Da ble jeg Audeze eier igjen. Hadde tidligere et sett LCD-X, men disse fikk jeg aldri fot av, så ble til slutt solgt.
Men ettersom samlingen har økt kom følelsen sigende at jeg burde prøve igjen, så da et par LCD-5 kom på bruktmarkedet slo jeg til.
Har bare spillt på de en dag, men gudbedre dette er gode hodetelefoner! Vanvittig oppløsning og slam som drar en langt inn i musikkens univers.
De er så gode at det er vanskelig å legge de fra seg. Sammenlignet med Susvara og Utopia balanserer LCD-5 på en knivsegg fra å tippe over linjen til siblanter og lyttetrettet, men med rett forsterkeri og kabling har de holdt seg på rette siden, og det gir en vanvittig lyd og musikk opplevelse.
Når det gjelder kabling så ble orginalkabelen byttet med Nordost Heimdall 2, som løftet alt et hakk. Nå er faktisk originalkabelen ikke av de verste jeg har vert borti.
Men det som virkelig fikk fart på LCD-5 var rett forsterker, og der ble jeg litt overrasket. Jeg har 3 forsterkere tilgjengelig som er Holo Audio Bliss, Cayin HA-300 og en PS Audio S300, der jeg bruker høyttaler utgangene via et Hifiman adapter.
Det som viste seg er at LCD-5 må ha mye strøm for å skinne. Med Blisss, som er på 12W klasseA, var ikke matchen god. Her var det tydelig at det var for lite strøm. Med Cayin var det mye bedre. Dette var en god match, som fikk musikken til å flyte, men haka datt da jeg koblet til PS Audio, som jeg vanligvis bruker til Susvara, Abyss og HE-6. Her var det innsikt, kontroll og flyt i musikken de andre to forsterkerne ikke klarte å få frem. Fantastisk!
Så, i motsetning til hva jeg har lest om LCD, så er de ganske vanskelig å drive og trenger mye strøm, ikke nødvendigvis så mye watt. Du får nok lyd i disse med moderate forsterkere, men du får ikke kvaliteten som bor i disse hodetelefonene.