Bil, båt og motorsykkel Audi Q5 vs ??

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Bilbytte nærmer seg styggfort for en som liker å bruke tid på å lese brosjyrer, prøvekjøre, leke seg med bilkonfiguratorer og være på generelt god talefot med den aktuelle bilselgeren som skal ha den store ( ? ) gleden av å overrekke meg mine nøkler til en ny bil.

Vinteren er den rette tiden for prøvekjøring fordi Griffenfeldt har bestemt seg for 4x4, awd, quatro, xdrive osv osv. i og med at jeg liker gadgets, duppeditter og dubbedatter, vil budgettet bli brukt i all hovedsak på ting som far kan trykke på fremfor motorstørrelse og automatgir.
Desverre for meg har dragen vendt seg til å sitte høyt over bakken, og har derfor vendt tommelen ned for alle biler som man må fysisk sette seg ned i når man skal ut å kjøre, og dessuten har far nettopp murt opp ett ekstra skift og fått ekstra høy garasjeport på vår nye garasje nettopp for å komme inn med en høy bil med skiboks.

Er det noen som har prøvekjørt, kjøpt eller rett og slett har alternative tips til biler der ute jeg bør sjekke ut?

Thomas

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
X3 er en lekker bil, men sammenligner vi ( epler og pærer ) 2.0 literen med 143 hk og manuell kasse med Bmw sin 2.0 liter 163 hk og automat, skiller det ca 100K. Usikker om den kommer med manuell kasse? i såfall er jeg underinformert. Dessuten er jeg faktisk ikke sikker på om xdrive systemet til bmw er lke godt som Audi sitt Quattro system?

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
197
Sted
Trondheim
Kun automat er riktig, hvor mye bedre Quattro er i forhold til x-drive vet jeg ikke.
Det jeg vet er at om jeg skulle kjøpt en bil i det segment du leiter i hadde x3 stått på listen over biler
jeg skulle prøve kjørt. Jeg har personlig tro på den nye x3 kjenner folk som har relevant bakgrunn fra verksteds siden
som sier at den er bra. jeg har ingenting imot Audi Q5 bare så det er sagt.
Men du leiter jo etter en manuell giret variant så da faller jo x3 ut..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Bare for å ha det helt klart så er faktisk X3 1.ste valget mitt, men som sagt så skiller det 100K. Jeg kunne virkelig ønske at bmw ikke hadde trukket tilbake 136 hk versjonen med xdrive de hadde frem til 2010. Av grunner jeg ikke aner så er kun rwd utgaven tilgjengelig med 1800d motoren. Ergelig, men likevel et faktum.
I fare for å låte blærete så er ikke spranget fra 350K til 450K så ille. Heller ikke fra 450 til 550, men når man passerer 650K for en bil begynner min fornuft å sette seg på bakbena.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nye Honda CRV har blitt en svært så skikkelig bil. Den var veldig bra tidligere også, men nå er det en helt ny bil. Honda har tatt mål av seg å levere en mindre SUV som er på samme nivå eller bedre, enn BMW X3 og volvo XC60. Jeg har ikke prøvd den enda, bare sett på'n - men jeg har snakket med flere som mener at Honda har lykkes. Det kommer sikkert en test snart, om den ikke har kommet allerede?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Nå vet jeg ikke hvordan dette blir prismessig men Mercedes har jo GLK og M klasse. Kan være at dette er biler som passer deg?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.968
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sikkert bra biler begge 2. Personlig synes jeg de er stygge (les småvulgære) men det har med smak og behag å gjøre.
Jeg har en trang til å anbefale Subaru når det gjelder slik bruk disse er tiltenkt. (Forester) som jeg har kjørt veldig mye og den er akkurat kommet i ny versjon. - dashbordet er rimelig glorete på den....
Kjørte foresten en x5 på fredag (ikke siste versjon men forrige) og det føltes som en kjelke på veien. Mye hjul/motorstøy var det også.

