Atter dipole-spørsmål

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
638
Torget vurderinger
6
Hei igjen

Noen som vet/har tanker om hvordan spredningskarakterisikken blir dersom man har en SLOB eller Ripole, men åpner midtkammeret i både forover og bakover. Vil man da få en cardioid-spredning hvor output bakover vil bli kansellert (hvilke kan være ønsket...), mens høyttaleren vil sende lyd forover? I tillegg så hindrer muligens åpning begge veier 1/4-resonans i kammeret (eller i minste skyver resonnansen med 2-gangen opp i frekvens?)

(Vil output forover bli såvidt lav at dette blir uinteressant?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Har prøvd dette - blir det totale kaos for du får bakside-effekten av elementen ut der hvor du vanligvis har minimum nivå ved OB/SLOB. testet det som et forsøk på å komme rundt effekten av eventuelle dips/peaks fra dybden på slot'en.

Mulig det kan fungere i en fullskala utgave, og med et rom som er så stort at sideveissignalet fra membranbaksiden får lenger vei til sidevegger.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Her er en skisse av det jeg prøvde ut. Kaller det for symSLOB (c) SlukDesign 2012

symSLOB.png

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
638
Torget vurderinger
6
Forsøkte meg med en Ascii-skisse men den ble bare rot, skal lage en paint-skisse av hva jeg tenker.
(Litt forskjellig fra dine skisser, men ikke sikkert det har særlig betydning)
:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Ja, ble ikke mye klok av de hieroglyfene!

K

Khanate

Gjest
CardioSLOB.png

Tok meg bryet med å "fikse" litt på Slukets design med tanke på cardioid spredningsmønster. Tanken er at baksiden av spalten er dempet og/eller strupt slik at mindre enn 50% av energien lekker ut den veien, og dermed bidrar til kansellering på baksiden. Men jeg har en mistanke om at vinninga går opp i spinninga siden man må øke pådraget tilsvarende.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
638
Torget vurderinger
6
Slik var det jeg tenkte ja. For og bakside av element kanselerer mot bakvegg (uten dempemateriale)?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Men hvorfor?? Enten lager man ren SLOB for å få Fs/nedre grensefrekvens lavere samt mer smekk, ellers så kan en tenke seg min viste symmetriske løsning dersom en ønsker et system som har en høyere øvre grensefrekvens.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
638
Torget vurderinger
6
Godt spørsmål, kun høyttenkning fra min side, men lurer på om dette alternativet gir:
-cardioid spredning, dvs mindre bakveggrefleksjon
-går lavere i frekvens pga lenger avstand mellom for og bakside på elementet (unntatt på midtspalten), og
-anvendelsesområde en oktav høyere pga skift i kvartbølgeresonans

?

Det man ikke får er "loadingen" fra slob (vil jeg tro)

K

Khanate

Gjest
"Hvorfor?" er et litt kjedelig men veldig nyttig spørsmål. I dette tilfellet blir jeg svar skyldig.

BTW er ikke SLOB cardioid i utgangspunktet?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Jo. Og bakveggsrefleksjonene er ikke UØNSKET per se - det handler bare om å få god nok avstand slik at signalet ikke låter komprimert. I praksis opplever jeg at mindre enn en meter reduserer kvaliteten.

Topp Bunn