Forsterkere Audio Note P1 SE

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Denne har en inngansaimpedanse på 100KOhm. Skal ha en forforsterker som passer, så jeg lurer på om det er noe jeg må passe på. Har nemlig erfaring med at gain blir for høyt, slik at fullt volum kommer for tidlig når jeg skrur opp volumet. Noen som har noe tips til hva jeg må passe på ved valg av en for til denne forsterkeren?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Denne har en inngansaimpedanse på 100KOhm. Skal ha en forforsterker som passer, så jeg lurer på om det er noe jeg må passe på. Har nemlig erfaring med at gain blir for høyt, slik at fullt volum kommer for tidlig når jeg skrur opp volumet. Noen som har noe tips til hva jeg må passe på ved valg av en for til denne forsterkeren?
Du bør som utgangspunkt enten benytte rørbasert pre, eventuelt TVC eller passiv, så er du ganske trygg på å unngå dette med for høy total gain.
for øvrig kan dette ivaretas i og med at det ligger en volumkontroll på inngangssiden på disse effektforsterkerne. Ergo kan du dempe total gain der. Det sagt, det er litt å hente på å bytte ut den volumkontrollen med høykvalitets faste motstander av passende verdi, eller en god attenuator.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Takk for tips!

Har nå prøvd forsterkeren med AMR 777 som pre og dac. Ingen problemer med gain i hvertfall. Beste resultat blir AMR i "dacmode". Som pre legger den et slør foran musikken. Det samme skjer når jeg bruker den som pre når jeg spiller vinyl. Det beste er å kjøre signalet fra RIIA direkte i AN’. Da blir det virkelig bra!

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hvilke erfaringer har du gjort deg med dac kontra pre? Eller har du kanskje ikke sammenlignet?
Må tilføye at jeg stort sett bruker USB inngangen fra PC, synes det gir best lyd.

Ang AN P1 SE: hva med en Spec pre foran den? Lurer på om den matcher lyden til AN, synes ikke AMR gjør det som pre.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Hvilke erfaringer har du gjort deg med dac kontra pre? Eller har du kanskje ikke sammenlignet?
Må tilføye at jeg stort sett bruker USB inngangen fra PC, synes det gir best lyd.

Ang AN P1 SE: hva med en Spec pre foran den? Lurer på om den matcher lyden til AN, synes ikke AMR gjør det som pre.
Jeg bruker AMR som pre foran AN P3 Tonmeister, har før benyttet den foran P2 SE Signature. Litt undrende til at du ikke synes det matcher så bra som pre. Nei, den er ikke like gjennomsiktig som en AN pre eller Mi 23, men den er rimelig god.
Som DAC liker jeg best den "gammeldagse" uten filter, dvs i settingen "Classic DAC, Bit Perfect I"
Du har selvsagt rett i at en DAC eller en RIAA med solide utganger direkte inn i effekttrinnet er enda bedre enn via volumkontrollen på AMR 777, men i det daglige er normaldrift mer enn bra nok for meg. :)

SPEC Pre....? Det har jeg faktisk aldri forsøkt i den sammenhengen. Den er veldig spesiell, og teknisk sett tilpasset SPEC's egne effektrinn. Den er veldig gjennomsiktig, men er litt usikker på om det er tingen for P1, egentlig. Da tror jeg mer på en TVC.

Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg har den første utgaven, mulig du har SE?
Skal titte litt på TVC, ser at den er passiv.

Topp Bunn