Nye x3 skal være bra er blitt meg fortalt.

Ang. 4wd systemer finnes det videoer som viser at q5 er ubrukelig og x3 er supert og omvendt.

Uansett - velg med omhu og jeg er sikkert på at du blir fornøyd...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Honda var for Japan det som Bmw og Merchedes er for Tyskland. Er det slik fremdeles? Er det Japans feinsmecher merke?

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
197
Sted
Trondheim
Bare for å ha det helt klart så er faktisk X3 1.ste valget mitt, men som sagt så skiller det 100K. Jeg kunne virkelig ønske at bmw ikke hadde trukket tilbake 136 hk versjonen med xdrive de hadde frem til 2010. Av grunner jeg ikke aner så er kun rwd utgaven tilgjengelig med 1800d motoren. Ergelig, men likevel et faktum.
I fare for å låte blærete så er ikke spranget fra 350K til 450K så ille. Heller ikke fra 450 til 550, men når man passerer 650K for en bil begynner min fornuft å sette seg på bakbena.
Enig med at 650K er drøyt..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Bamadoo: De testene du viser til på Youtube har desverre for Bmw vist seg å være sabotasje fra Bmw sin side = ripe i lakken for Bmw.

Fornuften sier Subaru, desverre har de vist seg å være litt "plastic fantastic" Hadde de brukt like mye på kvalitet og design som de gjør på motor og drivverk, så hadde det vært en no brainer..

ps Jeg er vulgær.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Nå vet jeg ikke hvordan dette blir prismessig men Mercedes har jo GLK og M klasse. Kan være at dette er biler som passer deg?
Jeg har prøvd..Virkelig prøvd å like glk, men etter at dragen tørt kommenterte at Bestefaren hennes kunne likt den har jeg hatt problemer med å like den.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Jeg har prøvd..Virkelig prøvd å like glk, men etter at dragen tørt kommenterte at Bestefaren hennes kunne likt den har jeg hatt problemer med å like den.

Vel for egen del synes jeg ML er stygg!! GLK er finere, men skulle jeg hatt noe slikt ville det nok blitt en GL. Liker store biler.

Var det ikke for pengene ville jeg ha kjøpt en Range Rover med den største dieselmotoren, men den er så dyr at det begynner å bli hysterisk morsomt. Og mens vi er i godt humør kan jeg jo minne om den kommende Bentley SUVen som er i kjømda! Både latterlig dyr OG latterlig vulgær! men det hadde vært litt coolt likevel, bare for å terge omverdnen.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Spiralis: Jeg setter grensen v der hvor folk forventer at jeg tauer hestehenger. Det er greit jeg er vulgær, men ett sted går grensen selv for meg.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Evoque har 420l med bagasjeplass. Akkurat det samme som bmw x1 som er den som man vanligvis sammenligner Evoquen med. Altså samme klasse som Audi Q3.
Bmw X3 har omtrent samme målene som 1.ste generasjon X5, dvs ganske romslig.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
For 550 får man med det meste av tilleggsutstyr på en ny Tiguan R-line som er en ganske kjekk bil:

Skal du ha en Q5 eller X3 får en ikke mye bil for 550, en må ihvertfall opp i alder eller ned på utstyrslista.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Ikke feil å si det, men det er vel kanskje Japans artige merke, mens Lexus er feinschmekker. Det er dog fortsatt japansk...
En brukt Range Rover da? Eller brukt X5?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Baldrik: Tiguan er litt i det minste laget ser jeg med sine 470 liters bagasjeplass. Som regel gjenspeiler dette seg i resten av bilen også. Det blir omtrent som 5 seters utgaven av min egen Quashqai. Jeg måtte opp i +2 versjonen får å få plass til alt. Vi er en ganske aktiv familie og selv med takboks blir Tiguan litt i det minste laget.

