjøkken sier du?"

    "Hva kalte du det siste igjen? brass hva? Er det sånn rosetre? Skal vi se.......... øh.... eh, nei.... NEI, DET HAR VI IKKE......."

    "Ok, ha en fin dag da"


    Forbanna`re..
    Norsk tre og finer import i Bergen har et meget godt utvalg av Lingaflex finer produkter. (du finner link bla i byggetraaden om Khorna).

    Lingaflex er veldig lett aa jobbe med, selv for oss amatoerer. Det noe ujevne resultatet du saa hos meg, skyldes rett og slett av jeg sannsynligvis hadde brukt for lite lim i leggeprosessen, evt at jeg beiset fineren foer limet var helt torket slik at svelling oppsto? Uansett kan resultatet tillegges meg og ikke produktet.

    De har dog ikke Brazilian Roesewood, men mye annet lekkert.
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Audio notes venner

    Får undersøke litt mer. Ble litt skuffa over de jeg anså som "de tre store leverandørene" sånn med en gang, men det går jo an å google litt videre og.

    Senere på kvelden ble det gløding i dac`en, så nå kan ingenting ødelegge humøret :). Skrudde av, og på igjen, flere ganger samme kveld, bare for å titte... (Øivind <= Nerdboy! Hehe ;D )

    Kommer nok snart noen "teste-/lånehøyttalere" med litt lav følsomhet(88-89) på besøk fra en kammerat som ikke klarer å kvitte seg med sine gamle gode, så blir det endelig lyd igjen her og.

    ..og helt til sist: Er egentlig ikke helt overbervist lenger om at en "AN/E klone" med 1mm "for tynne" ply-plater MED 0,8mm trefinish.. må låte så ulikt orgianlen heller. (Vil da tro at orginalene låter ca likt både med og uten 0,8mm eksklusiv tre-finish og....)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Audio notes venner

    Øivind skrev:
    ..og helt til sist: Er egentlig ikke helt overbervist lenger om at en "AN/E klone" med 1mm "for tynne" ply-plater MED 0,8mm trefinish.. må låte så ulikt orgianlen heller. (Vil da tro at orginalene låter ca likt både med og uten 0,8mm eksklusiv tre-finish og....)
    Vaer ikke saa sikker paa at platene du refererer til er for tynne?

    Jeg ble fortalt paa byggevaren at de 18 mm "premium grade" bjerkefiner platene de solgt, var de samme som ble solgte i UK og USA som 3/4".

    Det viktigste er at indre maal stemmer.
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Audio notes venner

    Takk for tipset. Mye å tenke på når en vurdere et nytt prosjekt.

    ..må også nevne at en AN dac ble født i dag. :D
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Audio notes venner

    Skal høre om ikke han som hadde et par høyttalere til overs ikke også har et kamera.

    Ellers så låner jeg gjerne dine høyttalere et par års tid bambadoo, om du skulle trenge den ekstra gulvplassen ;D. Lekker tråd!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.182
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Audio notes venner

    Om du hadde bodd i Haugesunds området kunne du fått lånt dem en stund. Hadde ikke vært noe problem det (tror jeg). Har selvsagt endel andre par HT på lager...
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Audio notes venner

    Da har enda et an-medlem kommet til i stua 8)



    edit. sånn! hehe

    Har ikke testet noe særlig med plassering, da de skal i nytt rom/hus om et par ukers tid.. Blir spennende!
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Audio notes venner

    Gratulerer :)

    Fikk endelig spilt ca 9 timer her hjemme igår. Ingen hadde med kamera dessværre, men dette virker da veldig lovende i alle fall.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Audio notes venner

    montesi skrev:
    Da har enda et an-medlem kommet til i stua 8)



    edit. sånn! hehe

    Har ikke testet noe særlig med plassering, da de skal i nytt rom/hus om et par ukers tid.. Blir spennende!
    Gratulerer! Her har du mange begivenhetsrike timer foran deg med flott lyd!
    Flere bilder!
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Audio notes venner

    montesi skrev:
    Har ikke testet noe særlig med plassering, da de skal i nytt rom/hus om et par ukers tid.. Blir spennende!
    Pøs på med inntrykk etterhvert da :) .
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Audio notes venner

    I kveld har det vært tett nærkamp mellom to engelske herremenn!



    Epos-høyttalerene har jeg gjennom tiden blitt forbausende imponert av, og det var derfor en selvfølge å sette de opp mot an-e. Lytteinntrykk kommer..
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Audio notes venner

    Grats Montesi :)
    Hvordan fungerer så Dac og Sony sammen ?
    Hørt om flere som "sliter" litt med Sony drivverk på AN Dac's.

