Høyttalere Audio Note AN-K/Lx

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Er det noen på forumet som kjenner denne høyttaleren godt? Jeg har brukt den et par mnd og er stort sett veldig fornøyd. Men av og til - når jeg spiller musikk i veldig bra opptak - syns jeg sibilanter kan bli litt grove. Er det noen som gjenkjenner den beskrivelsen av høyttaleren? Eller skal jeg lete andre steder? Forsterkeriet er conrad-johnson Premier 11A og PF-2, CD spilleren er en modifisert Naim CD 3 (oversamplinga er bypassed).
 

ingmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
98
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Jeg kjenner AN-J/Lx meget godt, dette er den samme høyttaleren bortsett fra at kabinettet er større.

Nei, jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen - ikke i det hele tatt! Har heller ikke sett dette fenomenet omtalt i forbindelse med AN høyttalere. Men kanskje du kan beskrive grovheten du nevner litt nærmere?

Litt avhengig av hva du legger i begrepet, så er dette de første tingene som faller meg inn å nevne:
- å sjekke kvaliteteten på strøm og strømkabler. Når jeg har gjort oppgraderinger på dette området, så har en av effektene vært at sibilanter har blitt glattet ut.
- du bruker en ganske kraftig push/pull forsterker på et par følsomme og høyoppløste høyttalere. Kan det være cross-over forvrengningen du hører? Kan du beskrive effekten av å bruke en annen forsterker, positiv eller negativ?
- er grovheten konstant uansett volum?
- har du mulighet for å spille vinyl eller til nød FM-radio i god kvalitet? Hvordan endres lyden i så fall?
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Takk for nyttig svar!

Jeg har hatt Premier 11A i nokså mange år og brukt den i flere ulike kombinasjoner. Jeg har alltid opplevd den som glatt, homogen, veldig musikalsk og litt romantisk. PF-2 har jeg mye mindre erfaring med, men det er dessverre ikke plass til et rørfortrinn (forsterkersettet må stables). CD-spillere er selvfølgelig alltid et mulig problem. Jeg kan ikke kople opp en platespiller og tuneren er heller ikke så god at jeg vil trekke en konklusjon pga den. Jeg syns ikke jeg hører de samme s´ene på radio, men det kan være kvaliteten som spiller meg et puss. Det er som sagt bare på veldig godt innspilte kutt at jeg reagerer. Men det var veldig bra å kunne frikjenne høyttalerne!

Kanskje jeg skulle gå for en Audio Note forsterker, en intergrert sådan? Jeg ser at Audio Note Oto ofte nevnes i forbindelse med AN-K. Men 10 watt høres pinglete ut!
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Vet ikke hvor du ingmar har fått det fra at AN-K er den samme som AN-J forutenom kassen ? :). Isåfall må det ha skjedd noe nytt nylig. For ett år siden var det ihvertfall ikke slik. Forskjellige delefilter og forskjellig bass og diskant element også, så alt ulikt egentlig. AN-J og AN-E er mer like dog da de har samme elementer, men forskjellige delefilter da. Men nok om det.

Bruker selv OTO SE på AN-J uten problemer og de er mer tungdrevne en AN-K. Spiller høyere en AN-K med mindre watt men altså litt mer ujevn impedans. Jeg ville ikke nølt ett sekund på Oto Se på AN-K om du ikke vil spille opp til fest da. De er mer eller mindre lagd for hverandre.
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Takker for innspill!

Jeg forstår deg slik at du heller ikke syns det er noen grunn til å være urolig for diskantgjengivelsen til AN-K?!!

Hvis vi tar utgangspunkt i OTO (eller OTO SE), hva ville være logiske valg når det gjelder CD-spiller og kabler?
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Vel diskanten i AN-K kjenner jeg desverre ikke så godt, men vanskelig å si noe når man ikke har hørt det selv :). Hvor godt hører du egentlig dette ? Er det slik at du kan fremprovosere det ? Isåfall går det an å koble ut en høytaller å kun høre på en høytaller om gangen. Om denne grovheten i sibilantene eksisterer på begge høytallerene så er det nok ikke noe galt, men om det kun er på den ene derimot så er det litt mistenkelig.

Når det kommer til elektronikk så OTO SE ja ( ikke pp, SE er uendelig mye bedre ). Selv liker jeg mere dac i disse tider kontra cd spiller men til AN-K er nok cd 1.1x ett naturlig valg, eller dac 1.1x evnt. Har du masse cd'er og ikke har tenkt å streame så er jo cd spiller det beste. Men dac'er dukker stadig opp på sentralen her så det er mulig å få de billig. Cd spillere er mere sjeldne, samme med oto'en.

Ang Kabler så er det viktigste at de er av "Litz" konstruksjon. Mange små ledere da AN produkter låter best med slike. Personlig ville jeg gått for AN høytaller og signalkabler på den billige siden av AN kabler.
 
