Audio Desk platevasker.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Tror Audioaktøren i Horten selger dem i alle fall. Pris vet jeg ikke.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
I Fidelity nr 51 stod det i testen av denne pris ca NOK 15.000. Audioaktøren sto ført opp som forhandler.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Noen som har testet eller kjøpt denne?

Ser meget interessant ut. Kostbar, men dog, lyden starter i rillene og er de møkkete, så vil det følge alle leddene i anlegget.

McLaren
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
unison skrev:
terryboy skrev:
I Fidelity nr 51 stod det i testen av denne pris ca NOK 15.000. Audioaktøren sto ført opp som forhandler.
Jeg var inne hos Audioaktøren, men fant ingen ting om disse vaskerene?
http://www.audioakt.no/
Jeg fikk nettopp en epost fra Audioaktøren hvor det står at web-sidene er under utvikling OG at de har en Audio Desk platevasker i butikken nå. Noe mere enn det vet jeg ikke. Du kan nok ringe dem å spørre.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
McLaren skrev:
Noen som har testet eller kjøpt denne?

Ser meget interessant ut. Kostbar, men dog, lyden starter i rillene og er de møkkete, så vil det følge alle leddene i anlegget.

McLaren
Har vasket noen hundre plater med denne og kan ikke si meg annet en svært imponert over hva denne får til og har ingen vanskeligheter med å anbefale denne.
Fungerer ikke på singler er vel eneste ankepunkt.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
H.R skrev:
McLaren skrev:
Noen som har testet eller kjøpt denne?

Ser meget interessant ut. Kostbar, men dog, lyden starter i rillene og er de møkkete, så vil det følge alle leddene i anlegget.

McLaren
Har vasket noen hundre plater med denne og kan ikke si meg annet en svært imponert over hva denne får til og har ingen vanskeligheter med å anbefale denne.
Fungerer ikke på singler er vel eneste ankepunkt.
Virker den som et solid produkt?
Bråker den mye?
Har du prøvd andre vaskere?
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
H.R skrev:
Ja
Kun når platene blåses tørre
Ja
Kjøpte du din hos Audioaktøren?
Forstår jeg deg riktig så er dette den beste vaskeren du til dags dato har prøvd?
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
unison skrev:
H.R skrev:
Ja
Kun når platene blåses tørre
Ja
Kjøpte du din hos Audioaktøren?
Forstår jeg deg riktig så er dette den beste vaskeren du til dags dato har prøvd?
Denne kommer fra audioaktøren ja og det er også den beste vaskeren som jeg har testet.
Selv om diy platevaskerene som benytter seg av ultralyd nok er like gode så er de ikke like enkle og små.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Andre som har denne og vil dele erfaringer? Vurderer om jeg skal investere i en slik.
@H.R: Like fornøyd enda?

-Minutten
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Jeg kjøpte en Audio Desk platevasker av Audioaktøren og
angrer ikke, selv om prisen er noe stiv. Prisen skulle visstnok
oppjusteres litt nevnte innehaveren av -aktøren da jeg kjøpte mitt
eksemplar noen tid tilbake.

Nå har jeg ikke erfaring med allverdens platevaskere, men forlanger intet
bedre enn denne vaskeren. Så Minutten og dere andre som har gått i tenkeboksen:
Audio Desk platevasker har min varmeste anbefaling, for hva det er verdt.
Audioaktøren har jeg også bare gode erfaringer med.

Den renser forøverig plata med både ultralyd og renseveske, så om en diy-vasker
som benytter ultralyd skal være bedre enn denne, som H.R. nevner i et av sine innlegg,
skal den pinadø fungere godt.

Audio Desk systemes hjemmeside:

http://www.audiodesksysteme.de/index.php?kat=10_17_15
 

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Innlegg
160
Antall liker
12
unison skrev:
Hvem selger Audio Desk platevaskere i Norge?
Hvor mye koster de?
Audioaktøren i Horten har Audio Desk platevasker på lager!
Prisen er for tiden kr 15000.
Vil stige til 16800 i løpet av høsten
Mvh Terje tlf 93859468
 

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Virker som om vasketiden er litt for kort, jeg må ta 2 omganger på de fleste platene jeg har vasket. (både ny og brukte).
Er det et triks for å sette platen riktig nedi på disse? Må "hjelpe" platen igang før den begynner å rotere.
 

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Innlegg
160
Antall liker
12
På mange plater må du gi platen et lite dytt for at den skal begyne å gå rundt!
Hvis du holder startknappen inne slik at den piper flere ganger,så vasker den lengre.
Mvh Terje
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Ok, da er alt som det skal være. Ang. vasketid så jeg nå at det stod i bruksanvisningen. :)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
man bruke destillert vann med disse, eller kan man bruke vanlig vann fra springen?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.688
Torget vurderinger
10
Er denne dobbelt så bra som Nitty, VPI, Clearaudio etc? Er nemlig på utkikk. Jeg bruker i dag (overdrivelse) den lille gule (spin-clean) og det blir såpass mye manuell jobbing at jeg drøyer med å vaske.......... ::)
 
R

Roysen

Gjest
unison skrev:
Hvem selger Audio Desk platevaskere i Norge?
Hvor mye koster de?
Vi selger også denne. Kommer tilbake med pris i morgen. Har ikke prislisten foran meg. Jeg er dog temmelig sikker på at den er tilsvarende Audioaktøren.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
HEL skrev:
Er denne dobbelt så bra som Nitty, VPI, Clearaudio etc? Er nemlig på utkikk. Jeg bruker i dag (overdrivelse) den lille gule (spin-clean) og det blir såpass mye manuell jobbing at jeg drøyer med å vaske.......... ::)
Vet ikke om den er så mye bedre, men jeg kjøpte den for at den er enkel å bruke. Sett en plate i maskinen trykk på en knapp og vent 6-10 minutter, platen er renset og tørket.

 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.688
Torget vurderinger
10
Spin Clean koster 1000
Okki Nokki koster 4000
Audio Desk koster 16000

Her er det 4 gangern for hvert steg

Jeg har imidlertid lært the hard way at man får det man betaler for. Spin Clean er fin den men jeg har over 200 plater som skal vaskes. Hmmmmmmm.........
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte min, selv om den var dyr. Med dagenes variable kvalitet på ny vinyl så var vasker helt nødvendig for meg nå. Planen var en Okki Nokki, men jeg tror ikke den hadde blitt brukt så mye da det virker litt vel omstendelig sammenlignet med Audiodesken. Nå har jeg kjøpt endel vinyl de par siste årene så jeg har 1000+ plater som skal vaskes og mer på vei inn. Får bare håpe på at den er mekanisk stabil i det lange løp, den virker i hvertfall veldig solid.
 

Jakob61

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
23
Antall liker
1
Sted
Bergenhus
Nylig kjøpt renser og så langt fornøgd, noe støy ja men meget effektiv. Betalte 14900 kr, noe stiv pris men klarer eg finne 1-2 i Bergens området som kan dele på kostnaden, er dette en meget overkommelig investering.
Siden eg fremdeles venter på min nye Avid Acutus platespiller, har eg ikke testet ut kvaliteten på rensingen (gidder ikke prøve den på min nåverende Rega P1) for det vil vere for dumt.
 
V

vredensgnag

Gjest
Noen Audio Desk erfaringer. Jeg kjøpte en del kasser med klassisk en tid tilbake og skjønte at det ville gå med et betydelig antall timer på rens etter manuell metode. Så Audio Desk fristet og ble innkjøpt. I USA virker det nærmest som om det er svertekampanje mot dem, siden det rapporteres om masse barnesykdommer derfra - og en av redaktørene i Positive Feedback er på krigsstien mot dem.
Men her hjemme er det få rapporter om problemer og vi har god beskyttelse ved forbrukerkjøp - har også en mistanke om at det er god gammeldags hifi-konservatisme som ligger bak motstanden i USA.

Vel i hus var det bare å stå til. Den er tørst, og skulle ha 4,5l rent vann, pluss oppløsningen Audio Desk selger. Etter en god del plater bør man også bytte ut rullebørstene. Testet å ta disse ut og sette dem tilbake, gikk kjapt (pass på sette den ned i drivpinnen som skal inn i et hull i børstens bunn).

Fungerer utmerket. Man kan forlenge selve Ultralyd-sekvensen ved å holde inne startknappen i et antall lydpip (5). Trykker man kun inn og slipper får man basisperioden, og denne kan forlenges til fem minutter skulle det være nødvendig å fjerne vokslaget som en luring i Spania har gnidd inn i en jazzplate så den skal se helt ny ut.

Hadde tidligere en Okki Nokki, som leverte et godt resultat, der jeg renset med rensevæske, lot denne løse opp skitt, dro den av med mikrofiberklut, la på ny rensevæske, og sugde den opp. Det ga lytteglede på mange plater, men jeg så ikke for meg at jeg skulle gjøre dette med 6.000 klassiske LPer. Eller snarere at jeg med skjelvende hånd kom i mål i en alder av 90.