    /jan
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Audio notes venner

    Pussig at du spør, for jeg regner ikke med at du mener lyden;)

    Det var et minihelvete.. Først var min første sony (xa5es) inne på service, da det ikke kom lyd ut av digitalutgangen(trudde jeg). Da jeg fant ut at det ikke var noe galt med den, ringte jeg til Olof(upgrade) for å høre om det kunne være dac`n. Endte med en tur til sandefjord for å få han til å se nærmere på den, men ingenting å finne. Olof ringte ned til peter (an-england) for å høre om problemet, og han hadde hørt om det èn gang før, og det på 30 år! Deretter var det spørsmål om å bytte "krystal" på sony, men det var ingen garanti for at den reperasjonen skulle funke. Det hele endte med et vågalt bytte til xa55es, som viste seg å funke ;D
     

    _Jan_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    267
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Audio notes venner

    Hei, montesi! Flott å se at AN-E`ene har fått et nytt flott hjem... Håper du blir fornøyd! :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Audio notes venner

    Montesi:

    Ikke lyden jeg lurte på,i første omgang ;)
    Vet om flere som har hatt litt småtrøbbel med Sony (XA5/XA7 primært) og AN dac.Snakker da om dac'ene med rele/dioder.
    Har en gammel Dac1 og den funker greit med Sony driverk.

    Når man først er i gang,det låter greit med Sony driverk ? :)

    /jan
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Audio notes venner

    Vel, da har jeg hatt omtrentlig tre kvelder på meg til å bli kjent med disse vesnene:) De har blitt kjørt mye snodig musikk på og vært i duell med tungdrevne stativhøyttalere :eek: Klipsch rf3 står i naborommet og furter, men de slipper nok til siden..

    Da jeg først fikk an i hus, spillte jeg opp med maria solheim(kkv), og det låt selvfølgelig godt. An er godkjent som musikkformidler, men da jeg begynner å bla videre i bunken, til eldre deep purple, deftones og porcupine tree får jeg ikke heeelt fot. Fremføringen er litt sirompa, og ikke fullt så gestapo som jeg er vant til.. hm

    Dagen etter finner jeg frem epos es14, og kobler opp. Først ut er Zero 7. Her er det tydelig at epos har et ess i ermet, og jeg fortsetter med Nils Lofgren. Det låter "riktig", og besnærende. Imponerende rett og slett. Nærfeltslytting på stativhøyttalere, er jo stort sett stas, sett at det er detaljert, snill og godt innspilt musikk..
    Videre prøver jeg meg på Porcupine tree, og det låter fremdeles sinnsykt bra, men låter litt vel frampå ved gasspådrag.

    Tilbake til an, og på med Lumsk. Det første jeg tenker er at her låter det lumsk over hele veggen, ikke fullt så frempå og riktig, men likefullt detaljert. Nedover i nedre mellomtone og bass, syns jeg også det begynner å låte bedre..

    I kveld. Tar en bråtjangs og mater drivverket med Burzum, og jøss!! Det er tydelig at an gir rom for musikk av grovere kaliber. Det låter jo bra! Videre går jeg over til nyere darkthrone, og jeg blir sittende og høre fire låter, før jeg begynner å tenke på å skifte låt/skive. Jeg har hørt at an spiller musikk fremfor å dyrke enkeltkvaliteter , men dette begynner jo virkelig å bli interessant. Musikk av denne typen har jo en enorm fallhøyde når det kommer til avspilling på stereoanlegg over gjennomsnittet. Vanligvis i hvert fall 8) På med radiohead, og jeg begynner å skjønne tegninga. Her låter det mer kropp og helhet enn jeg noen gang kan huske å ha hørt i stua før.

    Disse tre dagene har egentlig gått med til å endre måten å lytte på! Hva som venter rundt neste sving er umulig å si, men det er ser ut til å bli noen interessante måneder jeg har i vente ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Audio notes venner

    montesi skrev:
    Disse tre dagene har egentlig gått med til å endre måten å lytte på!
    Nemmli :)

    Er/var litt der etter ett par bytter her også.
    Måtte også innfinne meg med at både pose og sekk var leit å få til.
    Så har mye pose og litt sekk og det kan jeg absolutt leve med ;D

    Kos deg med musikken :)

    /jan
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Audio notes venner

    BHO skrev:
    JanR skrev:
    ixos_76 skrev:
    Melder interesse her,med nyinnkjøpt an preamp M3 phono,med nye oppgraderte an trafoer.

    Det beste jeg noengang har hatt i hus...Espen
    Grats.
    Hvor fant du en M3 ?
    BHO sin "gamle" ;) ?

    /jan
    Det er nok min gode gamle det her er snakk om....ja. :)
    Hyggelig å selge til folk som vet å sette pris på slike kvalitetsapparater.
    Nå er det vel snart på tide å stappe noen tung-sol i sokklene Espen? 8)
    Og forresten.......velkommen som AN venn. ;D
    .......og ja jeg er jo fortsatt hinsides fornøyd med denne preampen,.,.,ikke bytta rør enda,men det kommer.Det er jammenmeg første gang jeg har kjøpt ett hifi apparat og ikke savna en dritt etter oppkobling altså....Hadde jo cj før,dette er ikke over bekken....men over Niagarafossen i forhold!

    Veldig veldig bra...skal ikke se bort fra at når effektrinna skal oppgraderes(lenge til) så blir det nok an der og.....8watt set selvfølgelig!

    vi får se...takker for velkomsten folkens......en an dac på sikt hadde heller ikke vært helt borte,men jeg lukter på ny ht,det blir kanskje 1. pri,men først til sommern....

    ES
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Audio notes venner

    Fikk aldri hørt M3'n i sin "siste ver" men tviler ikke ett sekund på at den ble meget bra.
    Hold godt på den ixos :)
    Man kan anta at riia'n i den fungerer tilfredstillende ? ;)

    /jan
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Audio notes venner

    Audio Note 2,1 signature dac på børsen nå.

    Ikke min seff.. ;D


    Edit: og PRE.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Audio notes venner

    Skulle ønske at selgere av en del av disse AN-sakene kunne opplyse i annonsen de selger KIT-versjonen.

    Nå ser jo jeg det med en gang, men det er jo absolutt duket for misforståelser, eller ?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.182
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Audio notes venner

    Enig med du Paulsen. Det er forskjell på AN og AN kits.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Audio notes venner

    Ja den preen skal ikke ut herfra i allefall.....med mindre det byr seg en m6 eller noe i den duren jan ;)

    Lurer litt på om jeg skal gå på ett byggeprosjekt med an dac til vintern.....er det rør i alle sammen? hvor bør man legge lista i hht innkjøp? tenkte på upgrade audio/alt. nytt....eller helst en original med silver front, hmm , kan jo bli spennede.

    Synd cd spillerne er så raklete bygget ,lyden er jo fin ,men syntes de er dyre i forhold til finish kabinett etc.....lyden trekker vesentlig opp da så klart...

    Har akkurat kjøpt en ny cd spiller av annet godt merke , men ikke heeelt fornøyd etter ett par kvelder....klangmangel vel og merke.....kommer nok ikke utenom an dac på sikt? ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Audio notes venner

    AN Dac er ikke å forakte ;)
    UA er nok ett bra sted å begynne i så måte.
    Vet om ett AN CDT Zero (driverk) i sølv som går for en fornuftig pris hvis det kan være noe av interesse ?
    Selvsagt ubrukelig uten dac men dog,det er ett meget habilt driverk som trives godt sammen med AN dac's.

    M3'n ja,misunner/unner deg den :)
    Ta godt vare på'n,det er en knall pre som Birger har gjort en god jobb med.

    /jan
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Audio notes venner

    Det skal jeg jgøre Jan... ;) Får se , lenge hatt en vincent cd-6 som jeg har vært ganske så fornøyd med egentlig , forrige dagen kjøpte jeg en splitter ny cary spiller , hørte pån først ,men nå hjemme låtern litt surt...testa an cd 1.1 hjemme, men byggekvaliteten med knapper etc er litt dårlig syntes jeg,....tenkte at får jeg ikke denne til å spille med bytte av kabling etc...skikkelig må det vel bli en an dac på meg tenker jeg.....hva går ett sånt drivverk for jan?

    Vet noen om det har kommet sølvfronter til diy dac ene til an? eller må det lages selv i så tilfelle?

    Ser det skiller ca 5k på den billigste og dyreste 2.1 på upgr....er det stor forskjell på disse to lydmessig eller er det mindre å hente her?

    Hvordan er det å bygge disse dac ene ? mye lodding , komliserte tegninger etc...eller faller dt meste på plass med litt elektrokunnskap? kan svinge bolten ,men om det er micro kretskortlodding man må drive med trur jeg jeg gir beng i det....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn