Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer!!!

    Jeg er villig til å garantere at dette er rasene bra. Noe mer rocka enn OTO, men uten å miste den lettflytende, livlige musikalske nerven. :)
    For å lære: kan du forklare hva du mener med "mer rocka"? Og hva som gjør at den er det?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    For å lære: kan du forklare hva du mener med "mer rocka"? Og hva som gjør at den er det?
    Litt mer slagkraft i mellombassen, er vel den korte beskrivelsen. Det skaper en opplevelse av mer kraft og imponatorfaktor, sånn at det føles som om den har mye krefter å leke med.
    OTO er litt mer tilbakeholden en SORO, oppleves ikke dermed like hardslående og "sinna" som sin litt kraftigere søster.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg bare spilt et par timer på Soro, og førsteinntrykket er svært bra! En fantastisk detaljrikdom. Mer "crisp" enn hva jeg hadde antatt av en ren rørforsterker.

    Et spørsmål: det er antydning til susing i høyttalerne. Er dette noe jeg bare må venne meg til eller vil et rørbytte (eller andre triks) kunne endre på dette?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.144
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Beklageligvis ikke unormalt for AN produkter. Alle forsterkerne jeg har hatt fra AN har ikke vært tyst i det hele tatt. Dacene har vært.
    Koble fra alle kilder og prøv igjen. Kortslutt en inngang og du får forsterkerens egenstøy.
    Det kan være en ide å prøve et ujordet stikk også.

    Angående rør så må du ihvertfall åpne opp og sjekke.. Skulle ikke forundre meg om det står 4stk Mullard 6l6 i den og GD metallbase 6sn7.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Beklageligvis ikke unormalt for AN produkter. Alle forsterkerne jeg har hatt fra AN har ikke vært tyst i det hele tatt. Dacene har vært.
    Koble fra alle kilder og prøv igjen. Kortslutt en inngang og du får forsterkerens egenstøy.
    Det kan være en ide å prøve et ujordet stikk også.

    Angående rør så må du ihvertfall åpne opp og sjekke.. Skulle ikke forundre meg om det står 4stk Mullard 6l6 i den og GD metallbase 6sn7.
    Takk for svar. Skal åpne boksen senere i dag, så får jeg se hva slags rør som sitter i :). Når det gjelder kortslutning av inngang; vet at dette tema har vært tatt opp før, men hvordan er det man går frem for å gjøre dette igjen?
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Ikke verre enn det altså! Da blir det å klippe et par lakrislisser :)
     

    malla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.01.2006
    Innlegg
    172
    Antall liker
    190
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    6
    Vi tåler flere bilder :) ser ut til at den kommer fra et pent møblert hjem. Grattis med flott forsterker
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Beklageligvis ikke unormalt for AN produkter. Alle forsterkerne jeg har hatt fra AN har ikke vært tyst i det hele tatt. Dacene har vært.
    Koble fra alle kilder og prøv igjen. Kortslutt en inngang og du får forsterkerens egenstøy.
    Det kan være en ide å prøve et ujordet stikk også.

    Angående rør så må du ihvertfall åpne opp og sjekke.. Skulle ikke forundre meg om det står 4stk Mullard 6l6 i den og GD metallbase 6sn7.
    Ikke enig lenger. Dette var ganske normalt for eldre AN-forsterkere, men ikke normalt nå mer. De senere 6 - 7 år, har alle AN-produkter jeg har hatt fingrene borti, vært veldig støyfrie.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ikke enig lenger. Dette var ganske normalt for eldre AN-forsterkere, men ikke normalt nå mer. De senere 6 - 7 år, har alle AN-produkter jeg har hatt fingrene borti, vært veldig støyfrie.
    Samme her. Støyfritt hos meg også. Bortsett fra riaa-delen på full guffe.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ikke enig lenger. Dette var ganske normalt for eldre AN-forsterkere, men ikke normalt nå mer. De senere 6 - 7 år, har alle AN-produkter jeg har hatt fingrene borti, vært veldig støyfrie.
    Skjer litt med hørselen på 6-7 år for folk på vår alder Håkon og Atle;) Hehe! Neidda!

    Men gjomle har jo relativt effektive HT da?
    Var på AN demoen til Stereofil i 2019, og la merke til både sus og faktisk litt forsiktig «hum» på både rimelig og dyr AN.
    AN E var satt opp da vi var der. Forøvrig en helt super demo kjørt av han briten med høye brett på jeansen.

    Grattis med flott forsterker gjomle:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.144
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Som jeg skrev
    Beklageligvis ikke unormalt for AN produkter. Alle forsterkerne jeg har hatt fra AN har ikke vært tyst i det hele tatt.
    Det er ikke unormalt men selvsagt mye som er bra og tyst også.
    Det mest "stille" på effektsiden jeg har hatt av AN er en modifisert kit1 (bygget til effekttrinn).
    Soro Line se og AN conquest var absolutt ikke tyst.
    Veldig mye gain i det meste av AN utstyr.
    Ikke ukjent at hovedtrafoer "snerrer" og skaper problemer. Mange som har fått skiftet disse.
    Bare å gjøre et kjapt søk her på f.eks brum eller støy så er det ikke ukjent. Flere offisielle tester også som skriver om det men veldig få som bryr seg av en eller annen grunn. Det låter jo veldig bra sett bort fra potensielle irritasjoner.

    Ingenting er bedre enn at de har fått orden på produksjon og QA de siste årene.
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Dette med støy er selvsagt ganske relativt, men det ble en merkbar forbedring da jeg byttet til 4 ohms last på høyttalerutgangen. Sus er da ikke merkbart annet enn tett opptil høyttalerne.

    Ellers må jeg si at dette er en svært god forsterker med massevis av krefter, på tross av sine «usle» 18wpc 😃.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Når vi først er inne på irritasjonsmomenter og Audio Note: Er det noen som kan forstå hvorfor de har kuttet ut frontstoffet på høyttalerne? Det ser kanskje "rent" ut, men skumgummikantene får mye kortere levetid når de blir utsatt for UV-stråling. Og når kantene går, må man fram med korketrekker og røske elementene løs, for så å lage egne pakninger mellom element og kasse med "Blu-tack" etter å ha gjennomført re-foaming. På høyttalere som fort kan koste flere hundre tusen...
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    Når vi først er inne på irritasjonsmomenter og Audio Note: Er det noen som kan forstå hvorfor de har kuttet ut frontstoffet på høyttalerne? Det ser kanskje "rent" ut, men skumgummikantene får mye kortere levetid når de blir utsatt for UV-stråling. Og når kantene går, må man fram med korketrekker og røske elementene løs, for så å lage egne pakninger mellom element og kasse med "Blu-tack". På høyttalere som fort kan koste flere hundre tusen...
    Enkelt - for å selge nye og overprisete Seas elementer :cool:
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Hadde de enda hatt et system for å skifte til tilpassede erstatningselementer og montere med ferdige pakninger. Men her gjelder det å brekke elementene løs fra kabinettet, og montere igjen med en passende mengde "Blu-tack".

    Men OK; dette er en vennetråd. Får se på det som "Charming British Quirkiness":) Det samme gjelder vel eventuelle støyproblemer og manglende driftssikkerhet.

    Ingen kjøper Morgan primært for å få et problemfritt bilhold...
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Når jeg er på konsert, er det da sannelig ikke støyfritt.;)

    Mvh Kjell
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Enkelt - for å selge nye og overprisete Seas elementer :cool:
    Dette er ikke skumoppheng som i de gamle Snell-dager. (Mine gamle Snell holdt i 17 år før de sprakk opp)
    Så et elementskifte hvert 30. år, er neppe noe særlig å bli rik av.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Litt av "hemmeligheten" med AN sine drivverk (og dacer for den saks skyld) er deres toroid digitaltrafo på hhv. utgang/inngang.
    Drev og styrte mye med dette for endel år siden og fant ut at jeg likte det. Aner ikke om det er korrekt eller ikke (sannsynligvis ikke ;) ) Men det fungerte i mine ører den gang. Litt usikker idag ;)

    At det er toppmatet eller tror jeg ikke betyr så mye i bunn og grunn men selve implementasjonen av digitalutgangen (spdif,AES etc. ) kan ha noe betydning.
    AN "digital" toroider
    Vis vedlegget 677358
    "Standard" pulse tranformer
    Vis vedlegget 677359

    Første AN produktet jeg eide var en dac1.1x og brukte en Copland cda288x cdspiller som drivverk. (VRDS).
    Fungerte helt ok. Gikk senere over til et diy cdpro2m drivverk som jeg faktisk implementerte AN digital toroid på utgangen da jeg hadde trua :) (eller var det tentlabs xo3/xo5? husker ikke helt. Mener jeg bygde 2 stk slike og solgte vel et av de til upgradeaudio faktisk.

    Helt enig med Bambadoo her.
    Samme gjelder på ingang i DAC. Men viktig at de blir implementert riktig (Noe ikke AN kits fått med seg). Til 75 ohm input skal man laste digital interface toroid med 150R på primær og sekundær siden. Ikke kun med 75R på sekunder siden så som i kittene og på noen tidlige AN uk produkter.

    Til balansert XLR in må man ha en annen type toroid med 3par med viklinger. På primær siden seriekobles to av viklingene og man laster med 110R mellom hver vikling (midtpunkt til jord). På sekunder siden skal den lastes med 880R men 910R som er lettere tilgjengelig fungerer fint det med.