Maki: X5 liker jeg rett og slett ikke utseende på. Den minner litt om det 1.ste utgaven av X3. Brukt Range rover kan vurderes, men ikke eldre enn at jeg har en god slump igjen av nybil garantien.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.268
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Q5 er en helt rå bil spør du meg.
En litt kjedeligere bil, men mye rimeligere er jo VW Tiguan som jeg eier. God nok plass til mitt bruk, og fantastisk bra på vinterføre. Brutal trekkkraft og tar henger med last på opp til 2300 kg.
Kanskje ikke det alternativet du er ute etter, siden Audi er en premium bil, med noe høyere klasse på de aller fleste parameterne.
BMW er kanskje et alternativ?

/POB

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
^^Vurderer i de samme baner som deg, og følger med på hva du ender opp med. :)

Du sier innledningsvis at "...i og med at jeg liker gadgets, duppeditter og dubbedatter, vil budgettet bli brukt i all hovedsak på ting som far kan trykke på fremfor motorstørrelse og automatgir.". Når jeg ser argumentene for andre forslag enn Q5, så er det ingen av disse du vektlegger - men plass. Derfor er nok plass noe som du burde hatt med som absolutte valgkriterier.

Anyway. Jeg har tatt med meg familen (2 voksne + 3 barn + bagasjebehov) og ba alle sette seg inn i ulike biltyper og noen prøvekjørt (BMW X3, Audi Q5, Peugeot 5008 7s, Touran 7s, Tiguan, Sharan, Quashqai+2, Nye Mitsubishi Outlander 7s, Ford S-Max 7s, Mazda CX5, Volvo XC60, Volvo XC70). Ingen av dem er perfekte, fordi det er alltid ett eller annet å kicke på. Noen av dem har vært overraskende nedturer.

Etter disse rundene så står følgende på blokka:

- Ny BWM X3 (prøvekjørt). Valgt fremfor bl.a. Q5 (oppleves mindre / trangere enn X3) og XC60 (utdatert motormessig)
- Ny Touran (eid en i 8 år). Valgt fremfor alle de andre 7-seterne
- Evoque (hvis jeg lar alle mine prinsipper gå ut vinduet, fordi det er den desidert kuleste - og har mest knapper å trykke på)

Med andre ord ganske 3 ulike biler. Grunnen til det er at familien er på vippen mellom en "stor, høy 5 seter med bagasjeplass" eller "praktisk 7s med mindre bagasjeplass". Med 3 barn i samme baksete på turer over 2 timer, så vet jeg at en 7s er unikt bra. Imdilertid er det det kjedeligste valget...

Bensin eller diesel? Jeg er svært keen på bensin etter å ha kjørt noen dieselbiler de siste årene og noen få bensin. Bensin og automatgir er særdeles komfortabelt.

Jeg tror det er stor sannsynlighet for at du ender opp med Audio Q5, fordi du kommer til å måle alle biler opp mot den og kommer til å faile andre biler opp mot den. :)

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Skal en ha X5 ned i 550 må en vell nesten over på den gamle utgaven og personlig ville jeg aldri vurdert noe slikt. Har tilbrakt relativt mye tid bak rattet på Range Rover Sport Supercharged og det er en utrolig stilfull og morsom bil, men overhodet ikke en bil jeg ville anbefalt noen å kjøpe pga kvaliteten.

Det er vell desverre slik at for 550' så får en ikke en nyere "premium bil" med mye utstyr, så da må en enten godta å gå endel ned i alder eller kjøpe en av bilene som ikke er blandt de aller dyreste. Derfor synes jeg Tiguan bl.a. er ett greit alternativ til trådstarter, da det kanskje er noe av det som kommer nærmest en Q5... og personlig synes jeg Tiguan R-line av nye typen er vell så pen som Q5 :)

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Baldrik: Tiguan er litt i det minste laget ser jeg med sine 470 liters bagasjeplass. Som regel gjenspeiler dette seg i resten av bilen også. Det blir omtrent som 5 seters utgaven av min egen Quashqai. Jeg måtte opp i +2 versjonen får å få plass til alt. Vi er en ganske aktiv familie og selv med takboks blir Tiguan litt i det minste laget.
Dette er sannsynlgivis med baksetene helt bak, de er justerbare i lengden og tar en de lengre fram får en mer plass og en har fortsatt godt med plass inni!