Sist redigert:

ingmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
98
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Vet ikke hvor du ingmar har fått det fra at AN-K er den samme som AN-J forutenom kassen ? :). .
Her må vi nok notere et sleivspark fra min side, ja. :rolleyes: Jeg mente ikke å hevde at de er like på det tekniske plan, så den formuleringen beklages herved!

Når det gjelder CD-spiller så synes jeg det er helt rett i å stille spørsmålstegn ved å prioritere dette fremfor en DAC nå i 2013. Hvis du ikke har tenkt gjennom spørsmålet tidligere, så er kanskje dette en god anledning?

Du har en flott forsterker som står høyt i kurs fremdeles. I tillegg til Oto-veien, så kan en rask og billig vei til å prøve SE være å skaffe seg en AN Kit1 eller Kit2. Det er slike til salgs - ferdigbygde - ganske ofte, og noen av dem har inngangsvelger.

Uansett: gratulerer med AN/K! Jeg spiller ikke mye på "K" om dagen, og dessuten er mine K'er Snell K/II, men dette er veldig gode og artige saker som kan åpne ens øyne på uventede måter. Det skal jo helst være litt gøy også, dette her.
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Takker for flere nyttige kommentarer!

Men jeg lurer fortsatt på om det er noen på forumet som har egen erfaring med AN/K og som kan komme med noen kommentarer?

(Jeg har også et par originale Snell/K. Selv om det er en morsom høyttaler spiller den ikke i samme klasse som AN/K.)
 
L

lasse5214

Gjest
Jeg har hatt snell e3, snell k, an/k og an/j fra Audionote.
Grove sibilanter kjenner jeg ikke igjen.
Men jeg har teppegulv og dempet tak.
Jeg ville ha testet noen akustikk tiltak.
Om dette fører fram så er du på rett vei.
Rommet har veldig mye å si.
Skjer det ingen ting med det tiltaket så
prøv utskifting av enkelte komponenter.
Lykke til
Lasse :)
 

Strozzi

Medlem
Ble medlem
26.08.2005
Innlegg
35
Antall liker
3
Torget vurderinger
13
SPARKe igang en gammel tråd.
Jeg har et par gamle Snell KII uten bass/mellomtoneelementer stående.
Såvidt jeg forstår er AN en slags uoffisiell etterkommer?
Er det da slik at man evt kan bruke AN-K bass/mellomtoner i mine KII? Og får jeg kjøpt de "løse", evt hvor?
Googlet/ebay men virker å være vanskelig å få tak i de originale elementene
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
M

MusicBear

Gjest
Ser Audio Note høyttalere stort sett bruker 8-tommere og relativt små diskanter, ned til 3/4-tommere.
Noen som kjenner til delefrekvensene de benytter?

Noen som har de, som kan melde om "ikke-problemer" eller problemer i området øvre mellomtone/diskant - spør fordi 8'' til 3/4'' vel er i grenseland hva størrelsen på driverne angår. Samtidig som disse produktene har så mange begeistrede brukere.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Ser Audio Note høyttalere stort sett bruker 8-tommere og relativt små diskanter, ned til 3/4-tommere.
Noen som kjenner til delefrekvensene de benytter?

Noen som har de, som kan melde om "ikke-problemer" eller problemer i området øvre mellomtone/diskant - spør fordi 8'' til 3/4'' vel er i grenseland hva størrelsen på driverne angår. Samtidig som disse produktene har så mange begeistrede brukere.
AN får dette stort sett veldig fint til. Unntaket i mine ører er de gulvstående AX-høyttalerne, der synes jeg det mangler litt i overgangen.
På K, J og E er det meget elegant overgang, dette er noe AN har jobbet med i flere tiår.
 
M

MusicBear

Gjest
AN får dette stort sett veldig fint til. Unntaket i mine ører er de gulvstående AX-høyttalerne, der synes jeg det mangler litt i overgangen.
På K, J og E er det meget elegant overgang, dette er noe AN har jobbet med i flere tiår.
Selve overgangen tror jeg på er bra, men mangler det ikke litt i øvre mellomtone (som spesielt høres på damestemmer), som tilfelle er med Doxa høyttaleren?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
AN får dette stort sett veldig fint til. Unntaket i mine ører er de gulvstående AX-høyttalerne, der synes jeg det mangler litt i overgangen.
På K, J og E er det meget elegant overgang, dette er noe AN har jobbet med i flere tiår.
Selve overgangen tror jeg på er bra, men mangler det ikke litt i øvre mellomtone (som spesielt høres på damestemmer), som tilfelle er med Doxa høyttaleren?
Hehe, da kan jeg si såpass som at jeg opplever Doxa-høyttaleren som ALT annet enn slik du beskriver den her. :)
 