    Det er også viktig at primær siden på digital in kobles til jord uansett om I/V trafo brukes eller ikke.



    Gjøres dette riktig er lydforbedringen meget stor! 😊

    Ps. Alle som har AN Kit må se på (gjøre) dette!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Hei.
    Er lenge siden jeg har postet noe her da det ikke er så mye mer tid igjen til denne hobbyen. Jobb, familie og små unger tar nok tiden min også de neste 10 årene. Trist, men slik har det nå blitt, og skulle jeg overleve disse årene så kommer jeg nok tilbake når tiden er på min side igjen :).

    Jeg vurderer derfor å selge mitt Audio Note system (se signatur) da det rett og slett ikke blir brukt mer.
    Håper på å få solgt alt samlet for å gjøre det enklest mulig.


    Poster dette for jeg sliter litt med å prise AN-J Spe høytallerene. Disse kjøpte jeg nye fra Audiokompaniet i overgangen 2011/2012 (fikk de ikke før 2012). Hva vil folket gi for noe slikt idag tror dere? Disse har jo steget betraktelig i pris de siste årene om man skal ha splitter nye, man snakker vel nærmest om en fordobling. Så vidt jeg vet er det jo akkuratt samme høytallere (jeg hadde også mulighet for Hemp på disse, men valgte papir element).

    Når det gjelder OTO'en og Dac'en er det eldre saker, så dette er ikke vert så mye, men de virker nå fint og dette kan spille veldig bra i lag :).


    Om dette innlegget bryter noen regler her vennligst si fra/fjern det.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vurderte et par AN-J fra Sverige i sommer. Mener det var spe (sp ksnskje?), men er ltt usikker. Tror de var omtrent like gamle som dine @GisleB . Han skulle ha 13000 for sine. Ikke så fryktelig mye hjelp, men...
    Mvh Veleik

    Edit: sjekket korrespondansen med selger. Det var Spe. Fugleøyelønn høyglans.
     
    Sist redigert:

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Takk for info veleik. Det var en veldig fin pris må jeg si. Prisen var 36 000kr med stativer nye da jeg kjøpte de, og da var de billigere en f.eks i Danmark på den tiden. Mulig dette var uten stativer? (de kostet 3500 stk). Så for meg å ca halvere nyprisen på høytallerene selv. Men som jeg skrev til flere som sendte melding, skal få tatt bilder med all fakta jeg klarer å grave frem og lage en annonse. Så ser vi hvordan det går. :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Årets julegave er meldt i hovedstaden.
    Tenker at den blir pent pakket inn og lagt under treet, fordi jeg er så himla barnslig. Til Håkon fra Santa Peter Q.


    🎼
    Hvis du legger den der, klarer du vel aldri å hente den frem igjen, med tanke på størrelse og vekt 🤣
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Tok en kjapp liten videosnutt med mobilen, synes det passer seg her i tråden :). Lyden kommer jo selvfølgelig ikke helt frem, men det kom ett par tårer, noe som AN er veldig flinke til å få til.. :)
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tok en kjapp liten videosnutt med mobilen, synes det passer seg her i tråden :). Lyden kommer jo selvfølgelig ikke helt frem, men det kom ett par tårer, noe som AN er veldig flinke til å få til.. :)
    Flott oppsett. Knall bra høyttalere.
    Videoen låter bra 🤘🏻😊
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Av REN nysgjerrighet - hvor mange PM har du fått?

    -BB-
    Må jo bare kommentere denne. Av REN nysgjerrighet, hvorfor lurer du på det? :). Det kom bare inn en 4-5 PM'er i det jeg nevnte jeg skulle selge, så får man se da :).
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    Av REN nysgjerrighet, hvorfor lurer du på det?
    Fordi Audio Note er årets hype helt i tråd med utviklingen vi ser på forumet. Annonser forsvinner nærmest før dem har sett dagens lys og dukker opp i tråder her inne nesten like raskt. Det ligger ett sett AN-E på finn.no som til min overtakelse enda ikke har blitt solgt.

    Lykke til med salget!

    Mvh
    -BB-
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Fordi Audio Note er årets hype helt i tråd med utviklingen vi ser på forumet. Annonser forsvinner nærmest før dem har sett dagens lys og dukker opp i tråder her inne nesten like raskt. Det ligger ett sett AN-E på finn.no som til min overtakelse enda ikke har blitt solgt.

    Lykke til med salget!

    Mvh
    -BB-
    Noen liker musikken sin presentert på den måten, -BB-, og jeg undrer meg ofte over hvorfor dette ser ut til å være så vanskelig for deg å akseptere?

    Dessuten, min oppfatning at årets trend (ikke hype), er at et relativt snevert antall målinger, beskriver musikken bedre enn det å faktisk lytte selv. Men det er uansett plass til oss alle her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn