Audeze hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det LCD-2 og LCD-3 skal ha, er at de aldri noen som helst gang ble opplevd som "pågående". LCD-X og XC vil i enkelte situasjoner (les; musikkgenre, -kvalitet og/eller volum) oppleves som "pågående". Det er så langt jeg kommer til å definere ordet pågående, men de som liker LCD-2/3 vil forhåpentligvis vite hva jeg mener.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det LCD-2 og LCD-3 skal ha, er at de aldri noen som helst gang ble opplevd som "pågående". LCD-X og XC vil i enkelte situasjoner (les; musikkgenre, -kvalitet og/eller volum) oppleves som "pågående". Det er så langt jeg kommer til å definere ordet pågående, men de som liker LCD-2/3 vil forhåpentligvis vite hva jeg mener.
    Det gjør vi. De deler selskap med HD650, for dem som kjenner dem.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Jeg husker jeg leste at noen av dere har vært borti LCD-2 og Vioelectric V200, hva syntes dere?

    Jeg bruker Schiit Gungnir -> Schiit Lyr -> LCD-2 og synes diskanten er så jævlig kjedelig...

    Har tenkt på å bytte ut Schiit Lyr; jeg synes ikke den gjør noe særlig annet enn å tone ned skarp diskant, men jeg vet ikke om det er nok.
    Er det på tide å se etter nye hodetelefoner? Th-900 eller noe?

    Dette ble kanskje litt klumsete skrevet.
    Jeg prøver å si at jeg hater den slappe diskanten min, men vet ikke hva jeg skal bytte ut for å fikse det!
    Forøvrig digger jeg LCD-2 bass sammen med Schiit Gungnir, bare at jeg savner litt punch.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Hei!
    Jeg husker jeg leste at noen av dere har vært borti LCD-2 og Vioelectric V200, hva syntes dere?

    Jeg bruker Schiit Gungnir -> Schiit Lyr -> LCD-2 og synes diskanten er så jævlig kjedelig...

    Har tenkt på å bytte ut Schiit Lyr; jeg synes ikke den gjør noe særlig annet enn å tone ned skarp diskant, men jeg vet ikke om det er nok.
    Er det på tide å se etter nye hodetelefoner? Th-900 eller noe?

    Dette ble kanskje litt klumsete skrevet.
    Jeg prøver å si at jeg hater den slappe diskanten min, men vet ikke hva jeg skal bytte ut for å fikse det!
    Forøvrig digger jeg LCD-2 bass sammen med Schiit Gungnir, bare at jeg savner litt punch.
    Jeg har LCD-2.2b og V200 og Hegel HD 20 som DAC og diskanten er ikke akkurat fremtredende, symbalenes gruntone er dog flott men overtone shimmeret er hørt bedre andre steder.
    Ved min type musikk som oftest er blues rock og litt smooth jazz så savner jeg ikke bass.

    Men mine Grado SR125 har litt mere fun faktor i rocke musikk men også litt for mye diskant for meg, mulig noen av de mer påkostede versjonene kan være bedre.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hei!
    Jeg husker jeg leste at noen av dere har vært borti LCD-2 og Vioelectric V200, hva syntes dere?

    Jeg bruker Schiit Gungnir -> Schiit Lyr -> LCD-2 og synes diskanten er så jævlig kjedelig...

    Har tenkt på å bytte ut Schiit Lyr; jeg synes ikke den gjør noe særlig annet enn å tone ned skarp diskant, men jeg vet ikke om det er nok.
    Er det på tide å se etter nye hodetelefoner? Th-900 eller noe?

    Dette ble kanskje litt klumsete skrevet.
    Jeg prøver å si at jeg hater den slappe diskanten min, men vet ikke hva jeg skal bytte ut for å fikse det!
    Forøvrig digger jeg LCD-2 bass sammen med Schiit Gungnir, bare at jeg savner litt punch.
    Har ikke forsøkt Schiit Lyr, men hvis det er mer fremtredende diskant du er ute etter, så er neppe V200 ampen du er på jakt etter til LCD-2'ene dine. Merk at jeg har LCD-2 r1, og disse er enda mindre sparkly i diskanten.

    Nye hodetelefoner, ja, men om TH-900 er svaret er jeg usikker på. De er ikke like lineære som orthoene til Audeze, men de har en diskant den diskantglade mann gjerne kan like å legge øret til.

    Du vurderer ikke LCD-X da? Som vi ser, så forteller jo Loevhagen at de har mer diskant enn forgjengerne.

    Punch synes jeg ikke du får med TH-900. Punchkongen er D7000 fra Denon, men der får du ikke samme oppløsning som med Audeze og Fostex, ikke har de like fremtredende diskant som sistnevnte heller, dessuten er de vanskelige å få tak i.

    Absolut her på forumet ønsket seg mer punch og endte opp med Schiit Mjolnir og var veldig fornøyd med den og LCD-2 r2, slik jeg forsto. Den ampen skal vissnok og på hukommelse iflg. Loevhagen ha mer topp også, så mulig det er denne du ønsker deg?

    Alternativt så går det ann å bruke equalizer, men det er kanskje ikke interessant?
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke forsøkt Schiit Lyr, men hvis det er mer fremtredende diskant du er ute etter, så er neppe V200 ampen du er på jakt etter til LCD-2'ene dine. Merk at jeg har LCD-2 r1, og disse er enda mindre sparkly i diskanten.
    Jeg har LCD-2.2b og V200 og Hegel HD 20 som DAC og diskanten er ikke akkurat fremtredende, symbalenes gruntone er dog flott men overtone shimmeret er hørt bedre andre steder.
    Ved min type musikk som oftest er blues rock og litt smooth jazz så savner jeg ikke bass.

    Men mine Grado SR125 har litt mere fun faktor i rocke musikk men også litt for mye diskant for meg, mulig noen av de mer påkostede versjonene kan være bedre.
    Okej, takk. Da blir det ikke v200.

    Nye hodetelefoner, ja, men om TH-900 er svaret er jeg usikker på. De er ikke like lineære som orthoene til Audeze, men de har en diskant den diskantglade mann gjerne kan like å legge øret til.

    Du vurderer ikke LCD-X da? Som vi ser, så forteller jo Loevhagen at de har mer diskant enn forgjengerne.

    Punch synes jeg ikke du får med TH-900. Punchkongen er D7000 fra Denon, men der får du ikke samme oppløsning som med Audeze og Fostex, ikke har de like fremtredende diskant som sistnevnte heller, dessuten er de vanskelige å få tak i.

    Absolut her på forumet ønsket seg mer punch og endte opp med Schiit Mjolnir og var veldig fornøyd med den og LCD-2 r2, slik jeg forsto. Den ampen skal vissnok og på hukommelse iflg. Loevhagen ha mer topp også, så mulig det er denne du ønsker deg?

    Alternativt så går det ann å bruke equalizer, men det er kanskje ikke interessant?
    <+munch> mjolnir got good highs but its sort of...
    <+munch> not round bass
    Vet ikke hva dere synes om dette sitatet, men det er ihvertfall viktig for meg å ikke tape noe når det kommer til bass!
    Jeg liker alt med LCD-2 sin bass veldig veldig godt, bortsett fra de gangene jeg ønsker at den var litt sterkere.

    Skal følge litt mer med på LCD-X. Hva med LCD-3?

    Jeg lekte litt med EQ nå, siden du nevnte det. Skrudde opp 12K-16k med 2-3db, og syntes det var veldig kult med mer detaljert lyd, og mer sparkly highs. Når jeg skrudde av EQ igjen var det som om LCD-2 la et varmt mykt teppe over lyden (ikke til det bedre). Er dog ikke interessert i å bruke EQ som varig løsning.

    Men å prøve EQ hjalp til med å formulere hva jeg er ute etter:
    Mer sparkly diskant og mer detaljer; uten å tape noe dybde, punch eller kontroll i bass.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    LCD-3 har mer tilbakelent mellomtone og slår meg ikke som lysere i toppen heller. De er mer detaljerte i hele registeret, men mangler fun factoren til LCD-2 imo. Tror nok LCD-X er mer i din gate pga det du sier om diskanten.

    Hehehe, hvis EQ gir godt resultat, hvorfor ikke bruke det? ;D Ikke la puristen i deg koste mange penger! EQ er et nyttig verktøy! Men om du absolutt ikke vil, så skal ikke jeg pushe det på deg.

    Sitatet hans har jeg ikke noe forhold til, siden jeg ikke har prøvd Mjolnir selv og kun har hva andre har sagt å gå på, men Absolut var ute etter bra bass og er strålende fornøyd, såeh, who knows, kanskje den ikke er problematisk i bassen likevel? Snakk med ardilla, han har vel testet LCD-2 med Mjolnir han au.

    Ellers er en vill tanke å teste HiFiMAN HE-500, disse har veldig bra bass og mer forward highs med sparkle. De skal vissnok ha litt gøy i midbassen også. HE-500 er nok den neste hodetelefonen jeg skal teste. Solgte HE-400 fordi de ble opplevd som dårlig ift. LCD-2, samtidig som de var ørlite sibilante, men HE-500 går for å være en markant forbedring.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ellers er en vill tanke å teste HiFiMAN HE-500, disse har veldig bra bass og mer forward highs med sparkle. De skal vissnok ha litt gøy i midbassen også. HE-500 er nok den neste hodetelefonen jeg skal teste. Solgte HE-400 fordi de ble opplevd som dårlig ift. LCD-2, samtidig som de var ørlite sibilante, men HE-500 går for å være en markant forbedring.
    Har faktisk eid HE-400! Jeg syntes HE-400 var for lys når jeg hadde den (kan hende jeg hadde likt den bedre i dag), og diskant var for kvass og vond (dog med helt annen dac og amp). Var derfor jeg oppgraderte til LCD-2.

    [04:10:21] <xqo> munch HE-500?
    [04:10:37] <+munch> xqo: love them but not phat bassss
    Ser ut som det kan stemme?:
    Untitled.jpg
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Utifra det du sier, så er det snakk om marginer du er ute etter i forhold til diskanten. Jeg har Gungnir / Mjolnir og bl. a. M51 fra NAD som DAC. Det er slik at Gungnir og Mjolnir er et odde par. Mjolnir er den lyse og Gungnir den mørke. Sammen blir de "nøytralt". Det jeg vil frem til er at jeg tror du vil være tjent med en annen DAC enn Gungnir, som ikke er den beste DAC-en til det du er ute etter.

    Av forsterkere så kan jeg underskrive på at Mjolnir til LCD-2 er gull. :) ... men da bruker jeg M51 og ikke Gungnir lenger.

    Hvis du liker sammenhengen og balansen i LCD-2 sitt lydbilde, så er TH-900 høyst sannsynlig ikke noe for deg. Vil du ha noe signifikant anderledes enn LCD-2 (lysere og bass), så er TH-900 et godt forslag.

    HE-500 er også som nevnt en kandidat du bør vurdere, dersom det ikke er snakk om marginer du er ute etter. Og, helt åpenbart LCD-X.

    Hvis du er 99% fornøyd med ditt oppsett i dag - så prøv en litt lysere DAC, og det kan være du er i mål. :)
     
    Sist redigert:

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    LCD-2 sammen med Heed Canalot synes jeg er en bra kombo. Matching med kabler og kilde spiller også en stor rolle. Når lyden beskrives mellom ulike modeller av Audeze og andre merker, så er det viktig å nevne hvilken elektronikk og annet er brukt.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du liker sammenhengen og balansen i LCD-2 sitt lydbilde, så er TH-900 høyst sannsynlig ikke noe for deg. Vil du ha noe signifikant anderledes enn LCD-2 (lysere og bass), så er TH-900 et godt forslag.
    Kan du sammenligne LCD-2 og TH-900? Hvordan er bassen annerledes?

    Hvis du er 99% fornøyd med ditt oppsett i dag - så prøv en litt lysere DAC, og det kan være du er i mål. :)
    Jeg er egentlig ikke fornøyd noe lenger. Jeg var ute etter mørk, varm lyd når jeg kjøpte det jeg bruker nå, og det fikk jeg.. Men så brukte jeg høyttaleren på mobilen og hørte på sanger med veldig lyse stemmer på kjøkkenet mens jeg lagde mat, og syntes det var konge! Så gledet jeg meg til å høre sangene på LCD-2, men da var de lyse stemmene så slappe og seige, og ikke så fine som på mobilhøyttaleren.

    Her om dagen tok jeg frem Audio Technica AD700 og prøvde den med Lyr+Gungnir; it was rocking my world! Det var jo ikke noe bass da, men det regnet jeg med.. Høytonene derimot var herlige! Var såå fint å høre på!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Trodde du var ute etter marginalt anderledes lyd, men tok tydeligvis feil der. Her tror jeg du vil slite en del, fordi:

    - Du vil ha bassen til LCD-2
    - Du vil ha de lyse tonene som enten mobiltelefonen / AD700 gir deg (her aner jeg egentlig ikke hva du hører).

    Av de hodetelefoner jeg har eid selv, så er TH-900 og HE-6 de som jeg vil anbefale du sjekker ut mer på verdensveven. :) Vær advart at HE-6 er en egen hobby - men treffer du med forsterker, så savner du ingenting (hvis jeg tolker det du vil ha riktig).

    PS: Vær også klar over at det ikke er et problem å få selv HE-6 til å høres mørk ut. Det er bare å lytte til noe som er mye lysere en stund - og når du da setter på HE-6, så tenker du "Jøss så mørke HE-6 er". Og omvendt...


    Det er derfor det er "livsfarlig" å dømme etter andres inntrykk av en gitt hodetelefon, fordi man vet ikke hva de sammenligner med. Alt er relativt - også hodetelefoner - så man må vite hva som er det man sammeligner mot.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trodde du var ute etter marginalt anderledes lyd, men tok tydeligvis feil der. Her tror jeg du vil slite en del, fordi:

    - Du vil ha bassen til LCD-2
    - Du vil ha de lyse tonene som enten mobiltelefonen / AD700 gir deg (her aner jeg egentlig ikke hva du hører).

    Av de hodetelefoner jeg har eid selv, så er TH-900 og HE-6 de som jeg vil anbefale du sjekker ut mer på verdensveven. :) Vær advart at HE-6 er en egen hobby - men treffer du med forsterker, så savner du ingenting (hvis jeg tolker det du vil ha riktig).

    PS: Vær også klar over at det ikke er et problem å få selv HE-6 til å høres mørk ut. Det er bare å lytte til noe som er mye lysere en stund - og når du da setter på HE-6, så tenker du "Jøss så mørke HE-6 er". Og omvendt...


    Det er derfor det er "livsfarlig" å dømme etter andres inntrykk av en gitt hodetelefon, fordi man vet ikke hva de sammenligner med. Alt er relativt - også hodetelefoner - så man må vite hva som er det man sammeligner mot.
    Det ser ut som man mister LCD-2 sin dypbass med HE-6, stemmer det?

    Skal definitivt sjekke mer TH-900!
    Det var en som sa en gang at han så for seg at TH-900 kunne bli slitsom og masete over tid, hva tror dere om det?

    edit:
    [16:06:15] <+munch> he-6 extreemeeely fatiguing
    [16:09:04] <xqo> munch can u compare lcd-2 and he-6 bass? hows it different?
    [16:09:27] <+munch> he-6 tight and controlled and not as yummy as lcd2
    [16:11:29] <xqo> can u tell me more about he-6?
    [16:11:54] <+munch> its bright and super fast sounding
    [16:11:59] <+munch> bit harsh
    [16:13:04] <+munch> its impressive at first because of speed and such but to me its way bright
    [16:13:37] <xqo> maybe gungnir can help with that?
    [16:14:13] <+munch> kinda doubt it, heard it with multiple stuffs
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes TH900 ble slitsom etter kort tid. Men hadde jeg vært tvunget til å ha den er den sikkert plater jeg kunne brukt den til. En spesialitetshodefon for mitt vedkommende. Jeg er imidlertid svært sensitiv.

    En vel forsterket HE6 står lite tilbake for LCD2 selv i dypbassen, tror jeg det kan påstås.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    - HE-6 vs. LCD-2 i den grafen som det linkes til: Husk at du antagelig ikke hører (spesielt mye av) det som skjer under 20Hz - men at "placeboeffekten" er sterk når man ser en slik graf og man forventer å høre mindre bass

    - At noen synes TH-900 "...kunne bli slitsom og masete over tid..." er jo ikke feil, fordi han / hun opplevde det slik - men det betyr ikke at det er allment gyldig

    Mitt beste råd er at du tar en sjanse (følger magefølelsen din) på en annen hodetelefon, så får du en relativt sammenligningsgrunnlag. Å lese side opp og ned om ulike hodetelefoner vil i lengden bli frustrerende, fordi det vil alltid være divergerende synspunkter på hva som er den riktige hodetelefonen for deg for å tippe lyden i en eller annen retning - men beholde noe (f. eks. bass).

    TH-900 tror jeg er en sjanse verdt å ta; "lys" og "mye bass".
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    - HE-6 vs. LCD-2 i den grafen som det linkes til: Husk at du antagelig ikke hører (spesielt mye av) det som skjer under 20Hz - men at "placeboeffekten" er sterk når man ser en slik graf og man forventer å høre mindre bass

    - At noen synes TH-900 "...kunne bli slitsom og masete over tid..." er jo ikke feil, fordi han / hun opplevde det slik - men det betyr ikke at det er allment gyldig

    Mitt beste råd er at du tar en sjanse (følger magefølelsen din) på en annen hodetelefon, så får du en relativt sammenligningsgrunnlag. Å lese side opp og ned om ulike hodetelefoner vil i lengden bli frustrerende, fordi det vil alltid være divergerende synspunkter på hva som er den riktige hodetelefonen for deg for å tippe lyden i en eller annen retning - men beholde noe (f. eks. bass).

    TH-900 tror jeg er en sjanse verdt å ta; "lys" og "mye bass".
    Okej, tusen takk every1!

    Før jeg gir meg heeelt, kan du si noe om hva du synes om forskjellen mellom lcd-x og lcd-2? Er den LCD-2 med mer highs?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ja. Definitivt. *) :)


    *) Men husk alt er relativt. Det er ikke sikkert at LCD-X er lys nok for alle. Men jeg vil tro det er et fåtall som ikke finner den lys nok - men de finnes.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vi der ikke forstår Audeze ++

    [...]
    Jeg bruker Schiit Gungnir -> Schiit Lyr -> LCD-2 og synes diskanten er så jævlig kjedelig...

    Har tenkt på å bytte ut Schiit Lyr; jeg synes ikke den gjør noe særlig annet enn å tone ned skarp diskant, men jeg vet ikke om det er nok.
    Er det på tide å se etter nye hodetelefoner? Th-900 eller noe?

    Dette ble kanskje litt klumsete skrevet.
    Jeg prøver å si at jeg hater den slappe diskanten min, men vet ikke hva jeg skal bytte ut for å fikse det!
    Forøvrig digger jeg LCD-2 bass sammen med Schiit Gungnir, bare at jeg savner litt punch.
    [...] Så gledet jeg meg til å høre sangene på LCD-2, men da var de lyse stemmene så slappe og seige, og ikke så fine som på mobilhøyttaleren.
    Dine observasjoner passer godt med mine beskrevet i innlegget "Vi der ikke forstår Audeze" der jeg bl.a. skrev "Er Audeze laget for de diskantsky?" og "Det blir lett litt uengasjerende og stusselig".

    Min forestillingsevne har store problemer med overhode å se at noen kan ha behov for å tone ned diskanten på Audeze LCD2.

    [...] Har faktisk eid HE-400! Jeg syntes HE-400 var for lys når jeg hadde den (kan hende jeg hadde likt den bedre i dag), og diskant var for kvass og vond (dog med helt annen dac og amp). Var derfor jeg oppgraderte til LCD-2. [...]
    Jeg har kun hørt HiFiMAN HE-6 av HiFiMANs modeller. Den likte jeg.

    Jeg mangler dermed den ene av dine grenser i formelen:

    Audeze LCD2 = gysla kjedelig <-> Ønskedrømmen <-> HiFMAN HE-400 = kvass og vond

    [...] Jeg er egentlig ikke fornøyd noe lenger. Jeg var ute etter mørk, varm lyd når jeg kjøpte det jeg bruker nå, og det fikk jeg.. Men så brukte jeg høyttaleren på mobilen og hørte på sanger med veldig lyse stemmer på kjøkkenet mens jeg lagde mat, og syntes det var konge! Så gledet jeg meg til å høre sangene på LCD-2, men da var de lyse stemmene så slappe og seige, og ikke så fine som på mobilhøyttaleren.
    Mobiltelefonhøyttaler - Audeze LCD2: (minst) 1 - 0

    Meget morsomt!

    Her om dagen tok jeg frem Audio Technica AD700 og prøvde den med Lyr+Gungnir; it was rocking my world! Det var jo ikke noe bass da, men det regnet jeg med.. Høytonene derimot var herlige! Var såå fint å høre på!
    En del Audio-Technica-modeller berømmes bl.a. for sin gjengivelse av stemmer. Se gjerne trådene "Audio-Technica W Series" og "Audio-Technica hodetelefoner". Jeg mener også å huske at Audio-Technica har noen bassmodeller.

    mariusaa har skrevet om flere hodetelefoner med gode bassegenskaper. Jeg husker dog ikke hvordan det stod til med diskant.

    Vær oppmerksom på at lydstyrken du benytter har betydning for hva du opplever. Gjengivelsen kan endre seg med endret lydstyrke.

    Husk at hodetelefon + hodetelefonforsterker virker sammen. En hodetelefon kan lyde ganske forskjellig med forskjellige hodetelefonforsterkere. Ditto for hodetelefonforsterkere. Man kan altså ikke uten videre med rette hevde at hodetelefon A lyder slik og hodetelefonforsterker B lyder slik.

    Tillegg:
    mariusaa har nettopp skrevet om basshodetelefoner i innlegg #6 i tråden "Beyerdynamic".
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    xqo; et lite varsku før du trykker på avtrekkeren. Hvis du synes HE-400 var for lys, så vit at TH-900 er lysere og kvassere.

    Synes det Loevhagen skriver er veldig innsiktsrikt, og at det er lurt å kjøpe noe som låter lysere for å få en relativ referanse er en god idé, men husk at du her sikter på to motpoler. LCD-2 ligger i den ene enden av mørk<--->lys skalaen, mens TH-900 plasseres godt over på den andre siden sammen med f.eks. Beyerdynamic T 1. Har derfor grunn til å tro at du kan være ute etter noe som ligger midt imellom, og der kan nok både HE-500 og LCD-X ligge. Bassen i TH-900 er ikke på høyde med kvaliteten du finner i LCD-2, men den er mer prominent. Likte dette selv, men toppen på dem trengte EQ.

    Du burde snakke med forhandler(e) om å få låne et par av de kandidatene du vurderer om du bor langt unna sjappene. Tilby depositum, så kanskje det lar seg gjøre.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Har bare lest kjapt gjennom her, men for å lage en bitte liten motvekt her; jeg kan ikke skjønne at en kan si at TH-900 er hverken "kvass" eller utpreget/overdrevent "lys"? Etter min mening er Beyerdynamic T1 og ikke minst HE-6 langt "kvassere" og "lysere" enn TH-900 om vi skal bruke slike ord. De to ordene i anførselstegn betyr at den i stor grad overdriver kraftig nivået i diskantområdet og blir litt kunstig? Det stusser jeg litt på. Men at den ovedriver "litt" i bassen, det er greit. Det gjør den. Men jeg likte det. Den bød på engasjement.

    Mye vil nok skyldes miks med forsterker/DAC. Selv brukte jeg TH-900 med Audiolab M-DAC og det mener jeg var en megamatch. Jeg reagerte aldri på at den var "for mye tilstede" i toppen da. Og jeg har blitt mer sensitiv for slike ting på mine eldre dager jeg og...

    Ellers er jeg i stor grad på linje med Loevhagen. Men helt enig kan en vel ikke alltid være...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Økende diskantsensitivitet med økende alder?

    [...] Jeg reagerte aldri på at den var "for mye tilstede" i toppen da. Og jeg har blitt mer sensitiv for slike ting på mine eldre dager jeg og... [...]
    Dette er pussig. Det er et velkjent fenomen at de fleste med økende alder svekker og mister hørselen i de øvre frekvenser. Da er det rart at man skal få økende diskantsensitivitet med økende alder.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Mørkt - nøytralt - lyst

    Har bare lest kjapt gjennom her, men for å lage en bitte liten motvekt her; jeg kan ikke skjønne at en kan si at TH-900 er hverken "kvass" eller utpreget/overdrevent "lys"? Etter min mening er Beyerdynamic T1 og ikke minst HE-6 langt "kvassere" og "lysere" enn TH-900 om vi skal bruke slike ord. De to ordene i anførselstegn betyr at den i stor grad overdriver kraftig nivået i diskantområdet og blir litt kunstig? Det stusser jeg litt på. Men at den ovedriver "litt" i bassen, det er greit. Det gjør den. Men jeg likte det. Den bød på engasjement.
    [...]
    Det kan virke som om noen mener at Audeze LCD2 med en diskantforsiktig hodetelefonforsterker og DAK er det riktige og dermed "normalen" for dem. Med et slikt utgangspunkt er det vel ikke overraskende at mange hodetelefoner og hodetelefonoppsett blir for lyse, hvasse osv.

    Jeg vil her rose ardilla som foretrekker mørke hodetelefonoppsett, men stadig er tydelig på at han er spesielt diskantsensitiv og (derfor?) foretrekker (langt) mørkere hodetelefonoppsett enn det man bør betrakte som nøytralt/midt på skalaen. Dét er god service overfor andre lesere.