M

MusicBear

Gjest
AN får dette stort sett veldig fint til. Unntaket i mine ører er de gulvstående AX-høyttalerne, der synes jeg det mangler litt i overgangen.
På K, J og E er det meget elegant overgang, dette er noe AN har jobbet med i flere tiår.
Selve overgangen tror jeg på er bra, men mangler det ikke litt i øvre mellomtone (som spesielt høres på damestemmer), som tilfelle er med Doxa høyttaleren?
Hehe, da kan jeg si såpass som at jeg opplever Doxa-høyttaleren som ALT annet enn slik du beskriver den her. :)
Well well - gå tilbake i tidligere tråd om dette så ser du at du innrømmet nettopp dette for Doxa - litt slank øverst på damevokal ;D
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
AN får dette stort sett veldig fint til. Unntaket i mine ører er de gulvstående AX-høyttalerne, der synes jeg det mangler litt i overgangen.
På K, J og E er det meget elegant overgang, dette er noe AN har jobbet med i flere tiår.
Selve overgangen tror jeg på er bra, men mangler det ikke litt i øvre mellomtone (som spesielt høres på damestemmer), som tilfelle er med Doxa høyttaleren?
Hehe, da kan jeg si såpass som at jeg opplever Doxa-høyttaleren som ALT annet enn slik du beskriver den her. :)
Well well - gå tilbake i tidligere tråd om dette så ser du at du innrømmet nettopp dette for Doxa - litt slank øverst på damevokal ;D
Betviles at jeg har sagt noe sånt, tror i så fall du har misforstått meg. Det er min absolutte oppfatning at disse høyttalerne er blant de beste du kan finne til en normal, norsk stue.
(Om du sikter til forsterkerne, vet jeg at jeg har nevnt noe sånt i forbindelse med en direkte sammenligning mellom Doxa og Musical Innovation, der sistnevnte oppleves å ha mer kropp. Men høyttalerne, neppe)
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Det kan være flere årsaker til problematisk diskant

Men det er ikke sikkert at bytte av dyrt utstyr (forsterkeri & kabler) gjør susen. Hvis jeg ikke tar feil er det en 8" bass som skal kobles mot diskant. En litt større AN høyttaler er uavhengig testet av Stereophile (også 8" bass), og som vi ser er crossover på 3 khz.

https://www.stereophile.com/content/audio-note-e-lexus-signature-loudspeaker-measurements

Dette gir ujevn spredning i overgang bass - diskant fordi 8" begynner å "beame" allerede mellom 1-2 khz, mens diskanten har en mye større spredning. Du vil derfor oppleve et ujevnt refleksjonsbilde i området rundt crossover (la oss tippe 3 khz, jeg fant ikke denne på AN sin side i farta). Så hva gjør du?

Tror jeg ville begynt med noe enkel og billig, med å dempe både sidevegger og med teppe foran AN-høyttaleren. På denne måten "sluker" du refleksjoner i området 3 khz, spredningsresponsen vil da oppleves jevnere i lytteposisjon.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Det kan være flere årsaker til problematisk diskant

Men det er ikke sikkert at bytte av dyrt utstyr (forsterkeri & kabler) gjør susen. Hvis jeg ikke tar feil er det en 8" bass som skal kobles mot diskant. En litt større AN høyttaler er uavhengig testet av Stereophile (også 8" bass), og som vi ser er crossover på 3 khz.

https://www.stereophile.com/content/audio-note-e-lexus-signature-loudspeaker-measurements

Dette gir ujevn spredning i overgang bass - diskant fordi 8" begynner å "beame" allerede mellom 1-2 khz, mens diskanten har en mye større spredning. Du vil derfor oppleve et ujevnt refleksjonsbilde i området rundt crossover (la oss tippe 3 khz, jeg fant ikke denne på AN sin side i farta). Så hva gjør du?

Tror jeg ville begynt med noe enkel og billig, med å dempe både sidevegger og med teppe foran AN-høyttaleren. På denne måten "sluker" du refleksjoner i området 3 khz, spredningsresponsen vil da oppleves jevnere i lytteposisjon.
Førsteordens filtre deler ikke akkurat brått. Her ligger også en betydelig overlapp, samt en naturgitt mekanisk avrulling med i regnestykket.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Jo er helt enig i at førsteordens filtre reduserer problemet med "power respons".

Men det reelle filteret er delefilter + avrulling. Hvis du ser på den Stereophile målingen, så har vi et cirka 2.ordens reelt system i AN høyttaleren. Har selv hatt en Spendor Classic med 8" bass og noe slikt som 3. ordens filter på ca 2.4 khz (ut fra det jeg målte). Og overgangen mot diskant var utfordrende.
 
Topp Bunn