Audio Desk automatiserer prosessen, og leverer ferdig tørkede plater, som kan smettes i innercover, om man vil. Hvor godt renser den? Så godt at man syns prishoppet fra Okki Nokki, sett i lys av tidsbesparelsen, ikke er noe å stusse over om man har mange plater, eller meget følsom PU/Step-up og høye krav. Dette er en formidabel vinyltweak, og man får håpe at produsenten opprettholder den gode byggekvaliteten som produktet utstråler, etterhvert som etterspørselen stiger.

Når jeg avspilte plater renset med Okki Nokki brukte jeg en sporebørste som fulgte nålen. Denne løftet opp mikropartikler, og når den hadde kjørt over platen kunne jeg titt som var børste bort en del partikler fra busten, så små at de hang i luften om sollyset traff dem. En plate som er renset i Audio Desk og som spores med den samme børsten får ingen slike småpartikler, og det sier noe om hvor dypt Audio Desk tar. Min bruk av mikrofiberklut i et mellomsteg på Okki Nokki er for å ta opp mest mulig av slike partikler, og anbefales av ulike koryféer.

Jeg har en liten betenkelighet når det gjelder skumming fra oppløsningsmiddelet som Audio Desk leverer. Ultralydsonden lager bittesmå bobler i væsken, og disse kan legge seg som et tynt skumlag på LPen, innerst mot label. Det har avtatt etter at de første platene ble renset, men jeg forestiller meg at det er ideelt at slik skum ikke tørker inn i vinylen.

Nå er det - bank i bordet - bare å vente på tegn på barnesykdommene som Myles i PF snakker om hele tiden. Selger i Audio Norge kunne hånden på hjertet si at de ikke hadde hatt noen problemer med dem som var solgt derfra.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Største problemet jeg har med min er at vannet fordamper fort til under min nivå (har det litt varmt inne). Legger vanligvis et plastcover over åpningen men det hjelper ikke så veldig mye.
 
V

vredensgnag

Gjest
Hadde nok vært smart med en formsydd hette til vaskeren, men sikkert også smart å ikke ha den stående et altfor varmt sted.
Men det spørs om ikke fordampingen er en funksjon av tørkeprosessen? Vannet på LPene blåses av/tørkes av platene, og går ut i luften.
Ellers befinner vannet seg i et kammer det pumpes ut av når det skal brukes til rens, og derfra tror jeg ikke det er så stor fordamping? Det pumpes jo tilbake til det kammeret når tørkeprosessen begynner. Men vannet som ligger på veggene i rensekammeret, og som ligger på platen, vil fordampe og bli borte.
 

Mr.D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
52
Antall liker
24
Jeg kjøpte min hos Audioaktøren, Terje gir god service.
Har hatt VPI tidligere, denne mye enklere å bruke, svært fornøyd.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Det er en del fordamping. På grunn av reise fikk jeg ikke brukt den på ca 4 måneder. Da måtte det etterfylles mye over 1/2 liter. Det var 17-20 grader i rommet.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Av praktiske grunner har jeg min stående der jeg har platene og det "forsvinner" +1 liter på en uker eller 2. Har ikke vasket mer en 10-15 plater i uken den siste tiden den har blitt brukt. Noen formening om hva "springvann" vil gjøre med vaskeprosessen? Har fylt på litt når jeg har vært tom for destillert vann og nivået er under min.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hei
Så litt på dette youtube klippet over denne maskinen, og det som slo meg var hvor fort den gikk rundt.
Selv har jeg en DIY ultrasonic vasker, og denne er satt til atskillig mere langsom omdreining for at den skal funke max.
( blir kortere tid å vaske, dess seinere den går = trolig lengere tid i hver omdr. nede i renseveska med ultralyd)
At denne audio desken gjør rent på bare 6 min er jo råbra synes jeg. ( selv må jeg vaske mellom 15 og 20 min. med 6-8 plater i min DIY vasker hvis platene er meget skitne )

Mvh Jan I
 

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Innlegg
138
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
Kan bare slutte meg til anbefalinger til Audio desk vaskeren, har brukt den på 30 plater, og synes den leverer et supert resultat. Kjøpte min hos HI FI Guiden på Hamar.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Da har jeg bestillt en slik fra audioaktøren i horten, lurer på om noen har noen brukertips ?? lest en del om at det menes bla at man skal bruke noe mindre såpe enn det produsent sier, ellers leste jeg om en som vasker tanken hver gang med batterivann ved skifte av vann, han kjørte også igjennom ett par plater uten såpe ved bytte av vann for å fjerne eventuelle såperester
leste lenger opp i tråden om fordampning av vannet, men det er vel normallt ved bruk av batterivann det?
 
Topp Bunn