Skulle jeg kun tenkt fornuft og kjøpt den perfekte familiebil hadde jeg kjøpt en Sharan 4Motion. Ikke noe veldig pen bil, men ekstremt praktisk og kjekk som familiebil! GOd å kjøre, mange kjekke løsninger, skyvedører, massevis av plass +++

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Baldrik:
Audi Q5 2.0 143 hk quattro koster 490K i utgangspunktet. Det er faktisk ikke noe problem å legge til 100K i utstyr og prute ned 30K. Mitt maksbusjett er 560.000,-
Til den prisen får jeg metalic lack, vinter pakke, teknikk pakke, navigasjonspakke, elektrisk luke ++

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
197
Sted
Trondheim

Maki: X5 liker jeg rett og slett ikke utseende på. Den minner litt om det 1.ste utgaven av X3. Brukt Range rover kan vurderes, men ikke eldre enn at jeg har en god slump igjen av nybil garantien.
Om du lander på en brukt Range Rover, må du nok øke uforutsette utgifter betraktelig :) Dette er ingen billig bil å reparere på.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Enig i begge deler. X5 er vulgær, RR er risikabelt, men nydelig.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Baldrik:
Audi Q5 2.0 143 hk quattro koster 490K i utgangspunktet. Det er faktisk ikke noe problem å legge til 100K i utstyr og prute ned 30K. Mitt maksbusjett er 560.000,-
Til den prisen får jeg metalic lack, vinter pakke, teknikk pakke, navigasjonspakke, elektrisk luke ++
Da var den faktisk adskililg billigere enn jeg trodde ny, når jeg har sett på brukte så synes jeg ofte de bikker 500 selv om de er ett par år gamle

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Var innom Audi leverandøren i dag for å kikke litt. De hadde en kampanje på 2.0 163 hk automat. Med alt utstyret jeg skal ha tok de nå 630 inkl metallic lack. Den jeg er interessert i koster ca 580.000,- Da er det vel mulig å få litt ekstra rabatter utenom.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.349
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bamadoo: De testene du viser til på Youtube har desverre for Bmw vist seg å være sabotasje fra Bmw sin side = ripe i lakken for Bmw.

Fornuften sier Subaru, desverre har de vist seg å være litt "plastic fantastic" Hadde de brukt like mye på kvalitet og design som de gjør på motor og drivverk, så hadde det vært en no brainer..

ps Jeg er vulgær.
Vanskelig å få skikkelig vulgære ting under 600 k. Skal det være Over-The-Top vulgært, blir det fort dyrt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.968
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så en opphoret BMW x6 med matt svart farge her en dagen.. Ekstremt hjulsett etc.. De som kjørte hadde vinduene oppe med tattis, singlet og caps.. Det var 2 pluss grader ute...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Snøværet lar vente på seg her hjemme på lavlandet. Trodde jeg skulle få testet en Q5 før jeg drar på fjellet til helgen og London rett etterpå, men da drøyer jeg prøvingen ett par uker.
I dag reklamerte min lokale Volvoforhandler med gode tilbud på Xc60, men tror muligens at den blir litt gubbete. Jeg har stor sans for sportslige seter, men R setene i Volvoen ser ut som noe et barn har designet. Minner litt om Tron designet som Ford har gjort i sine individual seter i sine biler.

X6 synes jeg er litt tøff. Litt utenom det vanlige med sitt høyreiste cupe` utseende. Akkurat passe vulgær uten å bli altfor drøyt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.968
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
X6 er det absolutt mest vulgære og stygge jeg ser for tiden. Q7 er også "deroppe"...

Topp Bunn