    Jeg tror også at benyttet lydstyrke er en viktig faktor. Jeg tror en god del av de som foretrekker mørke hodetelefonoppsett, benytter (rimelig) høy lydstyrke.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Økt diskantfølsomhet med økende alder kan oppleves hvis man opplever medisinske endringer, feks har en infeksjon el i ørekanalen, allergi etc. Slikt kan gi øresus og økt følsomhet. Mao en korrelasjon, men ikke utløst av alder.

    Lydstyrke er også vesentlig. Noen setter volum etter diskanten, andre etter bassen, noen setter den forhåpentligvis etter helheten. Hodefonens ytelse endes og med volumer, altså endel trenger litt volum for å spille slik de ska. Men her spiller nok forsterkeriet inn.

    Ang at jeg er spesielt diskantsky, Ja, men jeg.er på ingen måte alene. Det er også vanskelig å vite hva folk finner slitsomt. Kanskje jeg er sky for 5000 Hz mens Anfield er følsom for 8000, feks... Derfor opplever vi kanskje TH900 ulikt (i tillegg til tekniske forklaringer som matching)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Glemte litt at CDWMwikipediaSpots var her. Tror ikke en skal legge mer i mine uttalelser enn at jeg foretrekker litt mindre diskant nå enn jeg gjorde tidligere. Har fått ørene testet og resultatene er rimelig likt det det var for ti år siden ;-)

    For å underbygge: Jeg, i likhet med Loevhagen, var på Audiovector-kjøret for snart ti år siden, og jakten på flere og flere detaljer og en mer "luftig", "oppløst" lydbilde og mikrodetaljer var blant det viktigste. I løpet av de årene har jeg endret personlige preferanser (som sikkert er et bedre ord enn det jeg ble "arrestert" på) og liker lydbildet nå noe mørkere tonalt i utgangspunktet, med mer fokus på å bli underholdt og engasjert enn å sitte i jaktmodus hele tiden. Det siste kan selvfølgelig ha med å gjøre at en kan bli litt lei av å lete etter forskjeller hele tiden, slik en ofte gjør i skribentmodus. Dette er noe jeg også relativt ofte nevner i mine omtaler, slik at lytteren kan ha det litt bak øret når de blir lest.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Alt er som kjent relativt - så hvorfor er vi på den såkalte mørke siden omtalt som diskantsky? :confused:

    Hvorfor er det ikke slik at det er de på den lyse siden som er sky for realisme. 8)

    Er litt lei av å konsekvent bli omtalt som diskantsky. I mine ører så er Audeze realisme. :)

    Når alt kommer til alt - så spiller det jo egentlig ingen rolle om man er såkalt diskantsky eller sky for realisme - hver av oss må få benytte de hodetelefonene som gir mest musikkglede der og da.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Nå har det blitt slått et slag for den mørke diskantskye siden :eek: og den lyse detaljelskende siden :(, slik at jeg slår et slag for den velbalanserte hodetelefonen som er både mørk og detaljrik, ikke hele tiden eller samtidig men når musikken krever det. Jeg er overbevist om at for mye av det lyse eller for mye av det mørke har begge sine negative sider. En balansert hodetelefon danser i grenselandet, men hopper gjerne langt over på det mørke når musikken krever det og hopper like lett og freidig over på det lyse når musikken krever det. Resultatet er en fantastisk behandling av musikkens dynamikk på både den mørke og lyse siden, som til sammen blir dynamitt. :cool:
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nå har det blitt slått et slag for den mørke diskantskye siden :eek: og den lyse detaljelskende siden :(, slik at jeg slår et slag for den velbalanserte hodetelefonen som er både mørk og detaljrik, ikke hele tiden eller samtidig men når musikken krever det. Jeg er overbevist om at for mye av det lyse eller for mye av det mørke har begge sine negative sider. En balansert hodetelefon danser i grenselandet, men hopper gjerne langt over på det mørke når musikken krever det og hopper like lett og freidig over på det lyse når musikken krever det. Resultatet er en fantastisk behandling av musikkens dynamikk på både den mørke og lyse siden, som til sammen blir dynamitt. :cool:

    Jeg vil tro at de på den mørke siden opplever sine mørke favoritter som best balansert og omvendt, så jeg har en følelse av det ikke finnes noe slikt som en allment akseptert superhodefon......
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Nå har det blitt slått et slag for den mørke diskantskye siden :eek: og den lyse detaljelskende siden :(, slik at jeg slår et slag for den velbalanserte hodetelefonen som er både mørk og detaljrik, ikke hele tiden eller samtidig men når musikken krever det. Jeg er overbevist om at for mye av det lyse eller for mye av det mørke har begge sine negative sider. En balansert hodetelefon danser i grenselandet, men hopper gjerne langt over på det mørke når musikken krever det og hopper like lett og freidig over på det lyse når musikken krever det. Resultatet er en fantastisk behandling av musikkens dynamikk på både den mørke og lyse siden, som til sammen blir dynamitt. :cool:

    Jeg vil tro at de på den mørke siden opplever sine mørke favoritter som best balansert og omvendt, så jeg har en følelse av det ikke finnes noe slikt som en allment akseptert superhodefon......
    Kanskje, men er ikke så sikker. "Allment akseptert superhodetelefon" status kan bli vanskelig å oppnå, men er et greit punkt å sikte etter. Tror det kan være mulig å lage en hodetelefon som veldig mange liker, og det krever egenskaper fra både den lyse og den mørke siden og kan etter min mening vanskelig oppnås med åpen casing. Kunne begynt å henvise til artikler med forskjellige forskere, men det tror jeg ikke alle finner like interessant som det jeg gjør, så avslutter bare med å si at NAD HP50 virker som en veldig spennende hodetelefon som jeg håper å få testet ut i nær framtid. :cool:
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm. Allment akseptert superhodetelefon, det burde egentlig være en egen tråd....
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom til å tenke på.. Fostex TH-600 finnes jo. Har dere som har hørt TH-900 prøvd TH-600? Hvordan er de forskjellig, og er TH-900 verdt så mye mer penger enn TH-600?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Den virkelige verden kan ofte være både lys og skarp

    Alt er som kjent relativt - så hvorfor er vi på den såkalte mørke siden omtalt som diskantsky? :confused:

    Hvorfor er det ikke slik at det er de på den lyse siden som er sky for realisme. 8)

    Er litt lei av å konsekvent bli omtalt som diskantsky. I mine ører så er Audeze realisme. :)

    Når alt kommer til alt - så spiller det jo egentlig ingen rolle om man er såkalt diskantsky eller sky for realisme - hver av oss må få benytte de hodetelefonene som gir mest musikkglede der og da.
    Den virkelige verden kan være lys, skarp og endog ubehagelig skarp. Dette gjelder både generelt og innen musikkens verden. Vi har vært innom dette flere ganger tidligere bl.a. i noen innlegg om at sibilans faktisk forekomer helt naturlig. Noen instrumenter og stemmer er ganske skarpe. Hvis de i tillegg spilles på i et rom som ikke demper dette særlig mye, men kanskje endog forsterker det, kan det bli skarpt og endog meget slitsomt. Stenkirker, hvelvede murrom o.l. er eksempler på slike rom. Applaus kan være meget ubehagelig, og jeg må ganske ofte stikke fingrene i ørene.

    [...]
    achri-d skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Sibilans
    [...]
    Vislelyder er helt naturlig. Går man f eks i en kirke og hører et kor er det vanskelig ikke å høre dem tydelig. Jeg hørte en gang Dvoraks rekviem i Nidarosdomen og vislelydene var veldig fremtredende. Mange tror nok at glatt, snill lyd er mer naturlig og oppløst enn motsatsen. En CD som virkelig får frem hvor kraftig vislelydene kan være er "Orff: Carmina Burana - André Previn, Thomas Allen, Sheila Armstrong, etc. London Symphony Orchestra & Chorus. EMI Classical 7243 5 66899 2 3. 1 CD". I mine sammenligninger bruker jeg ofte "White Night-Impressions of Norwegian Folk Music - Berit Opheim Versto (folk singer), Gjermund Larsen (fiddle/hardanger fiddle), Grete Pedersen (conductor), Det Norske Solistkor. BIS-SACD-1852. 1 CD/SACD. 2010." som også er ganske avslørende. Mvh.
    Takk.

    achri-d skrev:
    Mange tror nok at glatt, snill lyd er mer naturlig og oppløst enn motsatsen.
    Naturlig, akustisk lyd kan være meget hvass, gjerne også ubehagelig, i det virkelige liv.

    Jeg synes ofte at applaus kan bli både høylytt og hvasst i det virkelige liv. Selv en triangel kan under de rette omstendigheter bli i meste laget.

    For noen få år siden (2009?) overvar jeg deler av en minikonsert hos Platekompaniet på Torgallmenningen i Bergen. Den svenske gruppen hadde kun med seg akustiske instrumenter, bl.a. enklere/mindre perkusjonsinstrumenter som shakere og slagblokk(?) Jeg husker godt at dette ble ubehagelig skarpt, bl.a. p.g.a. en shaker. Jeg tenkte etterpå at så realistisk (ubehagelig/skarpt) tror jeg ikke jeg vil ha det i min egen stue.

    Det hjelper dog mye med lavere enn realistisk lydstyrke.
    Eksempler på instrumenter som kan være skarpe:
    • Shaker
    • Slagblokk
    • Kubjelle
    • Tamburin og poprangle
    • Triangel
    • Stramme skarptrommer
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Folk har jo forskjellig oppbygning av øyet og persiperer farge forskjellig. Det som viker fra normalen kalles fargeblindhet. Det finnes vel ikke noen objektiv sannhet av hvordan rosa ser ut, det er vel som uttrykket sier "øyet som ser", og det eneste vi har å gå på er en normal for hvordan de fleste ser det? Lurer på om noe som likner på fargeblindhet også eksisterer for øret? Er det noen øre-, nese- og halsleger her? :)

    Hvis naturtro lydgjengivelse er det man objektivt sikter etter, så vil den naturtro opplevelsen være litt forskjellig for hver enkelt pga øreganger, ørenes plassering etc. Likevel vil jo en naturtro hodetelefon som er nøytral og lineær gi alle som lytter til den, uavhengig av individuelle forskjeller, en opplevelse av å være naturtro for dem.

    Men så er jo spørsmålet om alle liker naturtro gjengivelse da? ;D

    Folk liker forskjellige farger, og sånn er det nok med lyd også. Personlige preferanser stopper jo ikke ved musikkgenre, men fortsetter nok til opplevelsen av avspilling også.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Diskantsky

    Alt er som kjent relativt - så hvorfor er vi på den såkalte mørke siden omtalt som diskantsky? :confused:

    Hvorfor er det ikke slik at det er de på den lyse siden som er sky for realisme. 8)

    Er litt lei av å konsekvent bli omtalt som diskantsky. I mine ører så er Audeze realisme. :)
    Jeg har omtalt Audeze LCD2 som (for de) diskantsky. Om jeg har omtalt deg som diskantsky eller ei husker jeg ikke.

    Når alt kommer til alt - så spiller det jo egentlig ingen rolle om man er såkalt diskantsky [, det motsatte eller et sted i mellom] - hver av oss må få benytte de hodetelefonene som gir mest musikkglede der og da.
    Dette utsagnet er jeg helt enig i.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Folk har jo forskjellig oppbygning av øyet og persiperer farge forskjellig. Det som viker fra normalen kalles fargeblindhet. Det finnes vel ikke noen objektiv sannhet av hvordan rosa ser ut, det er vel som uttrykket sier "øyet som ser", og det eneste vi har å gå på er en normal for hvordan de fleste ser det? Lurer på om noe som likner på fargeblindhet også eksisterer for øret? Er det noen øre-, nese- og halsleger her? :)

    Hvis naturtro lydgjengivelse er det man objektivt sikter etter, så vil den naturtro opplevelsen være litt forskjellig for hver enkelt pga øreganger, ørenes plassering etc. Likevel vil jo en naturtro hodetelefon som er nøytral og lineær gi alle som lytter til den, uavhengig av individuelle forskjeller, en opplevelse av å være naturtro for dem.

    Men så er jo spørsmålet om alle liker naturtro gjengivelse da? ;D

    Folk liker forskjellige farger, og sånn er det nok med lyd også. Personlige preferanser stopper jo ikke ved musikkgenre, men fortsetter nok til opplevelsen av avspilling også.
    For å kontre dette strålende innlegget, vil jeg komme med en brainteaser. Vurderer man lyd ut fra det man er vant med ut ifra egen persepsjon, eller etter det som er den "objektive fasiten for flat frekvensrespons?"

    Fordi man ikke kan vurdere en farge eller lyd ut fra andre enn sin egen persepsjon, vil alltid en farging i retning eksempelvis det mørke komme i tillegg til den eventuelle fargingen man har i egen persepsjon. Ergo vil en live gitar høres mørkere ut uansett, dersom lyden framstilles gjennom en mørk hodetelefon. Uansett persepsjon.

    Mens en som har mørk persepsjon kanskje vil høre en lyd som er mer lik den de fleste andre hører, dersom han bruker en lys hodetelefon.

    Vil han foretrekke det som oppfattes som lysere enn det som for han oppfattes som ekte, og den den lyden som er mest lik det alle andre hører? ;)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    For å trekke en paralell til meg selv, så ønsker jeg at en akustisk gitar gjennom hodetelefonen skal høres ut som det en akustisk gitar med min persepsjon høres ut på ekte dersom en kompis setter seg ned og banker løs på strengene rett foran meg. Jeg ønsker at den samme lyden skal komme fra både hodetelefonen og han som spiller i samme rom in real life, og jeg liker ikke lyden av en akustisk gitar som er mørkere eller lysere enn det en ekte høres som. :) Om det samme gjelder alle instrumenter og på ulike volumnivåer er jeg usikker på, og det er trolig ikke like overførbart til han som denger løs på trommesettet inne i et lite rom. En slik lyd kan jeg nok ønske lavere i volum, men fargetonen ønsker jeg nok skal være den samme.

    Finnes en hodetelefon som kan levere trykket og punchen i basstromma og crispheten og detaljene i symbalen på en gang, uten at den farger lyden av en live akustisk gitar i retning det mørke eller lyse? Det ville vært en hodetelefon jeg hadde vært interessert i.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^ Ultrasone Pro 2900 er basstung og lys/crisp på en gang, verdt å sjekke ut..
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har benyttet M51 til Burson Soloist og LCD-X i kveld til en del ulik musikk - og jeg er fortsatt imponert over LCD-X. De krever ikke "den og den" forsterkeren, men pøser musikken flott ut uten at man må være så altfor kritisk til matching. :) Thumbs-up.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Har benyttet M51 til Burson Soloist og LCD-X i kveld til en del ulik musikk - og jeg er fortsatt imponert over LCD-X. De krever ikke "den og den" forsterkeren, men pøser musikken flott ut uten at man må være så altfor kritisk til matching. :) Thumbs-up.
    Kan de erstatte LCD-2.2b ifb V200? eller supplerer de hverandre.

    Er redd for å miste noe av klang egenskapene til LCD-2.2b ifb Smooth rock, blues, og jazz, men savner mere klarhet i mellomtonen når en spiller musikk med kun akustiske instrumenter.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det er et godt spørsmål, men et vanskelig et. :) V200 og LCD-2 har en spesiell plass i musikkhjertet mitt - så jeg må derfor gå for alternativ 2: Supplement.

    For den mindre bløthjertede, så vil LCD-X ikke gi noe LCD-2 savn tipper jeg.

    Dersom du ønsker å legge øret til LCD-X, så kan jeg svinge innom deg i helgen hvis det er av interesse slik at du eventuelt får hørt dem selv. Å høre selv er jo uendelig mye mer verdt enn å lese hva andre synes.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn